Istoria sponsorizărilor ep.4: băuturi alcoolice

Istoria sponsorizărilor ep.4: băuturi alcoolice

Ai putea spune că într-o lume în care viciul a ajuns sub ochiul critic al societății și a fost disecat și înfierat, sportul motorizat care l-a promovat cel mai mult nu se mai bazează pe banii din industria alcoolului. Dar cei 60 de milioane de dolari băgați doar în Formula 1 anul acesta spun o cu totul altă poveste.

În 2014, printre diverșii sponsori ai echipelor se află: Johnnie Walker (McLaren & FOM), Martini (Williams), Smirnoff și United Breweries (Force India), Jose Cuervo (Sauber), Veuve Clicquot (Ferrari) și G.H.Mumm (FOM). Johnnie Walker aduce cam o treime din suma totală, dar partea cea mai mare merge către FOM pentru publicitatea de pe circuite.

Unul din marii giganți care au susținut sporturile cu motor în mod repetat de-a lungul anilor a fost grupul belgiano-brazilian Anheuser-Busch InBev. Deși un conglomerat oarecum recent, printre sumedenia de branduri achiziționate de către ei putem aminti: Beck’s, Labatt’s, Skol, Lowenbrau, Hasseroder și Budweiser.

Martini

Vermutul Martini este o prezență ridicată la rang de legendă printre cunoscătorii de motorsport. Prima apariție a numelui Martini pe o mașină de curse s-a petrecut în 1962 la cursa de 12 ore de la Sebring. Celebrele linii colorate și-au continuat prezența în cursele de anduranță, asocierea dintre Martini și Porsche aducând victoria în cea mai faimoasă cursă de 3 ori: 1971, 1976 și 1977. Presărate printre aceste faimoase victorii, se află nenumărate alte succese minore în aduranță.

În 1972, Martini apare în Formula 1 cu echipa italiană Tecno. Cum victoriile sau măcar punctele s-au lăsat așteptate, Martini se retrage după 2 ani. Sunt convinși să revină alături de Brabham în 1975, echipă condusă de vulpoiul Bernie Ecclestone. După un an în care mașinile albe s-au făcut remarcate în mâinile celor doi Carlos, Reutemann și Pace, asocierea dintre Brabham și Alfa Romeo vede în 1976 și 1977 culorile Martini pe un fundal rosso corsa. În 1979, Martini trece la Lotus – lipsa de victorii în acel an, în ciuda mașinii Lotus 79 și a piloților Mario Andretti și Carlos Reutemann îi face să se retragă din Formula 1 la finele anului.

Totuși, poate cea mai celebră prezență motorizată în culorile Martini este Lancia Delta. Apariție constantă în decada ’80-’90 pe podiumurile Campionatului Mondial de raliuri, o mașină în culorile Martini avea să le aducă campionatul de câte 2 ori lui Juha Kankkunen (1987 și 1991) și Massimo Biasion (1988 și 1989). Alți piloți de neuitat care au alergat într-o mașină dominată cromatic de Martini au fost Didier Auriol, Carlos Sainz, Colin McRae și Markko Martin, după revenirea oficială a Ford în campionat cu modelul Focus.

Martini a fost omniprezentă în motorsport până în anii ’90. Ultimele modele legendare în culorile Martini au fost atunci Lancia Delta Integrale și Alfa Romeo 155V6 ce a concurat în DTM. Revenirea italienilor s-a produs timid, după un rol episodic la Ferrari, ei au colorat mașina pe care concurau piloții celebri invitați la câte o cursă din Supercupa Porsche. Emanuele Pirro sau Sebastian Loeb au condus acel model, unul dintre cele mai frumoase ale ultimelor două decenii.

În 2014, Martini devine sponsor principal la Williams, îmbrăcând în alb mașinile lui Papa Frank.

Warsteiner

Regina berilor germane și-a început colaborarea cu lumea curselor sponsorizându-l pe mustăciosul Harald Ertl în încercările acestuia de a cuceri lumea F1. Dar prima prezență constantă a fost pe mașinile Arrows, care au debutat în 1978. Se retrag la finele lui 1981, apărând fugar de-a lungul anilor pe circuitele pe care se disputa Marele Premiu al Germaniei și sponsorizând efortul BMW în cursele de turisme. Revin în Formula 1 abia peste aproape 20 de ani, alături de echipa McLaren în 1998, fiind alături de Mika Hakkinen când acesta și-a câștigat titlurile mondiale. Colaborarea cu englezii a durat până în 2005.

Labatt’s

Braseria canadiană are o legătură cu Formula 1 cu multă vreme înainte de anii Williams. În 1964 a contribuit la construirea circuitului de la Mont-Tremblant, promovând motorsportul în Canada și sponsorizând Marele Premiu al Canadei. Labbat a fost sponsor pentru Gilles Villeneuve și fiul său, Jacques. Între 1991 și 1996 a fost prezentă pe dominantele mașini Williams și pe combinezoanele piloților. Minor, celebrul albastru Labatt a mai susținut formule minore din America, piloți din Indycar și Turisme la începutul anilor ’90.

Hasseroder

Hasseroder, una dintre cele mai populare beri germane, a fost principalul sponsor al structurii private conduse de Hans-Jurgen Abt, înainte ca uzina Audi să se implice direct în DTM (2000-2003). Micuțele Audi TT galbene au acuzat inițial un deficit aerodinamic în raport cu rivalii de la Mercedes și Opel, însă o serie de evoluții și dispense tehnice au dat roade. Dacă în 2000, un loc 5 al lui Laurent Aiello a fost cea mai bună clasare din întreaga stagiune, anul următor a adus primele victorii pentru buburuzele galbene, prin Aiello și Christian Abt. Tinerii Ekstrom și Tomczyk obțineau primele clasări pe podium, iar Audi spera la mai mult. 2002 a început excelent pentru francezi, cu 4 victorii ale lui Aiello pe modelul sponsorizat de Hasseroder și una pentru Jean Alesi. Avansul lui Aiello și ajutorul dat de Ekstrom pe final au frânat revenirea suveranului Bernd Schneider, iar Hasseroder-Audi s-a impus. În 2003, Mercedes a revenit puternic, iar Aiello a adus ultima victorie pentru micuțul TT galben. Hasseroder a cumpărat în 1997 dreptul de a denumi un viraj pe traseul proaspăt inaugurat de la Oschersleben (primul ac de păr de stânga, virajul 3).

Jagermeister

Jagermeister a venit alături de constructorii germani BMW și Porsche încă din anii ’70, atât în competițiile de turisme (DRM, DTM), cât și în anduranță, grupa C(Brun motorsport) sau Formula 1 (March, EuroBrun). Portocaliul Jagermeister a colorat modele legendare precum Porsche 935 (DRM Zolder 1977), BMW M3 E30 (DTM 1992, Armin Hahne), BMW 3.0CSi (24h Nurburgring 1973), Alfa Romeo 155V6 (Michael Bartels, ITC 1996), BMW M1 (DRM 1981-82) sau Porsche 962 (1000km Spa 1986). Toate aceste mașini de competiție au căpătat o aură deosebită în timp, iar acum pot fi găsite ca machete pentru o colecție deosebită.

În formulele cu monoplas, Jagersmeister au sponsorizat o serie de piloți în F2 la începutul anilor ’70, mergând alături de Hans Stuck până în F1, portocaliul decorând una din mașinile March 741 la MP al Germaniei din 1974. În 1989 devin sponsor principal al mult prea slabei echipe Eurobrun timp de câteva curse, părăsind rapid mașina ER198 care nu a reușit vreodată să se califice pentru vreo cursă în acel an.

Skol

O schemă grafică de neuitat a fost cea a echipei Fittipaldi în 1980. La finele lui ’79 Copersucar își retrage sponsorizarea. Echipa achiziționează ce mai rămăsese din echipa Wolf – inclusiv pe Keke Rosberg – preia șasiul Wolf din anul precedent iar Keke și Emerson reușesc fiecare câte un loc 3 sub culorile Skol Brasil. Skol a apărut din uniunea pentru un brand de bere cu deschidere mondială creată de Allied Breweries, Labatt, Pripps-Bryggerierna și Unibra devenind cea mai băută bere din Brazilia.

Lowenbrau

Asocierea dintre Al Holbert, cel mai prolific pilot din istoria seriei IMSA GT și Lownebrau, cunoscuta marcă de bere germană, a început la mijlocul aniilor ’80, construindu-se un parteneriat ce a rămas în analele istoriei Porsche. Prima mașină care a purtat culorile Lownebrau a fost un 935 K4 aflat în proprietatea lui John Fitzpatrick. Britanicul l-a adus în echipa sa pe campionul din 1983 Al Holbert care a venit odată cu sponsorul Lowenbrau și cu numărul 14 de concurs. Albastrul a acoperit K4-ul lui Fitzpatrick până când lui Holbert i-a sosit din Germania 962-ul pe care îl comandase. Șasiul #962-103 a sosit în luna mai a acelui an și a fost vopsit în culorile Lowenbrau, special pentru etapa de la Charlotte. Holbert a pus mașina în pole position la prima ei ieșire pe circuit dar a abandonat. În ciuda începutului prost, 962-urile înscrise de echipa lui Al Holbert s-au dovedit a fi cele mai bine pregătite și cele mai rapide din IMSA GTP, dominând campionatul între 1984 și 1986. În această perioadă, șasiul #962-103 a marcat 15 victorii, aduncându-i lui Holbert 2 titluri la piloți și uzinei Porsche 3 titluri la constructori.

Până la implicarea în campionatul IMSA, Lowenbrau s-a remarcat sporadic și în Formula 1. Cele mai importante asocieri au fost cu echipa Mclaren. Aceștia au purtat culorile Lowenbrau pe monoposturile lor în două rânduri, cu ocazia Marelui Premiu al SUA East din 1978 și 1979.

Guinness

Cea mai celebră bere irlandeză a apărut pe mașinile March în sezonul 1981. În afară de faptul că la revenirea în F1 March nu a avut deloc succes, numele Guinness a reușit să se piardă printre ceilalți sponsori pe un design negru și aglomerat.

Budweiser

Budweiser este probabil cea mai cunoscută bere peste ocean. Nu e de mirare că a fost berea oficială a competiției NASCAR din 1998 până în 2007. A sponsorizat o multitudine de sporturi motorizate din State, de la drag și hotorods până la CART și NASCAR sau o serie de sprint races sub regulile NASCAR: Budweiser Shootout, Budweiser Duel, Budweiser Pole Award, Budweiser 500, Budweiser 400, etc.

Budweiser a fost implicată și în sponsorizarea de echipe în NASCAR, precum Junior Johnson, Hendrick Motorsports, DEI și Stewart-Haas Racing. Unul din cei mai faimoși piloți susținuți de Bud a este Dale Earnhardt Jr. (1999-2007). Au fost prezenți și în Formula 1, decorând gura de aer de deasupra motorului pentru mașinile Williams din 2004 până în 2006.

Estrella Galicia

Brandul de bere din La Coruna, Estrella Galicia, este de 3 ani sponsorul principal al structurii Molnau Competition. Echipa condusă de fostul campion mondial spaniol al clasei 125cc, Emilio Alzamora, activează la clasa Moto3 și îi are în componență pe Alex Rins și Alex Marquez, fratele campionului MotoGP Marc Marquez. Anul trecut, Rins a fost foarte aproape de titlul categoriei, obținând șase victorii. În 2014 a venit rândul lui Marquez Jr. să se evidențieze la începutul sezonului, întrerupând cu a sa Honda dominația de 27 de curse a austriecilor de la KTM, pe traseul de la Barcelona.

Bitburger

Anterior prezenți în fotbal, Bitburger decid să sponsorizeze echipa de Formula 1 la care activa conaționalul Michael Schumacher: Benneton. Alături de Bitburger, Michael Schumacher devine campion mondial din primul an al colaborării, reușind un al doilea campionat în 1995. Sponsorizarea se încheoe odată cu plecarea lui Schumacher la Ferrari.

Ursus

Numele Ursus apare în 1994 pe 2 mașini argintii de Formula 1 din coada grilei – Pacific. Deși un nume familiar în România, brandul care sponsoriza echipa Pacific în 1994 și 1995 este de fapt vodka produsă în Olanda, preluată de Diageo din 2006.

Johnnie Walker

Cel mai faimos scotch whisky scoțian, Johnnie Walker a pornit un parteneriat cu McLaren în 2006. Cele 2 nume mizează pe renumele fiecăruia, promovând principii precum pionierat, esența calității, stil și sofisticare.

Finlandia

Finlandia a ales calea naționalismului, sponsorizând în raliuri sau rally cross orice sportiv sau echipă care promovează Finlanda. Marca de vodkă finlandeză a avut și un parteneriat cu McLaren între 1999 și 2001.

Merită amintite și alte nume faimoase de bere prezente în motorsport: Veltins (Williams), Becks (Jaguar), Kingfisher (Spyker/Force India) sau Miller (NASCAR Sprint Cup). G.H. Mumm a devenit șampania oficială a Formulei 1 profitând de un obicei împământenit în Formula 1 acum peste jumătate de secol: baia de șampanie.

Comparativ cu 250 de milioane cheltuite de companiile de tabac pentru publicitate în Formula 1, cele 60 ale producătorilor de alcool par un mizilic, dar cu siguranță vor fi resimțiți dacă se va impune o interdicție a reclamenlor la produsele alcoolice în Uniunea Europeană. Motorsportul asigură distribuția globală a imaginii clienților săi și creează loialitate față de brandul expus însă nu s-a dovedit clar că o campanie de publicitate ar fi reușit să mărească numărul de consumatori de alcool. Cu toate acestea, preocuparea crescândă a forurilor mondiale față de sănătatea populației va face ca nume precum Budweiser, Johnnie Walker sau Labatt’s să rămână doar o amintire pe circuitele de curse.