MotoGP Motegi: Titlul cu numarul 5 poate deveni realitate pentru Marquez în Japonia

Cursa japoneză va fi prima ocazie pentru Marquez de a-și trece în palmares al cincilea titlu la clasa mare și al șaptelea în motomondial, eventuale probleme în paradisul HRC vor împinge deznodământul spre Phillip Island sau Sepang. Andrea Dovizioso va putea doar să prelungească deznodământul, însă o răsturnare de situație spectaculoasă este imposibilă. Motegi este circuitul de casă Honda, dar nici Ducati nu a avut evoluții rele aici în trecut. Competitivitatea principalilor rivali, piloți și motoriști și vremea instabilă vor fi ingrediente ale unui weekend incendiar.

Cele 77 de puncte dintre Marc Marquez și Andrea Dovizioso nu prea lasă loc de multe discuții cu doar 4 etape rămase de disputat.  Dacă pentru Marquez posibilitățile de a câștiga titlul sunt variate, permițându-și și luxul de a duce lupta spre Australia, în cazul lui Dovizioso minune înseamnă zero puncte pe linie pentru rivalul de la Repsol Honda în cursele rămase de disputat.

Circuitul Twin Ring Motegi este favorabil și pentru motocicletele Honda, dar și pentru Ducati, iar dacă evoluția tehnică arătată de Yamaha în Thailanda este adevărată, atunci putem spera la un amestec în lupta pentru podium și din partea piloților Valentino Rossi și Maverick Vinales, cei doi fiind în luptă pentru locul 3 la general, acolo unde Rossi are un avantaj de 26 de puncte.

Din această luptă este posibil să lipsească Jorge Lorenzo, declarat apt să concureze, însă spaniolul va lua o decizie pe parcursul sesiunilor de antrenamente de vineri, nefiind refăcut după incidentul de la Aragon.

Scurt istoric al circuitului

Twin Ring Motegi nu a fost de la început un circuit destinat motociclismului. Rolul său a fost de a face cunoscut în Japonia fenomenul numit IndyCar. Totul a pornit de la o pistă construită de Honda în dorința de a avea o facilitate modernă pentru teste atât pe latura auto, cât și moto. Putem spune că japonezii au dorit să facă un ”cadou” organizatorilor seriei americane Indycar, extrem de populară și în țara soarelui-răsare. Construcția complexului de la Motegi  s-a finalizat în 1997, constând din două circuite: un oval de 2.493 kilometri și un circuit virajat de 4.8 kilometri. Ovalul a intrat în calendarul seriei CART în 1998 când pe data de 28 martie pilotul mexican Adrian Fernandez a câștigat runda inaugurală. În 2003 runda de la Motegi a intrat și în programul Indy Racing League odată cu decizia participării motoristului Honda în competiția americană. În 2004, prima victorie Honda pe acest circuit a fost obținută de regretatul Dan Wheldon. Dacă tot am pomenit de seria americană, trebuie menționat și triumful repurtat de Danica Patrick în 2008, din actuala serie reunită IndyCar: singura victorie oficială a unei femei într-o competiție de monoposturi de anvergură mondială a fost un adevărat vector de imagine pentru circuitul Motegi.

Japonia se află în calendarul motomondialului din 1962, prima gazdă fiind circuitul de la Suzuka. Acolo s-au desfășurat curse până în 1965, iar apoi etapa s-a mutat pentru doi ani la Fuji. Odată cu decizia Honda de a se retrage din campionat la finele anului 1967, a dispărut și etapa japoneză din calendar. Cursele nipone s-au reluat în 1987 pe circuitul de la Suzuka și desigur au o strânsă legătură cu revenirea emblematicului constructor Honda în competiții. Începând cu 1999, etapa japoneză s-a mutat de la Suzuka la Motegi, cursă câștigată în acel an de Kenny Roberts pe un Suzuki. Pe podium, pe locul 3 s-a clasat atunci pilotul local Norifumi Abe pe o Yamaha, în acest an motomondialul comemorează 10 ani de la dispariția prematură a simpaticului pilot, în urma unui nefericit accident de circulație.

Piloți japonezi în puncte au mai fost Shinichi Itoh (Honda, locul 7), Nobuatsu Aoki (Suzuki, locul 10), Yukio Kagayama (Suzuki, locul 12), Noriyasu Numata (MuZ Webber, locul 13) și Taddy Okada (Honda, locul 15). Au abandonat Haruchika Aoki (TSR) și Tetsuya Harada (Aprilia).

Clasele mici de 125cc și 250cc erau încă populate de piloții japonezi, înregistrându-se finalul unei perioade dominate copios de aceștia. Amintim nume precum Azuma, Ui, Sakata, Nakano, Ukawa, Ueda. A fost și ultimul an ca wild card pentru Daijiro Kato, participare la cursă încununată cu un loc 5, dar adevăratele performanțe one race entry au fost pe circuitul de la Suzuka unde Daijiro a obținut victorii în 1997 și 1998.

După 4 sezoane când cursa s-a ținut la Suzuka, organizatorii au decis pe fondul accidentului lui Kato ca gazda permanentă să devină mai modernul circuit de la Motegi, începând cu 2004. Victorios a fost atunci japonezul Makoto Tamada, iar pe locul 3 după Rossi s-a clasat Shinya Nakano,  ce a înregistrat unul din puținele podiumuri Kawasaki.

 

 CIRCUIT ȘI PNEURI

Runda cu numărul 16 din calendar se desfășoară pe un traseu foarte tehnic cu zone de frânare accentuate și perioade de accelerație puternice. Suprafața pistei este una abrazivă, ce necesită multă apăsare și o aderență deosebită.

Circuitul în lungime de 4.8 kilometri este caracterizat de patru porțiuni ce solicită intens frânele și de asemenea perioadele de accelerare consumă mult din gume, care trebuie să fie foarte aderente. Ultimul sector este zona fierbinte a circuitului, locuri unde se petrec majoritatea ieșirilor în decor.

Desenul circuitului solicită secțiunea centrală a pneurilor față/spate, nefiind foarte solicitant cu guma spate, atipic pentru circuitele de până acum. Din acest motiv guma recomandată pentru spate este cea  soft – specificația mai moale din oferta Michelin.

Traseul se prezintă cu 8 viraje de dreapta și 6 de stânga, pneul optim pentru spate fiind cel asimetric cu o compoziție mai dură pe partea dreaptă. Pneul față trebuie să reziste la frânări violente și la zone de accelerații puternice, de asemenea trebuie să asigure o cât mai bună stabilitate și un timp de încâlzire cât mai redus. Variantele puse la dispoziție de Michelin sunt cele soft, medium și hard,  în timp ce pneurile spate vor avea compoziții asemănătoare. În caz de ploaie există doar varianta unor pneuri soft, medium pentru față/spate.

 

 

Noutăți și așteptări înainte de cursă

Motegi este un circuit de casă pentru toți constructorii niponi din motomondial, fiind prilejul de a aduce de-a lungul weekend-ului câte un wildcard care să dea feedback în vederea pregătirii ultimelor curse din sezon, dar și în vederea dezvoltării prototipurilor pentru sezonul viitor. Cine poate, promovează și câte un talent local, în această situație fiind de vreo câțiva ani Yamaha care îl înrolează pentru acastă etapă pe campionul național Katsuyuki Nakasuga. Wildcard va avea și Suzuki în persoana lui Sylvain Guintoli.

Poate cea mai interesantă prezență la Motegi va fi una feminină, la clasa Moto3, aceasta fiind Shizuka Okasaki, ce va concura evident pe o Honda NSF250R pregătită de echipa Kohara.

Cea mai importantă discuție la clasa mare este dacă Marc Marquez va deveni campion în Japonia și in ce condiții se va putea întâmpla asta.

Situația se prezintă astfel:

  • victoria îi va asigura titlul lui Marc, indiferent ce va face Dovizioso
  • termină pe 2, 3, 4 și Dovizioso nu termină în fața sa
  • dacă Marquez termină pe 5, Dovizioso nu trebuie să se claseze mai sus de locul 4
  • dacă Marc termină pe 6, Andrea nu trebuie să termine mai sus de locul 5
  • Marquez poate termina între locurile 7-15, iar Dovizioso nu încheie cursa la mai mult de 2 locuri avans
  • dacă Marc Marquez abandonează, Dovizioso nu trebuie să termine mai sus de locul 14.

Dacă la MotoGP șansa de a avea un campion este una crescută, la clasele mici luptele încă sunt deschise pentru cel puțin încă 2 etape, la Moto3 și Moto2 fiind ecarturi de 26, respectiv 28 de puncte între cuplurile Martin-Bezzecchi și Bagnaia-Oliveira.

Primele antrenamente au avut loc astăzo de la ora 3 a.m, în ordinea Moto3, MotoGP, Moto2.

 


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By