Cinci piloți sub lupă

Cinci piloți sub lupă

11 etape au trecut, cu Mercedes scăpând două firimituri într-un sezon ce aduce aminte de 1988. Pauza de vară a trecut și traseul de la Spa deschide sezonul de toamnă, secvența finală a campionatului. Cinci nume din promoția 2014 sunt luate în colimator.

1. Sebastian Vettel

Campionul ultimilor patru ani ar putea declanșa un efect domino pe piața transferurilor. La finele lui august, zvonistica nu s-a întețit încă, însă Monza și finalul sezonului european aduc lumină an de an în chestiunile contractuale. Diverse voci îi transmit lui Seb să-și caute o nouă provocare, iar corul nemulțumiților din avanposturi include și nume precum Alonso sau Hamilton. Își va băga coada Honda, ce vor face Mercedes și Ferrari? Vettel este la fel de ocupat și-n culise, și pe pistă, unde s-a săturat să dea explicații și justificări pentru comparația seacă a cifrelor în raport cu Daniel Ricciardo. Christian Horner a afirmat că Spa și Monza sunt doar o chestiune de limitare a pagubelor (eventual cu ajutor meteo), însă mașina Red Bull va fi mult mai în largul ei pe străzile din Singapore. Vettel are prestații excepționale acolo, iar reacția sa este așteptată de mulți pe finalul de sezon.

2. Jean-Eric Vergne

Trevor Carlin a avut campanii victorioase în F3 britanică atât cu Daniel Ricciardo, cât și cu Jean-Eric Vergne, afirmând acum că n-ar ști ce să aleagă dintre cei doi. Red Bull l-a ales pe australian, iar acum i-a arătat ușa francezului. Statistica spune că niciun pilot dat afară de la Toro Rosso nu și-a găsit locul în F1 (Speed, Bourdais, Buemi, Alguersuari), însă Christian Horner este diplomat şi afirmă că şi-ar dori ca francezul să aibă această şansă, după trei ani de şcolire în Faenza. Rămâne de văzut dacă pe final de sezon, o asemenea lovitură va afecta dramatic psihicul lui Vergne și îi va cauza un blocaj, sau dimpotrivă, îl va motiva să dea tot ce poate în căutarea contractului salvator.

3. Adrian Sutil

Unul dintre cei mai șterși piloți de pe grilă, sobrul german se pliază pe stilul Sauber. Problemele tehnice sunt incontestabile, însă și pilotul a fost acuzat că a dat cu piciorul unor oportunități de a puncta (precum Monaco), deosebit de rare în 2014. Esteban Gutierrez are spatele asigurat din punct de vedere financiar, iar locul lui Sutil este vizat de pilotul de teste, Giedo van der Garde, care-și flutură portofelul și este ținut aproape, cu ocazionale experiențe în FP1. Așadar, este momentul ca Sutil să dea exemplul necesar, aducând un Sauber în puncte pentru prima oară în acest an. Desigur, este nevoie și de puțin noroc, dar atunci când astrele s-au aliniat, Bianchi a fost încă pe pistă iar Sutil doar i-a netezit calea, autoeliminându-se.

4. Jenson Button

Jovialul britanic are trei mari probleme, care se leagă într-o nebuloasă: se apropie de finalul carierei, nu-l domină autoritar pe Magnussen și cei de la Honda pretind un campion mondial la volanul unui McLaren în 2015, dar se referă la cineva cu mai multă foame de victorie decât Jenson. În 2010 și 2011, Button a avut norocul de a străluci în multe curse pe ploaie, însă anul acesta ploaia a ocolit F1 până la etapa maghiară, iar pe uscat englezul plătește prețul ritmului de calificare și al adaptabilității reduse la un monopost cu probleme. Mai mult, gestiunea pneurilor nu mai este atât de critică precum în anii trecuți, iar Button nu-și mai poate juca acea carte cu folos. În ciuda dragostei sale pentru tot ce ține de Japonia, totul se rezumă la cât de performant ar putea fi motorul Honda și implicit cât de atractiv ar putea fi pentru Alonso, Vettel sau Hamilton. Retragerea lui Jenson? O chestiune de timp, mai ales dacă ne amintim și de celălalt junior promițător al echipei din Woking, Stoffel Vandoorne, care ar putea fi pierdut dacă nu va fi promovat.

5. Kimi Raikkonen

În 2010, Kimi a fost plătit de Ferrari să nu concureze, pentru a putea elibera locul în favoarea lui Alonso. Tocmai acest argument ar putea cântări greu, de vreme ce italienii n-ar dori să mai arunce o dată cu banii pe fereastră. Așadar, performanțele lui Kimi sunt atent monitorizate, însă aducerea lui Hulkenberg sau Bianchi ar fost facilă și logică, dacă managementul finlandezului nu l-ar fi blindat pentru doi ani. Pe de altă parte, să nu-l considerăm pe Kimi un mercenar care-și ia peste 20 de milioane doar pentru a se plimba pe circuite. Orice pilot aspiră la rezultate, iar traseul din Belgia este cea mai bună ocazie pentru o revenire în prim-plan. Până la urmă, asta a făcut și acum cinci ani, cu un Ferrari la fel de problematic.