Alberto Ascari (1918-1955)

Alberto Ascari (1918-1955)

Nu vă lăsaţi înşelaţi de legende populare. Adevăratul maestru al anilor ’50 a fost Alberto Ascari, şi nu Fangio sau Moss. Debutând relativ târziu în cursele de GP, încă de la primii kilometri parcurşi s-a văzut inspiraţia divină în pilotajul său. Iar în privinţa vitezei, calitatea primordială a oricărui pilot, Ciccio nu a avut rival. Dacă Wimille ar mai fi în viaţă să povestească ce spaimă a tras în Franţa în 1948 când coechipierul său debutant nu numai că putea ţine ritmul sau, ba chiar fără să forţeze i-a luat faţa pentru a fi apoi instruit de la standuri să o lase mai moale… „Ascari a fost cel mai bun pilot al deceniului său şi al doilea din toate timpurile, după Clark” obişnuia să spună Denis Jenkinson, iar cei care l-au vazut la lucru înclină către aceeaşi opinie. Numai 13 victorii şi 14 pole-position. Asta însă în numai 32 de GP-uri oficiale. În scurta perioadă în care a concurat, el a fost cel care a preluat supranumele de „Maestro” purtat în trecut de Nuvolari, având întotdeauna un asecendent în viteză pură şi delicateţe în atingere asupra unei concurenţe fantastice: Fangio, Moss, Gonzalez, Farina, Hawthorn… Alegând „poziţia lungă” în monopost, inconfundabil cu casca sa azurie, părea că lucrează din greu cu volanul şi schimbătorul de viteze, însă rezultatul transpus pe pistă era cel mai fin de până la Jimmy Clark. Cel mai bun pilot din istorie în privinţa constanţei pe turul de circuit, indiferent de pistă sau condiţii atmosferice (la Spa 1952 diferența dintre cel mai rapid și cel mai lent tur al său fiind de sub 2km/h în niște condiții mai mult decât schimbătoare! iar la Indy 500 din 1952 diferenţa a fost de numai 8 sutimi!), a excelat pe orice traseu, ajutat de viteza sa neobişnuită şi o memorie fără egal, iar pe circuitul regilor volanului, Nordschleife a fost virtual neînvins atâta timp cât n-a intervenit vreo defecţiune mecanică. „Ascari avea claritatea şi prezenţa de spirit a lui Varzi şi spiritul de luptător al lui Nuvolari, spunea Gigi Villoresi. N-a existat nicicând unul mai bun decât el.

Palmares:

Campionate mondiale: 2 (1952, 1953)
Curse: 32
Victorii: 13
Pole position: 14
Fastest laps: 12