Hamilton, norocosul de la Silverstone

Hamilton, norocosul de la Silverstone

Nico Rosberg domina autoritar cursa în turul 20, atunci când a simțit că retrogradarea în treptele inferioare de viteză nu decurge cum trebuie. Din urma sa, Hamilton urma să schimbe pe hard-uri, în al doilea său stint. Privind în urmă, putem afirma că forma deosebit de bună a pneurilor hard la Silverstone ar fi fost cheia victoriei lui Hamilton, dacă abandonul lui Rosberg nu ar fi avut loc.

Prima parte a războiului dus de piloții Mercedes s-a încheiat în a treia secvență a calificărilor. Alegerea lui Hamilton de a nu continua turul rapid după o mică eroare la ieșirea în linia Wellington i-a oferit pole-ul pe tavă lui Nico Rosberg, britanicul ajungând pe a 6-a poziție. Asta nu a mai contat așa mult la start, când, pe finele primului tur, englezul se afla deja în spatele colegului său, supremația mașinilor W05 fiind vizibilă și la Silverstone. Apoi, Kimi Raikkonen a derapat și a lovit bariera. Totul din cauza deciziilor proaste luate de multe echipe în calificări.

Calificări

Jocul cu ploaia al echipelor nu a dat rezultatele scontate. Williams și Ferrari au ezitat în a-și arunca piloții în luptă, preferând jocul așteptării îndelungate. Iar speranța că pista va fi potrivită nu s-a dovedit oportună, ploaia revenind pe neașteptate, niciuna din cele 4 mașini nereușind să treacă de Q1. O șansă nesperată pentru echipe mici, precum Marussia sau Sauber, a căror divizie de meteorologie constă în „scoaterea mâinii pe geam pentru a simți dacă plouă” (Gary Anderson). Iar classamentul acesta inversat, cu echipe rapide în coada grilei, a dus, parțial, la accidentul lui Kimi Raikkonen din primul tur.

În Q3, Hamilton se afla cu ochii pe Rosberg (jocul psihologic al piloților constând în așteptarea momentului în care celălalt va face prima mișcare), ambele mașini Mercedes ieșind în același moment de la boxe. Englezul s-a mișcat mai repede, ieșind în fața germanului, iar timpul scurt rămas până la încheierea sesiunii l-a forțat pe Rosberg să se mulțumească cu un tur rapid în spatele coechipierului său. Cel care părea a conduce detașat ostilitățile, cu timpi foarte buni pe primele 2 sectoare. Dar Hamilton a abandonat în urma unei greșeli personale înaintea sectorului trei. Ezitarea sa i-a permis lui Rosberg să treacă în față și să profite de un sector 3 neașteptat de rapid, timpul său fiind cu 1,6s mai rapid decât cel al lui Sebastian Vettel, clasat pe 2. Momentul de slăbiciunea al britanicului își găsește rădăcinile și în modul în care inginerii Mercedes au gestionat situația, Lewis Hamilton știind de la începutul turului rapid că dacă greșește ceva, să fie precaut în a nu-i strica turul rapid germanului aflat imediat în urma sa.

Piloții McLaren și Nico Hulkenberg au profitat de îmbunătățirea ultimului sector pentru a-și ridica timpii, devansându-l pe Hamilton. Perez, Ricciardo, Kvyat și Vergne au completat top ten-ul.

Cursa

Rosberg a luat startul perfect, ceilalți neavând puterea de a-l ataca în primul viraj. Plecat de pe 2, Sebastian Vettel și-a biciuit mașina la start, dar tot efortul său nu l-a ajutat în păstrarea poziției, Button și mai apoi Magnussen trecând ușor de el. În Abbey, Hamilton se mișca amenințător în spatele său și singurul lucru pe care l-a mai putut face germanul a fost să pară mai puternic decât este, lovindu-și roata de a britanicului în timp ce acesta îl depășea. În spatele lor, Kimi Raikkonen încerca să recupereze ce a pierdut în calificări, și la urcarea pe un vibrator pierde controlul mașinii, aceasta izbind parapetul de sub pod ca apoi să fie aruncată incontrolabil în calea celorlați piloți. Reflexele rapide ale lui Felipe Massa l-au salvat pe brazilian de la urmări mai serioase, el învârtindu-și mașina în așa fel încât monopostul fără control al lui Raikkonen să-i lovească doar roata spate în loc să-l atingă frontal. Kobayashi și Chilton au avut și ei de-a face cu urmările accidentului finlandezului, însă doar pentru Massa și Raikkonen accidentul s-a dovedit terminal. Mașina FW36 s-a retras cu suspensia spate distrusă, Felipe având ulterior ceva de declarat la încetineala cu care piloții Mercedes au condus turul de formare, motiv pentru care se afla atât de în urmă, după ce motorul i s-a oprit pe linia de start.

După interminabila oră în care bariera lovită a fost înlocuită, Rosberg și-a reluat poziția fruntașă, Hamilton, Vettel, Ricciardo, Kvyat și Bottas fiind pe urmele lui. Echilibrul foarte bun al mașinii Williams, completat de forța hibridului Mercedes au transformat FW36 într-un vehicul suprem pentru curse, pilotul finlandez având cel mai ridicat top speed dintre toți: 329km/h. La asta a contribuit setarea agresivă a cutiei de viteze, cu rapoarte lungi în treptele superioare și scurte în treptele 1-4, acestea din urmă asigurând ieșirea rapidă din viraje. În stilul maeștrilor săi, Keke și Mika, Valtteri atacă virajele printr-o frânare târzie urmată de abordarea virajului mai degrabă în formă de V decât de U. Marea slăbiciune a mașinilor Williams din ultimii ani – apăsarea aerodinamică slabă – s-a transformat în avantaj duminică, generând o uzură foarte ușoară a pneurilor spate și un consum mai redus de combustibil, kilogramele în minus oferindu-i lui Bottas un avantaj de 3 până la 5 secunde pe parcursul întregii curse.

O primă surpriză în privința anvelopelor a fost performanța neașteptat de bună a hard-urilor. A doua: durabilitatea peste așteptări a medium-urilor. Acest lucru l-a convins pe Hamilton să-și prelungească primul stint pe medium, englezul neștiind încă de surpriza oferită de hard-uri, scopul său fiind un stint intermediar cât mai scurt pe specificația hard. Teama sa a fost neîntemeiată, atunci când a încălțat pneurile mai dure acestea au performat excelent la temperatura de 40 de grade Celsius a pistei. Unii piloți au ales chiar o strategie cu o singură oprire în urma acestui fapt. Poate că, fără abandonul lui Nico Rosberg, cursa de la Silverstone ar fi fost o dispută în genul 1987, atunci când, impulsionat de publicul englez, Mansell și-a croit drum cu coatele peste Piquet, care conducea cursa într-o mașină egală ca performanțe.

După ce fanii Hamilton și-au scos încă o dată paranoia la înaintare la oprirea la boxe aproape dublă ca timp (cea staționară) a pilotului favorit, prin comparație cu timpul lui Rosberg, soarta și-a întors fața către Hamilton. Nico Rosberg a fost nevoit să oprească mașina și toate eforturile sale de a restarta sistemele electronice în speranța repornirii nu au dat roade. Germanul a înțeles că fiecare punct contează dar nu a putut face nimic contra „spiridușilor” din cutia de viteze. Cursa i-a revenit lui Hamilton, care a cules roadele de această dată. În urma sa, rapidul Valterri Bottas avea de recuperat aproape un minut pentru a-i pune probleme, lucru ce nu s-a întâmplat.

Singurul punct fierbinte al cursei a rămas duelul între Sebastian Vettel și Fernando Alonso. Racer de școală veche, spaniolul nu s-a lăsat impresionat de impetuozitatea cvadruplului campion mondial. Ba chiar a avut „tupeul” de a-și relua poziția în urma unei depășiri executate cu greu de Vettel. Pilotul Red Bull suferea, de altfel, de pe urma unei strategii neinspirate alese de echipa sa. Prins în spatele mașinilor McLaren în prima parte a cursei, atât Vettel cât și Christian Horner simțeau că pot ataca vitezele obținute de Mercedes (1:38), McLaren-urile rulând cu 1:41. Dar monopostul Red Bull nu deținea resursele de a trece de rivalii săi pe pistă, așa că Vettel a fost chemat la boxe în turul 10, strategia vizată fiind de două opriri. Datele ulterioare, care arătau rezistența neașteptată a compozițiilor de pneuri și intrarea sa foarte devreme nu i-au mai permis migrarea spre strategia cu o singură oprire pe care au urmat-o și piloții McLaren. Iar duritatea surprinzătoare a lui Vettel cu pneurile, prin comparație cu Ricciardo a înrăutățit și mai mult lucrurile. Pe final de cursă avea să fie prins în spatele lui Fernando Alonso, într-o mașină supraviratoare după ce o piatră se blocase în aripa spate a monopostului Ferrari. Spre deliciul spectatorilor, lupta celor 2 s-a întins pe câteva tururi, și deși ambii comunicau cu echipele prin radio acuzându-se reciproc de ieșiri în exterior sau blocaje lipsite de fairplay, nu s-a impus nici o sancțiune din partea comisarilor. Tenacele Alonso avea totuși să-și piardă poziția, Vettel îndepătându-se implacabil.

Concluzii

Un mare premiu cu un câștigător așteptat de toți fanii britanici, un Lewis Hamilton solid în cursă dar imperfect de-a lungul weekend-ului. Un Bottas impresionant în rolul său de urmaș de drept al lui Mika Hakkinen și un Ricciardo cu o atingere delicată a la Prost, ce i-a permis abordarea strategiei din mers. Dar și un grand prix cu un pierzător clar – Rosberg și un altul mai de compromis – Vettel, ambii din motive independente de pilotajul lor. Deși stilul oarecum mai accentuat în care campionul en-titre și-a uzat pneurile spate a fost unul din motivele (neîntemeiate) pentru care Red Bull a ales acea strategie greșită. Pe de altă parte, Nico și-a văzut aproape anulat integral avantajul de 29 de puncte din clasamentul general din cauza unui rulment din cutia de viteze.

Urmează M. P. al Germaniei, pe un Hockenheim ce nu are nicio legătură cu originalul ultra high speed track. Acolo, atât Mercedes cât și Rosberg și Vettel joacă pe teren propriu și o revanșă e așteptată din partea ultimilor. Ca de obicei în acest sezon, avantajului vitezei pure a lui Hamilton îi vor fi opuse o etică a muncii și o atenție acordată detaliilor din școala lui Schumacher. Și un cap la fel de tare ca al tatălui Keke.

Când te afli la 29 de puncte în urmă, gândești: ‘Frate, dacă mai pierd puncte, oricât de puține ar fi, e un pas major înapoi’ și sarcina devine uriașă. Ziua de azi a fost o binecuvântare pentru că pot merge la Hockenheim știind că am un ritm foarte bun și că dacă îmi fac treaba pot trece în față” – Lewis Hamilton.

Sursă imagine: FIA