Motogp: Avancronică Sachsenring

Motogp: Avancronică Sachsenring

Cursa de la Sachsenring marchează jumătatea sezonului. Linia generală a discuțiilor din acest weekend va urma traseul încetării supremației lui Marc Marquez și a luptei pentru noi contracte în sezonul viitor, pentru mulți piloți 2015 neaducând vești îmbucurătoare…

Cu ceva vreme în urmă, după câștigarea primelor 5 curse, Marc Marquez declara că trio-ul format din Mugello, Barcelona si Assen e o serie dificilă de curse și că pe unul din aceste circuite cu siguranță va fi învins de unul din piloții Yamaha, știut fiind că această motocicletă se pretează mai bine caracteristicilor traseelor menționate. Au trecut și aceste întreceri și Marquez și-a mai adaugat în palmares încă 3 victorii. Astfel stând lucrurile, putem trage concluzia că dacă Marquez nu poate fi învins pe un circuit favorabil Yamaha poate va fi învins pe unul favorabil Honda. În ultimii ani, Dani Pedrosa pare să  fie maestrul traseului est german, câștigând de 4 ori aici. Și totuși avem o problemă… dacă recordul lui Pedrosa pare să îl favorizeze pe spaniol să ne uităm puțin în curtea lui Marquez: în ultimii 4 ani, în 3 clase diferite, Marc a câștigat cursa plecând din pole position (ultima cursă la care a participat la clasa 125cc, ambele curse din cele 2 sezoane de Moto2 și cursa Motogp la prima participare pe acest circuit).

Ar avea piloții Movistar Yamaha șanse să oprească supremația Honda? Ambii au mers bine în trecut pe acest circuit. În acest sezon evoluțiile celor 2 sunt diferite. Rossi continuă forma bună de la începutul sezonului, în timp ce Lorenzo se afundă în probleme de tot felul. Spaniolul a fost ceva mai prevăzător în etapa de la Assen (având în minte nefericitul accident de anul trecut și recuperarea anevoioasă care a urmat). Nici etapa de la Sachsenring din 2013 nu a fost una fericită pentru el, Jorge căzând din nou și rupându-și clavicula pentru a doua oară și asta îl poate face mai mult decât prevăzător acum. Nici vremea nu-i este favorabilă, vineri așteaptându-se averse de ploaie în antrenamentul de după amiază. Iar duminică se așteaptă ploaie  la ora cursei.

Jorge cu siguranță are nevoie de un rezultat bun. Se află în negocieri pentru un nou contract cu Yamaha. Cum Dani Pedrosa și-a reînoit contractul cu Repsol Honda, Lorenzo nu are alternative viabile decât să rămână la Yamaha. Există pe masă și un contract Ducati, însă evoluțiile echipei nu conving încă. O mutare la constructorul italian poate fi una catastrofală.

În timp ce Lorenzo nu găsește o cale de rezolvare a problemelor, Rossi se află într-o formă ce amintește  de cea din perioada în care se lupta pentru cucerirea titlurilor. Virajele circuitului Sachsenring par să fie optime pentru manevrabilitatea motocicletei Yamaha, Rossi având șansa de a evolua foarte aproape de motoarele Honda. Dacă piloții Repsol se vor implica într-un duel, italianul este maestru în a profita atunci când 2 piloți se luptă chiar în fața sa.

Un alt pilot de urmărit este Stefan Bradl. Un start de cursă excepțional anul trecut, însă nu a putut să se mențină la conducere. Forma sa bună a continuat în urmatoarea etapă de la Laguna Seca unde a plecat din pole și a reușit sa termine pe podium. Din păcate Bradl este mai degrabă prins în lupte pentru poziția a opta în cursele recente decât lupta pentru o poziție în top 5. Honda are așteptări mai mari de la el, exprimate din ce în ce mai des de managerul LCR, Lucio  Cechinello. În fața propriilor fani Bradl va trebui să obțină o performanță mai bună, altfel șansele la un nou contract cu echipa lui Cechinello se reduc drastic, Honda dorind impunerea unor piloți noi.

Un alt pilot care are nevoie urgentă de rezultate este Bradley Smith. Tech3 se descurcă bine în antrenamente și calificări însă căzăturile englezului sunt supărător de frecvente. Trebuie să convertească clasările bune din antrenamente și calificări în poziții cât mai bune în curse, poate chiar podiumuri.

Clasa Open poate surescita și ea un deosebit interes. Dacă există un circuit potrvit pentru submotorizatele motociclete Honda, acesta sigur este Sachsenring. Circuitul prezintă doar câteva puncte unde accelerația puternică este importantă, caracteristica generală fiind măestria de a păstra trasa ideală și arta de a face motocicleta sa parcurgă bine virajele. Manevrabilitatea Hondelor Open este una deosebită, lucru unanim recunoscut, ceea ce ar trebui să le permită clasări mult mai aproape de echipele satelit. Dacă va ploua, aceste motociclete au o șansă mare să intre în top 10.

Cu siguranță cele mai mari așteptări sunt legate de motocicleta NGM Forward Yamaha pilotată de Aleix Espargaro. Spaniolul vine după o serie de rezultate foarte bune, conștientzează ca motocicleta nu este chiar pe punctul de a se bate la victorii și se mulțumește să termine constant în top 6 fără a visa la mai mult și a abandona spectaculos, precum în prima cursă. Mai vârstnicul Espargaro țintește către o motocicletă de uzină, dorința sa fiind de a fi coechipier cu fratele său Pol la Tech 3 sau măcar să primească o motocicleta Yamaha satelit la actuala echipă Forward. Tentantă este și o mutare la Suzuki, dar ca aceasta să se concretizeze trebuie să își răscumpere locul de la Forward unde este ținut de clauzele contractuale. Situația sa este una disperată, Tech3 nu vrea să îl aducă în echipă alaturi de fratele său, dar nici să furnizeze o motocicletă satelit către Forward. Clauza de plecare de la echipa Forward este de 400.000 de euro, bani ușor de găsit dacă spaniolul va lupta periodic pentru un loc pe podium.

La clasele suport  este de urmărit duelul piloților echipei Marc VDS, din clasa Moto2, unde Mika Kallio oferă o concurență serioasă coechipierului său Tito Rabat în lupta pentru titlu. Nu trebuie ignorați nici piloții Pons, debutanții Vinales și Salom fiind tot timpul pe urmele piloților Marc VDS.

La Moto3 lupta este și mai spectaculoasă, liderul de la începutul campionatului, Jack Miller, a comis recent 2 greșeli ceea ce a relansat lupta pentru titlu. Șansa australianului este aceea că rivalul său, Romano Fenati a facut tot atâtea greșeli, variind între curse dominate magistral și erori de pilot de pluton. Trebuie remarcată și creșterea de formă a motocicletelor Honda pilotate de Rins și Alex Marquez. Cheia succesului constă în abilitatea de a parcurge ultimele viraje ale circuitului. Această secțiune a circuitului este favorita publicului dar și a multor piloți. Prima parte a circuitului se bazează pe  schimbări rapide de direcție și menținerea unei linii ideale cât mai strânsă. După virajul Omega începe partea spectaculoasă a traseului. Viteza crește progresiv într-o succesiune de viraje pe partea stângă, începând cu virajul 6 și continuând cu cel de-al nouălea și  virajul 10. În acel moment totul devine impresionant, motocicletele trec peste dealul de după virajul 10 apoi la viteză foarte mare urmează o coborâre abruptă ce poartă numele „Cascada”. Coborârea se termină brusc cu o frânare violentă în virajul 12, o curbă înclinată, ultima șansă la apararea poziției înainte de virajul 13.  De obicei, cine iese primul din acel viraj are șansa la victorie, însă depinde cât se pierde din accelerație în acel colț și cât se mai poate recupera pe scurta porțiune de linie dreaptă până la finish.

Această ultimă parte a circuitului pune multe probleme atât piloților cât mai ales motocicletelor. Acestea petrec mare parte din timp  rulând pe partea stânga, ceea ce duce la o răcire a părții drepte a cauciucurilor cauzând adevărate probleme de aderență. Oricât ar încerca piloții să se adapteze, virajul 11 își ia tributul de accidente spectaculoase.

Singura soluție de rezolvare a problemelor ar fi redesenarea ultimei părți a circuitului, însă acest lucru este irealizabil datorită caracteristicilor terenului situat la limita maximă, o extindere neputând intra în calcul.

Sursă imagini: flickr