Tazio Nuvolari (1892-1953)

Tazio Nuvolari (1892-1953)

Vorbea cu mașinile… și ele îi răspundeau! Era incredibil!” povesteşte Rene Dreyfus despre Tazio Nuvolari. „Arunca mașina dintr-o parte în alta, punând tot corpul în acest efort. Uneori mi se părea că pur și simplu sălta mașina cu mâinile sale într-o curbă, tocmai pentru a lua acea curbă mai tare. Ne întrebam de multe ori: oare cum e posibil să conduci așa? Ceva nu e în regulă cu această abordare… Dar el totuși câștiga mereu.” Din nou ne aflăm în prezenţa unui om care a făcut un pact cu diavolul, al treilea mare exponent al speciei pure de instinctivi nepământeni, dupa Boillot şi Bordino. Şi probabil cel mai mare.

Însă cu toata grandoarea personajului, legenda a depăşit de multe ori limitele bunului simţ comun în cazul său, de la depăşirea cu farurile stinse la Mille Miglia 1930 la victoria incredibilă de pe Ring 1935 şi până la Budapesta 1936. Pe de altă parte, e puțin probabil ca cineva să fi iubit mai mult acest sport sau să-și dorească cu mai multă ardoare să concureze, indiferent de mașină sau competiție. Şi acest jocheu nebun posedat de demon nu era chiar un tinerel, fiind trecut de 40 de ani când a stabilit un etalon al pilotajului la limită în sezonul fabulos 1932. Apoi au venit MP al Germaniei 1935 unde cu o Alfa P3 cu un deficit de 100CP faţă de Mercedes a anihilat handicapul unui pit stop de peste 2 minute, Coppa Ciano 1936 – victorie cu Alfa 8C smulsă efectiv din mâinile lui Carlo Pintacuda, sau Donington 1938 unde pentru prima dată după mai bine de un an, şefii de la Auto Union au simţit că au pus mâna pe omul ce putea suplini golul lăsat de moartea lui Rosemeyer. Creditat de Enzo Ferrari cu inventarea derapajului controlat, sunt multe dubii în legătură cu asta. Ce este mai presus de îndoială sunt abilitatea sa divină, atât pe două cât şi pe patru roţi, încăpăţânarea de a nu ceda niciodată, stilul gladiatorial ridicat la un nivel accesibil numai unei jumătăţi de duzină din ultimul secol şi carisma pentru care presa l-a transformat în cel mai mare erou al lumii automobilistice interbelice. Fără discuţie, cel mai pur pilot.

Palmares*:

Victorii: 41

*pentru perioada ante 1950 nu există mereu informațiile pe care le avem în Formula 1. De exemplu, sistemul calificărilor prin cel mai bun timp s-a introdus abia din 1936, înainte, poziția pe grilă trăgându-se la sorți iar numărul curselor de Grand Prix pe an era redus.