MotoGP silly season #1

După etapa de la Sachsenring s-a ajuns la jumătatea sezonului, iar motomondialul ia o pauză de vară de aproape o lună. Dacă pe circuite va fi liniște, managerii de echipe și piloți sunt în febra negocierilor pentru 2015.

Ca de obicei, grila se completează de sus în jos, de la protagoniști la outsideri și de la clasa regină înspre cele inferioare. Așadar, primul nume bătut în cuie a fost Marc Marquez, cei de la Honda fiind grăbiți să se asigure că fenomenul spaniol rămâne în tabăra lor. Ulterior, Valentino Rossi și Dani Pedrosa au semnat prelungirile contractelor, acestea fiind singurele certitudini pentru anul viitor.

Jorge Lorenzo a fost în discuții cu Honda la finele anului trecut, însă Shuhei Nakamoto a realizat că i-ar face un real deserviciu lui Marquez printr-un asemenea joc politic. Așadar, Lorenzo nu are opțiunea de a merge la mai bine, fapt ce-l face labil la masa negocierilor. Mai mult, rezultatele sale au fost mult mai slabe comparativ cu 2013, spaniolul fiind pe podium de 3 ori în 9 curse, având o singură cursă cu adevărat bună în 2014, cea de la Mugello. Firea sa capricioasă și aerul de nemulțumire față de pneurile Bridgestone aduce aminte de frustrările lui Cristiano Ronaldo, atunci când Barcelona i-a oferit lui Messi un salariu mai mare decât al vedetei portugheze. Yamaha știe că o mutare la Ducati este un risc prea mare pentru Lorenzo, motiv pentru care încearcă să facă economie la salariul spaniolului, oferindu-i un contract inferior celui actual. O altă problemă, specifică firii capricioase a lui Lorenzo, o reprezintă durata contractului: Yamaha propune doi ani, în timp ce pilotul ar vrea o clauză prin care să se poată elibera după un singur an, dacă evoluțiile tehnice nu-l satisfac.

Ducati reprezintă marea necunoscută pentru anul următor. An de an, italienii anunță revoluția și revenirea în top, iar unii piloți pun bazele pe aceste vorbe, precum a făcut-o Cal Crutchlow, care a rupt legăturile cu Yamaha, din dorința obsesivă de a avea un ghidon de uzină. Englezul este singurul pilot neconfirmat care are un contract semnat pentru 2015, însă este știută valoarea unor astfel de hârtii în fața rezultatelor de pe pistă. Pentru Dovizioso și Crutchlow există opțiunea Suzuki, însă aceasta nu este deloc atractivă după forma dezastruoasă arătată de japonezi în ultimele teste. Dacă vreunul va pleca de la Ducati, Iannone este gata să-i ia locul, iar italienii n-ar vrea să-l piardă, fiind gata să-și crească gradul de implicare la Pramac pentru a-l păstra pe Crazy Joe în barca lor. Între timp, echipa Avintia a anunțat trecerea la Ducati, dovadă a încrederii tehnicienilor în priceperea lui Gigi dall’Igna.

Cei de la Suzuki poartă discuții cu foarte mulți piloți, însă este puțin probabil ca un nume important să facă acest pariu riscant. De aceea, zvonurile indică o pereche de piloți formată dintr-un bun dezvoltator (gen Randy de Puniet) și un pilot de top al clasei intermediare, atras de mirajul promovării cu orice preț. Favorit în acest sens este Maverick Vinales, despre care francezii de la Speed Week afirmă că ar fi semnat deja o înțelegere pe 3 ani.

LCR Honda rămâne în eternul conflict al echipelor satelit: HRC nu-l mai vede cu ochi buni pe Bradl, însă Lucio Cecchinello l-ar vrea în continuare, ba chiar este pregătit să aducă și o motocicletă open pentru 2015, pe fondul unei recente injecții de capital. Aceasta ar putea fi o bună lovitură, candidatul preferat fiind australianul Jack Miller. Mutarea directă de la Moto3 la clasa mare ar putea fi riscantă, dar cei de la Dorna ar vrea să atragă din nou piața australiană, cât mai rapid posibil. Fausto Gresini este în aceeași situație, căderea în dizgrație a lui Alvaro Bautista fiind un bun prilej de a-l promova pe Scott Redding, aflat pe motocicleta inferioară.

La Yamaha Tech 3, Bradley Smith continuă să fie rapid, dar cade foarte des. Englezul recunoaște că, dacă ar fi team manager, nu ar angaja nici el un astfel de pilot. Din rațiuni de imagine, dar și în urma performanțelor notabile pe modelul M1 2013, Aleix Espargaro este favorit pentru locul de lângă fratele său, Pol.

Dincolo de acest nivel, nu putem vorbi încă de interese concrete în materie de piloți, ci doar de echipe. După ce Yamaha a interpretat diferit regulamentul open, aducând practic motocicleta de anul trecut, Honda va face același lucru în 2015, echilibrând clasa. Echipele Marc VDS și Pons Racing sunt pregătite să urce la clasa mare alături de producătorul de șasiuri Kalex, unde este așteptat și constructorul italian Aprilia. Totuși, este mai logică o promovare în 2016, atunci când se va trece la pneurile Michelin și la unitatea electronică standard, anul 2015 urmând a fi folosit pentru teste în acest sens. Direcția Kalex este confirmată și de retragerea lor de la clasa mezină, unde echipele ce folosesc modelele Kalex-KTM vor avea mari cheltuieli la finele anului, pentru a cumpăra un KTM (250.000E/an), o Mahindra (250.000E/an) sau o Honda (400.000E/an).

Cei de la Aprilia plănuiesc sosirea cu structura de uzină în 2016, fiind în căutarea unui partener pentru dezvoltare în 2015, sub numele ART. Este posibil ca Jorge Martinez Aspar să fie candidatul perfect, însă și Karel Abraham ar dori un ART, vizând ghidonul de uzină peste doi ani. Dacă Aspar acceptă oferta Aprilia, el va elibera două motociclete Honda open, ideale pentru Marc VDS sau Pons.

La clasa Moto2 se desfășoară un foileton în jurul australianului Miller. Cei de la Marc VDS susțin că au un contract cu Jack pentru următorii doi ani, în timp ce pilotul și managerul său consideră că este doar un pre-contract, care nu atrage nicio obligație. Realist vorbind, este firesc să-l vedem pe Miller la clasa intermediară în 2015, însă rămâne de văzut cu ce echipă. Între timp, Alex Rins va promova cu certitudine, echipa Monlau fiind deja obișnuită cu trecerea de la Moto3 la Moto2, pe care au făcut-o în trecut pentru Marc Marquez. Fratele mai mic al campionului MotoGP, Alex, va urca și el dacă va obține titlul, altfel fiind înclinat să mai stea un an la clasa mică.

În următoarele săptămâni se așteaptă noi anunțuri, Crutchlow având opțiunea de a se elibera de contractul cu Ducati până la finele lui iulie. Negocierile dintre Jorge Lorenzo și Yamaha vor mai dura probabil, pe fondul diferendului financiar, iar piesele de puzzle se vor așeza treptat în august și septembrie.

Image credits: Flickr