Cum s-a ajuns la interzicerea suspensiei interconectate

Cum s-a ajuns la interzicerea suspensiei interconectate

Articolul 3.15 din Regulamentul tehnic al FIA pentru Formula 1 menționează că funcția primară a sistemelor de suspensie este îmbunătățirea echilibrului la drum al mașinii. Însă beneficiile aerodinamice, incidental derivate din circulația lichidelor prin sistemul suspensiei interconectate este motivul pentru care FIA dorește interzicerea FRIC.

Dominația echipei Mercedes, care se pare că are cel mai performant astfel de sistem este, conform zvonurilor, rațiunea din spatele avertismentului lansat de Charlie Whiting la mijlocul sezonului 2014. Fanii teoriei conspirației au arătat rapid cu degetul spre Bernie Ecclestone, Ferrari sau Red Bull, jucători ai căror putere de influență asupra sportului rămâne încă importantă. Ne amintim de sezonul 2006, atunci când FIA și Ferrari lucrau mână în mână, sub oblăduirea lui Max Mosley, pentru a faulta Renault-ul lui Flavio Briatore.

Deși FIA nu mai poate fi acuzată de astfel de mutări acum, Charlie Whiting a dezvăluit că atenția asupra sistemului FRIC i-a fost atrasă de cererile a două echipe (bănuite a fi Red Bull și Ferrari), care au dorit asigurări legate de legalitatea sistemului în 2015. Echipele în cauză doreau implementarea acestui sistem în cu totul altă arie a mașinii (nespecificată) și aveau nevoie de asigurarea delegatului tehnic înainte de a desena o astfel de soluție. Sămânța aruncată și-a atins scopul și FRIC a ajuns pe birourile FIA. Interzicerea sistemului prezent pe mașini de peste 6 ani a venit surprinzător de repede. Eric Bouiller, directorul de curse al McLaren a declarat: „A fost o surpriză totală. Nu a plecat de la echipe, ci de la FIA. Am fost avertizați cu privire la acest lucru la Silverstone, pe urmă am primit și o directivă tehnică. Nu ne convine o schimbare tehnică la mijlocul sezonului, dar poate există un motiv pentru care FIA dorește eliminarea.

Rivalitatea dintre echipe a garantat eliminarea rapidă a tehnologiei – pentru ca aceasta să fi fost amânată pentru finele anului, toate echipele ar fi trebuit să cadă de acord, lucru greu realizabil. De ce o echipă fără avantajele suspensiei interconectate și-ar da acordul ca rivalii săi mai rapizi să păstreze acest avantaj când în joc se află puncte și bani?

Max Chilton a testat monopostul Marussia cu și fără FRIC. „N-a fost așa rău pe cât credeam că va fi. Depinde de circuitul pe care te afli. La Silverstone nu a luat prea mult din balansul mașinii și la finele zilei am recuperat performanța pierdută, semn încurajator. Are și un câștig, mașina fiind mai ușoară fără sistem. Însă pe circuitele unde vrei să ataci agresiv vibratoarele, se simte lipsa acestuia. Am auzit că sistemul Mercedes e destul de complicat și i-ar putea afecta mai mult,” a spus britanicul.

Sistemul suspensiilor interconectate a fost introdus în Formula 1 în 2008 de echipa Renault. O serie de țevi și conducte circulă în interiorul mașinii, mutând fluid hidraulic dintr-o parte în alta pe baza datelor primite de la suspensii. În momentul frânării, greutatea mașinii se duce spre față, suspensia față încordându-se și cea spate relaxându-se. Creșterea presiunii în față mută lichidul hidraulic spre spatele mașinii, contracarând dezechilibrul creat și asigurând o distanță constantă a mașinii față de sol (un fel de suspensie activă inactivă!). Dar fluidul acesta nu se mută doar pe axa transversală, ci și dintr-o parte în alta, reducând ruliul mașinii.

Întregul sistem este considerat pasiv, fiind activat de suprafața de rulare și poziția mașinii pe pistă, față de suspensia activă care era controlată de computere și actuatorii individuali ai suspensiilor. Efectul imediat este stabilitatea aerodinamică a mașinii și stresul redus și egal asupra pneurilor. Aici se așteaptă ca impactul să fie major, în aria consumului de pneuri. Joi, delegatul tehnic al FIA, Jo Bauer, a confirmat că nici o echipă nu va rula acest sistem în Germania.

Sper că celelate echipe se vor apropia de Mercedes ca performanță, dar e dificil de spus. Toate echipele au încercat sistemul într-o anumită măsură. Ce impact va avea lipsa lui? Vom vedea în acest weekend și probabil și în Ungaria, săptămâna viitoare. După cele 2 curse vom avea o altă perspectivă,” a declarat campionul mondial în exercițiu, Sebastian Vettel.

Se bănuiește că diferența pe tur făcută de sistemul creat de Mercedes ar putea fi de jumătate de secundă.

Sursă imagine: XPB