Nürburgring 24h: Audi câștigă o cursă cu suișuri și coborâșuri

Nürburgring 24h: Audi câștigă o cursă cu suișuri și coborâșuri

În peisajul restrâns al curselor de 24 de ore, cursa de la Le Mans are întâietatea. Ordinea se păstrează și calendaristic, an de an cursa de pe Circuit de la Sarthe precedând cursele de 24 de ore de la Nurburgring și Spa. Cea de pe Ring a avut loc week-end-ul trecut și a fost martora celei de-a doua victorii semnate de Audi în ultimele trei ediții ale cursei din munții Eifel.

Sâmbătă, la ora locală 16, cele aproape 150 de mașini împărțite în mai mult de 10 clase au pornit într-una dintre cele mai grele curse de anduranță din lume, atât ca dificultate a circuitului cât și ca intensitate a traficului. Acțiunea a fost precedată de câteva momente speciale ce au fost savurate de spectatori, precum turul demonstrativ al modelului R18 E-Tron Quattro cu numărul 2, ce cu doar o săptămâna înainte trecea primul linia de sosire după 24 de ore de cursă la Le Mans. Prototipul pilotat de Marcel Fassler, echipier în cursa de pe €˜Ring pe Audi-ul R8 LMS Ultra #3 al Phoenix Racing, a amintit fanilor strânși de-a lungul celor 25 de kilometri ai circuitului Nordschleife de zilele în care Nurburgring-ul era o etapă a Campionatului Mondial de Anduranță.

Prezentul a revenit însă în actualitate odată cu căderea steagului cu pătrățele, ce a semnalat pornirea primului grup de 30 de mașini – cele înscrise în clasa de top SP9, destinată modelelor FIA GT3. Kevin Estre, pilotând mașina Mclaren #66, a condus plutonul de-a lungul primului tur, poleman-ul creându-și un avantaj de aproape 5 secunde la intrarea în cea de-a doua buclă. Pe măsură ce plutonul fruntaș se adâncea din ce în ce mai mult în pădurea din munții Eiffel, se dă startul și pentru cel de-al doilea grup de mașini dintr-un total de 4 grupuri ce au plecat separat.

Nicicând nu ați văzut așa un start în istoria unei curse de 24 de ore. Semnele au început să se vadă încă din turul de formare, ce a durat 20 de minute, în timpul căruia Patrick Pillet a semnalat probleme  la sistemul de răcire al modelului Porsche 911 GT3R, francezul îndreptându-se direct la boxe pe când restul piloților luau startul în cursă. La intrarea în al doilea tur Markus Palttala s-a apropiat nepermis de mult de BMW-ul Z4 #20 Schubert Motorsport condus de Claudia Hurtgen, BMW-ul #26 al Marc VDS Racing percutând mașina #20, ce a derapat ca urmare a acestui incident. Celălalt Z4 al Marc VDS Racing nu s-a înțeles nici el prea bine cu €˜Ring-ul, Maxime Martin derapând pe cont propriu, provocând o pană și alte pagube ascunse ce l-au forțat pe belgian să se îndrepte la boxe la finalul turului.

Fanii Nissan nu au apucat să se bucure de încetinirea mașinilor rivale ale BMW, căci Nissan-ul GT3 #80 al lui Alex Buncombe a fost și el prins pe picior greșit departe pe traseu, britanicul târându-se apoi cu greu până la standuri.

Deși trecuse doar o oră din cursă, neatenția a început să își facă simțită prezența. Sebastian Ach la bordul Mclaren-ului #69 al Doerr Motorsport a executat deplorabil o depășire asupra BMW-ului M325 #301, trimițând mașina de clasă inferioară direct în cauciucurile de la marginea pistei. Dacă Asch a fost norocos și a scăpat fără pagube la mașină, BMW-ul a fost serios avariat la partea posterioară. Thomas Jager a avut ghinionul să vadă accidentul cu ochii lui, germanul frânând puternic în fața acroșajului. Pilotajul defensiv nu l-a salvat însă pe pilotul de pe Mercedes-ul #23 ROWE Racing, fiind lovit puternic din spate de BMW-ul #190 al Sorg Rennsport, al cărui pilot nu a fost atât de precaut. Jager a fost trimis la rândul lui în barierele armco, SLS-ul fiind puternic avariat dar încă în stare de funcționare.

Camerele de filmat s-au îndreptat imediat asupra unui alt accident serios. În ultima șicană a circuitului de GP, SLS-ul #31 al Car Collection a rămas fără frâne, mergând drept pe spațiul verde și lovind puternic în lateral mașina Porsche #12 al Manthey Racing, aflată întâmplător în calea sa.

Prima oră a fost și martora unor probleme mecanice, BMW-ul M325i înscris de uzină fiind împins în garaj după explozia motorului. Pe sfârșitul primelor 60 de minute, Kevin Estre a semnat prima oprire la boxe la bordul Mclaren-ului #66, prima poziție revenindu-i celui mai rapid BMW al Marc VDS Racing.

Cea de-a două oră s-a încheiat tot cu un BMW în frunte, fiind de această data vorba de Lucas Luhr la bordul Z4-ului înscris de Schubert Motorsport. Carnagiul însă nu a luat sfârșit, fiind rândul Viper-ului #210 al Team Titus să părăsească brutal cursa. Deplasându-se la viteză de cursă către o zonă cu viteză redusă semnalată de steaguri galbene, pilotul Viper-ului nu a încetinit, evitând la mustață lovirea în plin a unei mașini de siguranță oprite pe marginea pistei. Mini-ul #134 a fost însă o țintă sigură a muscle car-ului verde scăpat de sub control, mica mașină preparată de John Cooper Works fiind lovită puternic de Viper și scoasă din cursă. Nici Viper-ul nu a mai parcurs vreun metru după acest accident ce putea fi ușor evitat.

La scurt timp, Mclaren-ul lui Asch s-a oprit pe Dottinger Hohe acuzând probleme electrice. Concomitent, în Tiergarten, Marc Basseng a suferit o problemă tehnică ce l-a făcut să piardă controlul Audi-ului cu numărul 3 al Phoenix Racing, mașina lovindu-se de două ori de parapeții de pe ambele părți ale pistei, oprindu-se la baza șicanei în coborâre. Accidentul a scos din cursă unul dintre favoriți dar, din fericire, Basseng a scăpat nevătămat.

Situația la vârf s-a schimbat odată cu oprirea lui Lucas Luhr, acesta dându-i mașina pe mână lui Dirk Muller. Pe prima poziție a urcat atunci Mercedes-ul #14 al Black Falcon. Din spate venea tare însă Audi-ul supraviețuitor cu numărul 4, care a reușit să se strecoare pe lângă Mercedes-ul SLS la finalul liniei drepte Dottinger Hohe în același tur. Ordinea a rămas neschimbată, diferența dintre lideri păstrându-se la cam 5 secunde, până la următoarea rundă de opriri la boxe când prima poziție a fost ocupată de McLaren-ul plecat din pole, pentru doar o buclă.

Un alt favorit a fost tăiat de pe lista odată cu abandonul BMW-ului Z4 #19 pilotat de Alex Sims, mașinii Schubert Motorsport cedându-i suspsensia pe spate.

Mercedes-ul #1 al Black Falcon a trecut și el în frunte după aproape 5 ore din cursă, în urma opririlor la standuri ale Audi-ului #4 și ale Mercedes-ului #14. Mclaren-ul #66 a primit porția lui de probleme, după ce mașina co-echipieră #69 avusese parte de supraîncălzirea agregatului și de o întârziere majoră.

Pentru următoarele 2 ore, schimbările la boxe s-au petrecut grație opririlor la boxe. Au condus Audi-ul #4, Mercedes-ul #1 și odată cu venirea serii, BMW-ul #26 al Marc VDS Racing.

După 7 ore, cele mai importante clase aveau următorii lideri :

SP7 (Porsche Cup) #57 Krumbach Racing Service;
SP8 #48, Gazoo Racing Lexus LFA;
SP3T #111, Raeder Motorsport Audi TTRS;
SP10 (GT4) #94, Mathol Racing, Aston Martin Vantage;

La jumătatea cursei, BMW se afla în frunte, grație mașinii cu numărul 20 a Schubert Motorsport. Audi-ul cu numărul 4 ce condusese mai înainte a pierdut prima poziție fiind prins într-o zonă cu code 60 (slow zone) ce le-a permis urmăritorilor să taie din avantaj.

Noaptea a fost martora a mai multor abandonuri importante. Ambele BMW-uri Marc VDS Sport Trophy au abandonat, #26 al lui Marco Wittman lovindu-se de un Lexus iar Maxime Martin având și el o ieșire serioasă în afara pistei.

Fostul lider Wolfgang Kaufmann, la bordul Mercedes-ului Black Falcon cu numărul 14 a ieșit de pe pistă în zona Adenau Bridge după un contact cu o Mazda MX-5, Mercedes-ul continuând pe arătură la scurt timp după acest prim incident. Au mai abandonat Mclaren-ul #66 ce plecase din pole și Nissan-ul GT-R GT3 cu numărul 30. Inginerii echipei ROWE Motorsport au reușit să reconstruiască SLS-ul #23 ce a fost implicat în primele ore de cursă într-un accident, acesta revenind pe pistă și urcând în top 20.

Ultima bucată din cursă nu a fost scutită de lupte la vârf. Audi-ul a trecut de noapte fără probleme, păstrându-și prima poziție, în timp ce Mercedes-ul #1 a fost penalizat în orele dimineții pierzând destul timp în raport cu liderul. Chiar și așa, mulțumită naturii unice a climatului curselor de pe Nordschleife, SLS-ul Black Falcon a revenit în luptă în mai puțin de o oră. Acolo se mai afla și ultimul Z4, cel al Schubert Motorsport cu numărul 20.

Penalizările au fost însă cele ce au stopat presiunea venită din partea Mercedes-ului și a BMW-ului. Ambele mașini au fost penalizate, Mercedes-ul pentru a doua oară, Audi-ul #4 al lui Rast/Haase/Mamerow/Winckelhock trecând primul linia de sosire. R8-ul a parcurs o distanță record de peste 2500 de kilometri în 24 de ore, adică 159 de tururi.

Pe a doua poziție a terminat Mercedes-ul #1 la 3 minute în urmă învingătorului. Andreas Simonsen a trecut linia de sosire, el fiind aplaudat de pe margine de echipierii Jeroen Bleekemolen, Christian Menzel și Lance David Arnold.

Ultima treaptă a podiumului a fost ocupată de SLS-ul #22 al ROWE Racing, care a profitat din plin de problemele suferite de BMW-ul #20 ce a terminat al 4-lea.

Cursa a fost clar una savurată de întreaga asistență de pe Ring, oferind în proporții perfecte atât dramă cât și de momente de exaltare. Luptele s-au succedat una după alta în mai toate clasele, incidentele în pluton făcând și ele parte din acest joc care este ADAC-Zurich Nurburgring 24h.

Sursă imagine: Phoenix Racing