Resuscitarea WRC

Resuscitarea WRC

Opinia generală despre actualitatea Campionatului Mondial de Raliuri este sumbră. FIA nu se mai poate face că merge așa, iar Bernie își tot dă cu părerea despre o revoluție în WRC de vreo douăzeci de ani. Însă ce s-ar putea schimba și ce nu?

În ultimii ani s-a acționat cu destul sens în reformarea campionatului, prin introducerea câtorva puncte suplimentare pentru Power Stage (3-2-1, în raport cu cele 25 pentru victorie este onest) și prin apariția conceptului Super Rally, care-i readuce pe cei abandonați la start în următoarea zi, cu o penalizare de timp considerabilă. Așadar, dacă abandonezi din PS1, n-ai făcut deplasarea degeaba – poți să revii, ba chiar să și punctezi în ultima probă a raliului, fapt ilustrat și de Sebastian Ogier în ultimul raliu disputat. Însă de la dominația Citroen la cea Volkswagen nu s-a schimbat decât numele, la fel cum s-a întâmplat și în F1. Iar audiențele continuă să scadă.

La Iași l-am întrebat pe Francois Delecour ce i se pare că nu merge bine în WRC. Mă așteptam la o replică previzibilă, centrată pe costurile ridicate ale participării, însă veteranul vine dintr-o țară care n-a întors spatele raliurilor în ultima vreme, urmărind șirul fantastic de succese semnate de Sebastian Loeb. Așadar, francezul a dat vina pe inevitabila plecare a lui Loeb pentru actualul declin. La drept vorbind, chiar dacă ștafeta s-a predat către un conațional omonim, Ogier are mult de muncit până la aura de cel mai bun pilot al acestor timpuri conferită lui Loeb.

Oamenii nu-i poți schimba, iar profesionalismul piloților le-a răpit din carismă în toate disciplinele motorizate. Infuzia de superstaruri din F1 a ajutat, lumea venind să-i vadă în acțiune pe Raikkonen și Kubica, însă n-ai cui să-i pui acum eticheta de urmaș al lui McRae. Unul dintre ultimii piloți spectaculoși, Petter Solberg, a ieșit pe ușa din dos a problemelor financiare din lumea WRC, la fel ca Gigi Galli.

Dacă la piloți nu prea ai cum să intervii ca prin minune, iar la regulamentele sportive nu s-ar putea face mare lucru (se aud propuneri fanteziste cum ar fi punctarea exclusiv pe baza ultimei probe), mai rămâne o singură arie din ADN-ul raliurilor: mașinile.

Când te gândești la WRC, îți vin în minte imagini cu mașini de legendă, precum Audi Quattro (mașina pe care toți o pozau la Cluj), Mitsubishi Lancer sau Lancia Stratos. Astfel de mașini au caracterul sportiv în sânge și metal, întipărindu-se în mintea copilului care-și lipește posterul în cameră și crește mânat de visul de a-și cumpăra cândva bestia. Mai mult, un astfel de copil ar putea chiar să-și dedice viața raliurilor, așa cum i s-a întâmplat lui Delecour după ce a văzut un Alpine derapând în Rallye des Routes du Nord prin fața casei lui, la vârsta de opt ani.

Mondialul de raliuri trebuie să se bazeze pe vise, iar în 2014 suntem mai departe de asta ca oricând. Nu văd cine s-ar putea extazia la vederea acestor modele lipsite de personalitate și de spirit sportiv. Ce-avem la start? Polo, i20, DS3, Fiesta, Fabia. Țineți-vă respirația, vine și Yaris în curând!

N-aș paria niciun leu că peste ani voi sta de vorbă cu vreun mare pilot care era copil în 2014 și l-a atins virusul după ce-a văzut parada de ”hot hatches”. L-am auzit pe Francois vorbindu-mi despre visul său străvechi de a merge în raliuri cu un Porsche și a reușit acest lucru la peste 50 de ani, întinerind subit pe probele din Alsacia.

Tuthill Racing a înscris acest model și în Raliul Germaniei

Puțini știu că Tuthill Racing a înscris acest model și în Raliul Germaniei, cu patronul Richard Tuthill la volan. Ulterior, a fost dat pe mâna lui Markko Martin, iar acum i-a venit rândul lui Delecour să aibă acest privilegiu.


Așadar, soluția este evidentă și nu alterează cu nimic ADN-ul competiției, ba chiar marchează un binevenit retour aux origines. Spectatorii vor să vadă continuitate între modelele legendare din trecut și cele ce rulează astăzi pe probe. Iar Jean Todt, om de raliuri, a ieșit din clasicul său laissez faire, laisser passer și a venit cu o propunere excelentă pentru 2015, înființând cupa R-GT. Astfel, în locații istorice precum Monte Carlo sau Corsica vor rula spre deliciul tuturor aceste modele Porsche etalate de Romain Dumas și Francois Delecour la Strasbourg.

Iar noi ne vom putea afișa postere din WRC 2015 în cameră. Dacă-i voie a visa, eu aș vrea Alfa 4C, actualul Safety Car din Superbike pe probele speciale.