WEC Fuji – Toyota fără egal în Japonia

WEC Fuji – Toyota fără egal în Japonia

Toyota a repetat performanța din ultimii doi ani impunându-se în etapa de casă din cadrul Campionatului Mondial de Anduranță. Cele două prototipuri TS040 construite de TMG au condus plutonul în marea majoritate a cursei impunând un ritm care nu a putut fi egalat de rivalii de la Audi și Porsche.

Condițiile meteo s-au menținut favorabile, o situație complet opusă față de ce ne-a fost dat să vedem în 2013 când cursa a fost oprită din cauza ploii, astfel că după 6 ore Toyota Motorsport au marcat un 1-2 aplaudat îndelung de fanii niponi din tribunele circuitului Fuji.

Toyota a dominat calificările după ce Audi a părut să fie referința după primele două sesiuni de antrenamente libere. S-a dovedit însă că niponii doar își pregăteau atacul iar ultima sesiune de antrenamente a arătat acest lucru, Toyota pozitionându-se pe primul loc la finalul celor 60 de minute. Sebastien Buemi a fost cel mai rapid în calificări, elvețianul punând prototipul alb-albastru cu numărul 8 pe prima poziție a grilei de start.

Primele tururi au fost oarecum haotice, Toyota lăsând loc celor de la Porsche și Audi care au făcut schimb de poziții în frunte. Japonezii au revenit apoi în vârful clasamentului prin același Buemi care era secondat de modelul 919 cu numărul 20. Mașina tripletei Webber/Hartley/Bernhard a fost însă obligată să efectueze un pit-stop neprogramat la jumătatea primei ore din cauza unei pene lente. Cealaltă Toyota a urcat pe poziția secundă din acel moment, cele două TS040 rămânând pe primele două poziții până la final.

Davidson și Buemi au trecut primii linia de sosire, marcând astfel a 3-a victorie din 2014. Rezultatul i-a readus pe cei doi în fruntea clasamentului piloților în timp ce dubla a readus Toyota în vârful ierarhiei la constructori. Abia la două tururi în urmă a terminat și ocupantul locului 3, anume același Porsche 919 cu numărul 20 care s-a menținut pe podium grație unor stint-uri finale în care piloții au avut o grijă deosebită asupra consumului de combustibil.

Mașinile producătorului din Stuttgart și-au arătat adevăratul ritm abia pe final de cursă după ce probleme la motor, care a acuzat o lipsă de putere la ambele prototipuri, au persistat în primele 2 treimi ale întrecerii. Chiar și în aceste condiții, Porsche s-a menținut în fața rivalilor de la Audi care au terminat pe locurile 5 și 6 după o cursă dificilă.

Victoria la LMP1-L a revenit mașinii cu cele mai puține probleme, toate prototipurile din clasa ”Ușoară” fiind lovite de necazuri pe parcursul cursei. Cel mai mult ghinion l-a avut echipa Lotus care a asistat la un grătar oferit chiar de prototipul lor T129 care a luat foc pe când se află pe poziția secundă în clasă. Christophe Bouchut a scăpat nevătămat însă mașina ce aleargă cu licență românească are partea posterioară complet distrusă. Incendiul a izbucnit la mașina Lotus cu puțin timp înainte că Rebellion-ul cu numărul 13 să fie împins în garaj după ce prototipului elvețiano-francez i-a cedat un amortizor pe spate. Cum Lotus-ul era și el în garaj iar celălalt Rebellion se afla la multe tururi în urmă din cauza unor probleme la senzor la începutul cursei, Dominik Kraihamer a trebuit doar să revină pe pișta pentru a se impune. Kraihamer a trecut linia de sosire abia pe poziția a 11-a după ce mașina s-a oprit pe pistă din senin cu puțin timp înainte de final. Prototipul cu numărul 12 s-a urnit însă din loc iar Rebellion a reputat o nouă victorie în clasă, prima pentru acest echipaj.

G-Drive Racing au triumfat în clasă LMP2, Ligier-ul JS P2 aflându-se pentru întâia data în cercul învingătorilor. Mașina împărțită de-alungul celor 6 ore de Olivier Pla, Roman Rusinov și Julien Canal a preluat conducerea cu 20 de minute înainte de final de la ORECA-ul #47 al KCMG. Cei trei pierduseră șefia după ce Pla a suferit o pană pe spate care l-a forțat să treacă pe la boxe pentru o oprire neprogramată. Confirmând ritmul arătat toată ziua, Pla a reușit să revină în urma lui Alex Imperatori pe care l-a și depășit. Acesta din urmă a terminat pe poziția a doua la 5 secunde în spatele lui Pla în timp ce pe 3 au terminat Brundle/Yacaman/Ihara în Morgan-Judd-ul echipei OAK. Yacaman și-a câștigat dreptul de a urca pe podium alături de echipierii săi după un duel aprins cu pilotul SMP Racing Sergey Zlobin, venezueleanul făcând contact cu mașina rusului pe finalul celei de-a 5-a ore, duelul nefiind penalizat de către stewarzi.

Ferrari s-a impus în GTE-Pro prin echipa AF Corse care a monopolizat primele două poziții în clasa echipelor de uzină. Aston-Martin Racing a produs un rezultat asemănător identic dominând în clasa GTE-Am.

Pentru prima dată în acest an pole-ul a fost înhățat de Aston-ul cu numărul 99 (Rees/MacDowall/O’€™Young) care a și condus parțial în prima oră de concurs. Fernando Rees a luat startul, brazilianul luptându-se la cutiță de Gianmaria Bruni din Ferrari-ul Af Corse #51. Lupta celor doi a fost continuată de echiperii care au preluat cele două mașini după prima oprire. Astfel, Macdowall și Vilander au continuat de unde au lăsat-o Rees și Bruni deși, în cele din urmă, experiența și viteza superioară a echipajului Ferrari au prevalat.

Înainte de a se declara învingători, Bruni și Vilander au avut de furcă și cu echipierii din mașina#71. Aceasta din urmă a terminat pe poziția secundă, James Calado trecând linia de sosire la mai puțin de 3 secunde după învingători. Pe trei s-a clasat Aston-ul cu numărul 99, care a fost implicat la începutul cursei într-un incident cu celălalt Aston de la Pro (#97) și cu mașina Porsche 991 de uzină cu numărul 92. Ambele GT-uri au trebuit să treacă mai apoi pe la boxe pentru reparații în timp ce mașina #99 a scăpat fără pagube. Rezultatul le-a mărit avansul în frunte lui Vilander și Bruni care se afla la 3-a victorie din sezon.

Pe tot parcursul cursei în clasa GTE-Am s-a disputat o luptă ”fratricid㔀™ între cele două Aston-Martin-uri Vantage de uzină. Mașina #95 pilotată de tripleta daneză fiind mereu urmată îndeaproape de Vantage-ul cu numărul 98. Lamy, Dalla Lana și Nygaard au trebuit să se declare învinși de cei 3 danezi (Thiim/Heinemeier-Hansson/Poulsen) în cele din urmă, cele două echipaje AMR împărțind podiumul cu echipierii din modelul Prospeed cu numărul 75. Collard, Vaxiviere și Perrodo au surclasat celălalt 991 din clasă GTE-Am, anume mașina #88 a Proton Competition cu care s-au luptat pe final.

Sursa pozei: Toyota Motorsport Gmbh.