BES Spa 24h: Audi câștigă cursa regină

BES Spa 24h: Audi câștigă cursa regină

După Le Mans și Nurburgring, duminică după-amiaza și reduta de 24 de ore de la Spa Francorchamps a fost cucerită de Audi. Prin echipa Belgian Audi Club Team WRT, cei din Ingolstadt au marcat a 3-a victorie în ultimii 4 ani în această cursă, aflată la ediția aniversară de 90 de ani.

Laurens Vanthoor, component al echipajului câștigător din Audi-ul cu numărul 1, a plecat din pole sâmbătă la ora locală 16.25 urcând primul prin Radillon, în fața Ferrari-ului de clasă Pro-Am pilotat de Alessandro Pier Guidi. Belgianul a continuat prin a se distanța la câteva secunde de italian ce s-a păstrat totuși în retrovizoarele lui Vanthoor. Pier Guidi a fost urmat pe pistă de Edward Sandstrom și Stef Dusseldorp, ordinea în frunte rămânând relativ constantă pe parcursul primei ore.

Echipa M-Sport Team Bentley s-a confruntat cu probleme încă de la început, Continentalul #8 fiind împins în garaj după ce a parcurs doar un tur de pistă. După 60 de minute, Pier Guidi a intrat la boxe în Ferrari-ul cu numărul 50 pentru a efectua prima oprire la boxe ce a coincis și cu primul schimb de piloți. Astfel, pe doi a promovat Sandstrom ce se afla la 18 secunde în urma lui Vanthoor.

ART Grand Prix nu a fost scutită nici ea de probleme încă de la început, mașina #99 oprindu-se la intrarea pe linia boxelor și necesitând intervenția mașinii de tractare. Cealaltă mașină a echipei, Mclaren-ul #98, avea problemele sale departe pe circuit unde Kevin Estre a suferit o pană care l-a făcut să se târască înapoi până la standuri.

Din seria problemelor neobișnuite a fost și abandonul foarte timpuriu al singurului model Porsche 911 GT3 R înscris de echipa lui Olaf Manthey care a fost retras cu probleme terminale la motor.

În turul cu numărul 38, Vyacheslav Maleev a ciupit iarba de pe interiorul virajului Eau Rouge, Ferrari-ul SMP #100 fiind trimis direct în cauciucurile de pe partea opusă a pistei din care a ricoșat din nou înapoi pe pișta la ieșirea din Radillon. Din mașina distrusă rusul a ieșit pe cont propriu însă accidentul a chemat pe pistă safety car-urile în timp ce stewarzii lucrau la refacerea zidului de cauciucuri. Acest accident a fost primul dintr-o serie de 3 accidente ce au produs 3 perioade sub safety car una după alta.

La câteva secunde după ce steagul verde a fost fluturat din nou pe circuit, Tim Mullen a suferit un accident violent în Blanchimont ce a distrus Mclaren-ul #101 al Von Ryan Racing.

După alte 20 de minute sub steag galben, cursa a fost repornită și, aproape instantaneu, Mclaren-ul cu numărul 15 al Boutsen Ginion Racing a pierdut controlul în vârful secțiunii Radillon oprindu-se în cauciucurile de pe exterior. Acest nou accident, al 3-lea la rând, a readus cele două safety car-uri pe traseu.

Încercând să evite epava Mclaren-ului pilotat de Karim Ojjeh, Xavier Massen a derapat dar a scăpat altfel fără pagube la Mercedes-ul Black Falcon. Ultimul safety car l-a luat pe nepregătite pe Jorg Muller care, la bordul BMW-ului Z4 #66, a intrat prea tare pe frânarea pentru La Source și a percutat puternic Ferrari-ul #11 al Kessel Racing ce mergea mult mai încet ca urmare a fluturării steagurilor galbene.

BMW-ul a continuat precum a făcut-o și Ferrari-ul însă Muller a revenit la boxe având partea frontală puternic avariată, reparațiile scoțând mașina #66 din luptă.

Ca într-un scenariu apocaliptic de neimaginat, seria de accidente de la vârful secțiunii Radillon nu se terminase căci, după ce mașinile au ieșit de sub a 3-a perioadă de neutralizare, un nou accident a avut loc aici, de data aceasta implicând un număr mai mare de concurenți. Andrew Danyliw a derapat în urcarea prin Eau Rouge, oprindu-se în Ferrari-ul AF Corse #50 fix pe mijlocul pistei. Andrew Howard era următorul pe pistă și nu a mai putut face nimic pentru a evita Ferrari-ul. Accidentul petrecut la o viteză foarte mare l-a proiectat în zidul de cauciucuri de pe partea dreaptă, flăcări ieșind din Aston-ul #107 al Beechdean Racing.

Ferrari-ul 50 a rămas în mijlocul pistei în ciuda loviturii primite de la Aston-ul lui Howard, fiind colectat și de Xavier Maassen, Tim Muller și Alex Demirdjan ce au venit prin Eau Rouge la viteză de cursă, fiindu-le imposibil să vadă dinainte Ferrari-ul ce bloca drumul. Astfel, dintr-un foc, nu mai puțin de 5 competitori au fost scoși din cursă iar safety car-ul a revenit pe circuit pe când mai erau doar 21 de ore de disputat.

Pe pistă, acțiunea a continuat sub steag verde până aproape de jumătatea celei de-a 5-a ore, atunci când un nou accident a dus mai întâi la neutralizarea cursei pentru ca mai apoi să se decidă oprirea cursei cu steag roșu. Incidentul a avut loc în virajul cu numărul 15, secțiunea Stavelot, Ferrari-urile #333 (Vadim Kogay) și #111 (Marcus Mahy) luând contact.  Mahy și-a pierdut conștiența după lovitura puternică, ambii piloți fiind duși cu elicopterul la un spital din apropiere. Cele 50 de mașini rămase în cursă s-au oprit în două grupuri pe pistă, un grup pe linia de start-sosire și altul mai departe pe circuit pentru aproximativ o oră, cât timp cursa a fost oprită și zona Stavelot curățată. În acest răstimp, echipajul #3 al Team WRT a efectuat o oprire la boxe în care Audi-ul a fost împins în garaj, o operațiune ce a încălcat regulamentul și pentru care Audi-ul a primit o penalizare cu drive through pe care a efectuat-o de 2 ori, pierzând în total 2 minute.

Cum în această cursă de 24 de ore organizatorii au marcat 3 momente în care se oferă puncte (după 6, 12 și 24 de ore), toți combatanții aveau interesul să se afle în frunte în aceste momente. La prima bornă, în frunte s-a aflat chiar Audi-ul cu numărul 3 (Mies/Stippler/Nash) care era urmat de Audi-ul #26 al Sainteloc și de Mercedes-ul #84 al HTP Motorsport, câștigătorii cursei din 2013.

La borna celor 6 ore, Audi-ul #1 se afla pe locul 4 după ce echipajul #2 a fost introdus la boxe cât de repede a fost posibil la repornirea cursei, pentru a oferi această poziție mașinii #1. Bentley-urile erau deja departe de pozițile fruntașe, mașina #7 dând și ea de probleme la sistemul de frânare.

În puterea nopții și după ce nu mai puțin de 10 ore, lupta la vârf era în continuare o afacere Audi vs BMW.

După 191 de tururi completate, BMW-ul #77 se afla în frunte (Werner/Luhr/Palltala) grație celei de-a noua opriri la boxe a echipajului #1, cei care conduseseră ostilitățile după ce cursa a revenit sub steag verde.

După penalizare, echipajul #3 s-a aflat pe locul 3, cu Audi-ul #26 Sainteloc la 12 secunde în urmă, pe locul 4. Clasa Pro-Am era condusă, cu 14 ore rămase, de Ferrari-ul #90 al Scuderia Villorba Corse, aflat în fața Ferrari-ului #53 înscris de AF Corse. Clasa Gentleman Trophy era condusă de un alt Ferrari, mașina #42.

Următoarele puncte s-au oferit la jumătatea cursei. Echipajul cu numărul 1 a fost pe prima poziție în acel moment, pentru a culege cele 12 puncte ce erau de oferit. Cum pista s-a mai răcit pe parcursul nopții, cauciucurile au intrat în plaja de randament maxim astfel că René Rast a fost capabil să coboare până la 3:20:546 în turul 205.

Până la completarea celor 12 ore, BMW-ul #77 și Audi-ul #1 au mai făcut odată schimb de poziții că urmare a ciclurilor de opriri la standuri. În momentele în care BMW-ul se afla în frunte pe gume vechi se putea vedea dimensiunea superiorității Audi, care era cu 2 secunde mai rapid decât Palttala.

La ora locală 4:10, safety car-ul și-a făcut pentru a 5-a oară apariția, din nou ca urmare a unui accident. Ahmad Al Harthy a înfipt Aston-ul Oman Racing Team în zidul de cauciuri de la ieșirea din Blanchimont, ceva mai ușor însă față de cei de dinaintea sa. Safety car-ul a stat pe pistă timp de aproape 20 de minute.

Pe parcursul celei de-a 13-a ore, Marc VDS a anunțat abandonul mașinii #66, scoasă din joc cu pagube la radiator după o coliziune cu un iepure. În vârful plutonului, cealaltă mașină a Marc VDS continua să se lupte cu Audi-ul #1, reușind să recupereze 20 de secunde în fața mașinii germane pe finalul nopții după alte opriri la boxe.

Cu opt ore rămase pe ceas ordinea era : Audi #1, BMW #77, Audi #3, Audi #2, Audi #26, Mercedes #86 și Mercedes #63. Primii doi impuneau un ritm ce nu putea fi reprodus de celelalte 2 echipaje ale Team WRT ce se aflau în top 4, echipajul #2 ce câștigase la Le Mans în iunie aflându-se deja la 3 tururi în urmă.

Dirk Werner a reușit un stint foarte bun în orele dimineții astfel că, cu 4 ore rămase de disputat, BMW-ul #77 se afla iarăși în frunte. Werner a reușit să se apropie la doar 27 de secunde în urma Audi-ului #1 după ce ambele mașini au efectuat cea de-a 17-a oprire la boxe. Avansul liderului s-a mărit la 39 de secunde după ce problemele electrice care i-au scos din uz sistemul ABS au încetinit BMW-ul, preluat de Markus Palttala după această ultimă oprire. Finlandezul a urcat pe prima poziție când Audi-ul #1 a efectuat oprirea cu numărul 18.

Audi-ul #2 a fost implicat într-un acroșaj cu Mercedes-ul #63, ambele mașini revenind la boxe dar necesitând reparații în garaj. Această situație a împins echipajul #2 la 10 tururi în urma liderilor. În clasă Pro-Am, Villorba Corse ocupa prima poziție până ce o problemă la starter a întârziat destul de mult echipajul aruncându-l de pe primul loc tocmai pe locul 6, BMW-ul Z4 al Ecurie Ecosse fiind cel ce a preluat conducerea. Problemele Villorba Corse au ajutat și echipajul #52 al AF Corse, care a urcat pe a doua poziție în timp ce echipajul #51 al aceleiași echipe se afla în continuare la șefia clasei amatorilor.

Lipsit de ABS, Luhr, care a preluat mașina de la Palttala, a fost o țintă sigură pentru un René Rast dezlănțuit ce a trecut de BMW-ul #77, intrat în cele din urmă la boxe. Văzându-l pe Rast pilotând pe circuitul din Ardennes îți este ușor să înțelegi de ce germanul este considerat printre cei mai buni din lume, performanța sa fiind însă facilitată de problemele BMW-ului care parcurge un tur de circuit cu aproximativ 2 secunde mai încet decât Audi-ul care are un plus la viteză de top.

Echipajul #1 a pus un tur în fața întregului pluton cu 2 ore și 38 de minute rămase pe ceas după această ultimă oprire în care Luhr a schimbat cu Palttala, care a revenit pentru scurt timp la conducerea cursei după o nouă oprire a Audi-ului #1.

Bas Lainders, șeful echipei Marc VDS, a decis atunci să riște, dând de înțeles că echipa lui nu va mai schimba pneurile la ultima oprire la boxe ce deschidea o fereastră de 35 de minute până la final. Aceste ultime două stint-uri au fost efectuate de Dirk Werner ce s-a luptat eroic cu Rast. Germanul a pierdut șefia cursei în urma strategiei riscante a celor de la Marc VDS, reușind însă să revină în frunte cu 15 minute rămase din cursă și distantanțându-se apoi la 7 secunde până la final.

Tripleta Rast/Vanthoor/Winckelhock s-a impus după 24 de ore de cursă dificilă și plină de incidente neplăcute. Pe doi a venit BMW-ul Marc VDS #77 care, lipsit de ABS în ultimele aproape 3 ore de cursă, a fost incapabil să mențină ritmul Audi-ului în ciuda eforturilor tripletei Luhr/Palttala/Werner. Pe trei au terminat Mies/Stippler/Nash din Audi-ul #3, pilotat în majoritatea timpului de cei doi germani.

Clasele Pro-Am și Gentleman’s Trophy au fost câștigate pe AF Corse care s-a impus prin mașina #53 la Pro Am (Cioci/Bertolini/Machiels/Hommerson) după ce Ferrari-ul #90 al Villorba Corse a dat de probleme. În Gentlemana€™s Trophy, mașina #51 Peter Mann, Alexander Talkanitsa, Francisco Guedes și Cedric Mezard a semnat o victorie clară în fața Audi-ului Parker Racing și al Ferrari-ului #49 AF Corse. Astfel, AF Corse a terminat pe locurile 1 și 3 atât la Pro Am cât și la Gentlemana€™s Trophy, un rezultat foarte bun în condițiile în care echipa italiană nu avea niciun model angajat în clasa Pro.

Rezultate complete pe blancpain-gt-series.com.

Sursă imagine: 24 Hours of Spa / BES