Review Tehnic – MP al Canadei

Review Tehnic – MP al Canadei

Există un fel de regulă în lumea Formulei 1. Dacă ești mulțumit de pachetul tău de concurs, următorul mare upgrade îl faci la începutul stagiunii europene. Problema e că dacă upgrade-ul nu funcționează, atunci trebuie remediat în Canada. Iar cum între prima cursă din Europa (Spania) și Canada a fost MP al Principatului Monaco (unde am văzut ce penurie de update-uri a fost), în acest weekend inginerii își iau revanșa. Sau cel puțin visează la asta.

Să o luăm pe rând.

Mercedes AMG F1 Team

Din câte se vede, cei de la Mercedes sunt foarte mulțumiți de monopostul lor. Aduc modificări minore. Pentru Canada se păstreaza monkey-seat-ul introdus în Monaco. Ciudată decizie având în vedere că circuitul Gilles Villeneuve nu are nevoie de apăsare aerodinamică foarte mare. Dar probabil este o chestiune de echilibru. Au repoziționat camera infra-roșu de pe cascadele aripii față și există acum doi senzori în aceeași carcasă. În rest, nimic. Nici nu au de ce…

Scuderia Ferrari

Echipa cu cele mai multe update-uri aduse în Canada. Mulți jurnaliști vorbesc despre o adevărată versiune B a monopostului F14T. Nu aș spune chiar așa, dar oricum, italienii au adus multe noutăți. În primul rând, o nouă podea. Testată de Fernando Alonso în FP1, se spune că avantajul acestuia asupra coechipierului său, de aproape 1 secundă și jumătate ar fi atribuit acestei podele.

Sidepod-uri reprofilate, mai înguste, cu un undercut mai agresiv care se termină cu tuneluri de ventilare a aerului fierbinte mai lungi, care acoperă brațele suspensiei spate. Întreg packaging-ul părții posterioare este unul mult mai zvelt.

De menționat și noua capotă a motorului. În Monte-Carlo aripioara acesteia se prelungea până la limita caroseriei, aproape de evacuare. De data aceasta, Ferrari au revenit orecum la un design asemănător cu cel folosit anul trecut.

Dacă tot am vorbit de sidepod-uri, menționez și flow conditioner-ele orizontale care sunt acum ușor curbate, pentru a fi în concordanță cu noile sidepod-uri.

Aripa spate nu este nouă, dar în prima sesiune de antrenamente libere piloții Ferrari au testat două configurații distincte. Alonso a testat o aripă care are 2 decupaje în formă de V pe aripa mobilă + un gurney flap, iar Raikkonen a testat o aripă convențională fără gurney flap. În plus, Ferrari revine la cei 2 suporți pentru aripa spate, care au fost înclocuiți la Monte-Carlo de un sistem monosuport. Aparent, la Monaco schimbarea a fost necesară pentru a putea încorpora monkey-seat-ul pe care echipa italiană nu-l folosește la Montreal.

Ferrari se pare că nu va folosi nici în calificări și nici în cursă sistemul hollow axle. Mai mult ca sigur că noul sidepod lucrează mult mai bine pe partea aerodinamică, nefiind nevoie de influeța aerodinamică a acelui sistem.

ferrari-upgrades
Modificări aduse monopostului F14T – Scuderia Ferrari

Ferrari a adus și un upgrade la suspensii. Noi componente și o nouă geometrie pentru puntea spate pentru a îmbunătăți tracțiunea. De asemena un nou upgrade reprezintă și apariția unor aripioare deflectoare sub brake duct-urile frânelor față.

ferrari-deflectors
Aripioare deflectoare sub brake duct – Scuderia Ferrari

Poate cel mai important upgrade pentru Ferrari vine pe partea de software a motorului. Ferrari a testat după MP al Spaniei o mapare agresivă a motorului pe care au pus-o la punct pentru Canada.

Iar Shell a întârziat noua benzină pe care trebuia s-o aducă în Canada.

Post-Calificări: Datorită temperaturilor ambientale mari, Ferrari a decis să renunțe la noul pachet care ar fi putut duce la o răcire insuficientă. Așadar, pentru cursă Ferrari va merge cu vechea capotă motor, vechile guri de răcire si mai ales, vechea podea.

Red Bull Racing

Echipa campioană mondială en-titre a adus relativ puține upgrade-uri vizibile, dar destul de eficiente. O redesenare a elementului superior al aripii față.

rb-fw
Element redesenat – Red Bull Racing

Și dacă tot vorbim de partea anterioară, trebuie să menționăm și noul nas adus de cei de la Red Bull. Mai bine spus, noii montanți pentru nasul Red Bull. Planificat inițial pentru Spania, acesta a fost amânat pentru Canada pentru că nu a reușit să treacă toate testele necesare. Montanții sunt mai subțiri, protuberanța, pe care o numim gușă, nu mai atinge montanții aripii față.

Aripa spate este aproape nemodificată. Doar endplate-urile au o fantă în partea anterioară, pentru o mai bună distribuţie a presiunii de-a lungul aripii.

red-bull-RW

De asemenea, Red Bull a renunţat la double-decked monkey seat, păstrând doar aripa de sub evacuare.

rb10-monkey-seat-fara-double-deck

McLaren Mercedes

McLaren are foarte puține update-uri. Am văzut două aripioare pe endplate-ul aripii faţă care au rolul de a direcţiona fileul de aer peste roţile directoare. Spre deosebire de Mercedes AMG care foloseşte o aripioară downwash ce direcţionează aer curat spre jetul eliberat de design-ul aripii faţă (outwash), McLaren preferă să producă cât mai puţină interferenţă între fileurile de aer.

McLaren-ENDPLATE

O altă noutate sunt streak-urile aripii faţă. De obicei, echipele preferă să le facă drepte însă McLaren au optat pentru a le curba spre exterior în încercarea de a ajuta aerul să ocolească roțile viratoare.

mclaren-streaks
Streak-uri curbate spre exterior – McLaren Mercedes

Podeaua este și ea revizuită. Găurile în podea ce permit fileului de aer antrenat de roți să fie evacuat au fost revizuite, la fel și generatorul de vortex, care acum este ușor înclinat.

mclaren-floor
Update podea – McLaren Mercedes

Lotus F1 Team

Echipa din Enstone a venit cu doar o singură modificare în acest week-end. Și aceasta specifică traseului. Aripa spate este în configurație low drag.

 Sauber F1 Team

La fel ca Lotus, doar o aripă spate ce generează apăsare aerodinamică mai redusă.

Marussia F1 Team

După ce au făcut un pas important în ultimele 2 Grand Prix-uri și au reușit în premieră o clasare în puncte la Monte-Carlo, Marussia a încetinit ritmul update-urilor. S-a văzut totuși un triple turning vane sub bulk-head.

marussia-triple-turning-vanes
Turning vane triplu – Marussia F1 Team

Force India F1 Team

Nici un update vizibil pe monopost. Au rezolvat însă sistemul de interconectare a suspensiilor (FRIC) care a lipsit la Monte-Carlo.

Williams Martini Racing

Doar o mică modificare la elementul superior al aripii față. Au adăugat un gurney flap. Evident, nu ăsta este motivul pentru care Williams s-a comportat atât de bine în calificări, dar oricum… un update.

Williams-upper-flap
Gurney flap pe ultimul element al aripii față – Williams Martini Racing

Caterham F1 Team

Upper flap-ul de pe aripa față a fost modificat. Ceva în genul Red Bull.

caterham-old-upper-flap
Upper flap vechi – Caterham F1 Team
caterham-new-upper-flap
Upper flap nou – Caterham F1 Team

Toro Rosso

Doar o aripă spate în configurație low drag.