DTM Spielberg: apele se despart în calea BMW

DTM Spielberg: apele se despart în calea BMW

Înainte de etapa de pe Red Bull Ring am discutat cu învingătorul rundei anterioare de la Moscova (Maxime Martin) și cu liderul clasamentului piloților, Marco Wittmann. Cei doi se arătau extrem de încrezători după calificări, iar rezultatul de duminică a depășit toate așteptările celor de la BMW. Rivalii s-au autoeliminat rând pe rând, lăsând cale liberă pentru o performanță istorică și o sărbătoare pe cinste a bavarezilor, la care am luat parte grație partenerilor de la BMW România.

În dimineața zilei de cursă am luat parte la o masă rotundă cu Jens Marquardt, care se arăta încrezător în urma calificărilor, fiind convins că deține pachetul potrivit pentru a-și maximiza șansele la victorie. După o oră și un sfert, potențialul a fost transformat într-un rezultat istoric.

Cursa din Austria a început cu recitalul surprizei din calificări, Robert Wickens. Pe cai mari după ce a obținut pole-ul pentru 6 miimi de secundă, canadianul a plecat decis și și-a păstrat poziția de lider. Presiunea urmăritorilor a crescut abia atunci când brazilianul Farfus, aflat la primul weekend reușit din 2014, a trecut de Timo Glock și a pornit în urmărirea Mercedesului. Wickens a trecut de la demonstrația de viteză pură de sâmbătă la o excelentă mostră de pilotaj defensiv pe zona DRS, oferind un spectacol deosebit la fiecare încleștare cu Farfus în virajele 2-3. Duelul celor doi i-a încetinit, formând un trenuleț al piloților plecați pe pneuri soft, în care se aliniau Glock, Wehrlein, Green, Wittmann, Tomczyk și Timo Scheider.

Tabăra BMW a întâmpinat primele probleme majore, odată cu abandonul tehnic al lui Antonio Felix da Costa. Pe sectorul cu steaguri galbene, mai mulți piloți nu au încetinit suficient și au primit penalizări: Martin, Hand, Juncadella și Nico Muller, pierzând astfel șansele la puncte într-o etapă lipsită de neutralizări. Din fericire, bavarezii au avut probleme doar pe mașinile aflate în plutonul secund, cei patru reprezentanți de frunte fiind pe poziții solide.

Totul s-a decis la jumătatea întrecerii, când s-au efectuat opririle obligatorii la boxe. Cei aflați pe pneuri soft au încercat să ruleze cât mai mult pe compoziția mai rapidă, intrând în tururile 22-23 dintr-un total de 47. Aglomerația de pe linia standurilor și poziționarea boxelor Mercedes mai spre ieșire a făcut ca Wickens și Wehrlein să iasă fix în calea BMW-urilor, fiind drastic penalizați pentru unsafe release. Wehrlein a abandonat din rațiuni tehnice ulterior, terminând prematur o cursă ce părea foarte solidă. Robert Wickens a continuat să ruleze, depășind cele 3 tururi în care trebuia să satisfacă penalizarea. Șefii Mercedes au încercat să conteste, fiind în permanent dialog cu oficialii, însă regulile sunt reguli, iar mașina #12 a primit steagul negru, fiind astfel exclusă. La prima prestație deosebit de competitivă a modelelor Mercedes pe uscat, totul s-a transformat în dezastru după două pitstopuri.

În turul 24 a intrat la boxe și Jamie Green, care a profitat de liniștea de pe linia standurilor și a ieșit la conducere. Însă cei de la Audi și-au tăiat singur craca de sub picioare, englezul fiind penalizat pentru că a parcurs mai mult de 50% din cursă pe pneurile soft, ceea ce este interzis. Astfel, BMW a scăpat de majoritatea rivalilor periculoși, mergând spre un rezultat similar cu anul trecut, când ocupaseră podiumul integral. Singura amenințare era Timo Scheider, care a petrecut întreaga cursă în spatele lui Martin Tomczyk, duelul lor consfințind revenirea de formă a ambilor campioni. Tomczyk s-a apărat perfect, protejând astfel celelalte trei modele bavareze de atacurile din spate. A mai rămas de rezolvat doar ordinea de sosire, cu Wittmann trecând de Glock și de Farfus pentru a-și consolida avansul la general.

În mod surprinzător, plutonul plecat pe pneurile dure a fost scos din calcule pe final, aceștia fiind incapabili să revină suficient de rapid înspre locurile de frunte. Christian Vietoris a confirmat viteza Mercedes pe Red Bull Ring, conducând grupul pornit pe planul B, însă pe final a fost devansat de Mattias Ekstrom, care a terminat al șaptelea. Bruno Spengler a terminat al zecelea.

Așadar, BMW au marcat cel mai bun rezultat din 1992 încoace în DTM, monopolizând la final primele patru poziții, cu câte un pilot din fiecare echipă. Cei de la Audi au avut șanse bune prin Green (P8) și Scheider (P5), iar Ekstrom a fost pe final cel mai bun recuperator pe strategia alternativă. Mercedes au dat cu piciorul la o șansă extraordinară, iar adversarii încep să strâmbe din nas că dezvoltarea mașinii este permisă celor din Stuttgart, care au acuzat un deficit major de performanță la începutul sezonului.

Marco Wittmann și-a mărit ecartul față de cel mai apropiat urmăritor, Mattias Ekstrom, fiind din ce în ce mai aproape de titlul categoriei.