Categories: Analize Formula1Formula 1Tech

Formula 1: Lansare Haas VF-19

În ultimii doi ani, Williams Racing a fost prima echipă care a prezentat lumii challenger-ul pentru noul sezon. De data asta, Haas F1 Team a fost cea care a dat startul lansărilor.

La sfârșitul sezonului trecut, echipa lui Gene Haas anunța un sponsor principal pentru 2019. Vorbim despre primul sponsor principal al echipei americane: Rich Energy, o companie britanică producătoare de băuturi energizante. Haas F1 anunța că parteneriatul va duce la o schimbare a schemei de culori iar pe 7 februarie echipa exact asta a prezentat. În Londra, într-un cadru destul de sobru, invitații și fanii echipei au fost martorii dezvelirii unui monopost Haas vopsit negru cu accente aurii (color branding-ul Rich Energy).

Până aici, nimic ieșit din comun. Monopostul prezentat fizic era cel de anul trecut cu mici modificări ale elementelor extrem de vizibile care să dea impresia unui monopost adaptat noului regulament. Imediat ce evenimentul a început, echipa a făcut publice o serie de fotografii (rendere ale modelului 3D pentru 2019).

Supriza a venit atunci când am observat că imaginile prezentau un monopost diferit față de cel de anul trecut. Aș putea spune că în proporție de 70% avem de-a face cu un monopost nou. Evident, Haas F1 nu va dezvălui acum toate elementele noului monopost. Pentru asta va trebui să așteptăm primul test din pre-sezon de la Barcelona.

Dar până atunci, putem trece în revistă ceea ce am observat nou în imaginile postate de Haas F1 cu monopostul VF-19.

Aripii față îi lipsesc cascadele și turning vanes-urile și are doar 5 flaps-uri (1).

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

Endplate-urile sunt mai simple decât cele de anul trecut cu o mică evazare în partea posterioară a acestora (maximum 15 grade conform regulamentului) (2).

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

Observăm că nu mai există tunel generator de curent turbionar în partea de jos a mainplane-ului (interzis prin regulament) (3).

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

Inginerii încearcă să recâştige din eficienţa pierdută cu ajutorul unui footplate scurtat (4) (soluţie folosită anul trecut de Red Bull şi Ferrari).

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

Brake ducts-urile (5) – deşi greu de observat în fotografiile oficiale – par să se încadreze în spiritul regulamentului. Acestea sunt dispuse în interiorul cadrului geometric al butucului. Nu există alte deviatoare de flux sau splittere.

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

Mergând spre posterior observăm un S-duct (6) cu evacuarea pe partea superioară a nasului.

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

În 2018 Haas nu au folosit S-duct, dar se pare că odată cu limitarea elementelor geometrice ale aripii faţă, eficienţa aerodinamică a părţii frontale s-a redus. S-duct-ul nu face decât să ajute curgerea aerului spre partea posterioară, menţinând fluxul ataşat de caroserie.

În 2019 este interzis sistemul blown-axle şi din cauza asta vedem capătul fuzetei închis (7). Dacă tot vorbim de roţi, trebuie observate jantele. Acestea par să fie duble (8), al doilea perete fiind acolo pentru a crea un tunel prin care poate fi direcţionat un flux de aer care să ajute la începărtarea aerului de roţile faţă (ajustare aerodinamică posibilă anul trecut datorită evazării mai mare de 15 grade a endplate-ului, datorită turning vanes-urilor de pe aripă şi nu în ultimul rând datorită fluxului de aer emergent prin fuzetă).

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

Bargeboards-urile sunt şi ele adaptate noului regulament (9). Sunt mai scunde şi împinse mai în faţă.

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

Nu acelaşi lucru se poate spune şi despre delta-wing (10).

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

Această parte a monopostului a fost preluată direct de la modelul 3D al monopostului VF-18 şi adăugată aici. Reamintesc că în zona leading edge-ului al podelei este interzisă existenţa unor elemente de caroserie.

Admisia de pe sidepod-uri (11) pare să fie identică cu ceea ce am văzut pe monopostul de anul trecut.

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

Flow conditionerele ataşate de acestea însă sunt noi (12) şi conforme cu regulamentul pentru anul în curs. Observăm că deflectoarele au forma literei L şi sunt coborâte până sub nivelul admisiei de pe sidepod-uri.

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_f1

Design-ul adus în F1 de către Ferrari în 2017 continuă şi în 2019. Avem aceleaşi structuri aerodinamice în aintea admisiilor pentru a satisface cerinţa ca structura de protecţie să nu fie expusă. Admisiile propriu-zise sunt retrase pentru a creşte eficienţa aerodinamică a fluxului incident.

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_f1

Oglinzile retrovizoare (13) – sau mai degrabă prinderea acestora – este sunt modificată substanţial faţă de 2018. Ele sunt dispuse cât se poate de în lateral pănă în punctul în care influenţa lor aerodinamică nu influenţează curgerea aerului spre diffuser. Oglinzile sunt prinse cu 2 braţe. Unul orizontal cu pornire de pe marginea cockpit-ului (ce joacă rol şi de flow conditioner) şi unul care porneşte de pe partea superioară a sidepod-ului. Această ultimă soluţie a fost folosită în 2018 de Red Bull şi Force India.

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

De o parte şi de alta a cockpit-ului, observ că inginerii lui Gene Haas au adoptat soluţia celor de la Mercedes, decupând caroseira la capătul prinderilor HALO (14) pentru a forma un tunel de evacuare aerului fierbinte din dreptul PU-ului.

Mergând spre spatele monopostului observ capota motorului care pare să fie ceva mai strânsă în partea centrală acolo unde anul trecut era montat radiatorul pentru ERS. Asta mă face să cred că inginerii responsabili cu PU-ul au repoziţionat unele elemente. Mărturie stă şi faptul că zona coke bottle este acum mai îngustă ca anul trecut. Vorbind de zone coke bottle să spunem că evacuarea de aer fierbinte de sub capota motorului este de dimensiuni mai mici şi poziţionată între braţele suspensiei. Upgrade-urile la sistemul de răcire par să fi dat rezultate. În dreptul cifrei 20 de pe capota monopostului prezentat se observă o nouă fantă pentru răcire (15).

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

Ajunşi în spatele monopostului primul lucru care se observă este aripa spate (16) de generaţie 2019. Dimensiunile mărite conform regulamentului sunt imediat observabile.

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

Ceea ce se mai vede este lipsa fantelor de suprapresiune (17) de pe leading edge-ul endplate-urilor şi decupajul mai mic de pe trailing edge-ul aceluiaşi endplate (18).

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

Există o serie de strake-uri verticale în partea posterioară a endplate-ului (19), dar, foarte important, ele nu sunt pe endplate. Sunt imediat sub porţiunea plată a endplate-ului şi teoretic (dacă nu intervine o directivă a tehnică a FIA) legale.

Haas adoptă soluţia celor de la Ferrari (soluţie care bănuiesc că va fi adoptată de toate echipele) cu doi montanţi centrali (20) ai aripii spate care “îmbracă” ţeava de eşapament.

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

Vorbind de ţeava de eşapament trebuie scoasă în evidenţă poziţionarea wastegate-urilor (21).

Ferrari a testat în Germania în 2018 varianta cu wastegate-uri suprapuse pornind de la soluţia celor de la Renault care foloseau wastegate-urile şi ţeava de eşapament pentru a ataşa fluxul de gaze de partea inferioară a mainplain-ului aripii spate (producând aici o zonă de presiune ceva mai joasă).

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

T-Wing-ul este şi el prezent în 2019 (22), cu puncte de prindere pe mini shark-fin. Este acelaşi shark-fin văzut pe monoposturile Ferrari SF71-H.

Brake ducts-urile spate sunt mai evoluate decât cele de anul trecut (asupra lor nu există nicio restricţie în regulament), asta pentru că noua suspensie spate (23) a celor de la Haas – foarte asemănătoare cu a celor de la Ferrari din a doua jumătate a sezonului trecut –  are punctele de prindere ale braţelor superioare foarte ridicate pentru a permite fluxului de aer acces neîngrădit spre partea superioară a diffuser-ului.

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

La fel ca şi în partea frontală, jantele roţilor spate par să aibă aceiaşi pereţi dubli (25).

© Haas F1 Team | edit @pentaquark_F1

Imginile puse la dispoziţia presei relevă un monopost care pare să aibă ampatamentul ceva mai lung decât fratele de anul trecut şi un rake mai puţin pronunţat. Anul trecut, după pubilicarea primului draft al regulamentului tehnic opinia unanimă printre ingineri a fost că noul set de reguli aerodinamice vor favoriza monoposturile cu rake mic. Ăsta este şi motivul pentru care Haas (cel puţin aşa se vede în poze) a ales să apropie partea posterioară a monopostului de asfalt.

Având în vedere că monopostul prezentat nu este 100% legal, mă aştept ca pe 18 februarie la ora 09:00 când este programată prezentarea oficială a monopostului VF-19, acesta să fie diferit. Ne lămurim atunci.

Dragos Soare-Rada

Dragoș Soare-Rada, graphic designer de profesie, aduce în echipă contraponderea cifrelor și a tehnicii la talentele de povestitori ale altora. Mereu cu ochii pe orice update adus monoposturilor, el ne reamintește, prin puterea exemplului și prin dovezi științifice că Formula 1 este în esență un sport tehnic, iar rezultatele sunt oglinda progresului, măsurat în date exacte.

Share
Published by
Dragos Soare-Rada

Recent Posts

  • Formula 1
  • Stiri

Formula 1: Ferrari din nou în frunte în ziua 2

Ferrari a continuat parcursul fără greșeală în testele din pre-sezon și s-a impus și în cea de-a doua sesiune de…

14 ore ago
  • Romanian Endurance Series

Romanian Endurance Series: O grilă tot mai bogată în sezonul 4

Fenomenul anduranței în peisajul autohton este într-o continuă creștere, iar cel mai bun barometru al acestei evoluții pozitive este campionatul…

2 zile ago
  • Formula 1
  • Stiri

Formula 1: Ferrari se impune confortabil în prima zi de teste

Sezonul 2019 a început! Prima zi de teste din presezon s-a încheiat! Sebastian Vettel s-a impus atât în clasamentul celor…

2 zile ago
  • Formula E

Formula E Mexic: Lucas di Grassi îi răpește victoria lui Wehrlein în ultima clipă

Lucas di Grassi (Audi Sport) a triumfat în Mexic după ce l-a surclasat pe Pascal Wehrlein (Mahindra Racing) pe ultimii…

3 zile ago
  • Analize Formula1
  • Formula 1
  • Tech

Formula 1: Lansare McLaren MCL34

“McLaren reinventat” s-ar putea numi monopostul MCL34 prezentat la Centrul Tehnologc McLaren din Woking. Am asistat la o lansare aparte…

4 zile ago
  • Analize Formula1
  • Formula 1
  • Tech

Formula 1: Lansare Ferrari SF90

Toate zvonurile dinaintea lansării spuneau că Ferrari va prezenta un monopost revoluționar. Până ieri, părerile erau împărțite. Unii spuneau că…

5 zile ago