MP al Principatului Monaco – review tehnic

MP al Principatului Monaco – review tehnic

De regulă, pentru circuitul din Principat nu se aduc modificări substanțiale. Totuși, în încercarea de a fi mereu cu un pas înainte, echipele încearcă diverse soluții, mai mari sau mai mici. Iar weekend-ul monegasc nu a făcut excepție.

Circuitul amplasat pe străzile capitalei Monte-Carlo are nevoie de o setare care să genereze apăsare aerodinamică maximă. Este, din punctul acesta de vedere, singurul circuit din calendar pe care se aleargă cu această setare. Având în vedere că FIA a impus reguli din ce în ce mai stricte asupra aerodinamicii în ultimii ani, sezonul 2014 fiind un sezon în care apăsarea aerodinamică s-a redus simțitor față de 2013, echipele sunt obligate să folosească configurații diferite față de anul trecut. Din câte am observat până acum, pentru a suplini pierderea de apăsare aerodinamică cauzată de noul regulament, setările sunt mult mai conservatoare, în sensul că mai toate echipele folosesc setări în care apăsarea aerodinamică este mare sau apropiată de maximum.

Mercedes AMG

Față de MP al Spaniei, Mercedes a adus la Monte-Carlo un nou monkey-seat. Îl putem numi double deck monkey-seat. Acesta are încă o aripă orizontală situată deasupra celor deja consacrate, iar endplate-urile se unesc acum spre țeava de eșapament. O altă schimbare pe care au făcut-o inginerii Mercedes este la endplate-ul aripii față. Este vorba de o profilare geometrică puțin mai pronunțată a aripioarei atașată endplate-ului.

Monkey seat modificat. Devine „dublu” monkey seat
merc-endplate
Endplate modificat aripă față

Ferrari

La fel ca Mercedes, Ferrari au adus schimbări minore. Cea mai vizibilă este la endplate-urile aripilor față. Acestea prezintă acum un plan perpendicular pe endplate, italienii încercând să controloeze fileul de aer care întâlnește roțile directoare. Puțin modificat este și T-bar-ul pe care Ferrari îl folosește ca element ajutător pentru a direcționa cât mai eficient aerul spre aripa spate.

fer-endplate
Endplate modificat aripă față

Lotus F1 Team

Echipa din Enstone a adus un monkey-seat asemănător cu cel folosit de Mercedes. Dar numai în ceea ce privește filozofia unui al doilea plan orizontal situat deasupra. Montura acestuia fiind diferită, asemănările se opresc aici. Este evident că inginerii încearcă pe cât posibil să câștige apăsare aerodinamică. O altă schimbare este la end-plate-uri și la suporții aripii față dar și la end-plate-urile aripii spate. Acestea prezinta fante prin care presiunea din exterior este distribuită uniform de-a lungul lor.

lotus-monkey-seat
Lotus E22 „dublu” monkey seat

Williams Martini Racing

Doar o mică modificare la endplate-uri.

williams-endplate
Endplate modificat aripă față

Marussia F1 Team

Copiind parcă design-ul celor de la Ferrari, Marussia a adăugat un plan orizontal perpendicular pe end-plate, dar nu la fel de evident ca al italienilor și o mică modificare la gurney-flap, pe difuzor. Schimbări infime pentru unii, însă pentru Marussia acestea au însemnat foarte mult, permițând inginerilor sa folosească mai bine aerodinamica gândită pentru 2014.

marussia-endplate
Endplate modificat aripa față

Red Bull Racing

Două modificări vizibile pe monopostul Red Bull RB10. Una în partea frontală. Oamenii de la FOM nu au fost mulțumiți de calitatea imaginilor primite de pe monoposturile austriecilor. Au cerut FIA sa intervină și să le ceară modificări. Acestea au apărut, acum vreo 3 curse, însă FOM tot nu a fost mulțumită, iar de data asta au cerut modificări substanțiale la suporții camerelor video. În Monaco, Red Bull a montat camerele video pe stânga și dreapta nasului, ca toate celelalte echipe. Evident, din punct de vedere al calității video, lucrurile s-au îmbunătățit. A doua schimbare este la gura de evacuare a aerului cald de sub capota motorului. Aceasta a apărut în Monaco mult mai mică decât în rest. Rămâne de văzut ce alte modificări aerodinamice va gândi Newey pentru Canada, întrucât acești suporți interferează cu filozofia aerodinamică gândită la începutul sezonului. Red Bull a folosit pentru cursa din Monte-Carlo un nou combustibil pus la dispoziție de Total. Dar numai Red Bull. Celelalte echipe pentru care Total este furnizor oficial au rămas la combustibilul original. Iar acest lucru s-a văzut. Monoposturile RB10 au fost mult mai aproape de cele Mercedes. Evident, nu putem pune acest pas înainte numai pe seama combustibilului, circuitul monegasc nefiind unul foarte penalizant pentru Red Bull, dar și așa… Best of the rest.

red bull nose @jenniegow
Suporti camere video FOM via @jenniegow
rb10-monkey-seat
Red Bull „triple” monkey-seat

 

Una peste alta, weekend-ul din Monte-Carlo nu a fost unul bogat în update-uri. Se anunță totuși schimbări majore pentru Canada. Este evident că natura circuitului stradal din Principat este unică în calendar, iar ore bune de teste în tunelul aerodinamic și terabiți de informații din analize CFD nu-și au rost pentru un one-off. Next stop, Canada!