Istoria sponsorizărilor ep.3: telecomunicații

Istoria sponsorizărilor ep.3: telecomunicații

A fost o vreme când mărcile de țigări și băuturile alcoolice aveau întâietate în ceea ce privește sponsorizările în Formula 1. Dar caracterul potențial nociv al acestor produse a dus la un întreg șir de restricții impuse publicității și a văzut o scădere dramatică a imaginilor descriptive de pe ecranele televizoarelor. Încet, locul lor a fost preluat de piața emergentă a domeniului telecomunicațiilor.

Prin comparație cu lubrifianții și combustibilii, care sunt legați de motorsport prin natura specifică a produselor, companiile de telecomunicații au avut o prezență fluctuantă pe monoposturile de curse, prezență hotărâtă de creșterile sau coborâșurile pieței mondiale.

Produsele companiilor de telecomunicații vor să fie asociate cu tehnologia și inovația, trăsături pe care Formula 1 le-a promovat mereu. Telefonica, Orange sau Vodafone au investit mulți bani în sport, dar majoritatea au dispărut atunci când piața le-a cerut-o.

Vodafone

Multinaționala britanică este poate cel mai recunoscut brand de telecom din lume și a doua ca mărime ce privește numărul de utilizatori după China Telecom. Debutul lor în Formula 1 este un pic mai timid. Din necesitatea de a rivaliza cu Orange Telecom, deja sponsor în F1 pentru echipa Arrows, Vodafone semnează un acord cu Benetton-Renault în 2001. Rezultatele modeste și achiziționarea de către Renault a echipei Benetton determină Vodafone să migreze la Scuderia Ferrari. Ei semnează un acord de 3 ani cu echipa italiană în valoare de 110 milioane de lire sterline.

Este cea mai importantă sponsorizare a britanicilor în lumea sportului din acea perioadă. Comparativ cu cele 30 de mil. de lire sterline oferite pe o perioadă de 4 ani prestigiosului club de fotbal Manchester United, ne dăm seama de seriozitatea implicării lor în F1. Colaborarea aceasta se dovedește a fi una fructuoasă pentru ambele părți. Imaginea celor de la Ferrari și în special a lui Michael Schumacher amplifică prezența Vodafone în țările în care poziția italienilor este una puternică. Succesul se vede și în Formula 1, în perioada 2002-2004 Schumacher și Ferrari câștigă tot ce se poate câștiga, iar asta duce la prelungirea acordului până în 2006. Dar în decembrie 2005, Vodafone anunță că nu va prelungi colaborarea cu Ferrari, iar din 2007 se asociază cu echipa rivală McLaren, devening title sponsorul echipei din Woking, opțiune pe care Ferrari nu putea să ofere. Se semnează un acord în valoare de 50 mil. de lire pe an iar echipa devine Vodafone McLaren Mercedes. Pentru McLaren, 2007 înseamnă debutul lui Lewis Hamilton în Formula 1 și cooptarea campionului mondial en-titre Fernando Alonso.

Colaborarea dintre McLaren și Vodafone a durat 7 ani, dar nu s-a dovedit a fi la fel de prolifică precum cea cu Ferrari. Întîmplarea face ca din primul an al colaborării, McLaren să fie descalificați din lupta pentru titlu la constructori iar Kimi Raikkonen le suflă titlul la piloți chiar în ultima cursă a sezonului. În toată perioada colaborării Vodafone Mclaren-Mercedes nu reușește nici măcar odată să câștige titlul la constructori. Poate singura consolare vine în 2008, când Hamilton devine campion mondial în cursa memorabilă de la Sao Paulo.

Politica nouă a celor de la Vodafone și lipsa de succese în colaborarea cu Mclaren, duce la retragerea lor din lumea Formulei 1 la sfârșitul sezonului 2013. Directorul executiv comercial de la Vodafone, Morten Lundal declară că politica viitoare a firmei este să aborderdeze consumatorii mai direct prin interacțiuni digitale și evenimente live.

Orange

O corporație multinațională de telecomunicații cu origini britanice este achiziționată de France Telecom în anul 2000 și avea să devină una dintre cele mai mare companii de telecom din lume. În dorința sa de expunere internațională, Orange decide să devină sponsor principal al unei echipe de F1. Colaborarea dintre Arrows Grand Prix și Orange începe în sezonul 2000. Din păcate, banii companiei franceze nu reușesc să aducă îmbunătățiri iar echipa o ia pe o pantă descendentă. În 2000 și 2001 Arrows are rezultate modeste iar în 2002 urmează un sezon de-a dreptul catastrofal. Problemele financiare și incertitudinea viitorului îl împing pe Heinz-Harald Frentzen să părăsească echipa. Câteva zile mai târziu urmează și colapsul echipei. Arrows nu mai participă la ultimele 5 curse ale sezonului, asta rezultând în desființarea echipei și retragerea celor de la Orange din sponsorizarea unei echipe de F1.

Au continuat totuși cu o campanie de publicitate pe circuite, fiind sponsori pentru grand prix-uri.

Piloți care sunt asociați cu era Orange Arrows sunt Jos Verstappen, Pedro de la Rosa și Enrique Bernoldi.

Telecom Italia

Sponsorizările acestora au avut un caracter strict național, fiind alături de Ferrari începând cu 1995. Logo-ul Telecom Italia, ulterior TIM, a fost prezent pe endplate-urile aripii față până la finele anului 2001, când parteneriatul cu Vodafone a creat un conflict de interese ce i-a făcut pe italieni să se retragă. Desigur, o asociere cu Ferrari era atât de bună din punct de vedere al imaginii, încât imediat după încheierea contractului cu Vodafone, Telecom Italia a revenit pe monoposturile de la Maranello, de această dată prin brandul Alice, care era deja vizibil și pe motocicletele Ducati de la clasa MotoGP. 2007 a fost un an excelent, atât Kimi Raikkonen cât și Casey Stoner obținând coroanele de lauri. Alice a dispărut de pe monoposturi la finele lui 2009 (atunci când Ferrari a semnat cu TATA), iar TIM a continuat să fie prezentă pe Ducati până astăzi.

Telefonica

Gigantul de telecomunicații spaniol își începe misiunea de promovare în Formula 1 în anul 1999, devenind sponsor principal la echipa Minardi. O colaborare de doar două sezoane se dovedește a fi una fără rezultate prea bune. La sfârșitul sezonului 2000 echipa este vândută iar Telefonica se retrage din Formula 1.

După un sezon bun în 2003 al celor de la Renault împreună cu spaniolul Fernando Alonso, cei de la Telefonica văd o oportunitate bună de a reveni în Formula 1.

Perioada 2004-2006 a fost una extraordinară. În 2005 Renault devine campion la constructori iar Fernando Alonso îi întrerupe supremația lui Michael Schumacher devenind cel mai tânăr campion mondial. 2006 este iar un an bun. Fernando devine cel mai tânăr dublu campion mondial iar cei de la Renault își apără titlul la constructori. La sfârșitul sezonului Alonso părăsește echipa și se alătură celor de la McLaren Mercedes. În consecință, Telefonica, care era practic sponsorul spaniolului își retrage sponsorizarea echipei Renault pentru 2007 și se mulțumește cu titlul de sponsor oficial al Marelui Premiu al Spaniei. Continuă să sponsorizeze cursa din Catalunya până în 2011 când este înlocuită de gigantul bancar Santander.
În concluzie, colaborarea Telefonica-Renault-Alonso a fost una de succes pentru ambele părți. Succesele s-au văzut repede iar despărțirea a fost și ea bine sincronizată.

Grupul Telefonica a mai fost foarte vizibil prin brandul de telefonie mobilă Movistar, mai ales în cursele de motociclism și în raliuri (echipa Toyota a lui Carlos Sainz, în anii ’90). Începuturile colaborării dintre Movistar și echipele din clasa regină pot fi trasate în perioada cea mai fastă a lui Carlos Checa (1996-1998), la echipa lui Sito Pons. Ulterior, sponsorul a migrat către echipa de uzină Suzuki, având parte de încoronarea lui Kenny Roberts Jr. în 2000. Fanii țin minte foarte bine și următoarea asociere a Movistar, care a dat tonul cromatic echipei lui Fausto Gresini în perioada în care Sete Gibernau sau Marco Melandri erau cei mai serioși rivali ai lui Valentino Rossi. În același timp, Movistar a contribuit la progresului lui Dani Pedrosa la clasele inferioare, dar prin 2006-2007 investițiile au început să stagneze, logo-ul dispărând treptate din competiții. Revenirea Movistar s-a produs anul acesta, alături de echipa de uzină Yamaha.

AT&T

AT&T au pășit în lumea Formulei 1 în anul 2000, alături de echipa Jaguar. Aceștia tocmai achiziționaseră Stewart GP și se lansau cu fast, ca echipă-stindard a concernului Ford. În momentul anunțului colaborării, Bobby Rahal, șeful Jaguar Racing, declara: „AT&T e o companie globală cu exact resursele și abilitățile de care avem nevoie. Lucră la creearea unei rețele care să ne ajute să comunicăm de la cele 18 curse ale anului, plasate în 14 țări cu sediul nostru din Milton Keynes și cu echipa de design și de motorizare din State, Ford.

Dar Jaguar Racing a nu a avut succesul scontat. AT&T au continuat însă în Formula 1, și după o sponsorizare discretă a echipei McLaren, din 2006 au devenit sponsor principal la Williams, echipă ce încerca să revină la o formă mai bună. După cum știm cu toții, nu era decada bună pentru echipa din Grove. Motorizați de Toyota, au sărit din lac în puț și după nici 2 ani, americanii de la AT&T și-au retras banii din F1. Au revenit cu Red Bull, în 2012, mai discret de această dată, oferind servicii de telecomunicație echipei din Milton Keynes, aceeași cu care au debutat în 2000, dar acum sub alt nume, mult mai sonor și mai încununat de succese.

Blackberry

Compania canadiană oferă solutii wireless inovatoare pentru piața de comunicații mobile la nivel mondial. Intrarea lor în F1 s-a făcut alături de echipa Mercedes, echipă aflată în creștere continuă. Logoul lor este evident afișat pe combinezoanele piloților iar seria de victorii Mercedes face ca această sponsorizare să merite toți banii.

Nokia

Nokia au debutat în Formula 1 în 1996, în zorii epocii informatice. Au făcut-o alături de o echipă muribundă, Tyrrell, dată fiind legătura personală cu pilotul finlandez Mika Salo. Gigantul finlandez s-a retras la finele anului afirmând că deși au avut succes în Europa, piața americană și cea asiatică au fost prea puțin impactate de prezența Nokia. Pentru Tyrrell, era o altă lovitură, după ce pierduseră an după an Benetton, Data General, Courtaulds și Braun.

TATA

TATA este gigantul de telecomunicații al Indiei, ei acoperind cu succes piața asiatică prin brandul lor, Neotel. De-a lungul anilor, a ajuns marginal în F1 prin piloți precum Karthikeyan sau Chandok, devenind sponsor al echipei Jordan în ultima încercare de a supraviețui a acesteia. Ulterior, a fost sponsor secundar Ferrari din 2010.

Dar cel mai mare pas făcut de TATA a fost semnarea cu FOM a unui contract multianual în 2012 prin care grupul indian devine partenerul tehnic și în telecomunicații pentru F1. TATA va asigura traficul și soluțiile tehnice pentru portalul formula1.com și comunicațiile wireless și de date la fiecare din locațiile de desfășurare ale marilor premii.

Telmex, Telcel și Claro

Cele trei nume aparțin de grupul de telecom America Movil a celebrului miliardar mexican Carlos Slim. Este cel mai mare furnizor de servicii wireless din toată America de Sud și Centrală.

În 2011, pilotul mexican Sergio Perez semnează un contract cu ehipa lui Peter Sauber, iar în consecință America Movil intră pe scena formulei 1 ca sponsor oficial al Sauber F1 Team. Perez se mută la McLaren Mercedes în 2013 și inevitabil duce cu el și Claro ca sponsor. Povestea se repetă și în 2014 când Perez trece de la echipa britanică la Force India, desigur, iar la pachet cu Claro. Trebuie să menționăm însă că venirea lui Esteban Gutierez ca înlocuitor al lui Perez la Sauber a permis ca echipa elevțiană să beneficieze și în prezent de sponsorizarea grupului America Movil.

Caracterul internațional și tehnic al sportului face ca telecomunicațiile să fie mereu atrase în Formula 1. Colaborarea între aceste branduri și Formula 1 este clar una benefică pentru ambele părți și va continua să rămână așa atât timp cât tehnologia în telecomunicații rămâne și ea un factor important în acest sport. O carte jucată și de companii precum DHL, rapiditatea și ideea de sat global pe care o oferă lumea motorsportului care se perindă pe toate continentele se pliază perfect pe viziunea și coordonatele de branding ale giganților telecom.