Porsche cucerește încă o dată Nordschleife printr-un tur halucinant

La 35 de ani distanță de legendarul tur din calificări al lui Stefan Bellof, cineva a reușit să coboare sub șase minute pe Nordschleife până la un halucinant 5:19.546. Cine este în spatele reușitei monumentale? Tot Porsche cu al lor 919 Tribute care și-a trecut deja în cont recordul pe tur la Spa-Francorchamps. Celebrarea aniversării de 70 de ani a mărcii Porsche continuă!

Anul 1983 a fost unul aparte în istoria Campionatului Mondial de Mașini Sport. Modelul 956, care le suflase celor de la Lancia titlul mondial în stagiunea anterioară, putea fi acum cumpărat de orice echipă privată, deși uzina avea în mod normal șasiurile cele mai rapide, căci acestea aveau parte de noile update-uri. Din acel moment, dacă voiai să ai șanse de izbândă în Mondial, trebuia să ai un Porsche, iar acest status quo a rezistat până spre a doua jumătate a aniilor ’80.

Bellof a zburat pe Nordschleife în calificări și apoi la propriu în cursă acum 35 de ani!

Putem, astfel, doar să visăm că noile reguli din FIA WEC vor readuce același gen de deschidere și paritate între uzine și privați, însă ceea ce nu vom vedea cu siguranță niciodată va fi introducerea buclei nordice a circuitului Nurburgring în calendarul Mondialului. În 1983, însă, lucrurile stăteau cu totul altfel, iar cursa de 1000 de kilometri se disputa încă pe Nordschleife, la start fiind prezente pe lângă monștrii de Grupa C mai multe GT-uri de Grupa B și chiar turisme banale precum Volkswagen Golf, Ford Escort și Audi 80.

Calificările din acea zi de 28 mai 1983 păreau a fi un simplu duel între cele două 956 de uzină, Jochen Mass dând primul lovitura cu un 6:16.850 – cu aproape un minut mai bun decât turul de pole reușit de Ford-ul C100 de uzină cu un ani înainte. Acum, toți ochii erau ațintiți pe proaspătul recrut al echipei, Stefan Bellof, care, într-o manevră neobișnuită în acele vremuri, a ajuns pe un loc de titular în Mondialul de Anduranță deși abia își terminase cariera în competițiile inferioare de monoposturi și bătea la ușile Formulei 1. Decizia profesorului Norbert Singer și a celorlalți din echipa Porsche a fost confirmată ca fiind corectă încă de la Silverstone unde, pe ploaie, Bellof a fost cu două secunde mai rapid decât oricine și, apoi, temperat de experimentatul Derek Bell cu care era coechipier, a câștigat cursa.

Priviți bine cadrul acesta – nu vom mai vedea așa ceva vreodată…

Germanul a dat, probabil, la maximum comutatorul care limita presiunea în turbină căci, în ciuda traficului, a zburat către un 6:11.130, cu cinci secunde și șase zecimi sub Mass. Ulterior, în cursă, Bellof a intrat într-un ritm imposibil de atins de celelalte 956 din pluton, bifând un 6:25 înainte de a-și lua zborul (pentru el) inexplicabil în Pflanzgarten. Mașina a fost avariată, el a scăpat, dar Nordschleife nu s-a mai întors vreodată în calendarul Mondialului de Anduranță căci în anul următor a fost deschis circuitul de Grand Prix.

Cum niciun prototip de top și, evident, niciun monopost puternic nu a mai avut cum să-și arate mușchii pe Nordschleife, anii au trecut fără ca recordul să fie atins de cineva, cu atât mai puțin doborât. Până acum. Porsche s-a retras din WEC la finele anului trecut, dar uzina a decis să exploreze limitele în materie de performanță prin scandalosul 919 Tribute. Acesta a fost construit pentru a se extrage totul din tehnologia avută la dispoziție, fără a se mai urma vreun set de reguli. Astfel, botul este mult mai puțin proeminent, și mai jos, eleronul iese cu mult în afară față de limita posterioară a difuzorului (și el mărit), iar modificările continuă și sub pielea mașinii. Scopul declarat a fost clar: zdrobirea de recorduri pe unele dintre cele mai mari circuite ale lumii.

Echipa lui Timo nu a reușit să câștige în cursa de 24 de ore, dar el a bătut recordul pe Nordschleife, nu-i rău!

Primul pe listă a fost Spa-Francorchamps, iar Neel Jani a venit, s-a uitat la turul lui Lewis Hamilton din 2017, și l-a șters cu buretele rapid grație unui 1:41.770. Probabil că Mercedes – sau altcineva – își vor revendica recordul în ediția din acest an a Grand Prix-ului din Belgia, dar cei de la Porsche au ridicat sprâncenele tuturor prin acel prim pas. Apoi, mașina a parcurs un tur la pas alături de 956 înaintea cursei de 24 de ore de la Nurburgring din acest an. A fost momentul predării ștafetei: Porsche ne-a anunțat atunci voalat că recordul lui Bellof este luat la țintă.

Evident, o astfel de tentativă nu poate fi făcută de azi pe mâine, Nordschleife cu ai săi 20,8 kilometri fiind un circuit aparte care necesită o pregătire specifică, iar Porsche a venit la Nurburgring după mai multe zile în care s-a speculat că germanii atentează la recordul din 1983. Timo Bernhard a fost cel ales pentru această încercare, alegerea nefiind întâmplătoare, căci Bernhard este un fan al lui Bellof și a purtat în 2015, în etapa din WEC de la Spa, o cască-tribut în amintirea lui Stefan care a murit pe circuitul belgian pe 1 septembrie 1985.

Doar steagurile Porsche au fluturat astăzi la ‘Ring

Cu ai săi 1160 de cai ce trebuie să miște din loc mai puțin de 900 de kilograme, Bernhard a trecut prin cele 170 de viraje al circuitului Nordschleife în 5:19.546. După această reușită ce va fi greu de doborât, Timo a declarat mulțumit: „Acesta este un moment de excepție pentru mine și restul echipei, căci astăzi am dat totul și, grație apăsării extraordinare a lui 919, am mers cu pedala la fund în locuri în care nu mi-aș fi imaginat că este posibil”, a declarat dublul câștigător la Le Mans care a adăugat că „Stefan Bellof rămâne, pentru mine, un gigant și îi respect astăzi mai mult ca oricând reușita având în vedere tehnologia la care a avut acces atunci.”

Privind în retrospectivă cifrele, nu poți decât să-i dai dreptate lui Bernhard, dar, în același timp, să te apleci în fața reușitei sale. Merită, totuși, să trecem în revistă câteva dintre diferențele mari care despart cele două prototipuri din Zuffenhausen.

Vă place cum arată 919 Tribute și nu cum arată TS050? Acum știți ce fac regulamentele „la suprafață”

În primul rând, înainte de a vorbi de materialul tehnic, Bellof a trebuit să-și facă loc și printre câteva mașini întârziate, mai ales în prima parte a turului, care l-au făcut pe german să considere că ar fi putut să coboare sub 6:10 cu o pistă liberă, așa cum a avut Bernhard. În al doilea rând, 956-le cu seria de șasiu 007 a fost un Porsche de Grupa C normal, împrumutat apoi echipei lui Richard Lloyd înainte de a reveni în mâinile uzinei și de a fi pilotat de Jack Brabham la Sandown în 1984 când Bellof a devenit campion mondial. Nu a fost, deci, un model special construit pentru a bate recorduri.

El nu avea 1160 de cai putere cum are 919 Tribute (ci doar aproximativ 600/650 în funcție de presiunea din turbo) și nici aderența imensă, atât mecanică, cât și cea dată de pachetul aerodinamic extrem. Mai mult decât atât, Bellof trebuia să lucreze cu o cutie manuală și cu problema încă existentă a întârzierii turbinelor, pe lângă Bernhard care primea imediat boost-ul de la sistemul hibrid care oferă 440 de cai putere (720 vin de la motorul V4 cu combustie internă).

Porsche 919 Tribute își va continua turneul cu o nouă vizită la Spa în weekend-ul dedicat VW Fun Cup, apoi mașina va veni la Goodwood (să fie în cărți o tentativă de a bate recordul all-time și acolo?). Prototipul va vizita și Brands Hatch în septembrie, iar totul va fi încheiat cu un ultim popas la marea petrecere Porsche care este Rennsport Reunion de la Laguna Seca. Ne putem aștepta la un nou record și pe circuitul de la Monterey, dar până atunci să mai privim de câteva ori turul lui Timo pe Nordschleife, căci merită…

Foto: Porsche AG


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By