Categories: Formula 1

Formula 1 SUA: Raikkonen câștigă o cursă extraordinară și amână verdictul campionatului

Circuit of the Americas a fost gazda unui Mare Premiu entuziasmant, cu Kimi Raikkonen câștigând pentru prima oară după aproape șase ani o cursă de Formula 1.

Cine a spus că e gata campionatul?

Kimi Raikkonen a câștigat Marele Premiu al Statelor Unite ale Americii după ce o cursă fabuloasă i-a adus pe primii trei piloți unul în spatele celuilalt în ultima parte a ei. Cei trei – Raikkonen, Max Verstappen și Lewis Hamilton – și-au menținut pozițiile într-un final remarcabil, în timp ce Sebastian Vettel s-a clasat al 4-lea și își menține șansele la titlu cu trei curse înainte de finalul sezonului.

În sala de așteptare dinaintea prezentării podiumului, un moment amuzant a avut loc când Raikkonen l-a întrebat – sincer – pe Hamilton dacă a câștigat campionatul în fața lui Vettel. 70 de puncte îi despart pe cei doi, germanul oferindu-și o nouă săptămână de răgaz înainte de un deznodământ așteptat de mulți.

Marele Premiu în sine a fost extrem de spectaculos – de la startul excelent al lui Raikkonen la lupta în trei de la final, câștigată de finlandez. Pentru Verstappen, locul secund a venit pe fondul plecării din coada grilei, de pe locul 18. Olandezul a încântat cu o nouă revenire senzațională, similară celei din Rusia, și nu mult i-a lipsit pentru a urca pe prima treaptă a podiumului.

Pilotând pe o strategie cu două opriri – spre deosebire de ceilalți fruntași – Hamilton a fost nevoit să se mulțumească cu locul al 3-lea și va ști că rivalul său de la Ferrari va trebui să câștige toate cele trei curse rămase fără ca britanicul să strângă 5 puncte pentru a-i „sufla” titlul mondial. Locul 4 al lui Vettel a venit după ce germanul a fost nevoit să treacă de Valtteri Bottas în ultimul tur al cursei, finlandezul trecând linia de sosire al 5-lea.

Într-o cursă parcă desfășurată în paralel, Nico Hulkenberg și Carlos Sainz au obținut locurile 6 și 7 pentru Renault. Spaniolul a plecat nemaipomenit de pe locul 11, însă a fost penalizat cu 5 secunde odată ce comisarii au observat că ieșise mult în afara circuitului în primul viraj, câștigând o poziție. Esteban Ocon și-a adjudecat locul 8, la puțin peste o secundă în fața lui Kevin Magnussen de la Haas și a coechipierului său de la Force India, Sergio Perez.

Brendon Hartley, Marcus Ericsson, Stoffel Vandoorne, Pierre Gasly, Sergey Sirotkin și Lance Stroll s-au clasat în afara punctelor, la mai bine de un tur în urma învingătorului, în timp ce Charles Leclerc, Daniel Ricciardo, Romain Grosjean și Fernando Alonso au abandonat – ultimii doi fiind implicați într-unul din numeroasele incidente de la start.

Cursa a fost incitantă de la un capăt la altul. Chiar dacă au avut plecări similare de pe loc, Raikkonen și Hamilton au ajuns roată la roată în primul viraj, iar finlandezul s-a infiltrat pe interior după ce a accelerat mai repede pe urcarea abruptă de pe CotA. Astfel, pilotul Ferrari s-a instalat la conducere, în timp ce puțin mai în spate Vettel a pierdut un loc în fața lui Ricciardo.

Cei doi foști coechipieri au ajuns să se dueleze în virajele următoare, iar punctul culminant l-a văzut pe german încercând să depășească pe interior și atingându-l pe australian. Deznodământul a fost unul pe care l-am mai văzut și în trecut. Mașina lui Vettel s-a întors, iar germanul a căzut pe locul 15, în timp ce Ricciardo a continuat cursa. Pilotul Red Bull nu a mai rezistat decât încă opt tururi, moment în care monopostul său a cedat din nou, iar Ricciardo a abandonat.

În cealaltă mașină austriacă, Verstappen urcase până în top 10 după numai un tur, deși a plecat dinspre coada grilei, de pe locul 18. Revenirea olandezului a fost din nou remarcabilă, iar curând acesta s-a regăsit pe locul 4, în urmărirea lui Bottas.

Abandonul lui Ricciardo a dus la o perioadă petrecută pe VSC (mașina de siguranță virtuală), iar în frunte, lui Hamilton i s-a transmis să facă opusul a ce face mașina lui Raikkonen din fața sa. Britanicul s-a conformat și a intrat la boxe în turul 12, fiind singurul dintre fruntași care a ales strategia respectivă.

Raikkonen a trecut pe gume soft la capătul buclei 21, în timp ce Verstappen a făcut-o un tur mai târziu, cu Bottas urmându-l după încă un tur. Strategia l-a propulsat pe Verstappen în fața finlandezului de la Mercedes. După ce a reintrat în lupta pentru top 5, Vettel a oprit în turul 26, în timp ce în frunte, Hamilton s-a văzut nevoit să mai facă o trecere pe la boxe. Aceasta l-a propulsat în urma lui Bottas, Verstappen și Raikkonen și a aruncat cursa în aer.

Hamilton s-a apropiat încet-încet, a fost lăsat de Bottas să treacă, iar cu câteva tururi înainte de final, cei trei piloți din frunte au ajuns să fie despărțiți de mai puțin de 3 secunde. Senzația a fost că Hamilton – cu pneuri cu 15 tururi mai noi decât rivalii săi – va fi cel favorizat de condițiile din finalul cursei, însă nu a fost să fie.

Verstappen nu a reușit să se apropie suficient de finlandez în frunte, însă a fost ajuns de pilotul Mercedes. Cei doi au avut parte de un duel excelent vreme de mai multe viraje în turul 54 din cele 56 programate, care s-a încheiat cu Hamilton ieșind larg în ultimul sector după ce a pierdut aderența. Momente mai târziu, cursa s-a încheiat. Nu și campionatul.

La 113 curse după ce a câștigat cu Lotus în Australia în debutul sezonului din 2013, Raikkonen a trecut linia de sosire – învingător, la 39 de ani, după o cursă absolut remarcabilă.

Dan Dracea

Dan Dracea este jurnalist și specialist social media. Face parte din echipa PitStops încă de la fondare, unde scrie în principal despre Formula 1. Îl puteți urmări pe Twitter și pe Facebook @DDracea, sau pe site-ul său.

Share
Published by
Dan Dracea
Tags: AustinCOTAF1 2018FeaturedFerrariKimi RaikkonenLewis HamiltonMax VerstappenMercedesRed BullSebastian VettelStiriSUA

Recent Posts

  • Formula 1
  • Stiri

Formula 1: Honda se impune în ziua 3 de teste

Dominaţia Ferrari la Barcelona a luat sfârşit astăzi. Ferrari nu a mai avut cel mai rapid monopost, ci Honda! Poftim?…

14 ore ago
  • Formula 1
  • Stiri

Formula 1: Ferrari din nou în frunte în ziua 2

Ferrari a continuat parcursul fără greșeală în testele din pre-sezon și s-a impus și în cea de-a doua sesiune de…

2 zile ago
  • Romanian Endurance Series

Romanian Endurance Series: O grilă tot mai bogată în sezonul 4

Fenomenul anduranței în peisajul autohton este într-o continuă creștere, iar cel mai bun barometru al acestei evoluții pozitive este campionatul…

3 zile ago
  • Formula 1
  • Stiri

Formula 1: Ferrari se impune confortabil în prima zi de teste

Sezonul 2019 a început! Prima zi de teste din presezon s-a încheiat! Sebastian Vettel s-a impus atât în clasamentul celor…

3 zile ago
  • Formula E

Formula E Mexic: Lucas di Grassi îi răpește victoria lui Wehrlein în ultima clipă

Lucas di Grassi (Audi Sport) a triumfat în Mexic după ce l-a surclasat pe Pascal Wehrlein (Mahindra Racing) pe ultimii…

4 zile ago
  • Analize Formula1
  • Formula 1
  • Tech

Formula 1: Lansare McLaren MCL34

“McLaren reinventat” s-ar putea numi monopostul MCL34 prezentat la Centrul Tehnologc McLaren din Woking. Am asistat la o lansare aparte…

5 zile ago