Le Mans 24h 2014 – Nakajima duce Toyota #7 în pole

Le Mans 24h 2014 – Nakajima duce Toyota #7 în pole

Cuvântul de ordine al celor trei sesiuni de calificări din ajunul cursei de 24 de ore de la Le Mans din acest an a fost „incidente”. Trendul a fost semnalat încă din sesiunea de antrenamente de miercuri, cel mai tensionat moment fiind accidentul violent suferit de Loic Duval pe ultima parte a virajelor Porsche.

Duval, pilot pe Audi-ul #1, și-a încheiat repede și deosebit de brutal drumul la Le Mans pentru 2014. Acesta a ieșit în decor în virajele Porsche în decursul sesiunii de antrenamente libere din ziua de miercuri, detalii despre incident putând fi găsite aici.

Accidentul a distrus șasiul mașinii pilotate de Duval și l-a scos pe pilotul francez din cărți în ceea ce privește participarea la cursă. În aceste condiții, Audi Sport a adus tocmai din Ingolstadt un șasiu nou și un pilot nou în persoana lui Marc Gene. Spaniolul, ce tocmai se acomoda cu prototipul Zytek al Jota Sport (#38), a fost chemat de Audi să vină în locul lui Duval la bordul R18-lui E-Tron Quattro cu numărul 1, Gene fiind la rândul lui înlocuit de Oliver Turvey, ce rămăsese pe dinafară după a 2-a retragere a mașinii Millenium Racing.

Prima sesiune de calificări

Audi a intrat în prima sesiune de calificări având efectivul redus la două mașini, noul șasiu fiind pe drum. Mecanicii Audi Sport au lucrat neîntrerupt în noaptea dintre miercuri și joi pentru a finaliza pregătirea noului șasiu la timp pentru începutul sesiunii a doua de calificări de joi seară.

În această sesiune scurtată cu aproximativ o jumătate de oră, Porsche-le 919 Hybrid și-a arătat viteza reușind primii doi timpi ai sesiunii. Brendon Hartley, aflat la primul sezon alături de Porsche, a ajuns în pole postion-ul provizoriu reușind un timp de 3’23″157 la bordul mașinii #20. Celălalt prototip Porsche s-a clasat pe a doua poziție reușind un 3’23″928 în mâinile lui Neel Jani.

Au urmat la rând cele două Toyota, care au ales să parcurgă circuitul într-un ritm precaut, cel mai rapid prototip nipon fiind cronometrat cu un tur de 3’25″313 prin mașina #7, mașina #8 urmând la o distanță foarte mică, anume 3’25″410.

Audi nu a reușit să coboare sub 3 minute și 26 de secunde, cele două R18 supraviețuitoare fiind ambele sub 3’26″5. Mașinile Rebellion au fost, precum era și normal, cele mai încete mașini de P1 din sesiune reușind timpi cu 10 secunde sub cel mai bun timp al sesiunii: 3’33″117 respectiv 3’34″922.

Ritmul în clasa LMP2 a fost impus de Olivier Pla, care a reușit în Morgan-ul #26 al echipei G-Drive Racing un timp de 3’38″843. Următoarele 3 mașini din vârful ierarhiei clasei P2 au și ele motorizare Nissan.

În clasa GTE-Pro, primele 5 poziții au fost reușite de mașini venind de la 4 producători diferiți. Clasa aceasta a fost și  martora unei pierderi importante, cea care a cauzat steagul roșu ce a scurtat sesiunea cu aproape jumătate de oră. Este vorba de Aston-Martin-ul #99 al AMR/Craft-Bamboo Racing, izbit violent în păcătoasa zonă a virajelor Porsche pe când brazilianul Fernando Rees se află la volan. Pilotul brazilian a scăpat cu o glezna umflată dar mașina nu a avut același noroc. Șasiul a fost avariat până la punctul în care mecanicii AMR nu l-au mai putut repara, echipa anunțându-și retragerea ca urmare a acestei situații nefaste. Astfel, grila s-a redus din nou ajungând la 54 de mașini.

Revenind la mașinile ce au rămas întregi, cea mai rapidă dintre acestea a fost, fără prea mari surprize, Ferrari-ul #51 al AF Corse, care cu Gimi Bruni la controale a coborât până la 3’54″754, fiind și singură mașină ce a reușit un timp sub 3’55”.

Clasa GTE-Am a fost dominată tot de Ferrari. Experimentatul Andrea Bertolini a fost cel mai rapid la bordul Ferrari-ului #72 al SMP Racing, reușind un 3’56″787. Mașina #61 a fost a doua, fiind urmată de Porsche-le #88 al Dempsey Racing, bineînțeles avându-l la volan pe Pat Long.

Accidentul lui Rees nu a fost singurul ce a oprit sesiunea. Alt steag roșu a venit după doar jumătate de oră, cauza fiind problemele la o ORECA a SMP Racing. Toyota nu a fost complet scutită de probleme, Sarrazin oprindu-se pe pistă în zona podului Dunlop.

Rezultate Q1

A doua sesiune de calificări

Cea de-a doua sesiune a calificărilor a dus la o creștere evidentă de ritm printre mașinile fruntașe. Toyota s-a clasat pe prima poziție, Kazuki Nakajima coborând în a sa Toyota cu numărul 7 până la 3’22″589. Romain Dumas a confirmat viteza modelelor Porsche clasându-se pe a doua poziție cu un 3’22″708. Dumas l-a surclasat pe coechipierul Timo Bernhard din Porsche-le #14 ce a reușit și el să coboare sub 3’23”.

Cea mai importantă știre a sesiunii a fost rezultatul muncii titanice a celor de la Audi. Acest rezultat este unul foarte palpabil, anume un R18 E-Tron Quattro cu numărul 1 nou-nouț și gata de bătălie. Audi-urile au revenit astfel la formația completă, mașinile producătorului din Ingolstadt terminând sesiunea pe pozițiile 4, 6 și 7. Cel mai rapid pilot Audi a fost Oliver Jarvis la mai puțin de 0.7s în urmă pole-man-ului provizoriu Nakajima.

Căutarea pentru cea mai rapidă mașină a clasei P2 a ținut până la finalul sesiunii când Ligier-ul #46 al Thiriet by TDS Racing a reușit cel mai bun timp, 3’38″094, detronându-l pe Karun Chandok și ORECA sa 03R înscrisă de Murphy Prototypes. Cel de-al treilea timp a aparținut mașinii Signatech Alpine.

AF Corse s-a păstrat în frunte grație timpului postat de Bruni în Q1. Corvette a fost echipa ce și-a îmbunătățit cel mai simțitor timpii, mașina #74 urcând pe a doua poziție până la finalul sesiunii, apropiindu-se la doar 3 sutimi de Ferrari-ul din frunte.

Clasa GTE-Am nu a suferit prea multe alterări, SMP Racing menținându-se pe prima poziție dar fără a își îmbunătăți timpul reușit în Q1.

Precum și în cazul sesiuniilor precedente, Q2 a fost scurtcircuitată de numeroase incidente. Primul incident care a dus la întreruperea sesiunii s-a petrecut când mai erau cam o oră și 15 minute rămase. James Calado, la bordul Ferrari-ului AF Corse cu numărul 71 a suferit un accident – unde altundeva decât în virajele Porsche! Calado a fost trimis la centrul medical iar 458-ul său s-a întors înapoi la standuri într-o stare deplorabilă. Ca și în cazul lui Duval înaintea sa, debutantul Calado nu a mai fost lăsat să concureze fiind înlocuit în grabă de Pierre Kaffer. Neamțul se afla deja  la Le Mans, fiind prezent la dezvelirea noului Lotus T129.

După repornirea sesiunii, Audi-ul #1 a reușit să completeze primele tururi cronometrate avându-l la volan pe Lucas Di Grassi. Mecanicii nu și-au putut păstra zâmbetul pe buze pentru prea mult timp, bătăile pe umăr fiind înlocuite de palme peste frunte. Motivul a fost o greșeală făcută de brazilian, care a pierdut mașina la ieșirea din Indianapolis, proaspătul prototip fiind proptit cu simț de răspundere în parapeții de pe partea opusă a drumului. Di Grassi, simțind că în această situație nu i-ar pune prea mult la treabă pe mecanicii săi s-a decis să mai facă o „mișcare” €˜inspirat〙. Astfel, pe când se apropia de intrarea la boxe acesta a „ciupit” de volan, lovind Morgan-ul #29 al Pegasus Racing. Acesta din urmă a lovit parapetul suferind pagube serioase la partea frontală. Întreagă situație, condimentată de o ieșire a Porsche-lui Prospeed cu numărul 79 în zona podului Dunlop, a adus din nou steagul roșu. Asta și încă câteva incidente, toate având în prim-plan mașini din clasa GT pilotate stângace de niște piloți fără prea mare experiență.

Analizarea mai atentă a șasiului mașinii #79 a Prospeed Competition, implicat în accidenttul de la podul Dunlop la finalul Q2-ului a ridicat la fileu problema înlocuirii șasiului, totul fiind soluționat prin aducerea unui șasiu folosit de echipă în mod normal în European Le Mans Series. La pachet cu noua mașină va sosi și un nou pilot, pregătit să îl înlocuiască pe Bret Curtis care nu a mai primit undă verde din partea medicilor pentru a lua startul. Astfel, Prospeed va alinia un nou șasiu pentru mașina #79 iar echipajul va fi, dacă ACO acceptă modificările, compus din Cooper Mcneil, Jeroen Bleekmolen și Sebastien Crubile.

Rezultate Q2

A treia sesiune de calificări

Ultima sesiune de calificări disputată pe Circuit de La Sarthe a fost și cea mai așteptată. Ea a decis pole-man-ul pentru cea de-a 82-a ediție a cursei. Acesta este, în premieră, un nipon: Kazuki Nakajima. Japonezul a asigurat pole-ul de partea Toyota grație unui timp de 3’21″789 care, deși mai bun decât oricare altul reușit până acum în vreo sesiune, este departe de așteptările producătorului japonez ce spera la timpi care să coboare sub 3:21 pentru noile TS040.

Timpul reușit de Nakajima a survenit la începutul sesiunii. Din cauza multiplelor întreruperi din sesiunile precedente, aceasta a fost lungită la 2 ore și 30 de minute. Romain Dumas a continuat să își sporească ritmul reușind al doilea timp al sesiunii, aruncând astfel un Porsche pe prima linie a grilei cu ocazia revenirii acestei mărci la clasa regină. Dumas a reușit un 3’22″146, surclasând Toyota #8 cu mai puțin de 4 sutimi. Audi, deținătoarea pole-ului în ultimii ani, va porni de pe pozițiile 4, 6 și 7. Ultima din trenulețul Audi este, nu chiar surprinzător, mașina #1, care a avut o porție mai mult decât îndestulătoare de ghinioane până la momentul ultimii sesiuni de calificări.

Echipa Thiriet by TDS Racing a reușit cel mai bun timp al clasei LMP2, noul Ligier JS P2 aflându-se în pole-ul clasei la prima apariție pe grilă. Tristán Gommendy a reușit cu mașină #36 un timp de 3’36″609, care i-a asigurat prima poziție în clasă. Pe a doua poziție, la P2, s-a clasat mașina #38 a Jota Sport iar pe a treia Ligier-ul (#35) echipei G-Drive Racing, care a surclasat Morgan-ul înscris de aceiași echipă.

Clasele de GT au fost adjudecate de AF Corse. La GTE-Pro, pace-setter-ul Gianmaria Bruni s-a păstrat în avangardă îmbunătățindu-și timpul din Q1 cu peste o secundă. Acesta a pus mașina #51 pe prima poziție în clasa GTE-Pro printr-un 3’53″700. Pe a doua poziție se află Corvette-ul C7.R cu numărul 73, care a reușit un 3’54″777, cu aproape 2s mai rapid față de cel mai bun timp al mașinii înregistrat în ziua de miercuri. Este clar că mașinile americane se ajustează repede la realitățile circuitului francez. Aston Martin Racing a reușit al treilea timp al clasei prin mașina #97, pe a patra poziție fiind celălalt Corvette C7.R (#74).

AF Corse a făcut o alegere inspirată prin aducerea lui Sam Bird în echipajul #81 înscris la GTE-Am, acesta fiind cel mai rapid în clasa sa printr-un 3’54″665. Acest timp a eclipsat toate mașinile de clasă GTE-Pro înafară de Ferrari-ul aflat în pole la această clasă.

După Ferrari-ul #81, cele mai rapide mașini au fost cele două V8 Vantage înscrise la această clasă, #98 fiind mai rapidă decât #95.

Rezultate Q3

Sursă imagine: Flickr

 

UPDATE:

Mașina cu numărul 79 a Prospeed Competition va concura la clasa GTE-Pro după ce ACO nu a permis pilotului Sebastien Crubile, venit ca inlocuitor al lui Bret Curtis, să participe în cursă fiindcă acesta nu a parcurs nicio tură la Le Mans, nici măcar în warm-up-ul de azi dimineață. În aceste condiții, Porsche-le 911 GT3 RSR în configurația din 2012 a fost promovat la clasa GTE-Pro fiindcă cei doi piloți rămăși în echipaj, anume Jeroen Bleekemolen și Cooper Macneil, nu au alături un pilot cu rating bronze precum se cere în regulamentul clasei GTE-Am. Din cauza acestei promovării, mașină #79 va trebui să poarte o greutate suplimentară de 20 de kg și, tot conform regulilor clasei GTE-Pro, va suferi modificări la gurney flap. Cei doi piloți din Porsche-le sponsorizat de Weather Tech vor putea concura maximum 14 ore fiecare.