Formula 1: Care sunt schimbările din regulamentul tehnic în 2019 și ce implică?

Formula 1 a pregătit noi modificări substanțiale de regulament pentru sezonul care urmează să înceapă cu testele din această lună. Valentin Răducan și Dragoș Soare-Rada le-au sintetizat mai jos pentru ca oricine să înțeleagă ce vede și de ce vede în 2019 la noile monoposturi.

Scopul primar vizat de FIA prin aceste schimbări grăbite a fost îmbunătățirea racing-ului (ușurarea depășirilor, reducerea turbulențelor create de mașina din față, creșterea distanțelor de frânare, reducerea per ansamblu a nivelului de downforce). Dacă acesta va fi atins vom afla la finele anului.

Schimbări aero

Aripa față

© fia.com
  • Endplate-urile complexe văzute în 2017-2018 sunt interzise, locul lor fiind luate de unele minimaliste care nu vor mai fi curbate si nici nu vor mai avea decupaje. In plus, există acum o limită în ceea ce privește flapsurile. Sunt admise maximum 5. Sunt eliminate și turning vanes-urile dar și cascadele. Aripa față este acum mai lată cu 200mm, mai adâncă cu 20mm și mutată mai în față cu 25mm. Asta pentru recupera din apăsarea pierdută prin elimnarea cascadelor.
© fia.com

Brake Ducts

  • Sunt mult simplificate, fără apendice aerodinamice. Doar admisia de aer folosită pentru răcirea frânelor este păstrată, dar și aici sunt modificări, dimensiunile acesteia fiind acum foarte bine reglementate, la fel și poziționarea acesteia. De asemenea, sistemul Blown Axle a fost interzis. Aerul dirijat de brake ducts spre discurile de frână și etriere nu va putea fi folosit decât pentru răcirea acestor componente.

Nasul monopostului

  • Regulamentul actual prevede că nose-cone-ul trebuie să aibă obligatoriu 4 puncte de prindere pentru a se reduce riscul desprinderii acestuia în caz de accident.

Barge boards

© fia.com
  • Înălțimea acestora este redusă cu 150mm. Motivul este unul economic. Lateralul cockpit-ului este mult mai vizibil, iar asta inseamnă spațiu suplimentar pentru sponsori. Pentru a nu pierde totuși la capitolul aerodinamică, întregul ansamblu a fost lungit cu 100mm mai în față pentru ca pentru ca fluxul de aer ce trece de aripa față să se atașeze mai repede de ele, îmbunătățindu-le randamentul.

Oglinzi retrovizoare

  • Dimensiunile rămân aceleași, 150x50mm, dar în privința poziționării apar modificări: între 575 și 700mm de marginea cockpitului, la 500-550mm de linia centrală a mașinii și 640-680mm deasupra planului de referință.

Sidepod-uri

 

© fia.com
  • În ultimii 2 ani o zonă asupra cărora inginerii au lucrat neîncetat este spațiul imediat anterior sidepod-urilor (acolo unde mai multe echipe au încorporat ceea ce a fost numit delta-wing). Pentru a simplifica design-ul, regulamentul pentru 2019 prevede o serie de limitări ce vizează direct această zonă.

Halo

  • Rămas în continuare în Formula 1, pe sistemul Halo este permisă atașarea de winglet-uri care pentru 2019 trebuie să fie rotunjite la capete pentru a evita accidentările.

Aripa spate

© fia.com
  • Mai înaltă, mai lată, mai simplă. Aripa va avea o înălțime de 870mm deasupra planului de referință, o lătime de 1050mm pentru o înălțime de 600mm deasupra planului de referință, în timp ce lătimea endplate-urilor este limitată pe o înălțime între 500 și 800mm. Este crescut impactul DRS prin mărirea lungimii flapsului cu 20mm și ridicarea acestuia vis-a-vis de mainplane. Vor fi incorporate mici leduri (lumini de avertizare, necesare în cazul când vizibilitatea este precară) iar decupajele verticale „inventate” anul trecut de McLaren au fost scoase din regulament.

Pneuri

  • Vor fi utilizate 5 compoziții (față de 7 în 2018) înglobate în trei denumiri (soft, medium, hard). Compoziția cea mai moale, C5, corespunde hypersoft-ului din 2018, cea mai dură corespunde hard-ului 2018. Pirelli a modificat maniera de abordare, crescând gradul de durabilitate al fiecărei compoziții și mărind fereastra de operare (care în sezonul trecut era de 20 grade Celsius pentru compozițiile cele mai moi).
  • Pentru a reduce blistering-ul Pirelli a decis ca pentru 2019 să fie folosite pneuri cu o grosime a stratului de cauciuc redusă cu 0,4mm față de 2018. Sunt acele pneuri folosite în Spania, Paul Ricard și Silverstone în sezonul trecut.

Alte schimbări

  • Cantitatea de benzină permisă pentru parcurgerea unui GP crește de la 105kg la 110kg. Debitul de carburant rămâne fixat la 100kg/h.
  • Masa minimă totală a mașinii (inclusiv pilotul și balast-ul pentru care este alocată o masă fixă de 80kg) crește de 734 la 743 kg. Cu un rezervor plin se va ajunge astfel la o masă maximă de 853kg. Sunt cele mai mari cifre atinse în istoria F1. Pentru o masă comparabilă trebuie să ne deplasăm în timp până în urmă cu 85 ani când AIACR a inaugurat noua formulă 750 (kg).
  • Piloții sunt obligați să poarte mănuși biometrice care vor permite monitorizarea pulsului pilotului dar și a saturației de oxigen înainte, în timpul și după un accident.
  • Cantitatea maximă de ulei ce poate fi consumată rămâne stabilită la 0.6l/100km. Dar în timpul sesiunii de calificări rezervorul suplimentar de ulei trebue să râmână gol (în 2018 nu exista nicio prevedere în regulament vis-a-vis de acest rezervor de ulei suplimentar).

Cu toate controversele legate de utilizarea de către Ferrari a unor conducte de benzină ce se dilată mărindu-și volumul (în anumite lăcașe se acumulează canități de benzină suplimentare în momentul în care nu se rulează la maxim, iar această rezervă este utilizată în momentele de forțaj, depășindu-se astfel limita de 100kg/h) montarea unui sezonzor suplimentar nu a intrat în calcule, unicul seonzor rămânând montat la ieșirea din rezervor.

  • Standardul în privință rezistenței căștilor este mai exigent, iar viziera este coborâtă cu 10mm pentru reducerea riscurilor în cazul impactului cu debris-uri.
  • Mașinile nu vor mai fi supuse verificărilor clasice, la început de week-end. Echipele vor semna o declarație prin care își dau acordul ca mașinile să poată fi verificate în orice moment al week-end-ului de cursă.
  • Fiecare sistem Halo va avea încorporată o cameră video de înaltă definiție îndreptată spre pilot.

Vor face aceste schimbări substanțiale racing-ul mai atractiv? Cu siguranță nu îl vor face mai plictisitor. Dar o schimbare radicală, care să coste și infinit mai puțin s-ar fi putut opera apelând la îndemnul lui Dan Gurney din 2015: o putere atât de mare dezvoltată de PU încât șasiul să nu o poată suporta în totalitate.


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By