Sărbătoarea fraților Marquez la Barcelona

Sărbătoarea fraților Marquez la Barcelona

După o spectaculoasă zi de calificări, cursele de astăzi păreau să promită foarte mult, mai ales că veneau după un weekend fabulos, cel italian de acum două săptămâni fiind de departe cel mai frumos din 2014.

Ziua de duminică a început sub semnul întrebării în ceea ce privește condițiile meteo de la ora cursei contând pentru categoria regină. De altfel, Marc Marquez a fost printre cei care a exersat schimbarea motocicletei pentru cazul special în care ploaia va apărea pe circuitul catalan din apropierea Barcelonei.

MOTO GP

Toată lumea se gândea la ploaie la începutul cursei. Condițiile atmosferice erau propice desfășurării unui spectacol de zile mari. 44 de grade era temperatura de la nivelul asfaltului, 24 de grade în atmosferă și un vânt ce sufla cu 6 km/h. Ploaia părea că va ajunge pe circuitul catalan, norii cenușii și amenințători indicând din plin acest fapt. Pe linia boxelor, activitatea mecanicilor și inginerilor de cursă era asiduă, motocicletele de rezervă fiind pregătite pentru orice eventualitate, orice schimbare a condițiilor meteorologice fiind importantă în economia cursei și în special pentru lupta la victoria de etapă.

Startul cursei  îl vedea în pole position pentru prima oară în acest sezon pe ibericul Dani Pedrosa, riderul echipei Honda Repsol fiind urmat în prima linie a grilei de start de Jorge Lorenzo de la Yamaha și de Marc Marquez, aflat la cea mai slabă clasare pe grilă din actualul sezon. Linia a doua era deschisă de germanul Stefan Bradl, cu un excelent loc patru, devansându-l pe Valentino Rossi. Riderii Yamaha  și-au exprimat nemulțumirea în privința alegerii făcute de Bridgestone în materie de pneuri. Ultimul loc pe cea de-a doua linie a fost ocupat de Aleix Espargaro, el fiind cel mai bine clasat rider dintre cei care au la dispoziție motociclete open.

Ora 14, ora locală și toată lumea aflată pe circuit așteaptă startul cursei. Dani Pedrosa pleacă fulminant și pare că are întâietate în primul viraj al circuitului, dar Jorge Lorenzo apare de nicăieri, devansându-l imediat pe conaționalul său. Ordinea după primul viraj era Lorenzo, Pedrosa, Rossi, Marquez, Bradl. Această înșiruire nu va dura foarte mult, Valentino Rossi depășindu-l fără ezitare pe Pedrosa în virajul 4, pentru a a urca pe poziția secundă. La finele turului inaugural Jorge Lorenzo conducea avându-i pe urmele sale pe Rossi, Pedrosa, Marquez și Bradl. Pe linia de start-sosire, Marquez are o perioadă de frânare net superioară coechipierului său și reușește astfel să urce o poziție în cursă. Spre coada plutonului, Karel Abraham o comite din nou, fiind nevoie să abandoneze în virajul 10, în urma unei căzături. Rossi trece de Lorenzo, acesta revine din nou, apoi Rossi revine înapoi pe primul loc în uralele publicului. Lorenzo nu rezistă asaltului lui Marquez, fiind nevoit să cedeze locul secund, spaniolul de la Yamaha pierzând două poziții în câteva viraje.

Lupta pentru victorie se dădea acum într-un cvintet select, singura surpriză fiind prezența lui Stefan Bradl, aflat în imediata apropiere a lui Dani Pedrosa. Micuțul se afla pe poziția a patra, strategic ocupată pentru moment. Marc Marquez e atacat între timp de Jorge Lorenzo, perioada de frânare a spaniolului echipat de Yamaha fiind mai bună. Lorenzo urcă pe doi în urma coechipierului Rossi, dar bucuria e scurtă, deoarece Marc revine imediat pe poziția secundă. Mai mult, Lorenzo e imediat depășit și de către Dani Pedrosa, spaniolul de la Honda făcând o manevră kamikaze și asupra lui Marc Marquez. Astfel, în câteva viraje, micuțul jocheu urcă de pe 4 pe 2. Și pentru Dani bucuria e de scurtă durată, campionul mondial en-titre fiind imediat hotărât să revină pe 2. Marc realizează o depășire monumentală în virajul 10 al aceluiași tur, și din fericire cei doi colegi de echipă nu se ating. Dani Pedrosa ia o trasă exterioară, mulțumindu-se pentru moment cu poziția a treia.

Urmează o perioadă de acalmie în fruntea cursei. În pluton, Cal Crutchlow e trădat de Ducati-ul său și pare-se că seria neagră a britanicului nu se mai oprește iar răbdarea celor de la Ducati este tot mai puternic incercată În frunte, Jorge Lorenzo pare că a găsit resursele necesare pentru a reveni în lupta pentru podium, micșorând ecartul dintre el și Dani Pedrosa la o secundă la intrarea în turul 13.

La jumătatea cursei, ordinea era Rossi, Marquez, Pedrosa, Lorenzo și Bradl, cel care acum era ieșit din lupta pentru podium. Doar un miracol mai putea apărea pentru a-l ajuta pe tânărul și talentatul rider german. Marquez se lansează în urmărirea liderului Rossi, dar este foarte aproape să o comită în primul viraj al turului 14. Spaniolul atinge ușor partea din spate a motocicletei lui Valentino Rossi, ratează perioada de frânare și revine pe 3 în urma coechipierului Dani Pedrosa, pe care îl va depăși cu lejeritate câteva viraje mai târziu. Tunete și fulgere la Barcelona, atât la propriu cât și la figurat! Ploaia e tot mai aproape și, cu o cursă nebună, umezeala ar fi reprezentat ingredientul ideal pentru o hecatombă în adevăratul sens al cuvântului. Strategia s-ar fi dat total peste cap și orice mișcare ar fi putut să devină sinucigașă în economia rezultatului din cursă.

Cu 8 tururi înainte de finalul cursei, Marc Marquez se vede lipit de motocicleta lui Valentino Rossi, recuperând în nici 6 tururi tot ecartul care îl despărțea de liderul întrecerii catalane. Când doi se ceartă, al treilea câștigă spune un proverb românesc. Marc Marquez reușește manevra de depășire asupra lui Valentino Rossi, dar din neant aproape, Dani Pedrosa reușește să treacă de amândoi. Într-un moment tragi-comic, ambii rideri ai celor de la Honda ridică mâna, semn ce simbolizează apariția ploii, dar cum cursa nu poate fi întreruptă conform regulamentului, Valentino Rossi trece repede de amândoi și revine în postura de lider. Cel care a avut cel mai mult de câștigat de pe urma situației a fost ocupantul poziției a patra, spaniolul Jorge Lorenzo, care s-a alipit grupului fruntaș în acest fel. În turul 19 din cele 25 ale cursei, Marc Marquez trece din nou de Rossi, ibericul de la Honda preluând șefia cursei cu o manevră ce avea să se dovedească decisivă în final.

Cu cinci tururi înainte de final, nimeni nu știa cine va pleca acasă cu victoria, lupta fiind între Marc Marquez, Valentino Rossi, Dani Pedrosa și Jorge Lorenzo. În turul 21, Rossi încearcă o depășire asupra lui Marquez, dar acesta revine imediat și câteva viraje mai încolo Dani Pedrosa intră sub interiorul doctorului, ocupând poziția deținută de italian. Cu trei tururi înainte de final, trei rideri se aflau în lupta pentru victorie: Marc Marquez, Dani Pedrosa și Valentino Rossi. Ultimele două tururi și aceeași situație în continuare: 1 Marquez, 2 Pedrosa, 3 Rossi. Jorge Lorenzo pierde contactul cu cei trei din fața sa și se vede nevoit să se mulțumească cu poziția a patra.

Ultimul tur și lupta se intensifică în Catalonia. Marquez, Dani Pedrosa, Valentino Rossi, Lorenzo și Bradl e topul primilor 5. Dani Pedrosa și Marc Marquez oferă un show de zile mari în ultimul tur prin depășiri succesive, Marquez revenind de fiecare dată în fruntea cursei. În penultimul viraj, Dani Pedrosa riscă și atinge din spate motocicleta lui Marc Marquez, fiind foarte aproape să repete incidentul de la Estoril din 2006. Din fericire pentru Honda, Marquez rămâne în șa, dar Pedrosa iese mult în exterior, cedându-i poziția secundă lui Valentino Rossi. Micuțul Dani revine pe trei, distanța între el și Jorge Lorenzo fiind prea mare pentru a fi ajuns.

Marc Marquez trece linia de sosire pe primul loc, obținând astfel cel de-al șaptelea succes consecutiv al sezonului 2014 și își păstrează pe această cale recordul intact în acest an. Pe 2 vine legendarul italian, Valentino Rossi, cel care a profitat de greșeala lui Dani Pedrosa. Topul primilor cinci este completat de Jorge Lorenzo, riderul de la Yamaha neavând ce face în fața cavalcadei celor de la Honda, locul 5 fiind ocupat de Stefan Bradl, aflat la probabil cea mai bună evoluție din acest sezon.

Marc Marquez are 175 de puncte din tot atâtea posibile, fiind urmat în clasament de Valentino Rossi cu 117 și Dani Pedrosa cu 112. Doar o minune sau o accidentare serioasă a lui Marc mai pot împiedica ca soarta titlului mondial din acest an să fie diferită, dominația sa amintind de vremurile de aur ale unui Agostini, Hailwood sau John Surtees.

MOTO 2

Clasa intermediară a avut toate ingredientele necesare unei curse pe cinste. Vremea încă nu amenința cu venirea ploii pe circuit, iar soarele catalan scălda din plin circuitul. Cu o situație favorabilă atât în clasament cât și după sesiunea de calificări desfășurată sâmbătă, spaniolul Esteve Rabat pornea cu prima șansă pentru a se impune în cursa de astăzi.De altfel, el a reușit cel mai rapid tur în ritm de calificare, el fiind urmat în prima linie a grilei de start de finlandezul Mika Kallio și de conaționalul său, campionul mondial en-titre al clasei mici, Maverick Vinales. Linia a doua a grilei de start a fost completată de germanii Sandro Cortese și Jonas Folger și de italianul Mattia Pasini, cel care dădea semne de revenire la forma care l-a consacrat în rândul pasionaților de motociclism.

Startul cursei e unul palpitant, iar în pluton au loc câteva căzături. Rabat pornește ca din pușcă și își păstrează locul în fruntea cursei, fiind urmat de Vinales, Kallio, Cortese și Folger. Esteve pune un ușor avans în față, astfel încât asupra cursei clasei intermediare se instaurează o ușoară acalmie, monotonia fiind distrusă începând cu turul al șaptelea când Vinales dă primele semne ale unei bătălii cu Tito.

În turul 9 al cursei, Luthi îl depășește pe Mika Kallio pentru poziția a treia, lupta pentru podium fiind foarte strânsă, acolo aflându-se și Dominique Aegerter aflat pentru moment în poziția a cincea.Un tur mai târziu, elvețianul trece de Kallio după un duel roată la roată foarte spectaculos și o dată cu intrarea în a doua jumătate a cursei, ordinea era următoarea: Rabat, Vinales, Luthi, Aegerter și Kallio.

Cu zece tururi înainte de final, Rabat pune distanță apreciabilă între el și urmăritorul său, Maverick Vinales .Între timp, Kallio e întrecut de surprinzătorul Jordi Torres și astfel cade pe locul 6 în urma spaniolului.

Cu opt tururi rămase, lupta pentru ultima treaptă a podiumului se întețește, cei care se aflau în această bătălie fiind Thomas Luthi,Dominique Aegerter, Jordi Torres și Mika Kallio. Spaniolul Torres trece pe 4, devânsându-l printr-o manevră fair play pe Aegerter, luându-i acum plasa elvețianului Thomas Luthi. Inevitabilul se produce și Jordi Torres pierde controlul motocicletei în virajul cu numărul 10, tamponându-l pe Aegerter, care va fi retrogradat până pe locul al nouălea în urma incidentului. Torres abandonează, carena motocicletei fiind bună de aruncat la gunoi.

Cu cinci tururi rămase de disputat, Rabat conduce, fiind urmat de Vinales, Luthi, Kallio și Zarco, cel care a profitat de incidentul dintre Jordi Torres și Dominique Aegerter. În pluton, belgianul Xavier Simeon se adaugă în lista victimelor virajului cu numărul 10 și e nevoit să abandoneze. De Angelis cade și el, lista abandonaților crescând cu încă un nume mare al clasei.

Ultimele două tururi sunt palpitante, Kallio fiind presat tot mai insistent de Zarco, locul 4 al finlandezului fiind pus în pericol pe finalul cursei. La intrarea în ultimul tur ordinea este Rabat, Vinales, Luthi, Kallio și Zarco, lupta pentru ultima treaptă a podiumului implicându-i pe ultimii trei. Kallio trece de Luthi, Luthi revine, dar Zarco gășește imediat o breșă în defensiv ambilor rideri și reușește in extremis să se plaseze pe ultima treaptă a podiumului.

Victoria îi revine lui Esteve Rabat, locul secund fiind ocupat de Maverick Vinales. Prin succesul catalan, Tito își consolidează avansul în fruntea clasei intermediare, victoria sa coroborată cu locul al patrulea obținut de Mika Kallio, ducând acum avansul său la 34 de puncte în fruntea clasamentului.

MOTO 3

Duminica dedicată curselor din campionatul mondial de motociclism viteză a început și astăzi cu cursa clasei mezine, Moto3. Din pole position pleca în premieră Alex Marquez, fratele mai mic al campionului de la Moto GP, Marc, micuțul Marquez dominând de o manieră autoritară sesiunea de calificări desfășurată sâmbătă. În prima linie a grilei, cei care îl însoțeau pe Alex erau Enea Bastianini, aflat și el la cea mai bună performanță din carieră în calificări, debutantul italian având un loc 13 la Le Mans ca reper al calificărilor. Celălalt ocupant al primei linii a fost spaniolul Alex Rins. Surprizele neplăcute ale sesiunii de sâmbătă au fost cei doi challengeri pentru titlul mondial al categoriei mezine, cangurul Jack Miller și italianul Romano Fenati. Liderul campionatului pleca de pe locul 9, în timp ce Fenati ocupa doar poziția a 16-a, protejatul lui Rossi fiind acuzat de sandbagging de rivalii săi.

Startul clasei mezine a fost unul tumultuos, la ieșirea din primul viraj ordinea fiind Marquez, Bastianini, Binder, Rins, Ajo și Vinales, Bastianini încercând o depășire pe exterior asupra lui Alex Marquez. În virajul 12, Niccolo Antonelli cade din nou, izbind puternic cu capul cauciucurile de protecție de la marginea circuitului. Din fericire, italianul e in regulă, dar șifonat după un nou accident, fiind o mare deziluzie a începutului de sezon. Virajul cu numărul 10 își deschide lunga listă de victime în turul secund, asistând la un incident între Maria Herrera și Hafiq Azmi. Imediat după aceea, avem parte și de primul șoc al cursei. Alex Rins încetinește, problemele mecanice fiind fatale pentru motocicleta Honda pe care o avea la dispoziție. Motivul abandonului său a fost confirmat ulterior – cutia de viteze a cedat.

În debutul cursei asistăm la o recuperare colosală a lui Fenati, la finele turului 3 el fiind deja pe poziția secundă a cursei. Nici cei de la Mahindra nu se descurcă tocmai rău, Montmelo fiind circuitul care pune cel mai bine în evidență puterea motorului, fiind locul în care a performat cel mai bine în 2013. Dacă tot suntem la capitolul motoare, zvonurile din paddock spun ca performanța net superioară a celor de la Honda pe întreg parcursul weekend-ului catalan e datorat unei menajări a motoarelor KTM pentru următoarele curse.

Romano Fenati și Efren Vazquez duc un duel la limitele sportivității, atingându-se. Din fericire pentru ambii protagoniști, amândoi rămân în cursă. La jumătatea cursei, ordinea era Marquez, Bastianini, Vazquez, Fenati, Vinales. Cu zece tururi rămase până la final, Alex Marquez are cursa în mână, cu un avans de peste 3 secunde, lupta pentru locul secund fiind însă foarte strânsă, șapte rideri având șanse egale.

Alex Marquez continuă să tragă tare și cu șase tururi înainte de final, avansul față de Fenati era de 3.6 secunde. Jack Miller, liderul campionatului, se afla în continuare pe locul 8, având în mod aparent probleme cu aderența pneurilor și cu menținerea motocicletei pe trasa ideală.

La intrarea în ultimul tur, Alex Marquez conduce detașat ostilitățile, fiind forța dominantă pe tot parcursul cursei. Romano Fenati greșește și îl scoate pe Ajo în afara circuitului, Fenati coborând până pe 8, dar cu o serie de depășiri el urcă pe 5, terminând cursa chiar în spatele rivalului său Jack Miller, cel care în ultimul tur dobândește patru poziții, el venind de pe 8 pe 4.

Cursa e câștigată fără nici cea mai mică emoție de Alex Marquez, fiind urmat de Enea Bastianini, aflat la primul podium din carieră și implicit la cel mai bun rezultat și Efren Vazquez, cel care completează podiumul final al etapei catalane.În lupta pentru titlul mondial, Jack Miller ia două puncte ce pot fi capitale în lupta sa cu protejatul lui Valentino Rossi, italianul Romano Fenati. Este prima victorie Honda după 27 de victorii consecutive ale austriecilor de la KTM, care au stabilit un record în acest sens.

După două weekend-uri consecutive de înaltă clasă și un weekend catalan cu trei victorii iberice, nu ne rămâne decât să ne întrebăm dacă și când va fi cineva capabil să îl bată pe Marc Marquez în 2014. Dominația sa autoritară e una incredibilă având în vederea și vârsta pe care o are, el fiind unul dintre cei mai tineri rideri ai clasei mari. La dilema aproape metafizică legată de Marc Marquez și la toate celelalte întrebări, vom găsi răspuns în următoarele săptămâni, următorul popas fiind peste două săptămâni, în Catedrala motociclismului mondial, la Assen.

Clasamentul clasei Moto GP de la Barcelona

1. Marc Marquez (Repsol Honda Team)                                42’56.914

2.Valentino Rossi (Movistar Yamaha Moto GP)               +0.512

3.Dani Pedrosa (Repsol Honda Team)                                   +1.834

4.Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha Moto GP )                 +4.540

5.Stefan Bradl (LCR Honda Moto GP)                                     +11.148

6.Aleix Espargaro (NGM Forward Racing)                          +14.213

7.Pol Espargaro ( Monster Yamaha Tech 3)                       +16.127

8.Andrea Dovizioso (Ducati Team)                                         +16.175

9.Andrea Iannone  (Pramac Racing )                                     +18.040

10.Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3 )                     +24.781

 

Rezultate complete la toate clasele, aici.

Sursă imagine: motogp.com