WRC – nimic nou până în 2017

WRC – nimic nou până în 2017

Inițial, discuția asupra modificării regulamentului FIA privind Campionatul Mondial de Raliuri era stabilită pentru 2015. Numirea lui Carlos Barbosa ca șef al Comisiei WRC anul trecut și sosirea iminentă a producătorului Toyota au accelerat discuțiile pe acest subiect.

Fost președinte al Autoclubului Portugaliei, Carlos Barbosa a devenit președinte al Comisiei WRC a FIA anul trecut, înlocuindu-l pe finlandezul Jarmo Mahonen. Una din direcțiile pe care acesta încearcă să le traseze este aducerea unui plus de spectaculozitate campionatului și modificarea specificațiilor tehnice aplicate mașinilor actuale. Noile specificații vor intra în vigoare din sezonul 2017, însă portughezul este decis să le aibă pe masă până la finele acestui an:

Dacă vopsești toate mașinile în alb, nimeni nu va recunoaște o mașină de alta. Trebuie să schimbăm asta, să aducem spectacolul înapoi în sport și să facem mașinile mai atrăgătoare” – Carlos Barbosa.

Abia am început discuțiile legat de mașina din 2017. Ăsta e principiul urmărit (regularea debitului de combustibil, n.n.) dar orice poate ieși din discuție pe lângă asta. Am avut discuția cu grupul tehnic al FIA și producătorii iar acum, noul regulament trebuie adus în fața Comisiei FIA. Ne vom întâlni curând la Geneva pentru a discuta acest document împreună cu Jarmo, Michelle și Jean și apoi vom decide: asta e bine, asta nu, schimbăm asta sau aia (Jarmo Mahonen – directorul de curse, Michelle Mouton – managerul WRC și Jean Todt – președintele FIA, n.n.). Asta nu va fi ultima discuție dar cred că mergem pe calea cea bună. Avem multe de schimbat pentru a transforma WRC într-un eveniment de talie mondială. Sunt convins că vom finaliza totul până la finele sezonului. Asta e promisiunea pe care am făcut-o producătorilor și totul va fi pregătit și corectat înainte de a se încheia anul,” a declarat Barbosa.

Înainte de a vorbi despre schimbările așteptate, să discutăm puțin despre acordul dintre producători și FIA de a îngheța dezvoltarea mașinilor de raliu pentru următorii 2 ani. Evident, pentru scăderea costurilor – eterna politică FIA. Pentru 2015, echipele vor putea folosi doar 6 șasiuri, comparativ cu 8 anul acesta. Concurenții au voie să folosească doar 3 motoare pe etapă, iar subansamblele mecanice sunt grupate în seturi de 2, 3 sau 4 raliuri. Oprirea oricăror alte modificări nu va permite apariția mașinilor hibride în campionat până în 2017. Șasiul folosit acum este de tip B-segment – cunoscute și ca supermini, o clasă de șasiuri mai mari decât o mașină de oraș dar mai mici decât o mașină mică de familie (mașini de tipul Fiesta, Polo sau Sandero).

Intenția FIA pentru 2017 este revenirea la tipul D de șasiu – a patra clasă de mașini, care, după clasificarea pieței europene, corespunde unei mașini de mărime medie, tipul sedan (a se vedea Mondeo sau Passat). Ceea ce speră fanii, este revenirea mașinilor tip Grupa B, dar forul suprem vizează de fapt libertate pentru mărimea motorului însă cu un debit redus de combustibil, iar fiecare producător va veni cu ce mărime a motorului dorește, atâta timp cât consumul este impus de Federație.

Dincolo de planurile FIA, Campionatul Mondial de Raliuri pare să urmeze calea Formulei 1 – prețuri tot mai mari impuse organizatorilor, puterea e în mâinile acelor câțiva producători cu foarte mulți bani, echipele private se scufundă în obscuritate iar cursele sunt câștigate de o mână mică de piloți pe care, invariabil, îi cheamă Sebastien. Și prin asta nu negăm talentul acestora. Sperăm doar că schimbarea majoră de peste 2 ani să rezolve o parte din aceste probleme.

Sursă imagine: Flickr