F1 Hungaroring – Ricciardo câștigă o cursă magnifică

F1 Hungaroring – Ricciardo câștigă o cursă magnifică

La capătul unei curse ce poate candida cu succes la titlul de cea mai spectaculoasă a sezonului, Daniel Ricciardo și-a trecut în cont a doua victorie a carierei grație unui atac pe final. Fernando Alonso și Lewis Hamilton au completat podiumul, britanicul reușind o extraordinară cursă de recuperare, plecat de la boxe.

Hungaroring ne-a oferit unele curse de ținut minte de-a lungul timpului, iar cea din 2014 va deveni cu siguranță una dintre cele clasice desfășurate pe acest circuit, alături de cea din 1989. Un Mare Premiu presărat cu evenimente imprevizibile ne-a încântat cu un spectacol rar, iar numele momentului în Formula 1 este Daniel Ricciardo. Tânărul australian a reușit să obțină victoria cu trei tururi înainte de finalul cursei, în urma unui duel purtat în trei cu Fernando Alonso și Lewis Hamilton.

Ploaia căzută pe circuit chiar înaintea startului a făcut alegerea strategiei potrivite foarte grea, iar accidentele violente ale lui Marcus Ericsson și Sergio Perez și implicita apariție a mașinii de siguranță au îngreunat și mai mult sarcina echipelor. Pentru marea majoritate a cursei, situația din clasament a fost bulversată de diferitele alegeri făcute în special în selecția pneurilor. Numai în ultima jumătate de oră a devenit clar faptul că Ricciardo, Alonso și Hamilton se vor lupta pentru cea mai înaltă treaptă a podiumului, ceea ce a ridicat și mai mult intensitatea unui final electrizant.

Întâietate a avut Ricciardo, după ce strategia echipei Red Bull l-a plasat pe niște pneuri mult mai noi într-o ultimă parte a cursei în care atât Alonso, cât și Hamilton, au dus cu greu mașinile peste linia de sosire. Prinzându-și adversarii chiar la momentul potrivit, australianul a avut nevoie de doar două manevre de a trece mai întâi de britanic, și apoi de pilotul Ferrari, în decurs de un singur tur. Astfel, el și-a trecut în palmares cea de-a doua victorie a carierei, eclipsându-și încă o dată mai celebrul său coechipier și cvadruplu campion mondial, Sebastian Vettel.

„[Victoria] se simte la fel de bine ca și prima,” a spus Ricciardo pe podiumul de premiere. „Safety-car-ul a jucat în favoarea noastră la prima ieșire, deși cea de-a doua nu cred că ne-a ajutat. [Ajuns în spatele celor doi] am știut că trebuie să acționez rapid, fiindcă ar putea să fie unica mea ocazie. A trebuit să fac depășirile.”

Și ce depășiri au fost! Tânărul pilot Red Bull și-a dovedit măestria trecând de doi foști campioni mondiali consecutiv, în curbele 2-3 și mai apoi la finalul liniei drepte de start-sosire, lâsându-l în același timp pe Vettel la ani-lumină în spate, pe locul al 7-lea.

Fernando Alonso a condus o cursă impecabilă, tipică spaniolului, reușind să obțină cea mai bună clasare a sezonului, cursă pe care, cu puțină șansă, ar fi putut-o chiar câștiga. „Sunt extrem de satisfăcut. Am avut un weekend și un sezon greu, așa că podiumul este un rezultat foarte bun pentru noi. Am riscat, încercând să câștig, și am fost aproape. Sunt extrem de mândru de ce a reușit echipa. Condițiile au făcut cursa foarte grea, și am avut nevoie de toată experiența noastră pentru a obține acest rezultat,” a declarat pilotul Ferrari.

Mercedes nu putea lipsi de pe podium în Ungaria, dar spre supriza multora, poziția a treia nu a fost ocupată de Nico Rosberg, pole-man și principal candidat la victorie, ci de un Lewis Hamilton plecat de pe linia boxelor după ghinionul suferit în calificări. Acesta părea să-l urmărească pe britanic în continuare când o greșeală l-a aruncat în decor imediat după start, dar Hamilton, fost câștigător de 4 ori al cursei de pe Hungaroring, a avut parte de o recuperare impresionantă care l-a ajutat să micșoreze distanța ce-l separă de liderul campionatului mondial.

Aflat pe o strategie diferită, Rosberg a forțat o revenire pe podium în ultimele tururi, după ce introducerea mașinii de siguranță pe circuit l-a prins într-un moment inoportun în debut. După ce a pilotat precaut mare parte a cursei, el a avut o ultimă tentativă de a-și depăși coechipierul în ultimul tur, dar Hamilton i-a închis trasa când a contat mai mult. Nu a fost ziua germanului, care a fost nevoit să se mulțumească cu a 4-a poziție la final.

Felipe Massa a adus cea mai bună clasare a unei mașini Williams, obținând locul al 5-lea, urmat fiind de Kimi Raikkonen pe 6 și de celălalt finlandez, Valtteri Bottas, pe 8. Jean-Eric Vergne, aflat pe locul secund la un moment dat, și Jenson Button au obținut ultimele puncte puse în joc în Ungaria.

Fără punct în actuala stagiune, echipa Sauber a fost foarte aproape de a puncta prin Adrian Sutil, dar acesta a încheiat la sub o secundă în spatele englezului, urmat fiind de Kevin Magnussen, Pastor Maldonado și Danil Kvyat, cât și de cele două mașini Marussia pilotate de Jules Bianchi și Max Chilton.

Pe lângă duelurile amintite, cursa a avut parte și de momente mai puțin plăcute, de notat fiind mai întâi ieșirea în decor a lui Ericsson, acroșajul dintre cele două mașini Force India și apoi abandonul lui Perez în urma unui alt accident. Kobayashi, Gutierrez și Grosjean au abandonat și ei, francezul având parte de un accident chiar într-una din perioadele de safety-car.

Rezultate complete:

1. Daniel Ricciardo – Red Bull-Renault 1h53m05.058s
2. Fernando Alonso – Ferrari +5.225s
3. Lewis Hamilton – Mercedes +5.857s
4. Nico Rosberg – Mercedes +6.361s
5. Felipe Massa – Williams-Mercedes +29.841s
6. Kimi Raikkonen – Ferrari +31.491s
7. Sebastian Vettel – Red Bull-Renault +40.964s
8. Valtteri Bottas – Williams-Mercedes +41.344s
9. Jean-Eric Vergne – Toro Rosso-Renault +58.527s
10. Jenson Button – McLaren-Mercedes +1m07.280s
11. Adrian Sutil – Sauber-Ferrari +1m08.169s
12. Kevin Magnussen – McLaren-Mercedes +1m18.465s
13. Pastor Maldonado – Lotus-Renault +1m24.024s
14. Daniil Kvyat – Toro Rosso-Renault -1 tur
15. Jules Bianchi – Marussia-Ferrari -1 tur
16. Max Chilton – Marussia-Ferrari -1 tur
– Esteban Gutierrez – Sauber-Ferrari 33 tururi
– Kamui Kobayashi – Caterham-Renault 25 tururi
– Sergio Perez – Force India-Mercedes 23 tururi
– Nico Hulkenberg – Force India-Mercedes 15 tururi
– Romain Grosjean – Lotus-Renault 11 tururi
– Marcus Ericsson – Caterham-Renault 8 tururi

Desfășurarea cursei:

14:15 – Bine ați venit la comentariul Marelui Premiu al Ungariei, de la Hungaroring. După calificările de ieri, cursa de astăzi se anunță a fi extrem de interesantă din multiple motive.

În primul și-n primul rând, lupta dintre Nico Rosberg și Lewis Hamilton pentru titlul mondial va avea un nou episod ce pornește inegal, la fel ca la Hockenheim. Germanul este în pole-position din nou, însă ghinionul pare a-l urmări pe coechipierul său, care va pleca de pe linia boxelor după ce echipa Mercedes a fost nevoită să îi schimbe șasiul mașinii în urma episodului înflăcărat din calificări. Pe un circuit pe care depășirile sunt extrem de greu de executat, chiar și cu avantajul pe care monopostul superior al lui Hamilton în are, o revenire până pe locurile de podium este în principiu imporbabilă, dar britanicul este recunoscut drept un mare luptător și aceasta este provocarea lui cea mai mare de până acum.

În frunte, mașinile Red Bull sunt cele mai bine plasate pentru a deraia parcursul lui Rosberg. Traseul plin de curbe și fără lungi linii drepte favorizează echipa austriacă, iar faptul că Sebastian Vettel va pleca de pe grilă în coasta conaționalului său poate face startul și mai spectaculos. Daniel Ricciardo a părut să fie ceva mai lent pe parcursul weekendului, dar este un alt om de urmărit, în vreme ce Valtteri Bottas a reușit să contracareze ineficiența mașinii sale Williams pe un astfel de circuit și va porni de pe poziția a 3-a, vizând o nouă prezență pe podium la finalul cursei.

Cursa va fi interesantă și în partea opusă a grilei, unde putem găsi nume importante precum Kevin Magnussen (care va porni tot de pe linia boxelor după accidentul său din calificări) sau Kimi Raikkonen, finlandezul fiind ghinionistul de la capătul unor decizii mai puțin fericite ale inginerilor de cursă Ferrari. Cursa lor de recuperare ar putea să fie la fel de interesantă ca cea a lui Hamilton.

Nu în ultimul rând, vremea de pe circuitul de lângă Budapesta va fi un factor cheie al cursei, șansele de ploaie fiind destul de mari, ceea ce ar putea schimba radical situația în orice moment. Cu siguranță unii piloți, precum Hamilton, de altfel, și-ar dori o cursă mai puțin previzibilă, cauzată de vreme.

14:30 – Ploaia și-a făcut apariția pe circuit! A fost nevoie doar de câteva minute, dar e suficient pentru a da peste cap multe lucruri la start.

14:35 – Pista este extrem de alunecoasă. Maldonado ne demonstrează asta, făcând o excursie neplanificată pe pietriș. La cum arată situația în acest moment, mașinile vor fi nevoite să plece cu pneurile de ploaie.

14:45 – Christian Horner ne dezvăluie că piloții Red Bull spun că jumătate din circuit e uscat și jumătate umed. Pneuri intermediare, atunci? Ricciardo și Rosberg asta sugerează, în timp ce Button ne asigură din nou că circuitul este extrem de alunecos.

14:50 – Alegerea pneurilor de start va fi foarte dificilă, iar pista se va usca foarte repede, fapt pentru care am putea avea un început de cursă foarte interesant, cu activitate multă la boxe în primele tururi.

15:00 – Mașinile pleacă în turul de formare, cu excepția lui Kvyat, al cărui motor a cedat.

15:03 – Luminile se sting! Start în Marele Premiu al Ungariei!

Turul 1/70 – Toate mașinile trec de primele curbe cu bine. Vettel a pierdut două locuri, iar Hamilton iese în decor!

2/70 – Piloții rulează precaut în acest început de cursă. Vettel îl depășește pe Alonso pentru a reveni măcar pe poziția a 3-a. Rosberg conduce, cu Bottas pe locul al 2-lea.

3/70 – În timp ce Rosberg își mărește vizibil avansul din frunte, Raikkonen rulează pe locul 13, iar Magnussen și Hamilton sunt pe 20 și 21.

4/70 – Reluările ni-l arată pe Hamilton frânând puternic în primul tur și ieșind în decor în curba a 2-a. A avut noroc că nu și-a avariat mașina, după ce a mângâiat ușor bariera de protecție.

5/70 – După patru tururi, Rosberg și-a construit un avans de peste 6 secunde! Gutierrez, Grosjean și Bianchi au ieșit pentru puțin timp în decor. Pista este încă extrem de udă în anumite locuri.

6/70 – Hamilton forțează, ieșind la rândul său pentru câteva secunde în afara pistei. Britanicul rulează pe locul 15. Raikkonen a urcat pe 13.

7/70 – Vettel se apropie de Bottas înainte de linia de start-sosire în fiecare tur, însă viteza pe liniile drepte a mașinii Williams îl ține pe finlandez pe locul secund și nu îi oferă o șansă clară de depășire germanului. Între timp, Rosberg pierde 2-3 secunde în urma unei incursiuni în decor în prima curbă.

8/70 – Primii 10 rulează în ordinea: 1. ROS, 2. BOT, 3. VET, 4. ALO, 5. BUT, 6. RIC, 7. HUL, 8. MAS, 9. VER, 10. PER. Hamilton trece de Raikkonen și urcă pe locul al 13-lea.

9/70 – Accident! Tânărul Ericsson are mașina avariată puternic și safety-car-ul intră pe circuit. Mulți piloții intră la boxe și încalță pneuri moi. Cursa devine și mai interesantă.

10/70 – Button este singurul care a ales să continue cu pneuri intermediare, alegând să încalțe un set nou. Reluările arată cum Ericsson a pierdut controlul mașinii sale și a intrat în parapet. Aflăm că și Magnussen rulează tot pe intermediare, așadar ambele mașini McLaren aleg să riște, în așteptarea unei noi ploi.

11/70 – Situația în cursă este schimbată în vârf. Ricciardo conduce, urmat de Button și Massa. Rosberg, care nu apucase să intre pentru schimbarea de pneuri decât în turul de după accidentul lui Ericsson, a căzut până pe locul al 4-lea. Grosjean iese în decor în spatele safety-car-ului, iar mașina de siguranță este forțată să mai rămână pe circuit. Cursa francezului este încheiată.

12/70 – Safety-car-ul dictează în continuare ritmul. După intrările la boxe, Hamilton și Raikkonen și-au păstrat pozițiile 13, respectiv 14.

13/70 – Mașina de siguranță va intra la boxe la capătul turului. Cursa se va relua în curând.

14/70 – Button îl depășește pe Ricciardo. De la boxe, britanicului i se transmite că șansele de ploaie au scăzut, așa că trebuie să forțeze câteva tururi cu pneurile intermediare, după care să le schimbe. Hamilton a urcat până pe locul 9, în timp ce Vettel a ieșit puțin în decor.

15/70 – Button se instalează la conducerea cursei. Vettel este prins între cele două mașini Mercedes. Hamilton este la doar câțiva metri de Rosberg! Button intră la boxe, pentru a-și încălța pneurile soft și cedează locul 1 lui Ricciardo.

16/70 – Hulkenberg abandonează la rândul său după o ciocnire cu Perez! Frustrare mare la Force India, cei doi piloți ai echipei acroșându-se unul pe altul. Fernando Alonso face turul cel mai rapid al cursei.

18/70 – Încă o ciocnire minoră. De data aceasta, Maldonado greșește, învârtindu-se și pierzând câteva poziții drept urmare.

20/70 – După 19 de tururi, situația în cursă este următoarea: 1. Ric, 2. Mas, 3. Alo, 4. Ver, 5. Ros, 6. Vet, 7. Ham, 8. Per, 9. Bot, 10. Gut, 11. Rai, 12. Sut, 13. Kvy, 14. Kob, 15. But, 16. Chi, 17. Mag, 18. Bia, 19. Mal.

21/70 – Trio-ul Rosberg – Vettel – Hamilton rulează de tururi bune în șir indian. Britanicului i se spune să aibă grijă de frâne, care s-au supraîncălzit. În frunte, Ricciardo are un avans de peste 5 secunde în fața lui Massa.

22/70 – Vettel reușește să-i închidă calea lui Hamilton de fiecare dată, menținându-se… Lăsați asta. Sergio Perez derapează la ieșirea din ultimul viraj și izbește peretele ce desparte boxele de circuit. Safety-car-ul își va face din nou apariția.

24/70 – Liderul cursei, Ricciardo, intră la boxe. Nu mai există dubii în ceea ce privește pneurile folosite. Pista este uscată în marea ei majoritate, ca să nu mai vorbim de trasa ideală. Massa intră la rândul său la boxe, urmat de coechipierul său. Restul mașinilor rămân însă pe circuit. Poate fi o alegere importantă.

26/70 – Odată cu această nouă perioadă de safety-car, strategiile echipelor au devenit diferite. Rămâne de văzut cine a făcut alegerea cea mai bună.

27/70 – Safety-car-ul se retrage la boxe, iar cursa se reia, în ordinea: 1. Alo, 2. Ver, 3. Ros, 4. Vet, 5. Ham. Ricciardo, primul dintre cei care au oprit de două ori la boxe, este în spatele lui Hamilton, pe gume noi.

29/70 – O situație foarte interesantă. Alonso se vede pus în postura de lider, iar Vergne rulează pe un nesperat loc secund, în vreme Sauber se află în puncte cu ambele echipe, în condițiile în care în acest sezon nu au reușit să obțină niciunul.

30/70 – Rosberg încearcă o depășire la capătul liniei drepte, dar renunță în ultimul moment, fiind precaut.

31/70 – Faptul că în spatele lui Vergne s-a format un mic trenuleț format din Vettel și cele două mașini Mercedes îl ajută în acest moment pe Alonso, care și-a construit un avans de peste 3 secunde în frunte.

32/70 – Ricciardo este sfătuit să fie cât poate de rapid în momentul în care cei din fața sa intră la boxe. Australianul rulează pe gume mult mai noi.

33/70 – Lui Rosberg i se spune să intre la boxe, dar să rămână pe circuit în caz că Vergne intră și el. Germanul schimbă pneurile (foarte lent!), iar Vettel are parte de un „moment Perez”, dar ratează la mustață întâlnirea cu zidul de protecție!

34/70 – Ajuns în spatele lui Vergne, Hamilton nu imită stilul precaut al coechipierului său și îl atacă pe francez. Hamilton trece pe locul 2! Vergne intră la boxe la finalul turului, la fel ca și Vettel, căruia i se transmite că aceasta este ultima sa oprire la boxe. Germanul are de rulat 36 de tururi pe gumele medii.

36/70 – Alonso continuă să conducă, urmat de un Hamilton extrem de rapid și de Ricciardo. Lui Rosberg i se spune prin radio că coechipierul său ar reintra în fața lui dacă ar opri pentru schimbarea de pneuri. Britanicul este cel aflat în situația mai avantajoasă, cu siguranță.

38/70 – Hamilton va intra la boxe la capătul turului, iar Rosberg trece agresiv de Bottas, care îl încetinea. Liderul clasamentului piloților se află într-o situație limită, și va încerca să forțeze.

39/70 – Încrezător în pneurile actuale, Hamilton decide să mai facă 1-2 tururi rapide înainte de a opri pentru a le schimba. În condițiile actuale, mașinile pot termina cursa pe noi gume medii, astfel încât decizia lui Ricciardo și a celor de la Williams de a intra odată cu ieșirea a 2-a a safety-car-ului pare a fi nefericită. Ploaia poate întoarce situația, iar cerul arată destul de întunecat.

40/70 – Hamilton face în sfârșit ultima schimbare de pneuri și iese înapoi în spatele lui Alonso, dar în fața lui Rosberg!

41/70 – Ricciardo conduce din nou, cu Massa și Raikkonen pe pozițiile următoare. Cei trei mai au însă de făcut o oprire la boxe.

42/70 – Raikkonen oprește, ieșind înapoi pe circuit chiar în fața lui Vettel. germanul încearcă o depășire rapidă, dar duelul roată la roată nu se încheie în favoarea sa.

45/70 – Massa intră la rândul său pentru ultima schimbare de pneuri. Ricciardo are un avans de 16 secunde în fața lui Alonso, dar va face o nouă oprire până la final, la rândul său.

47/70 – Lui Hamilton i se transmite că Rosberg, care rulează ceva mai repede pe pneuri moi în spatele său, va trebui să mai intre o dată la boxe, astfel încât nu are sens să se împotrivească unei tentative de depășire a coechipierului său.

49/70 – Britanicul spune că nu crede că va mai rezista 20 de tururi pe propriile pneuri, iar dacă va mai fi nevoit să facă o oprire la standuri, cu siguranță nu-l va lăsa pe german să treacă.

51/70 – Ricciardo conduce în continuare, având acum 15 secunde avans față de Alonso. Rosberg este la o secundă de Hamilton, iar jocurile psihologice dintre cei doi sunt în toi.

53/70 – Mesajele radio de la Mercedes curg în ambele direcții.

54/70 – Ricciardo se plânge de starea pneurilor spate, și la capătul turului intră la boxe. Alonso conduce în fața celor două mașini Mercedes, iar australianul revine pe circuit în urma lor.

56/70 – Rosberg intră la boxe, nereușind să treacă de Hamilton. Germanul va încerca să scoată câteva tururi rapide pe final, în acest joc al strategiilor. Bottas, Massa și Raikkonen se află pe locurile 5-7, în fața lui. De la boxe i se transmite să forțeze „tururi de calificare” până la final.

59/70 – Ricciardo, aflat pe locul 3, zboară pe pneurile noi, ajungând la 2 secunde de Hamilton, și la 5 de Alonso. Tânărul de la Red Bull este într-o poziție foarte bună pentru a ataca victoria.

60/70 – Între timp, Rosberg are dificultăți în a-l depăși pe Kimi Raikkonen. În fața lor, Valtteri Bottas intră la boxe. Rosberg trece de Raikkonen la capătul liniei drepte și îl mai are pe Massa în fața sa.

61/70 – Situația cu 10 tururi rămase: 1. Alonso; 2. Hamilton (+1s); 3. Ricciardo (+2s); 4. Massa (+25s); 5. Rosberg (+26s). Ricciardo și Rosberg se află pe pneuri mult mai rapide decât restul piloților. Lupta în trei din față este foarte strânsă.

62/70 – Rosberg trece de Massa și are în sfârșit aer curat în față. Alonso, Hamilton și Ricciardo se află în șir indian în frunte. Pot campionii mondiali să-și păstreze pozițiile, sau va putea tânărul Ricciardo să profite de pneurile sale noi?

64/70 – În spatele trio-ului, Rosberg face tur rapid după tur rapid. Germanul mai are de recuperat 17 secunde pentru a-i ajunge, și ar putea să fie o bătălie în patru la final.

65/70 – Ricciardo încearcă o manevră pe exterior asupra lui Hamilton în curba a 2-a, dar iese prea mult în afara trasei ideale și e nevoit să renunțe.

66/70 – Rosberg câștigă în jur de 3 secunde pe tur față de cei trei lideri.

67/70 – Hamilton greșește la ieșirea din prima curbă și îi oferă o șansă bună lui Ricciardo să atace. Australianul trece pe interiorul virajului 3! Rosberg se află la 5s de Hamilton!

68/70 – Ricciardo trece la conducere! Alonso nu se poate opune atacului din prima curbă al pilotului Red Bull, care trece pe perioada de frânare.

69/70 – Pneurile lui Alonso par a ceda dramatic. Hamilton este imediat în spatele său, iar Rosberg a ajuns la rândul său în spatele lui Hamilton. Ce final!

70/70 – Mașinile intră în ultimul tur al cursei. Distanța dintre Alonso, Hamilton și Rosberg, nu există! Rosberg încearcă să treacă de Hamilton în curba a 2-a, dar nu reușește.

Daniel Ricciardo câștigă Marele Premiu al Ungariei! Alonso reușește să-și mențină locul al 2-lea, în timp ce Hamilton va urca pe ultima treaptă a podiumului, ținându-l pe Rosberg în urma sa. O fenomenală cursă!