MotoGP Assen: bun venit în Catedrală!

MotoGP Assen: bun venit în Catedrală!

Au trecut deja șapte etape din sezonul 2014.Toate au stat sub bagheta aceluiași om, Marc Marquez.După minunatul periplu catalan, caravana motomondialului poposește la Assen, unul dintre  acele locuri pline de magie și de curse spectaculoase.

Sezonul 2014 e deja o evidență a dominației celor de la Honda și a lui Marc Marquez. Șapte victorii din șapte și șapte pole-uri din șapte pentru constructorul nipon. S-a văzut și la Barcelona: diferența de viteză și adaptabilitatea motocicletei la pneurile oferite de Bridgestone fac diferența între cele două mari entități nipone, Honda și Yamaha, regulamentul tehnic din acest sezon fiind mai bine exploatat de Honda. Bătălia din Catalonia va fi una de reținut, chiar dacă Marc Marquez a câștigat din nou, Dani Pedrosa fiind foarte aproape de prima victorie din 2014. Dar când doi se ceartă, al treilea câștigă și Valentino Rossi a reușit cel puțin să se intercaleze între cei doi coechipieri de la Honda Repsol, terminând cursa pe locul secund. Italianul semnează încă un rezultat excelent și dovedește că nu trebuie dat deoparte încă.

Revirimentul lui Rossi închide gura multor critici, mai ales dacă analizăm comparativ evoluțiile celor doi rideri Yamaha de anul acesta. Rossi a fost net peste Lorenzo în majoritatea curselor, spaniolul arătându-și adevărata valoare doar la Mugello, acolo unde a fost foarte aproape de o victorie nesperată. Specialiștii pun rezultatele recente ale lui Rossi pe seama unei schimbări de stil al italianului, o abordare ceva mai pragmatică care îl ajută să înțeleagă mai bine pneurile dar și comportamentul relativ instabil al motocicletei Yamaha.

Cei mai problematici rămân cei de la Ducati, care nu au deloc constanță în rezultatel, Cal Crutchlow fiind o dezamăgire cruntă. Se pare că britanicul nu va continua cu cei de la Ducati în 2015, viitorul său fiind incert. Nici Andrea Dovizioso, liderul echipei, nu are certitudinea unei posibile alianțe cu Ducati pentru viitorul apropiat, el fiind curtat intens de cei de la Suzuki pentru revenirea lor de anul viitor. Totodată, zvonurile din paddock dau ca și confirmat parteneriatul Jorge Lorenzo-Ducati, dar nimic nu este confirmat oficial.

La Moto2, spaniolul Tito Rabat domină din ce în ce mai autoritar campionatul, fără vreun urmăritor serios în ultimele 2-3 curse, Mika Kallio venind cu rezultate discordante în raport cu capacitățile motocicletei pe care o are la dispoziție și în ciuda experienței sale. Nici tânărul Maverick Vinales nu a făcut un sezon strălucit până acum, el fiind acum situat pe locul al treilea în clasamentul general al competiției, deși era văzut ca principal favorit la titlul mondial al clasei intermediare în pre-sezon.

La Moto3, australianul Jack Miller pare să fie pe cai mari, mai ales după ce s-a confirmat urcarea lui la categoria Moto2 pentru 2015 alături de Marc VDS Racing. Chiar dacă nu a avut succes la Barcelona, el rămâne liderul campionatului. Rivalul său la titlul mondial, italianul Romano Fenati e și el într-o formă fizică și psihică foarte bună. Ne așteptăm ca la Assen să avem din nou un duel între cei doi pentru victorie, desigur, arbitrat ca de obicei și de alți combatanți, cum ar fi Alex Rins sau Alex Marquez, ultimul dominând cursa de la Barcelona într-o manieră devenită trademark pentru fratele său mai mare, Marc.

Assen – locul unde orice se poate întâmpla. Circuitul a văzut de-a lungul existenței sale curse foarte spectaculoase, fiind cel mai iubit de fani și de cei implicați direct în campionatul mondial de viteză. Cu o lungime de 4,545 km, Assen-ul e fără îndoială sita care cerne talentele. Cu 17 viraje în total, 11 de dreapta și 6 de stânga, circuitul olandez e un adevărat turnir al ocaziilor de depășire, fiind un mix foarte interesant de viraje lente și linii drepte scurte, aderența fiind extraordinară. Factorul decisiv va fi folosirea potrivită a pneurilor, Assen-ul fiind recunoscut pentru faptul că „mănâncă” mult gumele, date fiind perioadele de frânare solicitante. Cea mai lungă linie dreaptă este relativ scurtă, 560 de metri, circuitul fiind redesenat în 2006. Din varianta originală a circuitului din 1955, linia de start-sosire e singurul tronson nemodificat și nealterat de-a lungul timpului. Un amănunt important e acela că înainte de 1955, cursele se desfășurau în regim stradal, pe drumurile publice, Assen-ul fiind considerată o cursă tourist trophy (TT) similară ca structură cu mult mai dificila întrecere de pe Isle of Man.

Recordul pe tur îi aparține lui Casey Stoner, cel care în 2012, oprea cronometrul la un incredibil 1’33″713. De altfel, în cursa din 2012, Stoner s-a impus fără probleme, dominând întregul weekend olandez într-o manieră tipică lui. Cursa de anul trecut a fost una plină de evenimente. Cal Crutchlow a reușit un pole position senzațional pe Yamaha Tech 3, însă duminică avea să fie o cu totul și cu totul altă poveste, Valentino Rossi fiind last man standing după accidentările lui Lorenzo (claviculă fracturată joi și revenire de senzație pentru un loc 5 în cursă) și  Marc Marquez, cel care s-a recunoscut învins în cele din urmă de prestația excelentă a doctorului. Ultima treaptă a podiumului a fost completată de Cal Crutchlow, pole-man-ul realizând un rezultat foarte bun.

Assen-ul își merită fără îndoială renumele de Catedrală a motociclismului, fiind locul unde toți marii piloți vor să triumfe în carieră. Va reuși Rossi să reînnoade șirul succeselor sau Marc Marquez va triumfa din nou într-un sezon ce pare menit să îi stea ca suport pentru recordurile sale? Oare Dani Pedrosa își va obloji orgoliul rănit după episodul Barcelona cu un succes? Dar Jorge Lorenzo? Assen-ul ne va dă răspunsuri la finele zilei de sâmbătă, după trei curse în cel mai primitor cadru din calendar.

Până atunci, bun venit în Catedrală!

Sursă imagine: FLICKR