Graba strică treaba pentru Sainz Jr?

Graba strică treaba pentru Sainz Jr?

Carlos Sainz Jr. este la un moment de răscruce în carieră. După ce n-a rupt gura târgului în F3 și GP3, are cale liberă înspre titlul Formulei Renault 3.5, însă mirajul Formulei 1 l-ar putea face să ia o decizie pripită. Iar conducătorii programului Red Bull nu-l ajută neapărat în acest sens.

Faptul că Red Bull încearcă să-l aducă deja pe Sainz în Formula 1 nu este de mirare, dat fiind că sunt adepții debuturilor la mijloc de sezon. Tot din Formula Renault 3.5 au aterizat subit în F1 Vettel (2007, în locul lui Scott Speed la Toro Rosso), Alguersuari (2009, în locul lui Bourdais la Toro Rosso) și Ricciardo (2011, în locul lui Karthikeyan la HRT). Cazul lui Sainz seamănă bine cu cel al australianului, dat fiind că se discută despre un debut tot la echipa codașă, unde este implicat Colin Kolles.

La Caterham sunt acum doi piloți plătitori, iar unul dintre ei ar putea fi înlăturat facil pentru a-i face loc lui Sainz. Marcus Ericsson este din ce în ce mai nemulțumit că virează bani și nici măcar nu a putut lua parte la calificări în ultima rundă, fiind apoi lovit de o penalizare stupidă în cursă, pentru că echipa tehnică a rupt un sigiliu din greșeală. Red Bull pretind racolarea lui Sainz și pe fondul datoriilor acumulate de verzi către echipa austriacă, dat fiind că facturile pentru cutiile de viteze nu au fost plătite.

Nu se pune problema ca Sainz să nu ajungă în Formula 1, iar pregătirea sa a fost temeinică, urcând pas cu pas pe scara ierarhică a formulelor inferioare. De vreme ce Red Bull are parteneriatul cu Renault, majoritatea piloților de pe filieră sunt direcționați înspre seria mondială, nu înspre GP2 (chiar dacă și aici este același motorist francez). Adesea, concurența din Formula Renault 3.5 este precară, anul 2013 fiind una dintre puținele excepții.

După victoria din Formula Renault 2.0NEC, Carlos Sainz a dat de greu în F3 și GP3, fiind pus în umbră de vechiul său rival din karting, Daniil Kvyat. În 2014, are șansa de a mai închide gura criticilor prin obținerea unui titlu care-i este foarte la îndemână. Red Bull i-a asigurat cel mai bun monopost, cel al echipei franceze DAMS, cu care a obținut anul trecut titlul Kevin Magnussen, plasând cel mai apropiat rival, aflat tot pe filiera austriacă, într-un monopost inferior: Pierre Gasly (Arden). Celălalt pilot DAMS este cantitate neglijabilă, Norman Nato fiind rapid, dar incapabil să arate constanța necesară unei campanii lungi.

Așadar, Sainz defilează, având 39 de puncte avans în fața lui Roberto Merhi și 54 în fața lui Gasly. Are cinci victorii din 11 starturi, iar cel mai apropiat rival abia a marcat al doilea succes. Mai sunt de disputat doar 3 duble manșe în acest sezon, iar tânărul spaniol are următoarele alternative:

1. Își urmează visul de a ajunge în Formula 1 și renunță la FR3.5 – vine la Caterham, sperând să o ia pe urmele lui Ricciardo și să nu fie uitat pe drum. Riscă să piardă la capitolul credibilitate, având un CV lipsit de titluri majore în formulele inferioare. Presupunând că ar ajunge la Toro Rosso anul viitor, alături de Kvyat, va fi mereu într-o poziție de inferioritate față de rus, în urma înfrângerilor suferite în karting, F3 și, cea mai dură, GP3. Totodată, debutul în F1 la o structură dezorganizată precum Caterham și inerentele contraperformanțe ar putea avea consecințe grave asupra moralului unui pilot latin, împins de la spate de un tată dornic să retrăiască momente de glorie prin fiul său. Aici, Sainz nu seamănă deloc cu Daniel Ricciardo, care a dovedit altă structură psihică și nu a fost răpus de haosul de la HRT.

2. Respinge oferta Caterham, continuă în FR3.5 (unde probabil ia titlul la finele anului, exceptând un ghinion teribil) și debutează în F1 în 2015. Ar fi varianta cea mai potrivită în context, care i-ar betona moralul înainte de a fi aruncat în groapa cu lei a Formulei 1. Dacă vine la STR, nu ar mai trebui să-și petreacă primele curse reparându-și imaginea pătată în urma unor prestații slabe cu Caterham, care s-ar datora în mare măsură mașinii, nu carențelor pilotului. Mai mult, spre deosebire de Ricciardo, care făcuse destule în FR3.5 în 2010 și a fost lăsat acolo doar ca să nu-i ruginească reflexele în 2011, Sainz se află în primul sezon la acest nivel. Iar presiunea de a duce la bun sfârșit o luptă pentru titlu, mai ales în fața lui Roberto Merhi, un rival net superior ca și rezultate pe monoposturi, dar și ca experiență, ar putea fi un mare plus.

3. Urmărește doi iepuri deodată. Cele 3 weekenduri din WSR nu se suprapun cu nicio etapă de Formula 1, motiv pentru care Sainz ar putea să facă program dublu pe final de sezon. Însă programul de pregătire al unui pilot de F1 este complex, iar un asemenea calendar încărcat i-ar putea pune la mare încercare concentrarea tânărului spaniol. În final, oboseala n-ar fi o scuză daca ar alege această cale și ar rata totuși titlul în Formula Renault 3.5, dat fiind că avansul său este destul de confortabil de gestionat.

În concluzie, Red Bull ar putea să-i facă un mare deserviciu lui Sainz prin grăbirea debutului său în Formula 1, dat fiind că parcursul său în formulele inferioare nu a reușit să închidă gura criticilor până acum. Titlul în Formula Renault 3.5 ar putea fi gura de oxigen absolut necesară în perioada de învățare, când greșelile sunt inerente în F1. Magnussen s-a bucurat oarecum de această protecție mediatică în 2014, iar nivelul impresionant etalat de Kvyat la debut ar putea să fie deja o ștachetă stresantă pentru Carlos Sainz, care și-a petrecut mulți ani privindu-l din spate pe rus.

Așadar, i-ar face foarte bine un titlu în 2014, dacă tot nu-l mai are pe Kvyat rival pentru moment. Iar Caterham este departe de a fi o bună destinație, însă mirajul Formulei 1 exercită aceeași atracție perenă, fie că este vorba de un tânăr spaniol sau un japonez deja matur, ce s-a dat de ceasul morții pentru a se plimba cu monopostul verde.