USCC Watkins Glen: ORECA JDC Red Dragon la prima victorie

Watkins Glen ne-a oferit și de această dată o răsturnare a ierarhiilor la general și, per total, o cursă extrem de antrenantă pe toate palierele, scena fiind pregătită deja pentru finala North-American Endurance Cup, Petit Le Mans. Până atunci mai avem, însă, destule etape mai scurte dar la fel de atractive!

Watkins Glen în formula sa proaspăt asfaltată este în continuare un circuit care favorizează prototipurile de LMP2, în defavoarea DPi-urilor. Asta s-a văzut și anul trecut când mașina JDC-Miller Motorsport #85 s-a luptat pentru victorie până la final și tot de asta am avut parte și weekend-ul trecut. A fost, cu adevărat, o schimbare bine-venită de peisaj după ce am avut o serie cam lungă de întreceri în care DPi-urile s-au dovedit superioare la mai toate capitolele în raport cu prototipurile P2 de bază. Acum, în New York, raportul de forțe s-a răsturnat, iar asta fără ca IMSA să fi executat schimbări asupra BoP-ului înaintea cursei de șase ore.

Startul s-a dat prin fluturarea steagului american fiind vorba de weekend-ul de dinainte de Ziua Independenței

Pentru prima oară după mult timp, prima linie a grilei de start a fost monopolizată de construcțiile europene în urma sesiunii de 15 minute pentru categoria Prototype. Colin Braun a fost cel mai rapid la bordul mașinii ORECA #54 înscris de CORE, americanul reușind un 1:32.350 cu care l-a devansat la mustață pe Paul Di Resta, pilotul United Autosports păstrându-se pe linia întâi a grilei cu un timp cu doar 0,006 secunde peste al lui Braun. Linia a doua a grilei a fost populată de cele două Acura ale Team Penske, în timp ce Simon Trummer (JDC #85) și Pipo Derani au fost pe pozițiile 5 și 6 la general. Cel mai rapid Cadillac a fost cel al echipei lui Wayne Taylor abia pe poziția a opta, iar singura Mazda prezentă (după accidentul serios al lui Rene Rast din antrenamente) s-a aflat undeva la coada plutonului. În cele din urmă, Di Resta a plecat primul în cursa de duminică, căci CORE au decis să-l introducă pe Jon Bennett la start, ceea ce a adus după sine și o penalizare care s-a tradus prin pornirea de la coada categoriei P. Bennett este pilotul amator din echipaj, iar formația a vrut ca, după cele 105 minute pe care Bennett trebuia să le bifeze la volan, să jongleze doar cu Romain Dumas și Colin Braun.

Acura #6 a condus o bună bucată de vreme cursa de șase ore de la Watkins Glen, dar a terminat doar pe trei

Mai jos, la GTLM, Ford și-a continuat dominația din anii precedenți la Watkins Glen, astfel că după cele 15 minute cele două GT-uri se aflau pe prima linie a grilei. Richard Westbrook a reușit un 1:41.948 cu care l- surclasat pe coechipierul Joey Hand și pe restul rivalilor de la GTLM care s-au organizat în formație: cele două Corvette-uri pe linia a doua, Porsche pe linia a treia și BMW la coadă, în continuare luptându-se cu impozantul M8. Jack Hawksworth a adus un nou pole celor de la 3GT Racing, britanicul luându-i fața lui Chris Mies, care a revenit în State alături de Land Motorsport.

Prima oră a cursei a fost marcată de două neutralizări, prima fiind cauzată de un incident în Esses la chiar prima trecere prin acea porțiune a pistei. Cadillac-ul #90 al Spirit of Daytona Racing a derapat în plin duel cu modelul identic AXR/Whelen #31 și a fost cules de ambele Nissan-uri ale Extreme Speed Motorsport. Echipa lui Scott Sharp nu și-a mai revenit după acest incident, continuând astfel șirul ghinioanelor pe circuitul din New York pe care se aflau în frunte în urmă cu 12 luni înainte ca motorul să-i moară lui Pipo Derani. A doua neutralizare a venit după 45 de minute de la start din cauza debris-urilor, moment în care Ricky Taylor se afla în frunte în Acura #6 (după ce a trecut încă de la momentul startului de Paul Di Resta) cu Stephen Simpson (ORECA #99) pe doi.

Ligier-ul United Autosports a venit pe 4 la general, dar au avut șanse la victorie

Până la jumătatea întrecerii, P2-urile s-au menținut în avanposturi cu Acura singurul DPi capabil să aibă un cuvânt de spus la vârf. Cadillac-urile erau în expectativă, iar Mazdele au început să dea de probleme, asemenea Nissan-urilor mai devreme. Team Penske a preluat pentru puțin timp șefia cu mașina #7 grație unei opriri rapide, însă mașina a avut apoi probleme la boxe care au făcut-o să piardă șase tururi. Astfel, cu trei ore rămase, Ligier-ul United Autosports #32 era înapoi în frunte cu Acura #6 pe doi și Ligier-ul PR1/Mathiasen pe un nesperat loc 3. Între timp CORE Autosport a început să câștige teren după ce mașina a rămas pe mâinile lui Dumas și Braun, însă francezul s-a răsucit după ce a agățat o Acura de la GTD care se afla pe interior când Romain a închis virajul așteptându-se să nu mai fie nimeni în stânga sa. Ulterior, acel NSX al Meyer Shank Racing a și abandonat.

Ambele mașini ESM Nissan-Ligier au ieșit din joc destul de repede

Finalul a fost unul electrizant. Prototipul JDC-Miller Motorspot cu numărul 99 sponsorizat de Gainsco, care s-a aflat în apropierea grupului fruntaș pe întreaga durată a întrecerii, a bifat mai multe opriri rapide la boxe și a reușit să preia conducerea înainte de intrarea în ultima oră. Mai în spate se aflau la acel moment Acura #6, ORECA #54 și Ligier-ul #32. Apoi, cu nici 40 de minute rămase, o ultimă neutralizare a venit cu ingredientele pentru un final de poveste, motivul fiind din nou debris-urile rămase pe pistă. Stephen Simpson nu mai era însă în frunte la acel moment, pierzând șefia la ultima trecere pe la boxe când Wayne Taylor Racing a riscat și l-a trims pe Jordan Taylor înapoi pe pistă pe pneuri vechi.

Mișcarea a părut câștigătoare inițial, căci mașina a urcat pe un nesperat loc 1, însă campionul en-titre a fost deposedat de această poziție imediat după restart de Juan Pablo Montoya. Taylor s-a ținut însă de columbian, iar amândoi au fost întârziați de trafic înainte de Esses, pe care le-au parcurs mai lent decât Stephen Simpson care a ieșit ca din pușcă pe back straight și i-a depășit pe amândoi. În cele din urmă, Dumas și Di Resta au progresat și ei (de pe locurile 7-8 la ultimul restart), Dumas trecând de Montoya pentru a termina pe doi la ieșirea din ultimul viraj în ultimul tur al întrecerii. Așa s-a consemnat primul 1-2 al P2-urilor de la apariția DPi-urilor și până acum. A fost, totodată, și un prim 1-2 pentru ORECA în timp ce Acura #6 a completat podiumul care a fost, astfel, unul 100% ORECA căci și Acura are tot șasiu ORECA. Simpson a împărțit mașina #99 Gainsco „Red Dragon” cu Misha Goikhberg și Chris Miller.

Porsche: locurile 3-4 la GTLM, nu destul pentru Porsche Motorsport North-America

Ligier-ul United Autosports a sosit al patrulea după ce a pierdut timp la penultima sa oprire la boxe. Jordan Taylor și Renger Van Der Zande s-au clasat pe cinci și au trebuit să se mulțumească doar cu distincția de cel mai bine clasat Cadillac, căci rivalii de la AXR au terminat în urma lor pe pozițiile șase și șapte la general. Cealaltă mașină JDC-Miller (cunoscută sub numele de „Banana Boat” datorită culorii caroseriei) a terminat pe opt iar Ligier-ul PR1/Mathiasen a venit pe 9. Singura Mazda care a ajuns la sosire a fost a 10-a (prototipul cu numărul 55) în timp ce mașina lui Rast a fost trasă pe dreapta pe final de cursă cu probleme persistente la sistemul electric. Motivul oficial al dublului abandon din tabăra Extreme Speed Motorsport a fost acela al cedării agregatelor derivate din cele ce se găsesc pe GT-R-ul de GT3. Cele două echipaje AXR (Barbosa/Albuquerque și Nasr/Curran) au acum același număr de puncte și ocupă primele două locuri în clasament, urmate de Ricky Taylor și Helio Castroneves pentru Acura.

Porsche, Ford și Corvette s-au luptat pentru victorie la general pe parcursul celor șase ore de cursă de la Watkins Glen. Sub o căldură toropitoare, cele două Ford-uri au condus în prima treime a întrecerii, înainte ca ștafeta să fie preluată de Porsche și apoi de Corvette care a condus prin echipajul Magnussen/Garcia până la ultima trecere pe la boxe când Ford-ul #66 a revenit în frunte. Chip Ganassi Racing s-au mișcat mai rapid la ultimul pit stop decât Corvette Racing, de altfel cunoscuți pentru iuțimea pe pit lane, și l-au adus pe Dirk Mueller într-o postură care-i place: aceea de lider. Germanul a rezistat în fața lui Antonio Garcia, care a redus un ecart ce măsura inițial aproape șase secunde până la mai puțin de două secunde.

Corvette Racing au exploatat din plin cursa, iar maximul posibil a fost locul doi la GTLM

În urma Corvette-ului #3 a terminat Porsche-le de uzină cu numărul 911 (Pilet/Tandy) ce i-a luat fața mașinii identice cu numărul 912 pilotată de Bamber și Vanthoor. Celălalt Corvette a completat top 5-ul în timp ce Ford-ul #67 a reușit să se mențină în fața celor două M8-uri în ciuda faptului că bara antiruliu a mașinii construite de Multimatic a cedat în prima parte a cursei! Asta dovedește încă o dată că noile barje de uscat ale BMW Motorsport mai au teren de recuperat în IMSA, poate mai mult decât în WEC. Așteptăm, oricum, revenirea Ferrari-ului Risi care s-ar putea să aibă loc la etapa de sprint de la VIR. Acest rezultat face ca cele două cupluri de piloți ale Ford Chip Ganassi Racing să ocupe în prezent primele două poziții în clasamentul clasei GTLM cu echipajul #66 înaintea celui cu numărul 67.

Clasa GTD a fost disputată de cam toți producătorii prezenți. Atât de mare a fost varietatea la vârf încât, la un moment dat, puteam regăsi șapte producători în top 7. În cele din urmă, BMW-ul #96 Turner Motorsport a reușit o victorie neașteptată, venită și după ce Land Motorsport a primit două penalizări drastice și a abandonat. Mașina #29 a fost inițial penalizată cu un stop-and-hold un minut după ce germanii ar fi lucrat pe R8-ul lor pe linia boxelor când aceasta era închisă, iar apoi au mai primit un drive through pentru că echipa a contestat penalizarea și, de aceea, nu a efectuat-o în timpul alocat conform regulamentului. Cum penalizarea inițială nu a fost retrasă a venit și cea de-a doua. Ca urmare a acestei decizii a stewarzilor, mașina a fost chemată de echipă în paddock și retrasă. Asta după ce, la începutul stagiunii, Land a câștigat în mod autoritar la Daytona numai pentru a pierde victoria ulterior deoarece s-a descoperit că echipa a folosit un sistem cu balast care ascundea capacitatea reală (mai mare) a rezervorului și grăbea și realimentările. Nu se știe dacă echipa va reveni la ultima etapă din NAEC, Petit Le Mans.

BMW a dat pe lângă cu M8 la GTLM, dar mai venerabilul M6 s-a impus cu ceva noroc la GTD

În urma retragerii Audi-ului Land, BMW a avut în urma sa Acura #86 a lui Alvaro Parente și Katherine Legge, aceasta din urmă având în continuare șanse reale la titlu, căci rivalii direcți (cuplul Madison Snow/Bryan Sellers) au terminat cu o poziție mai jos pe trei. Hawksworth, Mario Farnbacher și David Heinemeier-Hansson au terminat pe patru în timp ce Mercedes-ul Riley #33 a venit pe cinci după ce a încasat nu mai puțin de două penalizări. Probleme mai mari a avut însă Ferrari-ul lui Cooper MacNeil, care a luat foc pe linia boxelor. În urma acestei curse, Snow și Sellers mai au doar un punct în vârful ierarhiei piloților în fața lui Legge.

Următoarea etapă din IMSA Weathertech Sports Car Championship va avea loc în Canada, la Mosport. Aceasta este programată chiar pentru weekend-ul viitor, distanța de timp minimală provocând probleme majore în tabăra Extreme Speed Motorsport. Scott Sharp și ai săi vor veni cu un singur Nissan-Ligier în la Canadian Tire Motorsport din cauza lipsei de motoare de schimb. Un alt semn de întrebare planează asupra ORECA-ului Performance Tech #38 care a suferit un accident în ora a patra în urma unui contact cu ORECA-ul CORE Autosport, care a trimis mașina #38 în zidul de pneuri. Brent O’Neill a recunoscut că nu este sigur dacă o reconstrucție este posibilă în cele câteva zile rămase până la reunirea din Canada.

Mercedes-ul Riley abia a prins top 5-ul la GTD după ce a primit două penalizări dureroase

Rezultate complete aici

Surse foto: Dailysportscar.com, IMSA.com, Michelin Alley

 


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By