Achille Varzi (1904-1948)

Achille Varzi (1904-1948)

Un războinic singuratic, competitivitatea sa ardea rareori mocnit, sub învelişul de gheaţă al fizionomiei eline. Un stil fluid pentru care greşeala de pilotaj era doar o butada răsuflată. În epoca sa de glorie putea purta o luptă, chiar cu arme inegale, cu oricine din lume şi îl putea învinge prin perfecţiunea clinică a abordării, precizia traselor şi uşurinţa cu care transmitea inputurile sale maşinii. Imaginea sa va rămâne pentru totdeauna umbrită de mitul de proporţii homerice al lui Nuvolari, însă în perioada de vârf a rivalităţii lor nu puţini îl considerau pe Achille Varzi pilotul mai complet şi mai de încredere. Printre aceştia şi un anumit Felice Nazzaro, a cărui manieră de abordare puţin tentantă în acea vreme o preluase şi rafinase dându-i un nou sens. „Nuvolari era pilotul care ieşea cel mai mult în evidenţă în epocă, însă găsise în persoana lui Varzi un adversar pe măsură, ce îl depăşea prin stilul rece, perfect” spunea Enzo Ferrari. Combinaţia fatală dintre un orgoliu nemăsurat, un talent divin şi o mână mai sigură decât a oricăruia au dat la iveală capodopere ale pilotajului precum Targa Florio 1930, Monza 1930, Monaco 1933 sau Tunis 1935, însă când aceste calităţi primare au fost subjugate printr-un concurs nefericit de împrejurări de morfina oferită de o femeie fascinantă dar de rău augur, steaua marelui pilot din Galliate s-a stins brusc. Frânturi ale talentului încă nealterat s-au mai zărit intermitent în MP al Italiei 1937, când s-a dovedit mai rapid chiar şi decât etalonul absolut în materie, Bernd Rosemeyer. În 1946, când a scăpat complet de dependenţa de droguri era numai un bătrân cal de curse purtând o aureolă legendară. La Bremgarten 1948 pe o pistă udă, Alfetta 158 s-a răsucit neaşteptat apoi s-a răsturnat. Parbrizul a izbit violent capul protejat de o cască simplă de piele ca a vechilor gladiatori şi Achille a fost proiectat instantaneu pe drumul către ultima sa cursă. Odată cu el dispărea şi cel mai precis pilot din câţi au existat vreodată şi se încheia cea mai fascinantă epocă din istoria GP-urilor.

Palmares*:

Victorii: 22

*pentru perioada ante 1950 nu există mereu informațiile pe care le avem în Formula 1. De exemplu, sistemul calificărilor prin cel mai bun timp s-a introdus abia din 1936, înainte, poziția pe grilă trăgându-se la sorți.