Casey Stoner (n. 1985)

Casey Stoner (n. 1985)

În galeria campionilor mondiali australieni, Casey Stoner este ultimul și cel mai atipic. Deși n-are nici treizeci de ani acum, el a încheiat conturile cu mondialul încă de acum doi ani, după ce a uimit pe toată lumea prin abilitatea sa, chiar și atunci când materialul tehnic era deosebit de nărăvaș.

Dragoste cu de-a sila nu se poate, iar pentru taciturnul Stoner n-a fost cale de întoarcere: pe 17 mai 2012, când se afla la conducerea campionatului, el și-a anunțat retragerea la finele stagiunii, punând capăt unei decade în care se dovedise cel mai aprig contestatar al dominației lui Valentino Rossi.

În 1997, micul Casey a dat dovadă de cel mai pur Aussie Grit în momentul în care s-a înscris în același weekend de curse la cinci clase distincte, fiecare cu șapte manșe. Din 35 de starturi, s-a impus în 32 și a obținut toate cele cinci titluri naționale puse în joc. Ulterior, Lucio Cecchinello avea să-l remarce, oferindu-i un ghidon la clasa 250cmc pentru sezonul 2002. La doar 17 ani era poate prea mult, iar Lucio a realizat rapid acest lucru, mutându-l pe Stoner la clasa mezină, unde s-a simțit mult mai confortabil. În 2005, tot Cecchinello a fost cel care l-a promovat la clasa intermediară, unde Stoner a confirmat, fiind cel mai serios rival la titlu pentru Dani Pedrosa. Lucio și Casey au urcat de mână la clasa regină, unde australianul a reușit o serie de perfomanțe notabile pe o Honda de client, ce l-au adus în atenția celor de la Ducati.

Un constructor dornic să atace titlul, un pilot cu aceleași mari ambiții și un parteneriat lucrativ cu Bridgestone (care vizau răpunerea gigantului Michelin) l-au adus pe Stoner în poziția de lider al sezonului 2007. Cursele s-au succedat cu rezultate favorabile, iar Casey a reușit să strunească bestia italiană de o manieră nemaivăzută, nici înainte, nici după. Anii următori au fost marcați de creșterea decalajului tehnic dintre italieni și japonezii ce investeau masiv, însă australianul a câștigat cel puțin trei curse în următoarele trei sezoane. Mutarea la Honda în 2011 a fost încununată cu succes, Stoner fiind net superior coechipierului Dani Pedrosa încă de la prima cursă. 10 victorii și aproape toate cursele încheiate pe podium au încunuat un sezon de poveste, iar 2012 părea să meargă în aceeași direcție.

Însă introvertitul australian avea alte planuri, dezamăgit de direcția în care dirija Dorna sportul, anunțându-și retragerea la doar 26 de ani, spre a petrece timp alături de familie în Australia natală. Obișnuiți cu piloți ce se iau la trântă cu recordurile și petrec mai mult timp în motomondial decât s-ar cuveni, un personaj precum Casey este complet atipic, prin felul în care pune pe primul loc pasiunea de a concura. Iar atunci când acea pasiune s-a stins, după victorii improbabile și titluri cu doi constructori diferiți, australianul s-a retras pe plaiurile natale, unde și-a mai alinat dorul de cai-putere în V8 Supercars.

În continuare își trăiește viața așa cum dorește, împărtășindu-ne imagini cu familia, cu urși koala, sau călare pe modele de motocross, cu care se distrează liber, departe de toate constrângerile mediatice și de presiunea pe care o resimțea în MotoGP. Însă calitățile sale de pilot vor rămâne ca o amintire durabilă, iar mulți dintre cei cu care s-a duelat pe pistă (Nicky Hayden, Ben Spies, Andrea Dovizioso) se înclină în fața talentului său nativ inegalabil.