DTM – Hockenheim 1: prima victorie pentru Wittmann

DTM – Hockenheim 1: prima victorie pentru Wittmann

Lunga pauză de iarnă a luat sfârșit și pentru atractivul campionat german de turisme, care intră în cel de-al cincisprezecelea sezon de la renașterea din 2000. BMW vine cu un model nou, închizând pentru totdeauna capitolul legendarului M3, un nume cu rezonanță străveche, de la finele anilor ’80. Audi și Mercedes aduc îmbunătățiri de ordin mecanic și estetic (notabile fiind oglinzile de la RS5 și noua grilă a C-Coupé).

La nivel de piloți, se observă mai multe tendințe. Aducerea de piloți tineri, școliți în formulele inferioare (mai ales din F3), s-a dovedit o rețetă bună, mai ales pentru Mercedes. Anul acesta Audi îi oferă o mașină elvețianului Nico Muller, iar BMW îi oferă un colac de salvare celui ocolit de alegerea lui Helmut Marko pentru locul vacant de la Toro Rosso – portughezul Antonio Felix da Costa. Roberto Merhi, foarte slab nul trecut, îi lasă locul altui ”f1-reject”, Paul di Resta. Mercedes aduce o a șaptea mașină pentru bani rusul Vitaly Petrov, dar nu și a opta pentru Felix Rosenqvist. După plecările lui Priaulx (care nu s-a adaptat niciodată) și Dirk Werner (înclinat mai degrabă spre anduranță), BMW a cochetat cu ideea de a oferi un volan fie lui Robert Kubica, fie lui Alessandro Zanardi. În final, niciuna dintre variantele răsunătoare nu s-a concretizat, iar mașina i-a fost acordată fostului pilot de anduranță Maxime Martin.

Schimbările de regulament denotă încă o dată, dacă mai era nevoie, că ADAC își face treaba mult mai bine decât FIA. De ani buni, DTM are cel mai coerent set de reguli, atât la nivel tehnic cât și la nivel sportiv, inputul fanilor fiind mereu la mare preț. De altfel, competiția germană este foarte bine ancorată în realitate și realizează importanța de a se face plăcută de public, atât la fața locului, cât și la TV. Așadar, rămâne un singur pitstop obligatoriu, cu maxim 50% din cursă petrecută pe pneul soft. Revine balastul pentru succes, iar formatul de calificări este simplificat. Etapele rămân în număr de 10: intră în calendar Hungaroring și Guangzhou (China, traseu stradal), însă se pierd clasicele Brands Hatch (după mezaventura de anul trecut cu Farfus) și Zandvoort (probleme financiare).

Testele din iarnă au arătat o formă foarte bună pentru Audi și o întârziere destul de mare a celor de la Mercedes. De obicei, campionatul este mult mai echilibrat, însă constructorul din Stuttgart este evident concentrat pe Formula 1 anul acesta și nu dă impresia unei implicări asidue în DTM.

Cursa

După un scenariu similar cu etapele din seria GP2, anul acesta cursele din DTM vor putea fi abordate cu două strategii: varianta A, folosită predominant de cei aflați în prima parte a grilei – plecare pe pneuri soft și distanțare rapidă în prima jumătate a cursei, respectiv varianta B, mai frecvent întâlnită la cei cu rezultate slabe în calificări, care revin spre final, după ce pun pe mașini pneurile soft.

Ca de obicei în ultimii ani, etapa de debut este atipică, fiind loc de surprize, atât în calificări (pole pentru Adrien Tambay), cât și în cursă (prima victorie pentru Marco Wittmann). BMW reușește din nou, cu ceva noroc, să țină în spate o legiune Audi cu mașini net superioare și să își adjudece victoria la debutul modelului M4 în competiție, reușind să fure titlurile în presă așa cum o făceau și la revenirea din 2012, când obțineau toate cele 3 titluri puse în joc. Este cea de-a 60-a victorie a constructorului din Munchen în DTM.

Ghinion pentru Audi, care au pierdut mașina aflată în cea mai bună poziție dintre cei cu planul B. Eduardo Mortara era primul pilot cu pneuri hard după start, în poziția a șasea, fiind constrâns la abandon în urma unei pene. Timo Scheider putea termina mult mai bine dacă nu era victima unui atac hazardat al lui da Costa în acul de păr. Miguel Molina ar fi plecat de pe 6, dacă nu era exclus din calificări și probabil s-ar fi clasat și el în puncte. Tot răul spre bine însă, dat fiind că piloții cei mai importanți ai constructorului din Ingolstadt se clasează pe 2 (Ekstrom) și 4 (Rockenfeller), în fața pieselor grele bavareze, Spengler (6), Tomczyk (7) și Farfus (8). BMW obține mai multe puncte (54) decât Audi (47), primind astfel balastul în etapa următoare. Cum ar spune englezii, it’s a win-win situation pentru Audi.

Mercedes realizează că nu au nicio șansă la puncte, așa că se mulțumesc cu monopolizarea imaginilor TV în prima parte a cursei, încălțând cu softuri doi piloți din coada grilei, Wickens și Vietoris, care croșetează jumătate de pluton aflat pe pneuri hard. Cei doi se afundă în clasament după oprirea la boxe. În final, se confirmă absența stelelor în trei colțuri în primii 10. Palidă consolare, Mercedes va putea să dea jos 5kg de pe mașini. După cursă, o decizie pripită: Gerhard Ungar, șeful HWA, angajat al mărcii de 26 de ani, este demis. Ca de obicei, oamenii care fac treaba plătesc pentru deciziile la nivel înalt pe care Dieter Zetsche, Toto Wolff și compania nu și le asumă.

Alte dezamăgiri

Următoarea etapă va avea loc la Oschersleben, unde anul trecut a învins Augusto Farfus. Una caldă, una rece la TV – pentru prima oară vom putea vedea live și unica sesiune de antrenamente libere de sâmbătă dimineață. În schimb, cursa nu va fi transmisă în direct.

Sursă imagine: FLICKR