Categories: MotoGP

MotoGP Aragon: O cursă cu recorduri de doborât pentru piloții Honda și Ducati

Ultima cursă europeană înaintea periplului asiatic și australian dinaintea finalei de la Valencia va fi una hotărâtoare în ce privește soarta campionatului la piloți. La Motorland Aragon, Marc Marquez va avea ocazia de a împinge ecartul de puncte dintre el și urmăritori la peste 70 de puncte,  ceea ce va însemna o abordare fără prea mari riscuri a celor 4 manșe din afara Europei, loc unde spaniolul va deveni campion mondial. În spatele său lupta pentru locurile 3-6 este deschisă oricărui rezultat.

În Italia, la Misano,  am asistat la un nou galop de sănătate a celor de la Ducati, Dovizioso victorios, Lorenzo cu șanse la podium sau chiar victorie, penalizat însă de alegerea pneurilor și încercarea de a imita gradul de înclinare al motocicletei în viraje asemenea coechipierului său.

După abandonul lui Lorenzo, Marc Marquez a răsuflat ușurat și spre finalul cursei s-a mulțumit cu cele 20 de puncte aferente locului secund, nu înainte de a da emoții puternice fanilor săi, cu câteva încercări de intimidare a lui Dovizioso.

Mult mai în spate, la peste 16 secunde de lider au terminat piloții Yamaha, Maverick Vinales neputând ține pasul cu Suzuki-ul lui Alex Rins (meritoriu loc 4) în timp ce Valentimo Rossi, aflat practic la el acasă, nu a putut rezista atacului decisiv dat de Dani Pedrosa care după câteva curse ezitante și-a amintit că titlul la constructori și echipe se va juca funcție de rezultatele sale.

Piloții italieni și-au încheiat ultima reprezentație în fața propriilor fani, cu victorii pe linie la toate clasele, însă weekendul lor a fost umbrit de gestul nesportiv făcut la Moto2  de Romano Fenati care l-a scos din cursă pe conaționalul Stefano Manzi după ce i-a apăsat acestuia maneta de frână cu o presiune de numai puțin de 20 de bari. (8 bari forța necesară pentru abordarea unui viraj strâns).

Despre sancțiunile încasate de Fenati, dar și despre o posibilă revenire a acestuia probabil în weekend-ul japonez, facilitată de Carmelo Ezpeleta, au curs deja tone de cerneală prin presă.

SCURT ISTORIC AL CIRCUITULUI

Circuitul a fost construit în ideea de dezvolta în Spania un complex de motorsport modern, alternativă la deja existentele circuite de lângă marile orașe – Valencia, Barcelona și Madrid. După grandioasele circuite din orientul îndepărtat, Hermann Tilke și-a dorit o arenă și în Spania. Utilitatea circuitului trebuia să fie una mixtă atât pentru cursele auto cât și pentru diverse discipline de motociclism. În ce privește motomondialul, Aragon urma să fie doar un circuit de rezervă în calendar. Problemele au apărut în 2010, când mult așteptatul proiect de circuit de la Balaton în Ungaria a fost sistat, în principal datorită organizațiilor de mediu care au crezut că un circuit de viteză în zona cunoscutului lac ar dăuna zonei. Neajunsurile financiare au stat într-un plan secund, putând fi rezolvate.

Astfel, circuitul a debutat în calendarul MotoGP în 2010, cursele inaugurale fiind câștigate de Casey Stoner la clasa mare, Iannone la Moto2 și Pol Espargaro la 125cmc. Statistic vorbind, circuitul favorizează motocicletele Honda care s-au impus în 2011 cu Stoner, 2012 cu Pedrosa și în 2013 cu Marc Marquez. În 2014, victoria clasei mari a fost obținută de Jorge Lorenzo pe Yamaha. Istoria a fost însă dură cu Valentino Rossi, victoria ocolindu-l dintotdeauna.

CIRCUIT ȘI PNEURI

Cu o lungime de 5.078 metri, Aragon este un circuit tehnic cu o linie dreaptă de aproape un kilometru și cu o combinație ingenioasă de viraje largi de viteză și unele mai strânse.

Zona fierbinte a circuitului este cea dintre virajele 7-11, acolo petrecându-se majoritatea ieșirilor în decor. De asemenea, virajul 1 este desosebit de solicitant, piloții trebuind să folosească frânele la limită, reducând viteza de la peste 280 km/h la aproximativ 80-90 km/h.

Desenul circuitului permite pneurilor să își mențină temperatura constantă, acest lucru având un impact pozitiv și asupra stabilității pe zonele de frânare. Preponderent, banda stângă a pneurilor este cea mai solicitată astfel că Michelin va propune configurația asimetrică pentru gumele de tip soft, medium și hard pentru față și doar medium și hard pentru gumele spate.

Noutăți și așteptări înainte de cursă

Dacă am amintit de gestul reprobabil al lui Fenati, continuăm cu o știre care îl dă înlocuitor al italianului la Snipers Marinelli Racing pe pilotul din Andorra, Xavier Cardelus, protagonist în CEV Repsol  Moto2, având deja câteva prezențe și în mondial.

Din 2019 echipa Snipers nu va mai concura la Moto2, ci doar la clasa mezină unde îi va avea piloți pe Tony Arbolino și kazacul Makar Yurchenko.

SKY Team VR46 a confirmat piloții pentru pentru clasele Moto2 și Moto3, aceștia fiind Nicolo Bulega și Luca Marini, respectiv Dennis Foggia și Celestino Vietti Ramus la clasa mică, italianul venit tot din campionatul spaniol de la Moto3.

Clasa Moto E începe să prindă contur, odată cu anunțarea primelor echipe ce vor concura, acestea începând să caute și piloți. Team-ul Dynavolt Intact l-a confirmat în această săptămână pe Jesko Raffin, liderul detașat al clasei Moto2 din CEV. Elvețianului nu i s-a permis să concureze la aceeași clasă din mondial pe criterii de performanță, în detrimentul lui Iker Lecuona care în 2017 a strâns doar 2 puncte. Unele decizii Dorna nu prea ne miră în anii recenți…

La MotoGP cei de la KTM l-au reconfirmat pe Mika Kallio ca tester pentru sezonul 2019, finladezul împărțind atribuțiile cu Dani Pedrosa, dar probabil doar el va beneficia de apariții wildcard, Pedrosa nedorind să mai participe la curse.

Ceva scandal la clasa mare a apărut după ce Cal Crutchlow și Jack Miller ar fi convins o serie de piloți și în cele din urmă că francezul Christophe Ponsson nu este potrivit să ia locul lui Tito Rabat la Avintia, după un weekend italian în care a fost constant ultimul, în medie cu vreo 5 secunde față de penultimul clasat în oricare din sesiuni. În cursă francezul a terminat la un tur de lider.

Problema ridicată de Ponsson a fost că Avintia i-a propus un contract pe 4 curse fără criterii de performanță, felul în care și-a pierdut dreptul contractual de a concura fiind destul de ambiguu.

Cum spuneam și în titlul articolului, la Aragon vor fi o serie de recorduri de atins și depășit, protagoniști fiind piloții Repsol Honda, Ducati, dar și cei doi constructori.

  • Marc Marquez ar putea obține pole-ul cu numărul 50 al carierei la clasa mare
  • Dacă va câștiga, Marc îl va egala la victorii pe o motocicletă Honda la toate clasele pe Mike Hailwood, care a obținut 41 de succese.
  • Dani Pedrosa ar putea deveni pilotul cu cele mai multe victorii Honda la toate clasele dacă va câștiga duminică. (55)
  • Andrea Dovizioso l-ar putea egala pe casey Stoner la numărul de podiumuri pe toate clasele, recordul australianului fiind de 89.
  • Dacă va termina pe podium, Jorge Lorenzo îl va egala pe Pedrosa care este al treilea pilot cu cele mai multe podiumuri la toate clasele (153)
  • Dacă un Ducati câștigă, constructorul din Bologna va sărbători primul calup de 4 victorii consecutive în campionat.

Antrenamentele vor începe vineri de la ora 10, în ordinea cunoscută Moto3, MotoGP, Moto2.

Tiberiu Pal

Tiberiu Pal, inginer hardware, și-a împrăștiat de mic atenția ca un evantai, cuprinzând cam toate formele de motorsport. În concordanță cu personalitatea sa, el s-a îndepărtat de glamour și de podium, fiind obișnuit să citească un clasament de jos în sus, de la codași înspre fruntași. Surprinde așadar foarte bine esența sportului și a sportivității, susținându-i pe cei talentați care pornesc cu un handicap financiar. Analizează atent evoluția prezențelor feminine din motorsport și militează pentru egalitatea șanselor.

Share
Published by
Tiberiu Pal
Tags: Andrea DoviziosoaragonDani PedrosaDucatiFeaturedHondaJorge LorenzoKTMMarc MarquezMaverick VinalesMotoGPRomano FenatiValentino RossiYamaha

Recent Posts

  • Formula E

Eurosport aduce noua generație Formula E în prim-plan

Sezonul Formulei E aduce noutăți substanțiale și esențiale campionatului de monoposturi electrice. Eurosport transmite în exclusivitate întregul sezon. După patru…

4 ore ago
  • Analize Formula1

FORMULA 1: REVIEW-UL SEZONULUI 2018.PARTEA 1/3

Reims, 6 iulie 1958. Ultra rapida pistă franceză nu avea cum să nu dea câștig de cauză celui mai puternic…

O zi ago
  • Formula 1

TOP 10 PILOŢI DE FORMULA 1 ÎN 2018. PARTEA A II-A, LOCURILE 5-1

Reluăm topul piloților de F1 din 2018 cu poziția a 5-a. Locurile 10 - 6 pot sa fie descoperite aici.…

6 zile ago
  • Formula 1

TOP 10 PILOŢI DE FORMULA 1 ÎN 2018. PARTEA I. LOCURILE 10-6

Sezonul 2018, cel mai interesant al actualei erei hibride a avut de toate, de la mostre de geniu în arta…

O săptămână ago
  • Analize Formula1

Formula 1 Abu Dhabi 2018 Review: O oglindă a celui mai echilibrat sezon al erei hibride?

Mercedes W09 a fost monopostul mai rapid în opt ocazii pe parcursul sezonului 2018. Ferrari SF71H a fost în schimb…

2 săptămâni ago
  • Formula 1

Formula 1 Abu Dhabi: Sezonul se încheie cu încă un succes al campionului

Campionul mondial Lewis Hamilton a înregistrat al 11-lea succes al sezonului în ultima cursă din 2018, la Abu Dhabi. Lewis…

3 săptămâni ago