Valentino Rossi, al 50-lea pole din carieră

Valentino Rossi, al 50-lea pole din carieră

Într-o atmosferă caldă și primitoare, ultima sesiune de calificări a sezonului 2014 s-a dovedit plină de imprevizibil. A 18-a rundă va încheia mâine un campionat intens, dominat categoric de un singur om, Marc Marquez. Însă astăzi n-a fost el protagonistul.

Condiții atmosferice ideale pentru motociclism au prefațat un adevărat spectacol pe două roți la Valencia, pe circuitul Ricardo Tormo. 20 de grade Celsius a fost temperatura în aer, aproape 30 la nivelul pistei, un vânt inconstant, dar năprasnic. Vremea a jucat un rol important, pericolul ploii fiind relativ ridicat.

MOTOGP

După ziua de vineri, dominată copios de același Marc Marquez ce a făcut din 2014 probabil cel mai bun an al vieții sale sportive, astăzi se părea ca va obține cu lejeritate un al 14-lea pole. O îmbunătățire a propriului record stabilit acum două săptămâni nu ar fi surprins pe nimeni, Honda sa de uzină fiind în toate sesiunile pe primul loc.

Calificările au stat sub auspiciul prezenței a numai puțin de 25 de motociclete la clasa regină, un record al ultimilor ani. Dacă ne gândim că acum trei ani, de abia se strângeau 15 participanți. Unul dintre capetele de afiș a fost reprezentat de revenirea oficială, sub forma unui wild card, a celor de la Suzuki. Onoarea i-a fost acordată francezului Randy De Puniet, pilotul de teste al grupării nipone din Yamamatsu.

me_motogp18randy-de-puniet6

Din nefericire, Suzuki a dezamăgit crunt, iar în ultima sesiune de antrenamente, FP4, De Puniet a fost nevoit să parcheze din nou motocicleta pe marginea circuitului. Sursa problemelor? Nimic oficial nu a fost anunțat, dar cel mai probabil o defecțiune de natură tehnică, identică cu cea suferită ieri în a doua sesiune de antrenamente. Astfel, Suzuki-ul pilotat de francez va porni mâine de pe un dezolant loc 20.

Rămânând la prima secvență a calificărilor, cei doi norocoși care au continuat în Q2 au fost Stefan Bradl, vizibil stresat de situația delicată, respectiv Michele Pirro, italianul concurând și el cu un wild card oferit din partea organizatorilor. 1:31.506 a fost timpul cel mai bun stabilit de Bradl, în timp ce Pirro a oprit cronometrul în 1:31.984.

A doua secvență a calificărilor a adus în prim plan un alt nume mare, Valentino Rossi. În cele 15 minute ale sesiunii, doctorul a dat totul, fiind la mare duel cu mai tânărul său urmaș, dublul campion Marquez. Totul a derulat conform planului pentru tânărul Marc, până la momentul căzăturii. O abordare mult prea optimistă a virajului 4, primul de dreapta al circuitului, iar motocicleta cu numărul 93 e la pământ. Cauze tehnice nu au existat, fiind eminamente o greșeală de pilotaj clasică, pierderea controlului punții față.

La momentul căzăturii, Iannone era liderul în calificări, astfel încât, un lucru era acum cert. Marc Marquez nu mai putea obține un nou pole position, fiind acum chiar în primejdie obținerea unui loc în prima linie a grilei de start. Încet, dar sigur, Lorenzo și Rossi trec în fața sa, italianul de la Yamaha Movistar obținând primul pole position din ultimii patru ani. La Le Mans în 2010, Rossi cucerea pentru 49-a oară pole-ul la clasa mare. Un excelent timp de 1:30.843, iar Vale va pleca mâine de pe prima poziție, pe un circuit unde nu a mai reușit să câștige din 2004, când avea să devină și campion pentru a patra oară la clasa mare.

rossipolevalencia

Andrea Iannone încheie calificările pe 2014, cu un alt rezultat impresionant, ce întărește încrederea celor de la Ducati în alegerea făcută, de a-l aduce la echipa de uzină, alături de Dovizioso. 1:30. 975 e timpul cel mai bun stabilit de riderul echipei Pramac Ducati, iar o posibilă luptă la un loc fruntaș nu ar reprezenta o surpriză pentru nimeni.

andrea-iannonejpg

Prima linie a grilei de start e completată de Dani Pedrosa, spaniolul reușind in extremis să plaseze o motocicletă Honda Repsol în top 3, depășindu-și coechipierul în ultimele secvență ale calificărilor de sâmbătă. Pentru Dani, 1:30.999 a reprezentat un personal best astăzi, fiind al treilea și ultimul dintre piloți ce a coborât sub bariera de 1:31 pe tur.

Jorge Lorenzo, Marc Marquez și Pol Espargaro sunt cei trei spanioli, ce completează o linie secundă 100% iberică. Lorenzo n-a mers nici bine, nici rău, obținând un rezultat meritoriu, în concordanță cu materialul tehnic avut la dispoziție. 1:31.049 a fost timpul campionului din 2010 și 2012, iar încercarea sa de a încheia sezonul pe locul secund va fi foarte dificilă, dată fiind și performanța coechipierului său, Valentino Rossi.

MARC-MARQUEZ.OK-web-595x340

Marele ghinionist al zilei e indiscutabil Marc Marquez. Cu un ritm foarte bun și cu șanse foarte mari de a obține un alt pole, Marc a clacat, înregistrând cea de-a doua căzătură din weekend-ul  valencian. Pentru cursă, rămâne marele favorit, iar o a 13-a victorie e destul de probabilă. Totuși, nu putem să nu remarcăm că după pauza de vară, numărul căzăturilor s-a mărit, iar puțină presiune în plus nu ar strica pentru tânărul campion.

Excelent rezultat pentru Pol Espargaro, timpul său de 1:31.324 fiind o dovadă concludentă în acest sens. Al doilea ca timpi coroborați după sesiunile de antrenament de vineri, Pol poartă un duel fratricid cu Aleix în clasamentul general. Astăzi a fost Pol, din nou, dar nimic nu e sigur, iar cursa de mâine poate întoarce situația în favoarea mai experimentatului său frate.

Topul primilor zece e completat de Bradley Smith, Cal Crutchlow, Andrea Dovizioso și Stefan Bradl. Deziluzia majoră a calificărilor de astăzi a fost același Aleix Espargaro, ibericul fiind de nerecunoscut în a doua jumătate a sezonului. Cu siguranță, materialul tehnic nedezvoltat e cauza, pole-ul obținut în condițiile mixte de la Assen fiind o dovadă reală a talentului său imens. E ultima lui cursă alături de NGM Forward Yamaha, Suzuki fiind viitoarea sa destinație, dar la ce probleme sunt pe la echipa niponă, 2015 nu se anunță un an prea strălucit.

MOTO2

Același nume, altă destinație. Esteve Rabat vrea cu orice preț să demonstreze lumii întregi că merită să fie campion mondial la Moto2. Proaspăt încoronat în această postură, Tito a dominat copios toate antrenamentele, dar și calificările de pe Ricardo Tormo. 1:35.199 e dovada unui ritm bun, iar Rabat pornește din nou cu prima șansă în cursa de mâine.

rabat

În prima linie, proaspătul campion e urmat de Johann Zarco și de debutantul Franco Morbidelli, italianul fiind deja un potențial star al clasei pentru sezonul viitor. Astăzi a ocupat locul 3, iar viitorul chiar sună bine pentru el. Thomas Luthi, Xavier Simeon și Marcel Schrotter completează o linie secundă cu nume nu tocmai familiare pentru aceste poziții fruntașe.

maverick-vinales-motorland

Surprizele neplăcute au fost Maverick Vinales și Mika Kallio. Cei doi pretendenți pentru titlul de vicecampion mondial al categoriei Moto2, n-au impresionat, încheind sesiunea cronometrată de astăzi pe pozițiile 8, în cazul lui Vinales, respectiv 9, în cazul lui Mika Kallio.

36kallio__gp_8946_slideshow_169

Remarcăm încă o dată faptul că Rabat își câștigă duelul intern cu Mika Kallio, din nou. Cine știe, poate 2015 și Italtrans va fi cu mai mult noroc pentru Kallio, urmărit de un ghinion proverbial de-a lungul carierei sale în motomondialul de viteză.

MOTO3

Singura clasă cu miză reală a avut parte de o sesiune de calificări mai degrabă strategică, cei doi pretendenți la titlul mondial, Alex Marquez și Jack Miller, duelându-se de la distanță pentru pole position. Nici unul, nici altul nu avut astăzi sorți de izbândă, Niccolo Antonelli fiind pentru prima oară în carieră în postura de a pleca din pole.

ant-val-pl

Rezultatul nu e tocmai surprinzător, judecând circumstanțele dar și dominația italianului din ziua de vineri. Timpul reper de astăzi a fost de 1:39.183, pilotul echipei patronate de Fausto Gresini obținând un pole position mult meritat. De pe 2 și 3, vor pleca Jack Miller și Alex Marquez, iar tensiunea va fi intensă, încă de la start.

jack-miller-fp3-valencia-2014

De altfel, ambii coechipieri ai celor doi rivali implicați la lupta pentru titlul mondial, s-au plasat și ei foarte bine. Alex Rins, coechipierul lui Marquez va pleca de pe poziția a 5-a, în timp ce Karel Hanika a încheiat un sezon slab printr-o performanță notabilă, completând a doua linie a grilei de start, prin poziția a 6-a obținută astăzi.

2014-11-07T144930Z_348358439_GM1EAB71RC301_RTRMADP_3_MOTORCYCLING-PRIX-PRACTICE

Alex Marquez a fost protagonistul unei căzături. Cu 15 minute rămase din sesiunea de calificări, acesta a pierdut fața în virajul 4, greșind într-o manieră similară cu Marc, fratele său mai mare. Spre deosebire de Marc, Alex a fost mai norocos, el reușind să continue nevătămat sesiunea de calificări. Nici Bastianini și Antonelli nu au scăpat fără căzături, cei doi componenți ai echipei GO&FUN Gresini Honda reușind să trântească motocicletele în aproape același timp, Bastianini în același buclucaș viraj 4, în timp ce deținătorul pole-ului, Niccolo Antonelli a căzut două viraje mai târziu, în al șaselea viraj al circuitului Ricardo Tormo.

Miller-and-Marquez-344x229

Mâine se va scrie istorie la clasa mică, unul dintre cei doi pretendenți urmând să fie nevoit să se recunoască. Va fi Marquez capabil să uite de micul incident de astăzi și să se concentreze asupra cursei sau va claca din nou? Dar Miller? Va repeta greșeala de la Aragon? La toate aceste întrebări privind ultimul titlu pus în joc și nu numai, răspunsul va veni mâine, duminică, 9 noiembrie, începând cu ora României 12, atunci când cele trei clase își vor desfășura ultimul spectacol pe 2014.