Moto GP – Rossi triumfător, publicul invadator

Moto GP – Rossi triumfător, publicul invadator

Campionatul mondial de motociclism viteză s-a îndreptat în acest sfârșit de săptămână spre un nou periplu în San Marino, circuitul Misano din apropierea orașului Rimini fiind gazda etapei cu numărul 13.

MOTO GP

rossispeedweek

O vreme însorită în frumoasa localitate Misano Adriatico și cursa clasei mari e pe cale să pornească. Jorge Lorenzo a reușit ieri un pole position fabulos, o premieră pentru 2014. Iannone și Rossi sunt și ei în prima linie. Lumea se așează pe grilă și start! Cele două motociclete Yamaha de uzină sunt în frunte după primul viraj. Ordinea primilor cinci e Lorenzo, Rossi, Marquez, Iannone și Dovizioso.

Lorenzo încearcă distanțarea de pluton, forțează ritmul. Rossi a fost cel mai rapid în sesiunea de warm up de dimineață și e mare favorit la victoria sanmarineză. Marquez trece pe 2, Rossi revine după o luptă roată la roată cu mai tânărul său urmaș. Primii trei din fruntea cursei sunt distanțați în frunte. 1:34.385 pentru Marc Marquez în turul secund, dar duelul Marquez-Rossi face furori, prin depășiri succesive. Nici duelul pentru locul patru nu lasă de dorit, Iannone, Dovizioso și Pedrosa fiind angrenați în această bătălie.

1:34.295 pentru Lorenzo e răspunsul pentru turul rapid al campionului, dar imediat după aceea Rossi preia șefia cursei, spaniolul de la Yamaha fiind depășit în doar câteva viraje atât de coechipierul său italian, cât și de campionul mondial Marc Marquez. Ritmul impus de Yamaha e unul amețitor, doctorul încercând să se distanțeze de urmăritorul său de la Honda.

Poleman-ul Lorenzo are probleme în a ține ritmul cu cei din frunte.  Se pare că alegerea pneurilor a fost una greșită, fiind singurul care a optat pentru specificația hard pe față, în timp ce Marquez și Rossi sunt ambii pe medium. Pedrosa face o cursă de revenire interesantă, urcă pe patru, depășindu-l la limita regulamentului pe Andrea Iannone.

Stefan Bradl cade și încă o dată pleacă cu mâna goală. Pilotul german e la un nou weekend dezamăgitor, decizia celor de la Honda de a-l înlocui cu Cal Crutchlow părând din ce în ce mai justificată. În frunte, Rossi și Marquez s-au distanțat, dar spaniolul de la Honda forțează pe perioada de frânare și cade. El revine în cursă pe locul 20, fiind acum nevoit să facă o cursă de revenire pentru a reintra în lupta pentru puncte.

Diferența dintre coechipierii de la Yamaha crește de la tur la tur, iar o dublă a echipei nipone pare din ce în ce mai realizabilă. Cu 15 tururi rămase, diferența de 2.2 secunde pare irecuperabilă. Cursa sanmarineză pare să se fi liniștit după incidentul lui Marc Marquez. Pentru locul trei, Pedrosa și Dovizioso par punctul central al bătăliei acum. Honda nu are cel mai bun weekend, Misano nefiind un loc care să le poarte noroc. Ultima lor victorie datează din 2010, prin Dani Pedrosa, iar astăzi doar o minune le poate aduce un succes.

Ducati fac o cursă foarte bună, cu două motociclete în top 5. Update-urile sunt foarte eficiente, calificările demonstrând acest fapt ieri. Andrea Iannone a încheiat sesiunea de calificări pe locul secund, fiind învins in extremis de Jorge Lorenzo, în bătălia pentru primul pole din cariera italianului de la Pramac Ducati.

Alegerea pneurilor față se pare că face diferența între cei doi componenți ai echipei Yamaha. Aproape 3 secunde e diferența dintre Rossi și Lorenzo, iar în 8 tururi această diferență pare irecuperabilă. Marquez în continuare se chinuie pe poziția a 20-a, fiind ultimul clasat în cursă. Între timp, spaniolul îi saltă pe Barbera și Parkes și acum e pe 18, dar lupta pentru puncte pare a fi pentru moment o iluzie deșartă pentru cel mai tânăr campion mondial din istorie al clasei regină.

Dovizioso face o cursă remarcabilă, iar lupta pentru locul trei e departe de a fi decisă. Pedrosa trebuie să mai reziste cinci tururi pentru a spăla onoarea echipei de uzină Honda. Ultimele patru tururi iar Rossi marșează triumfal spre o victorie dominantă, ce ne amintește de dominația sa de acum un deceniu, atunci când câștiga fără drept de apel. Diferența dintre el și Lorenzo s-a menținut stabilă, undeva la 2.7 secunde. Pe trei e în continuare Dani Pedrosa, dar Dovizioso, locul patru, pune presiune pentru a scoate un rezultat foarte bun. Locul al cincilea e ocupat de Andrea Iannone, fiind un rezultat ce întărește decizia echipei Ducati de uzină de a-l aduce începând cu 2015 în locul lui Cal Crutchlow.

Pentru liderul campionatului, cu trei tururi rămase, locul 18 pare a fi bătut în cuie, distanța dintre el și locul 15 fiind improbabil de a fi recuperată. San Marino rămâne un challenge pentru Marquez. La intrarea în ultimul tur, Rossi îi saltă cu un tur pe Barbera și Michael Laverty. Campionul mondial mai urcă între timp două locuri și e pe 16, aproape de puncte.

Victoria îl va aduce pe Rossi din nou în istorie, devenind primul rider ce marchează peste 5000 de puncte în carieră. Jorge Lorenzo încheie pe locul secund, iar Dani Pedrosa încheie un al doilea podium pe 2014 fără Marc Marquez. Ibericul, campion mondial al sezonului trecut, reușește să culeagă un punct, după ce Aleix Espargaro abandonează în ultimul tur. Astăzi, toți ochii vor fi ațintiți pe Valentino Rossi, aceasta fiind prima victorie pe circuitul sanmarinez din 2009 încoace.

În clasamentul general al campionatului, Marc Marquez continuă să conducă, iar un nou titlu mondial pare a fi asigurat, chiar dacă verdictul se va mai amâna. Dani Pedrosa e în continuare pe locul secund, cu 315 puncte, la 74 de puncte în urma lui Marquez. Câștigătorul de astăzi, Valentino Rossi e pe 3 cu 214 puncte. Pe locurile 4 și 5 sunt în continuare Jorge Lorenzo și Andrea Dovizioso. De remarcat că spaniolul de la Yamaha e într-o revenire de formă, cu patru locuri 2 consecutive după pauza de vară, iar dacă clasamentul ar fi pornit după Sachsenring, Jorge Lorenzo ar fi fost liderul campionatului.

MOTO 2

14910447908_ffa00849e4_k

Cursa categoriei intermediare, Moto2 a fost un duel încins între coechipierii echipei Marc VDS Racing, Mika Kallio și Esteve Rabat, fiind mai degrabă o bătălie de uzură între cei doi. După un start curat, lipsit de incidente majore, finlandezul Kallio s-a distanțat treptat de restul plutonului și părea desprins în învingător.

Distanța dintre Kallio și Rabat s-a redus considerabil în a doua jumătate a cursei, spaniolul forțând ritmul, iar scenariul de la Silverstone părea din nou posibil. Între timp, Ricky Cardus pierde fața și cade, atunci când ocupa poziția a 7-a și era pe cale să-și egaleze cel mai bun rezultat al sezonului. În plutonul urmăritor, Dominique Aegerter e pus sub presiune tot mai insistent de către Maverick Vinales, tănârul talent spaniol reușind în cele din urmă să treacă, după o manevră ce l-a luat prin surprindere pe Aegerter.

Ritmul lui Rabat e acum considerabil mai bun decât cel impus de liderul Kallio, iar tur după tur ecartul scade. Cu nouă tururi rămase până la finalul competiției, Rabat face manevra decisivă asupra coechipierului său și trece la conducere. În spatele lor, Aegerter comite o mică greșeală de abordare a unui viraj, iar Thomas Luthi, suficient de atent, trece de acesta, urcând pe locul 5. O decizie cel puțin bizară îl va viza pe Jonas Folger, germanul fiind penalizat pentru depășirea limitelor circuitului și fiind nevoit să cedeze o poziție.

O situație cu iz tragi-comic pentru Folger, teutonul fiind penalizat cu ride-through chiar în momentul în care își efectua penalizarea primită anterior. Vizibil afectat după gesturile corpului, Folger își efectuează penalizarea coborând până pe locul 19, acolo unde va și încheia. De altfel, decizia aceasta va readuce în prim planul discuțiilor rigiditatea regulilor din epoca contemporană a motorsportului.

Esteve Rabat își menține ritmul foarte bun până la finalul cursei și reușește din nou o victorie după același scenariu ca la Silverstone, învingându-l pe Kallio din nou pe final de cursă. Finlandezul se vede nevoit să se mulțumească cu locul secund, în timp ce podiumul e completat de un Johann Zarco discret, dar foarte eficient astăzi. Topul primilor cinci e încheiat de Maverick Vinales, locul patru, respectiv Thomas Luthi, locul 5, acesta fiind un rezultat excelent pentru elvețian.

Situația în clasamentul general al clasei Moto2 e tot mai clar, diferența dintre Esteve Rabat și Mika Kallio fiind acum de 22 de puncte, 258 la 236 în favoarea spaniolului. Pe locul trei e în continuare același Maverick Vinales, cu 179 de puncte, dar șansele debutantului sunt aproape nule. Pe 4 rămâne Aegerter cu 133 de puncte, iar topul primilor cinci e încheiat de Thomas Luthi cu 103 puncte.

MOTO 3

14893336678_964a219781_b

De regulă, cursa clasei mici e cea mai spectaculoasă și plină de imprevizibil, dar astăzi nu a fost chiar așa, duo-ul Rins-Marquez amanetând show-ul etapei din San Marino. La ora locala 11, cu condiții atmosferice impecabile pentru desfășurarea unui mare premiu, Moto3 a dat startul unei duminici plină de spectacol.

Australianul Jack Miller părea favoritul pariorilor pentru victoria de pe Misano, dar calificările sunt o poveste, iar cursa e cu totul alta. Start în cursă fulminant și după primele tururi deja Rins și Marquez erau desprinși tot mai vizibil în frunte. Lupta pentru ultima treaptă a podium ținea acum capul de afiș, cu Miller principal favorit să își adjudece locul 3 într-o întrecere nu foarte spectaculoasă.

Finalul de cursă a fost unul foarte încins pentru cei de la Estrella Galicia, echipa motorizată de Honda duelându-se în mod intern pentru victorie. Alex Rins și Alex Marquez, mezinul familiei, s-au luptat pentru primul loc. Diferența la finalul cursei a fost de 0.042 în favoarea lui Rins, aflat la al doilea succes consecutiv după ce a obținut victoria și la Silverstone. Diferența dintre primii doi clasați și Jack Miller a fost de peste trei secunde, topul primilor cinci fiind încheiat de Isaac Vinales și Enea Bastianini. Dezamăgirea majoră a etapei din San Marino a fost reprezentată de evoluțiile dezamăgitoare ale celor doi componenți ai echipei patronate de Valentino Rossi, Sky VR46 KTM. Romano Fenati a obținut un nou rezultat slab, locul 11, în timp ce Francesco Bagnaia, a abandonat din nou.

Debutantul Remy Gardner, fiul lui Wayne Gardner, campion al clasei 500 cmc în 1987, a fost o altă deziluzie, locul 27 obținut în San Marino confirmând acest fapt. Așteptările de la el au fost similare cu cele venite la Silverstone, atunci când Dakota Mamola, fiul unei alte legende ai clasei 500 din anii 80, a debutat cu un rezultat dezamăgitor.

În clasamentul general al clasei Moto3 continuă să conducă Jack Miller, australianul având acum un avans de nouă puncte în fața lui Alex Marquez, ocupantul poziției secunde în clasamentul general, 195 la 186. Pe trei e Alex Rins, cu 175 de puncte. Pe locurile patru și cinci sunt Efren Vazquez, cu un total de 151 de puncte, respectiv Romano Fenati cu 140.

Caravana campionatului mondial va reveni pe tărâm spaniol peste două săptămâni, pentru al treilea grand prix în această țară, după Jerez și Barcelona. Până atunci, să ne bucurăm de invazia fanilor devotați ai lui Valentino Rossi asupra pistei de la Misano. O victorie imensă pentru Yamaha și Rossi și cu speranța că finalul de sezon va avea doar curse de acest fel, cu scenariu imprevizibil, ne revedem peste două săptămâni, atunci când cele trei clase ale campionatului mondial de motociclism viteză își vor desfășura cursele pe circuitul din Aragon.

Surse imagini: fanpop.com, flickr.com, speedweek.com