F3 Grand Prix de Pau

F3 Grand Prix de Pau

Prestigioasa cursă de la Pau se desfășoară sub acest nume din 1933, având o bogată tradiție, deși nu a fost niciodată inclusă în calendarul oficial al Formulei 1.

Între 1947 și 1963 s-au disputat întreceri de Formula 1, piloți precum Fangio, Behra sau Trintignant învingând pe Boulevard des Pyrenees. Ascari a câștigat în 1952 și 1953 pe mașina de Formula 2, iar Jimmy Clark a avut primul său triumf la volanul unei mașini de Formula 1 în 1961 tot aici, repetând victoria doi ani mai târziu. Între 1964 și 1984 la Pau s-a concurat cu mașini de Formula 2 (victorii notabile pentru Clark, Brabham, Stewart, Cevert, Laffite, Depailler, Arnoux sau Cheever), ulterior întrecerea fiind integrată în campionatul F3000 (Alesi, Lamy, de Ferran, Montoya) până în 1998.

Epoca F3 a început în 1999 cu victoria lui Benoit Treluyer (acum la Audi în WEC), alți piloți notabili care s-au impus aici fiind Anthony Davidson (2001), Lewis Hamilton (2005) și Romain Grosjean (2006). Ulterior, cursa de F3 nu s-a ținut, iar trofeul de la Pau a fost acordat turismelor din WTCC timp de 3 ani (2007-2009). Celebrul accident dintre Franz Engstler și Safety Car a dus la anularea cursei în 2010, acesta fiind primul an de pauză de la război încoace.

F3 a revenit în 2011, cursa fiind câștigată de actualul pilot DTM Marco Wittmann. În anul următor s-a impus protejatul Ferrari, Raffaele Marciello. Anul trecut cursa de la Pau a fost disputată de mașini din Formula Renault 2.0. În 2014, F3 europeană revine pe acest traseu legendar.

Tom Blomqvist

Cursa 1

Esteban Ocon câștigă fără emoții cursa „în stil american”, după ce a gestionat perfect startul și două neutralizări. Lucas Auer, nepotul lui Gerhard Berger, a avut mai mult emoții cu atacurile lui Max Verstappen și nu a putut să pună mare presiune pe lider. Grupul de trei care a ocupat podiumul s-a distanțat de fiecare dată foarte rapid de restul plutonului, condus de echipierii Carlin – Jake Dennis și Jordan King.

Startul a adus probleme tehnice pentru ocupantul poziției a patra, Nicholas Latifi (Prema), care a tras direct la boxe și nu a mai venit pe grilă. În primul tur, inevitabilul s-a produs pe strâmtul circuit urban și acrosajul dintre Mitchell Gilbert și Alex Toril a adus prima neutralizare. Restul cursei a fost procesional, depășirile fiind extrem de puține, de obicei dincolo de pozițiile ce aduc puncte.

Este de remarcat o manevră frumoasă pe exterior a lui Dennis van de Laar (Prema) în fața lui Gustavo Menezes (van Amersfoort). Piloți cu pretenții la titlu, precum Tom Blomqvist (locul 11), Felix Rosenqvist (locul 14) și Antonio Fuoco (locul 17), nu au reușit să progreseze foarte mult după clasări foarte slabe pe grila de start. Traseul îngust din sudul Franței nu dispune nici măcar de linii drepte mai lungi, precum cel de la Macau, dar revenirea sa în calendarul F3 este o chestiune de prestigiu, în genul Monaco.

Cursa 2

Duminică dimineață traseul neiertător de la Pau le-a mai rezervat o surpriză piloților: ploaia. Startul a fost dat sub safety car, care s-a retras la finele turului 4. Primii trei piloți de pe grilă (Ocon, Rosenqvist, Verstappen) s-au distanțat foarte rapid de restul plutonului, condus de perechea Blomqvist-Dennis. Cursa a fost destul de liniștită până în turul 12, când Max Verstappen comite o greșeală și percutează parapetul. În turul următor, Felix Rosenqvist atacă hazardat poziția de lider a lui Ocon și se înfige în spatele francezului, abandonând pe loc. Ocon rezistă miraculos, dar avariile sale îl fac să piardă câte 3-4 secunde pe tur din avans, ce ajunsese la un maxim de 16 secunde.

În turul 17 Ed Jones lovește parapetul și provoacă neutralizarea cursei. După câteva tururi la pas, se reia întrecerea contra timp, în ultimele 3 minute fiind completate alte două tururi. Tom Blomqvist trece de avariatul Ocon, însă liderul clasamentului general provizoriu face o operațiune fantastică și rezistă pe locul 2 în fața grupului Dennis-Giovinazzi-van de Laar. În spate, cursele de recuperare ale lui Latifi și Fuoco se termină în glisiere, singurul pilot cu pretenții care reușește să facă progrese dar să ajunga și la final fiind Lucas Auer.

grila lap10 lap15 lap18 final
Auer 12 13 11 10 7
Latifi 14 14 8 7 out
Fuoco 18 18 15 12 out

 

 

 

Cursa 3

Soarele a revenit pe traseul din sudul Franței, alungând norii, spectacolul și ghinioanele lui Felix Rosenqvist. Max Verstappen a plecat de pe locul 3, din spatele perechii Ocon-Rosenqvist, dar cursa sa a fost destul de scurtă: la start a suferit o avarie a aripii față în urma unui ușor contact cu suedezul, iar în turul al doilea a percutat glisierele, fie pe greșeala personală, fie ca urmare a desprinderii aripii. Alex Toril a fost din nou implicat într-un incident, încheiind astfel un weekend de coșmar.

Felix Rosenqvist a plecat mai bine decât Ocon și cursa a continuat în șir indian, cei doi fiind urmați de nedespărțiții Blomqvist și Jake Dennis. Nicolas Latifi a eșuat din nou în tentativa sa de a recupera în cursă ceea ce pierduse în calificări (locul 14 pe grila), abandonând în turul 17. Michele Beretta a lovit parapetul în turul următor, atrăgând neutralizarea pentru 3 tururi. Restartul nu a adus mari schimbari, singurul care a făcut progrese fiind Antonio Fuoco, care a terminat pe un agonizant loc 11, la marginea punctelor, după ce plecase de pe a 18-a poziție.

Veteranul F3 Felix Rosenqvist încheie seria ghinioanelor și se impune, iar Esteban Ocon ajunge la al optulea podium în 9 curse. Blomqvist urcă pe ultima treaptă a podiumului și își consolidează locul secund la general.

Clasament după 9 curse:

Ocon 164p
Blomqvist 107p
Auer 95p
Verstappen 68p
Fuoco 67p
Giovinazzi 61p

Sursă imagini: GPUPDATE.NET