MotoGP Silverstone: Vremea buclucașă și asfaltul o piedică în desfășurarea curselor

Când toți fanii, atât cei din fața televizoarelor, dar mai ales cei prezenți în tribune la Silverstone,  aproximativ 90 de mii de plătitori, se pregăteau pentru un regal de motociclism, oficialii și-au dat cu stângul în dreptul în mod repetat până să ia în cele din urmă decizia anulării curselor. Motivele? Ar fi vreo câteva și vom vorbi despre ele. Din toată această situație perdanți au ieșit spectatorii din tribune care au stat o zi întreagă în frig și ploaie. Echipele și piloții, în special cele de uzină gândindu-se mai mult următorul test intersezon ce va avea loc înaintea cursei de la Misano.

Înainte de a prezenta ordinea evenimentelor petrecute duminică, poate ar trebui să începem prin a atrage atenția asupra folosirii a două cuvinte, pe care pasionații motomondialului le-au confundat s-au nu le-au înțeles în discuțiile din social media.

A ANULA și A AMÂNA un eveniment

De la ora 13.30, ora startului cursei MotoGP și până la ora 17.20 (ora României) startul în cursa clasei mari s-a tot amânat cu câte o oră sau mai mult. În cele din urmă, după ultima ședință a comisarilor de la Silverstone condusă de Mike Webb, cu participarea lui Franco Uncini și Loris Capirossi, s-a decis anularea curselor de la toate clasele, eveniment consemnat în jurul orei 18.

Ultima decizie înaintea anunțării anulării curselor spunea că întrecerile se vor ține începând cu clasa mare, de la ora 18, urmând Moto2-ul și apoi Moto3-ul, condiția fiind ca cele 3 întreceri să se termine până la ora 21.30 (19.30 în Marea Britanie) Dacă nu se puteau încadra în acest interval cu toate cele 3 clase, atunci s-ar fi renunțat la Moto3, poate cei mai expuși piloți dat fiind vârsta celor mai mulți și lipsa de experiență în condiții de pistă udă și denivelată.

Această decizie a generat confuzie în rândul fanilor, pe social media circulând tot felul de anunțuri, fie că se vor ține cursele, că se amână pentru luni, sau că se va anula tot evenimentul.

Nici decizia finală de la ora 18 nu a limpezit complet apele, crezându-se totuși că vom avea curse luni, așa cum se întâmplă frecvent în campionatul britanic BSB și nu doar când ploaia strică planurile organizatorilor.

Denivelarile și drenajul ineficient, factorii care au dus la anularea curselor

După terminarea programului de curse din sezonul 2017, la Silverstone a început lucrările de reabilitarea a suprafeței asfaltice învechite, criticată anul trecut atât de piloții de motociclism cât și cei care au concurat în cursele auto importante, Formula 1 și WEC.

La începutul anului 2018 s-a terminat reasfaltarea completă a circuitului, în luna februarie având loc inspecții atât din partea reprezentanților Dorna/MotoGP cât și a celor din Formula1 a căror etapă urma să se desfășoare în iulie.

În ce privește motomondialul, echipa condusă de Franco Uncini, pilot al safety car-ului, fost campion MotoGP la clasa 500cc în 1982 și responsabilul pe probleme de securitate Loris Capirossi au dat OK-ul pistei la sfârșitul lunii februarie, luând în calcul totuși prezența unor denivelări de-a lungul circuitului în special în zona virajelor Hangar și Stowe.

În luna martie o nouă inspecție a circuitului confirma condiția excelentă a pistei, neexistând urme de degradare a acesteia.

Un prim și singular avertisment pe care Dorna l-a ignorat ulterior a venit în weekend-ul 6-8 iulie când s-a desfășurat etapa de Formula 1. Atunci, unul dintre cei mai critici piloți la adresa condițiilor în care se prezenta pista a fost Lewis Hamilton, care a declarat că reasfaltarea circuitului a fost o modalitate de a irosi o suma semnificativă de bani și că pista a devenit mai denivelată ca cea de pe Nordschleife.

De asemenea probleme cu denivelarile au fost semnalate și la etapa WEC din 18 august.

Chiar dacă Uncini a luat legătura cu oficialii de la Silverstone, timpul scurt dintre etapa de Formula 1 și cea de motociclism nu a permis investigații amănunțite și rezolvarea problemelor sesizate de Hamilton. Pentru MotoGP cea mai mare îngrijorare fiind situația pistei în condiții de ploaie. Iată că de ce s-a ferit Dorna nu a scăpat! Weekend-ul de la Silverstone a fost unul ploios și au ieșit la suprafață toate probeleme acestui circuit, singurul la standardele MotoGP și Formula 1 din marea Britanie, Donington-ul necesitând ample lucrări de modernizare, iar despre Circuit of Wales multe nu ar mai fi de spus, problemele financiare și termenele de execuție mereu amânate fiind cunoscute.

Dacă ar trebui să sintetizăm problemele care au dus la anularea curselor britanice, atunci ne putem referi la 3 situații ivite și subliniate de reprezentanții Dorna în conferința de presă după ora 18, duminică. Procedeul de verificare a pistei și testele efectuate de Uncini, Capirossi și Webb, nu au evidențiat eventuale probleme la suprafața asfaltică și nici nu au prevăzut comportamentul acesteia pe ploaie.

De asemenea merita evidențiat felul în care s-au desfășurat discuțiile pe durata zilei de duminică când nu a existat un consens între comisari, Dorna, echipe, constructori și piloți. Problema putea fi rezolvată ușor prin acordarea dreptului de vot ori echipelor ori piloților.

În primul caz evenimentul ar fi fost anulat. Cu mici excepții, echipele nu și-au dorit să concureze. În situația a doua cel puțin cursa clasei mari ar fi avut loc, mare parte din piloți dorind inițial să ia startul. În ambele situații însă parerile s-au tot schimbat pe durata zilei. În rândul piloților cei care au avut o opinie fermă pentru desfășurarea cursei au fost Zarco, Miller, Crutchlow și Redding în timp ce împotrivă sau împăcați cu ideea anulării cursei au fost Valentino Rossi și Jorge Lorenzo.

La întâlnirea piloților nu au participat Valentino Rossi și Andrea Dovizioso, acesta din urma declarând ca nu a știut că o astfel de întâlnire a avut loc.

O a treia problemă semnalată a fost imposibilitatea desfășurării curselor luni, motivul invocat fiind o sărbătoare națională, zi liberă dată de stat, cu implicații la nivelul personalului ce asigură logistica și securitatea pistei, dar și plecarea iminentă a echipelor de la clasa mare spre Misano unde are loc unul din testele oficiale din intersezon.

Anularea unei curse de MotoGP s-a mai petrecut în trecut, cel mai recent în 1980 când datorită ploii torențiale s-a anulat cursa de pe Salzburgring, circuit ce a făcut victime în motomondial. De asemenea o decizie de a amâna cursa luni s-a petrecut în 2009, atunci când etapa din Qatar a trebuit reprogramată, iar eforturile de personal au fost uriașe, dat fiind și specificul zonei arabe.

Ce ar fi însemnat în plan uman reprogramarea cursei clasei mari pentru luni?

1000 de oameni, voluntari, dar și persoane plătite, peste 280 de comisari de traseu, 30 doctori și staff-ul aferent acestora, 12 ambulanțe și ele deservite de personal calificat și nu în ultimul rând cel puțin un elicopter medical cu tot cu cu personal. Tuturor acestora li s-a cerut să vină luni la circuit preț de o oră, însă o înțelegere nu a putut avea loc și pentru asta nimeni nu se cuvine să fie învinuit.

Trăgând linie, rămân două probleme ce pe viitor trebuie rezolvate: refacerea procedurilor de evaluare ale unui circuit nou s-au moderrnizat prin includerea și a unor teste laborioase de evaluare a unor scenarii de desfășurare a unei curse.

Pe Silverstone-ul reasfaltat până la etapa de Formula 1 și apoi MotoGP nu s-au simulat efectele unei piste inundate de apă. Ce s-a descoperit în weekendul motomondialului a fost că pista nu drena apa, fiind zone numeroase cu bălți de apă unde acvaplanarea era imposibil de evitat. Au descoperit asta într-un mod dramatic, Isaac Vinales și Tito Rabat, accidentați, sau Alex Rins care a avut prezența de spirit de a sări de pe motocicletă în virajul Stowe, atunci când a văzut că prototipul se îndreaptă spre parapetul de protecție.

Același Alex Rins a fost martorul incidentului dintre Rabat și Morbidelli și i-a semnalizat cu brațele lui Rabat să se ferească de motocicleta italianului, care în cele din urmă l-a lovit pe spaniol având o viteză de circa 100 km/h. Ce ar fi fost ca Honda Marc VDS să îl lovească pe Tito în cap sau zona toracelui și nu în picior, așa cum în trecutul recent s-a întâmplat cu Tomizawa și Simoncelli?

Acest accident a înclinat în cele din urmă decisiv balanța spre anularea etapei.

Mulți laudă și venerează curajul piloților din cursele de TT care concurează pe circuite stradale, aparent ignorând orice normă de securitate, asumându-și deliberat eventualitatea morții în urma unui accident. Chiar în weekend-ul cu etapa de la Silverstone un pilot de TT de peste 60 de ani a plătit cu viața pasiunea pentru cursele la care lua parte, iar la începutul verii campionatul de Road Racing a făcut o victimă, unul din numele grele din rândul piloților, penultimul membru rămas în viață al familiei Dunlop.

Se uită ușor însă că și în aceste curse stradale, piloții și organizatorii se gândesc la siguranță. În anii recenți s-au anulat teste, sesiuni de antrenamente, calificări și curse atunci când ploaia a făcut imposibilă goana motocicletelor, iar monstruoasa cursă de pe Isle of Man nu a făcut rabat de la aceste decizii.

Urmări ale anulării etapei de la Silverstone

Renunțarea la desfășurarea curselor celor 3 clase implică anumite probleme ce rămân de discutat:

Ce se va întâmpla cu punctele ce trebuiau acordate piloților?

În acest caz problema este simplă, atâta timp cât nu s-a dat startul în cursă, puncte nu pot fi acordate doar pentru prestația din FP-uri, calificări și wurm up.

Despre reluarea cursei s-a decis deja, e drept într-un mod cât se poate de haotic pe durata zile de duminică. Cursele au fost anulate!

Care este avantajul de care beneficiază piloții și echipele după anularea curselor?

Anularea unei etape, înseamnă implicit mai puține curse în care să se joace titlurile mondiale la piloți, echipe și constructori. La clasele mici luptele dintre Bezzecchi și Martin sunt strânse, fiind loc și de eventuale surprize venite de la un Giannantonio sau Canet. Bagnaia și Oliveira sunt depărțiți de doar 3 puncte, de pierdut după anulare unei curse putând avea Miguel Oliveira a cărui motocicletă KTM se comportă diferit de la circuit la circuit, pe unele portughezul putând emite pretenții la victorie, pe altele neputând prinde nici podium, în timp ce Kalex e un cadru neutru cu perfornanțe constante pe orice fel de circuit. Putem spune că Baganaia este avantajat luând în considerare materialul tehnic.

La clasa mare, pot avea loc o mulțime de discuții despre avantajele unora sau altora.

Este evident că cel mai mare avantaj în situația anulării unei etape îl are liderul Marc Marquez. Acesta are un avantaj de 59 de puncte în fața urmăritorilor și aici încep poveștile cu adevărat interesante ce pot da curs la multe speculații.

Cine sunt urmăritorii lui Marc Marquez?

În acest moment pe locul secund se află Valentino Rossi cu 142 de puncte, cu podiumuri însă fără victorie în acest sezon. Recent Valentino a declarat că obiectivul său real este să termine sezonul pe locul 4, felul cum se comportă motocicleta Yamaha M1 nedându-i mari speranțe că va rezista în fața piloților de uzină Ducati, oricare ar fi ordinea lor. Lorenzo a venit practic de nicăieri în campionat și după cursa din Austria ocupă locul 3 la un punct de Dovizioso, adunând 3 victorii, una mai puțin ca italianul.

O cursă mai puțin pentru Rossi are 2 tăișuri: mai puține puncte de pierdut în fața celor de la Ducati, o șansă infimă dar realizabilă de a rezista pe locul secund și după Valencia. Cealaltă variantă este o șansă irosită de a lua distanță în clasament, Silverstone fiind un circuit favorabil italianului de la Yamaha, ploaia ar fi putut să îi ofere un avantaj așa cum s-a mai întâmplat pe Donington în 2000 și 2005, dar și pe alte circuite.

La Ducati, Lorenzo a ratat de asemenea șansa unei noi victorii, plecând din pole position, sau șansa ca Dovizioso să marcheze și el victoria cu numărul 3.

Tind să cred că la clasa mare dacă s-ar fi disputat cursa, ar fi fost o dublă Ducati, ordinea piloților este irelevantă, dar la fel de bine i-aș fi văzut și pe Valentino Rossi și poate Cal Crutchlow luptând pentru laurii victoriei.

Obiectiv vorbind nici Suzuki nu merge rău pe Silverstone, Vinales câștigând în 2016. E drept că pe Iannone și Rins nu prea se poate să îi credităm cu șanse la victorie în acest an, nu datorită materialului de concurs ci datorită unor factori ce țin de specificul celor doi piloți.

Are Marc Marquez vreun avantaj odată cu anularea acestei etape?

Da și nu…

Da, deoarece a scăpat de o posibilă etapă dificilă, spaniolul nefiind văzut cu șanse la victorie după un parcurs oscilant în weekend. Ne oprim aici cu scenariile.

Nu are neapărat un avantaj, în condiții normale titlul neavând cum să îi scape. E o chestiune de runde până își va adjudeca titlul, iar acest lucru dacă spaniolul va gestiona avantajul de puncte. În princiupiu trebuie doar să termine restul curselor pe podium iar titlul va veni înainte de Valencia.

Lucrurile sunt interpretabile la echipe și constructori acolo unde disputa este între Repsol Honda și Ducati, respectiv Honda și Ducati.

Analizând evoluția verigii slabe de la HRC, Dani Pedrosa, care după anunțul retragerii nu mai are consistență în rezultate, scurtarea campionatului cu o etapă poate favoriza Honda și echipa Repsol, care vor pierde mai puține puncte în urma unei eventuale noi evoluții  dezamăgitoare a lui Dani.

În data de 9 septembrie ne vom reîntâlni cu motomondialul la Misano.

 

 

 


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By