Legende ale Nordschleife: Ascari

Legende ale Nordschleife: Ascari

Alberto Ascari

Palmares: 3 victorii; cea mai bună cursă: MP al Germaniei 1953.

Primul rege al Ring-ului din epoca Formulei 1 a fost de neatins pe cei 22,8 km ce șerpuiesc prin pădurile munților Eiffel, indiferent de mașină, anotimp sau adversari. 3 victorii zdrobitoare și un recital absolut sublim în 1953 jalonează cariera celui mai rapid driver al anilor ’50. Posesor al unei memorii fantastice, italianul a fost probabil singurul pilot ce a memorat pe de rost toate virajele legendarului „Iad verde”! Ziaristul  Corrado Milanta povesteşte că în 1950, înainte de începerea antrenamentelor pentru MP al Germaniei, l-a însoţit pe Alberto Ascari în calitate de copilot, în câteva tururi de recunoaştere pe cel mai dificil circuit din lume. Pilotul italian era pentru prima dată la Nurburgring, dar cu toate astea, după şapte-opt tururi, memorase toate virajele circuitului, uimindu-l pe Milanta cu precizia cu care-i spunea de fiecare dată, fără să greşească, ce viraj urmează şi în ce viteză trebuie abordat. În 1950, la prima participare, a pus Ferrari-ul 166F2 în pole bătându-şi coechiperul Serafini cu 17 secunde. Ce s-a întâmplat în cursă? A nimicit concurenţa, impunându-se cu 2 minute şi jumătate avans cu toate că în ultimul tur, în Karussel, spiţele unei roţi au cedat aproape complet, trebuind să-şi menajeze maşina până la linia de sosire. Primul pole-position din carieră în F1 a venit invariabil tot pe Ring, în 1951, scena unui duel faimos cu Fangio, tranşat inteligent de Ascari în favoarea sa. S-a impus cu 30 de secunde avans, după ce în turul 16 avea un ecart faţă de pluton de 1min 15secunde! O splendidă victorie urmează în anul următor: forţat să facă un pitstop suplimentar pentru a completa uleiul şi benzina, iese la 10 secunde în urma lui Farina când mai era numai un tur de parcurs; nu numai că a recuperat acest dezavantaj, ba s-a impus cu 14 secunde avans.

În 1953  a stabilit un timp năucitor pentru pistă udă: 10’0,4s, cu aproape 20 de secunde mai bun decât al doilea clasat (Fangio – 10’19,9s) şi cu mai bine de jumătate de minut în faţa coechipierilor de la Ferrari! „Felul în care Ascari manevrează maşina este artă pură!” exclamă John Cooper în Autocar. Imediat după start, se instalează la conducere și începe să fugă de concurență într-un ritm amețitor: 11 secunde după prima buclă, 20 după a doua, 37 de secunde după a treia! „Ascari era evident inatacabil aici, scrie Dennis Jenkinson, măestria sa pe Nurburgring fiind cu adevărat sublimă.” Apoi, s-a produs lovitura de teatru! Puţin înainte de  linia de start-sosire, roata faţă-dreapta a Ferrari-ului cu nr. 1 pur şi simplu se desprinde de butuc şi continuă nestingherită către zona standurilor. Totul la o viteză de peste 240km/h! „Fără să ridice piciorul de pe acceleraţie, Ascari a menţinut maşina rămasă acum doar cu trei roţi pe trasa sa până când s-a lăsat pe puntea faţă şi tamburul de frână a atins asfaltul cam pe parcursul unei mile”, citim în coloana lui Rodney Walkerley din „The Motor”. Ajunge la standuri de unde repornește după peste 4 minute și numai cu frânele de la 3 roți funcționale. Cursa de recuperare pe care „Ciccio” o face acum, ajungând până lângă podium, stă în rând cu cele mai reuşite din istorie: Nuvolari tot pe Ring în 35, Rosemeyer, bineînţeles tot aici, în 1937, Fangio, unde, dacă nu pe Ring, în 57 sau Clark la Monza în 1967. E primul om care coboară în regim de cursă sub 10 minute pe tur, dar totul se pierde într-un nor de fum. Ultimul său recital pe Ring a fost cel mai grandios dar și cel mai ghinionist. În încheiere, să-i dăm cuvântul lui Chris Nixon, ce a sintetizat mai bine decât oricine statura lui „Ciccio”: „Alberto Ascari a fost, fără dar și poate, unul din cei mai mari piloți ai tuturor timpurilor. Excela pe orice circuit iar la Nurburgring, cel mai solicitant dintre toate, era, virtual, de neînvins. A luat pole-ul în cele 4 ediții în care a participat, a obținut cel mai rapid timp în 3 și a câștigat 3. Dacă Nordschleife este etalonul după care judecăm măreția unui pilot, atunci Alberto Ascari nu are superiori.