Formula 1 Singapore: Al doilea GP de noapte al sezonului

Sezonul european s-a încheiat, iar prima cursă de peste mări şi ţări are loc în Sud-Est-ul Asiei, în Singapore. Este a 15-a rundă a campionatului mondial ediţia 2018 şi totodată al doilea M.P. al sezonului care are loc în nocturnă.

Pentru piloţi este o cursă mult diferită faţă de ceea ce au avut de înfruntat până acum. Căldura excesivă, nivelul de umiditate crescut şi faptul că este un circuit stradal cu puţine locuri în care îţi poţi permite să greşeşti sunt doar câteva dintre elementele care fac din M.P. al Singapore unul din cele mai dificile ale sezonului.

© fia.com

Date circuit

Lungime: 5,063 km.

Nr. de tururi: 61

Distanţă în cursă: 308,843 km.

Record circuit: 1m45.008s

Lewis Hamilton – 2017

Număr viraje: 23 (14 S / 9 D)

Distanţa start primul viraj: 301,2 m.

Lungime pit-lane: 403 m.

Timp parcurgere pit-lane: 24,1s.

Zone DRS: 2 (T5-7; T23-1)

Evoluţie pistă: Ridicată

Circuitul Marina Bay este în contrast evident cu ceea ce am văzut în ultimele două week-end-uri de cursă. Punctele cheie ale monoposturilor se vor muta de pe partea erodinamică sau mai bine zis a eficienţei aerodinamice către şasiu şi aderenţa mecanică a monoposturilor. Din cauza asta la Singapore vom vedea monoposturi mult diferite faţă de ceea ce am văzut la Monza.

Aerodinamică și setup

Echipele vor folosi cele mai agresive setări aerodinamice pentru aripa spate în încercarea de a beneficia de un nivel cât mai mare de apăsare aerodinamică pe puntea spate, apăsare necesară în virajele de viteză medie care sunat majoritare de-a lungul traseului. Evident, o apăsare pare pe puntea spate generată de o aripa cu unghi de atac agresiv va trebui echilibrată de o aripă faţă asemănătoare. De altfel, elementul de echilibru al întregului setup aerodinamic este aripa faţă. Un monopost bine echilibrat aerodinamic va putea exploata cât mai bine pista, manifestări de genul instabilitate pe frânare sau nervozitate laieşirea din viraje fiind neutralizate.

În Singapore elementul cel mai important este aderenţa mecanică. În detrimentul eficienţei aerodinamice. Fizica spune că importanţa eficienţei aerodinamice creşte cu pătratul vitezei. Iar cum Marina Bay este un circuit relativ lent ne dăm seama că în comparaţia aderenţă mecanică vs. eficienţă aerodinamică, primul factor va avea întotdeauna câştig de cauză. Tracţiunea este şi ea la fel de importantă.

Zone cheie:

  • Virajul 5: aici este nevoie de un monopost cu o punte faţă extrem de previzibilă şi de un echilibru aerodinamic exemplar. Un comportament neutru pe frânare va permite piloţilor să accelereze mai devreme la ieşirea din viraj având în vedere că urmează o linie dreaptă pe care vor beneficia DRS.
  • Virajele 13-16: sunt viraje oarbe în care piloţii frânează şi schimbă direcţia simultan. Este nevoie de un bun echilibru aerodinamic pentru a nu bloca trenul faţă.
  • Virajele 22-23: singurele viraje rapide al circuitului şi de altfel singurele zone în care eficienţa aerodinamică va fi mai importantă ca aderenţa mecanică.

Drag-ul nu va fi o problemă având în vedere setup-ul aerodinamic agresiv.

Power Unit

Având în vedere că la Singapore se stă cam 40% din tur cu pedala de acceleraţie la podea (al doilea la acest capitol după Monaco) putem spune că pentru ICE, acest week-end nu este crucial. Echipe însă vor avea de lucru asupra unui singur lucru în ceea ce priveşte motorul termic. Vor trebui să aleagă corect maparea electronică. Este nevoie ca ICE-ul să livreze putere mai multă la regimuri scăzute având în vedere că aici 10 CP în plus echivalează cu un avantaj de doar 0,13s pe tur. La fel de importantă atunci când vine vorba de maparea motorului este curba de cuplu şi modalitatea de livrare a puterii.

Pentru partea hibridă a PU-ului simulările indică faptul că aceasta nu este atât de importantă ca pe alte circuite, deşi în economia turului ea este responsabilă pentru scăderea cu 2 secunde a timpului de parcurgere a traseului. MGU-K-ul recuperează 1100 kJ de energie, valoare printre cele mai crescute ale sezonului. MGU-H-ul este reposnsabil de recuperarea a 3100 kJ de energie.

Frâne şi transmisie

Având în vedere temperaturile ridicate este de aşteptat să vedem brake-ducts de mărimi considerabile. Este de altefel una din principalele schimbări aduse de echipe sistemelor de frânare. Brembo cataloghează circuitul ca fiind în categoria „Dur” pentru sistemele sale în special în virajul 7 (Memorial Corner).

Fiind un traseu stradal, cutia de viteye va fi intens folosita. Se estimează că în timpul cursei piloţii vor face aproape 5000 de schimbări de trepte de viteză. Adica la fiecare 60 de metri are loc un schimb de viteză.

Pneuri

Pentru Singapore Pirelli aduce pneurile Soft, UltraSoft şi HyperSoft. Dacă în Italia am avut de+a face cu un Mercedes AMG care s+a descurcat mai bine pe pneurile moi (W09 fiind mai rapid iîn regim de cursă decât Ferrari), în Singapore rolurile se vor inversa. Cele mai moi compoziţii vor da de furcă inginerilor şi piloţilor de la Mercedes AMG.  Iar dacă este să ne uităm la alegerea făcută de echipe şi piloţi vedem că dintre echipele de top Scuderia Ferrari este cu siguranţă cea cu alegerea cea mai agresivă.

© Pirelli Media

Vorbim aici de 9 seturi de pneuri HyperSoft, 3 de UltraSoft şi unul singur de Soft, versus 6 HS, 4 US şi 3 S la Mercedes AMG. Nici Red Bull nu a făcut alegeri atât de agresive, deşi, pe hârtie ei ar avea monopostul cel mai bun pentru acest tip de circuit (vezi Monaco). În tabăra lui Ricciardo şi Verstappen s-au ales 7 HS, 3 US şi 3 S.

Strategia pe carese va merge va fi cel mai probabil una cu o singură oprire la boxe (aici luăm în considerare şi probabilitatea ridicată de apariţie a Safety-Car-ului). Va fi interesant de văzut ce echipe vor alege strategia HS-US / HS-S şi ce echipe vor merge pe varianta cu Q2 făcut pe US.

 

© Pirelli Media | edit @pentaquark_F1

Ca limite, Pirelli impune 18.5 psi limita minimă pentru penurile faţă şi 17,5 psi pentru pneurile spate cu -3,75 grade unghi de cădere pentru roţile faţă şi -2 grade pentru roţile spate.

Vremea

Având în vedere poziţia goeografică şi perioada anului în care are loc M.P. al Singapore nu putem exclude din ecuaţie ploaia, meteorologii prognizând averse în fiecare din cele 3 zile de concurs. Ce-i drept înainte de sesiunile oficiale. Dar, nimic nu este bătut în cuie aşa că o repetare a condiţiilor din ziua cursei nu poate fi exclusă.



 


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By