MotoGP Silverstone: O cursă clasică plină de neprevăzut, indiferent de circuitul pe care se ține

Cu 8 etape rămase de disputat, clasa mare a motomondialului vine cu ceva nou în acest an, un pilot pe care doar ghinionul îl poate priva de un nou titlu mondial, Marc Marquez, cu un avans de 59 de puncte în fața urmăritorilor, spunem așa căci este imposibil în acest moment să dăm un pronostic despre cine va termina campionatul pe locurile 2 și 3, acolo unde Valentino Rossi rezistă încă în fața ascensiunii piloților Ducati, cu al lor Jorge Lorenzo hotărât să plece la HRC din postura de vicecampion.

Dacă la Brno Jorge Lorenzo ne-a surprins cu o evoluție de excepție încheiată pe locul secund la o roată distanță de Andrea Dovizioso având motocicletă încălțată cu o combinașie inedită de pneuri pentru spaniol, medium și hard, la Spielberg glumele nu au contenit să curgă în momentul prezentării grilei, atunci când s-a văzut că Jorge va folosi gume soft. Rezultatul deja se știa, cu noroc dacă intra în top 10 pe o pistă scurtă, cu diferențe de nivel și viraje predominant la stânga, fără a lipsi schimbările bruște de direcție.

Rezultatul cursei a fost însă inversat între Lorenzo și Dovizioso, spre stupefacția multora, italianul de la Ducati și-a uzat gumele medium puțin după jumătatea cursei, în timp ce Lorenzo a rezistat unei lupte de uzură purtată cu Marc Marquez, ambii fiind de multe ori dincolo de limitele motocicletelor sau a gumelor alese.

Dacă pe alte motociclete s-a văzut uzura accentuată a gumelor la finele cursei, softurile lui Jorge nu prezentau vreo uzură accentuată.

Victoria austriacă, o continuare a succeselor Ducati pe Red bull Ring, începute de Andrea Iannone, l-a adus pe Lorenzo pe treapta a treia la general la 12 puncte de locul 2 al lui Rossi, cu doar un punct avans față de echipierul Dovizioso.

Din tot acest duel, rău poate ieși doar italianul de la Yamaha, fără nici o victorie în acest sezon. Apărarea locului secund la general impune rezultate mai bune, implicit victorii de etapă, acum că echipa tehnică Movistar Yamaha s-a restructurat și probabil electronica se va apropia de cea de la HRC sau Ducati.

Scurt istoric al pistei de la Silverstone

Marea Britanie a avut o rundă în calendar încă de la debutul campionatului în 1949. Ceea ce știm acuma ca fiind legendara cursă de TT de pe Isle of Man a fost cândva etapă de mondial. În contextul în care până pe la începutul anilor ’70 am avut în calendar etape precum Isle of Man, Ulster GP, Montjuic, Nordschleife, vechiul Assen sau Monza, o comparație între temerarii de atunci și eroii de azi ai curselor nu își are rostul.

Isle of Man a fost de neclintit în calendar timp de 23 de ani, până când mai mulți piloți au adus în discuție măsurile de siguranță inexistente de pe circuit. În acești ani s-au produs mult prea multe tragedii, totul culminând cu moartea pilotului și prietenului lui Giacomo Agostini, Gilberto Parlotti, la ediția din anul 1972. Ca o paranteză, până la acest fatidic moment traseul de pe Isle of Man măsura 37 de mile (aproximativ 62km), mai mult decât Nordschleife și Spa Francorchamps-ul vechi la un loc și era cu mult mai periculos decât acestea.

Patru ani la rând Agostini și susținătorii săi au boicotat cursele, iar într-un final în 1976 etapa a fost scoasă din calendar. În 1977 a fost ales circuitul de la Silverstone pentru a ține Marele Premiu britanic. Din 1987 s-a mers la Donington, ca mai apoi să se revină pe Silverstone începând cu 2010, cu titlu provizoriu în ultimii ani, până când va fi gata mult discutatul circuit galez. Dacă va fi vreodată.

Pe vechiul Silverstone, unde Keke Rosberg stabilea un record de viteză medie pe tur în 1985, nici motocicliștii nu erau mai prejos. Traseul original avea o lungime de 4.71 kilometri, iar cea mai mare viteză medie a fost înregistrată de motocicleta lui Kenny Roberts (Yamaha) în 1983 – 192.2 km/h. Recordul de victorii pe circuitul vechi este deținut de Kork Ballington și Angel Nieto, ambii cu 6 succese.

Pista a fost modificatăt ulterior, însă motomondialul nu a prins configurația folosită în F1 între 1987 și 2009. La revenirea în calendar din 2010 aceasta măsura 5.9 kilometri, fiind în forma actuală deja, dictată de cea mai recentă modernizare.

Circuit și pneuri

Silverstone este cel mai lung circuit din actualul calendar. Traseul se prezintă cu un total de 18 viraje, 10 de dreapta și 8 de stânga, ceea ce impune utilizarea pneurilor spate asimetrice de compoziție mai dură pe banda dreaptă. Pneul cu o compoziție mai moale pe partea stângă asigură o menținere a temperaturii pe o durată de timp mai mare pe virajele unde suprafața de contact cu pista nu este intens solicitată.

 

Virajele Brooklands, Stowe și Vale solicită intens frânele, pneul față trebuind să asigure un grad ridicat de stabilitate. Piloții vor trebui să aducă pneul față în temperatura optimă în cel mai scurt timp posibil și vor avea la dispoziție compozițiile Michelin soft, medium și hard. În cazul unei averse de ploaie, cum se întâmplă deseori la Silverstone, piloții vor putea opta pentru un cauciuc de ploaie de compoziție extra soft, soft sau medium, noutatea etapei fiind că nimeni nu poate prevesti comportamentul gumelor asimetrice pe o pistă reasfaltată în acest an, calendarul strâns nedând răgaz celor de la Michelin să facă un test aici.

Noutăți și previziuni înainte de cursă

După ultimele 3 runde cei de la Red Bull Ktm sunt în reală dificultate având un pilot titular și un tester accidentați, astfel că pentru runda de la Silverstone au profitat de pauza competițională din WSBK si l-au convocat pe Loris Baz, francezul fiind un pilot care în anii de MotoGP s-a descurcat bine în situații neprevăzute, mai ales atunci când pistele erau inundate de ploaie. O veste proastă planează asupra piloților de teste în ce privește aparițiile wildcard, KTM anunțând că acestea vor fi mai puține sau deloc.

Joi dimineață, HRC a anunțat pilotul de teste și dezvoltare, în persoana lui Cal Crutchlow, britanicul prelungindu-și cu încă un an până în 2020 șederea la echipa lui Lucio Cecchinello, contractul său incluzând deja sezonul 2019.

Pilotul britanic va beneficia în cadrul echipei LCR de o motocicletă de uzină, pe care se vor testa de-a lungul sezonului noutăți tehnice și aerodinamice, uneori în avans față de Repsol Honda.

Din 2019, LCR va rămâne singura echipă client HRC, cei de la Marc VDS dispărând de la clasa mare, al doilea pilot pe cale de a fi confirmat fiind Takaaki Nakagami, sprijinit de sponsorul Idemitsu.

După mai multe apariții în paddock și teste private, Triumph va face la Silverstone primele teste dyno cu propulsorul ce va echipa șasiurile Moto2 de anul viitor, acesta fiind într-o formă tot mai apropiată de modelul ce va echipa grila categoriei.

Dacă până acum am avut parte de teste private, la Silverstone, fostul pilot britanic James Toseland va face o demonstrație publică în fața fanilor prezenți în tribune.

 

Dacă la MotoGP se mai așteaptă doar confirmarea lui Karel Abraham alături de Tito Rabat în cadrul echipei Avintia, Moto2-ul este în fierbere, anunțuruile noilor contracte pentru piloți și șasiuri fiind în toi.  Ultimele noutăți sunt trecerea lui Marco Bezzecchi la Tech3 care va folosi cadre KTM și anunțurile lui Xavi Vierge care va veni la Marc VDS alături de Alex Marquez. S-a oficializat și revenirea lui Tom Luthi la clasă în cadrul Dynavolt Intact, respectiv semnarea unui contract între Sam Lowes și Gresini.

Un punct de interes este la echipa Forward racing care se știe că va folosi cadre MV Agusta, iar piloții cel mai probabil vor fi Mattia Pasini și Stefano Manzi.

Evoluțiile britanicilor în cursa de casă la cele 3 clase sunt cu așteptări variate, de la nimic, la un eventual podium sau victorie în cazul lui Cal Crutchlow și poate John McPhee, în timp ce Lowes încă mai duce muncă de acomodare la Moto2, lipsa unei căzături în cursă fiind pentru ghinionistul britanic o performanță în sine, ăn timp ce de la Danny Kent încă se așteaptă o minune care să îi salveze cariera în impas, britanicul de la Speed UP având strânse doar 8 puncte la general, față de 84 aduse de Fabio Quartararo.

Despre Scott Redding n-ar fi multe de spus, acesta având de ales între a semna un contract cu echipa Paul Bird în British Superbike sau de a da curs unor oferte din Motoamerica, acolo unde va ajunge și Marco Melandri rămas fără contract în WSBK.

Motoamerica este urmașa Ama Superbike din Statele Unite, competiție cu o creștere calitativă a competiției în ultimii ani și creditată în acest an de Cal Crutchlow care a spus că ar vrea să își încheie cariera în motociclismul de performanță acolo.

Antrenamentele și calificările de vineri sâmbătă vor avea desfășurarea normală pentru o etapă europeană, noutăți fiind duminică când cursele Moto2 și MotoGP vor fi inversate pentru a nu se suprapune întrecerea clasei mari (ora 15) cu startul etapei de Formula 1 de la Spa (ora 16.10).


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By