WEC Silverstone: Rebellion câștigă după ce Toyota este exclusă

Cele două prototipuri Toyota TS050 au dominat, din nou, fără drept de apel în etapa a treia a Mondialului de Anduranță. Lucrurile au luat apoi o turnură neașteptată, când ambele mașini au fost descalificate, iar astfel Rebellion Racing a bifat prima sa victorie la general din istoria participărilor în WEC.

Da, deja una dintre echipele private a reușit să învingă gigantul Toyota și este doar a treia etapă din super sezonul 2018-2019. Rebellion a bifat o dublă de poveste, însă ar fi nedrept să acordăm întreg meritul elvețienilor, căci ei doar au profitat de pe urma unei duble descalificări care face obiectul unei premiere în WEC. Cei ce vizionează acest campionat de mai mulți ani își pot aminti că, tot aici, în deschiderea stagiunii 2016, Audi a câștigat pe pistă, dar a pierdut ulterior victoria căci R18-le alergase prea jos și, datorită trecerii repetate peste vibratoare, placa de sub puntea față fusese subțiată peste limita admisă. Exact asta a pățit și Toyota duminica trecută cu excepția că, de această dată, circuitul a învins ambele mașini de uzină! Până la acest moment am avut, de altfel, o cursă de șase ore lipsită de prea multe incidente, dar care n-a plictisit, cel puțin în clasele inferioare.

Toyota a câștigat pe șosea, dar n-a păstrat a treia victorie la rând din acest an

Calificările n-au produs surprize la clasa LMP1, Toyota adjudecându-și cu ușurință prima linie a grilei. Mike Conway și Jose-Maria Lopez au reușit un timp combinat de 1:36.895 cu care au luat pole-ul în mașina #7 în fața celei cu numărul 8 a cărei medie, 1:37.306 a fost, oricum, la mai bine de 1,6 secunde distanță de cea a primului prototip privat. Acesta a fost BR-ul SMP Racing cu numărul 11 (Button/Petrov/Aleshin) a cărui medie a fost 1:38.932, cu puțin peste o zecime în fața celuilalt prototip SMP Racing cu numărul 17 ce a completat linia a doua a grilei. Rebellion Racing a ocupat linia a treia, DragonSpeed și ByKolles fiind la coada clasei P1 din care n-au făcut parte și prototipurile Ginetta după ce echipa a decis trecerea de la propulsoarele Mecachrome la cele AER.

Echipajul 100% malaezian al Jackie Chan DC Racing a fost primul în clasa LMP2 (media de 1:44.896), cealaltă mașină a echipei lui David Cheng plecând de pe poziția a doua. Prototipul Alpine înscris de Signatech Racing a fost al treilea, confirmând continuarea dominației șasiurilor ORECA. Mai în spate, alți piloți au avut probleme în calificări, printre ei numărându-se și Pastor Maldonado care a ajuns în nisip cu mașina DragonSpeed, sesiunea fiind ulterior întreruptă de un accident al Ligier-ului Larbre și de un altul suferit de Giedo van der Garde la bordul prototipului Dallara Racing Team Nederland.

1:55.727 a fost media obținută de Stefan Mucke și Harry Tincknell, care au readus Ford la vârf în WEC. Mai surprinzător decât ritmul mașinii #66 a fost poziția a doua ocupată la finele sesiunii de Aston-Martin-ul Vantage #97 care a înregistrat o medie de 1:55.805 în mâinile lui Maxime Martin și Alex Lynn. Cel de-al doilea Vantage a fost al treilea, răsturnând raportul de forțe de la Le Mans unde Vantage-urile au fost la cinci secunde de pole. În Regat, în schimb, Porsche a plecat de la coada grilei în clasa GTE-Pro cu mașina #91 în timp ce #92 a fost pe poziția a cincea în spatele celui de-al doilea Ford, dar în fața celui mai rapid Ferrari 488 GTE Evo al AF Corse.

Germanii de la Project1 au obținut primul pole după turul în 1:58.519 al lui Joerg Bergmeister care a trimis pe doi Porsche-le identic cu numărul 77 al Proton Competition. TF Sport a ocupat poziția a treia după calificări cu bătrânul Vantage cu motor aspirat.

SMP Racing a fost pe podium după excluderea celor două Toyota

Startul cursei a fost unul haotic, mașini părăsind pista în mai toate direcțiile în urma mai multor contacte în primul viraj. Rebellion-ul cu numărul 3 a agățat BR-ul cu numărul 17, ambele mașini derapând, celălalt Rebellion fiind aproape să intre în coechipierul său. Stephane Sarrazin a fost găsit vinovat pentru incident, stewarzii fiind de părere că acesta a virat prea mult spre dreapta pentru a-l bloca pe Mathias Beche. Acest incident, urmat de alte câteva în virajele 3-4, au permis celor două Toyota să se desprindă facil de pluton. Atât de facil încât, înainte de intrarea în ora a doua, mașinile înscrise de Gazoo Racing puseseră deja un tur în raport cu întreg plutonul. Pe lângă penalizarea primită de Sarrazin, SMP Racing au asistat și la abandonul celeilalte mașini a cărui motor AER – adică cel la care au optat și Ginetta – a cedat timpuriu.

Următoarele două ore au fost martorele duelului dintre cele două Toyota, care și-au împărțit frățește timpul petrecut pe prima poziție. Conway a cedat, însă, presiunii lui Alonso în ora a treia, ceea ce a însemnat că Toyota #8 se afla în frunte la intrarea în a doua jumătate a întrecerii. Rebellion ocupa la acel moment locurile 3 și 4, la două tururi de lideri. Mașina #1 a continuat să aibă un ascendent în fața celei cu numărul trei, în timp ce SMP Racing și-a văzut șansele la podium dispărând odată cu norul de fum cauzat de un tete-a-queue semnat de Egor Orudzhev. Acest incident a dus și la ieșirea safety car-ului pe traseu pentru curățarea debris-urilor.

DragonSpeed au reușit să-și păstreze poziția a șasea la general în ciuda multiplelor probleme și a vibrațiilor serioase care i-au obligat pe Ben Hanley & Co. să scadă ritmul. ByKolles, însă, n-a intrat în ora a doua, căci Rene Binder a suferit un accident în încercarea de a evita Ligier-ul Larbre Competition #50 care a încetinit în mod neașteptat în momentul în care s-a declanșat o procedură de FCY. Prototipul cu numărul 4 și-a încheiat cursa în mijlocul pistei, la ieșirea din complex.

BR-ul 01 al DragonSpeed a avut o cursă grea afectată de un comportament ciudat al mașinii, după spusele lui Renger van der Zande

Dată fiind limita de consum de combustibil pe oră și limita nativă în materie de performanță pură, Rebellion Racing nu au avut un răspuns pentru cei de la Toyota care au continuat să domine și a doua parte a cursei de șase ore – care, probabil, va fi scurtată la doar patru ore în sezonul 2019-2020. Victoria de etapă părea a merge în direcția echipajului #7, dar probleme la podea l-au adus în mod intempestiv pe Kamui Kobayashi la boxe. Astfel, Sebastien Buemi a trecut la conducere și a adus a treia victorie la rând pentru echipajul său, după cele de la Le Mans și Spa-Francorchamps. Cealaltă Toyota a terminat la aproape 20 de secunde în urma învingătorilor.

Petrecerea niponilor a fost stricată de verificările tehnice de duminică seara, de care n-au trecut niciunul dintre cele două TS050-uri. Ambele, au descoperit comisarii, aveau plăcile ce sunt folosite pentru a verifica dacă mașinile concurează cu o gardă la sol conformă cu regulamentul, mai subțiri decât este admis. Altfel spus, Toyotele au fost mai joase în ziua concursului și, în ciuda răspunsului uzinei – cum că subțierea plăcilor a venit în urma trecerii repetate peste vibratoare -, ambele mașini hibride au fost excluse. Asta a promovat pe podium cele două Rebellion – mașina #3 în fața celei cu numărul 1 – și BR-ul SMP cu numărul 17 pe ultima treaptă.

Rebellion devine, în aceste circumstanțe, prima echipă privată care se impune la general (nu în sub-clasa LMP1-L) într-o etapă a Mondialului de Anduranță și prima echipă care învinge, de la cursa de la Spa din 2012, cu un prototip fără sistem hibrid. Aceea a fost a doua cursă din istoria WEC și a fost câștigată de un prototip Audi R8 TDi din prima generație, la fel ca și prima cursă din istoria campionatului, cea de 12 ore de la Sebring. Pista din Statele Unite se întoarce în calendar în actuala stagiune prelungită, anul viitor.

Toyota Gazoo Racing este acum la doar trei puncte de a fi egala Rebellion Racing…

Jackie Chan a reușit dubla la LMP2. Echipajul din „Mighty 38” l-a învins pe cel malaezian din #37 la mustață, ecartul la final fiind de doar două secunde. Stephane Richelmi, Gabriel Aubry și Ho Pin Tung au făcut parte din tripleta câștigătoare în ciuda unui drive-through în prima parte a cursei, după ce mașina a anticipat startul. De asemenea, și #37 a avut o pană peste care a trebuit să treacă în drumul spre locul doi.

Aceasta a fost a doua victorie la rând pentru Ho Pin Tung la Silverstone, el reușind să se impună și în 2017, dar cu alți coechipieri. Mașinile lui David Cheng care au fost preparate de Jota Sport au terminat la un tur în fața Alpine-ului Signatech ce a ocupat ultima treaptă a podiumului și-și păstrează astfel prima poziție în campionat.

O cursă mai puțin perfectă pentru Jackie Chan DC Racing nu i-a ținut pe chinezi departe de o dublă importantă pentru calculele din campionat

Lupta de la GTE-Pro a fost mult mai animată, Porsche și Ferrari reușind să răstoarne ordinea din calificări care sugera că Aston și Ford vor fi favoriți la victorie. Primii metri i-au aparținut lui Olivier Pla, înainte ca francezul să fie obligat să părăsească pista pentru a evita ORECA DragonSpeed de la LMP2 în virajul 4. Celălalt Ford a ieșit și el în decor pentru câteva momente, dar în primul viraj. Asta l-a ajutat pe Kevin Estre să promoveze până pe prima poziție, el fiind urmat de cele două Aston-uri de uzină.

Apărarea Vantage-urilor n-a fost însă blindată, Sam Bird trecând primul de Alex Lynn – în ciuda faptului că noile mașini au alergat cu 25 de cai mai mulți decât au avut la dispoziție la Le Mans. Ulterior, Lynn a cedat și în fața celor două Ford-uri mânuite de Pla și Priaulx și chiar și în fața lui Davide Rigon în Ferrari-ul #51. În față, Sam Bird a trecut de Marco Sorensen în Copse și a început să se apropie de Kevin Estre care era vizibil mai lent în Porsche-le #92. Asemenea, cele două Vantage-uri au pierdut din ritm în ora a doua, ajungând să fie cu două secunde mai lente decât liderii.

Porsche a condus după start, în dauna celor de la Ford și AMR

După primul rând de opriri, Priaulx a urcat pe doi și, la scurt timp, a preluat șefia de la Michael Christensen. Mai în spate, Sam Bird îl avea în urma sa pe Stefan Mucke, cei doi reușind să-l prindă din urmă pe Christensen. Bird a trecut de danez în Stowe și a fost urmat de Mucke, pilotul Ford urcând pe doi după o depășire frumoasă în Maggots. Cum Christensen s-a prăbușit în clasament, Manthey au decis să aducă mașina #92 mai repede la boxe pentru a doua oprire, care s-a făcut sub steag verde.

Când a venit timpul ca și celelalte mașini să oprească, cartea câștigătoare au avut-o cei de la AF Corse care au întârziat la maximum oprirea a doua pentru echipajul #51 care, în mod norocos, a prins un FCY ceea ce l-a propulsat pe James Calado până pe doi, între cele două Ford-uri și în fața echipajului #71. După restart, #71 a suferit o pană în urma unui contact cu BR-ul SMP #11 iar Ford-ul cu numărul 66 a venit la boxe necesitând schimbarea ușii din stânga căci panoul iluminat cu numărul de concurs nu mai funcționa corespunzător. În ciuda acestei opriri de urgență, echipajul a primit oricum o penalizare pentru această neregulă care l-a scos definitiv din joc.

Modificarea BoP-ului în favoarea noului Vantage s-a văzut mai mult în calificări

Al treilea rând de opriri s-a încheiat cu James Calado în frunte, Ferrari-ul #51 urcând pe prima poziție după ce Ford-ul #66 a intrat în bucluc. Ulterior, Estre l-a deposedat pe Calado de primul loc în timp ce Tincknell privea din poziția a treia. Problemele i-au lovit apoi pe cei de la Aston-Martin – cutia de viteze la mașina #95 – și BMW – suspensia prăbușindu-se sub Antonio Felix Da Costa – ceea ce a dus la o nouă neutralizare.

După o nouă trecere pe la boxe, Alessandro Pier Guidi a ieșit în fața lui Estre în timp ce Priaulx, revenit în #67, a urcat pe patru după ce a pierdut două locuri la ultima oprire la standuri. Penultimul stint l-a avut pe Pier Guidi la conducere, în urma italianului fiind cele două Porsche – #91 revenind prin pluton după problemele celorlalți – și Ford-ul #67. În urma ultimei opriri, Gianmaria Bruni a ieșit pe poziția secundă cu #91 iar aceasta avea să fie și poziția unde a terminat. Ferrari a învins prin echipajul cu numărul 51 (Calado/Pier Guidi). Ultima treaptă a podiumului a fost ocupată de Ford după ce Tincknell s-a duelat cu Christensen în ultimele minute. Ovalul Albastru a fost câștigătorul duelului, însă povestea din această categorie nu s-a încheiat odată cu căderea steagului în carouri.

Ferrari a învins cu șansă, ne fiind cea mai rapidă mașină pe un Silverstone destul de accidentat

Asta pentru că, la verificările tehnice s-a descoperit că Porsche-le #91 a avut la rândul său o gardă la sol prea mică. Asta înseamnă că Ford a terminat pe doi cu Porsche-le #92 pe trei și Aston-Martin-ul cu numărul 97 pe poziția a patra.

La clasa GTE-Am, cele două Aston-uri au ieșit cele mai bine din incidentele din primele viraje, dar au făcut apoi contact în Aintree, Vantage-ul de uzină pilotat de Paul Dalla-Lana venind la boxe pentru a i se monta un difuzor nou. Incidentul a prins pe picior greșit și Ferrari-ul #54 Spirit of Race care, la fel, s-a târât la boxe cu pagube în toate colțurile. Egidio Perfetti a revenit în frunte după ce a trecut de Salih Yoluc, norvegianul fiind constant la vârf în primele ore, chiar dacă Porsche-le Proton #77 a fost mereu o presiune pe care Perfetti a simțit-o venind din spate.

Ford a terminat pe trei cu #67, care a devenit poziția a doua după cursă

A doua jumătate a cursei a început tot cu Project1 în frunte, 991-le GTE fiind acum în mâinile lui Bergmeister care-l avea pe urmele sale pe Charlie Eastwood în Vantage-ul TF Sport. Proton a continuat să se mențină în top 3 și a preluat șefia la următoarea trecere pa la boxe după ce atât TF Sport, cât și Project1, au primit penalizări de 75 de secunde pentru că au intrat la boxe pe când lumina semaforului era roșie deoarece pe pistă își făcuse apariția safety car-ul.

Dubla penalizare a dat pe tavă victoria echipajului Ried/Campbell/Andlauer, Porsche Proton fiind urmat de Aston-Martin-ul TF Sport care a reușit să revină și de Porsche-le Project1 care, la rândul său, a urcat pe podium după ce Joerg Bergmeister și-a făcut loc și a reușit să-l țină la respect pe Pedro Lamy după ce cei doi s-au luptat pe parcursul ultimului stint. Bergmeister a urcat pe trei după o depășire în chiar ultimul tur.

TF Sport a obținut poziția a doua în ciuda unei penalizări venite pe final

După această a treia etapă a FIA WEC putem trage mai multe concluzii: Că situația la P1 nu este rezolvată, victoria celor de la Rebellion fiind de domeniul hazardului. În schimb, putem spune că balansul de la GTE-Pro este mult îmbunătățit, patru dintre cei cinci producători având cel puțin o șansă teoretică la victorie în cursa de duminică. Ford, care au venit pe trei, au spus – prin vocea lui Andy Priaulx – că ar fi putut învinge dacă n-ar fi intrat la boxe înaintea FCY-ului de care a profitat Ferrari-ul #51. Practic, doar cele două BMW-uri M8 GTE nu au reușit să urce măcar o dată în top 3 pe parcursul întrecerii. Acestea au avut, însă, mai mult noroc peste Ocean unde au terminat pe pozițiile 1 și 3 în etapa din IMSA Weathertech Sportscar Championship de la VIR. Rămânând pe subiectul BoP, ORECA rămâne aproape imbatabilă la P2, dar asta și pentru că cele mai bune echipe sunt cele ce concurează cu prototipul oamenilor lui Hughes de Chaunac, în timp ce Ligier și Dallara au o prezență mult mai puțin importantă. Este de menționat că, pentru Dallara, a debutat Nyck De Vries în cadrul echipajului Racing Team Nederland, juniorul McLaren fiind la primul start într-o cursă de anduranță la acest nivel. Cât privește regulile criticate după cursa de la Le Mans, ACO deja s-a descotorosit de una, eliminând limita de tururi per stint pentru mașinile de la P1 și GTE-Pro.

Următoarea etapă din Campionatul Mondial de Anduranță va avea loc în octombrie la Fuji. Urmează, apoi, ultima etapă din 2018 care se va ține la Shanghai și, apoi, periplul până în Florida, în primăvara lui 2019, pentru cursa de 1000 de kilometri de la Sebring.

Rezultate complete aici

Surse foto: FIA WEC, Ferrari Races, Toyota Gazoo Racing, FIA, AMR, Porsche, Ford, Jackie Chan DC Racing, DragonSpeed, SMP Racing

Proton Compettion s-au impus, deși n-au avut cel mai rapid Porsche de pe grila clasei GTE-Am


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By