MotoGP Preview – Valencia

MotoGP Preview – Valencia

Ultima rundă a sezonului 2014 ne readuce în Europa. Două titluri mondiale au fost adjudecate de oamenii regelui, iar un alt om din Regatul spaniol se pregătește să se încoroneze la clasa mică, Moto3. Weekend-ul valencian, cu iz melancolic, va reprezenta ultimul spectacol pe două roți a cavalerilor ce mânuiesc motoarele campionatului mondial de motociclism viteză.

10 noiembrie 2013. O frumoasă și însorită zi de decembrie la Valencia. La câțiva kilometri depărtare de circuitul numit în cinstea lui Ricardo Tormo, una din legendele spaniole în competițiile pe două roți, Marc Marquez y Alenta scria istorie. Un puști venit cu a patra șansă la titlul mondial, nebăgat în seamă la începutul sezonului, venea din postura outsiderului categoric și uluia întreaga suflare motociclistică. În acea duminică de noiembrie, a curs multă cerneală, multe pagini din istoria clasei regină fiind rescrise. Probabil că Freddie Spencer știe cel mai bine de toate aceste fapte, întrucât recordul său ce data de fix douăzeci de ani, căzuse.

Marc-Marquez

Fast Freddie obținea titlul în penultima rundă din 1983, după una dintre cele mai frumoase curse din istorie, un duel pe cochetul Anderstorp din Suedia, cu nimeni altul decât Kenny Roberts Sr. , triplu campion mondial și deja un nume consacrat.L orenzo era acum în postura lui Roberts Sr. Campionul trebuia să se recunoască învins și să abdice din postura de rege al clasei mari.

spencerroberts83

Deschis publicului în septembrie 1999 de regele recent abdicat, Juan Carlos, circuitul din apropierea Valenciei poartă numele lui Ricardo Tormo, decedat cu puțin timp înainte de deschiderea oficială a circuitului, datorită leucemiei. 4 kilometri foarte strânși, dar și foarte tehnici și frenezia publicului dată de atmosfera asemănătoare stadioanelor de fotbal, fac din runda valenciană un prilej de spectacol.

1999 sau 2006 sunt doar dintre cursele memorabile desfășurate aici, la Valencia. Victoria nesperată a lui Regis Laconi, pe un Red Bull Yamaha WCM subdezvoltat a fost șocul sezonului, dar orice era posibil, până și MZ-urile reușind două pole position-uri în acel sezon.

Puțin respiro oferă circuitul valencian piloților, tocmai datorită succesiunilor de viraje, astfel, setarea motocicletei într-o manieră cât mai bună e securizată și de alegerea unor pneuri care să aducă un plus de performanță. Nouă viraje de stângă și doar cinci de dreapta fac ca pneurile asimetrice să fie folosite pe aceste circuit, compoziția acestora fiind mai dură pe partea stângă a pneului spate. Pe lângă toate aceste setări, temperatura joacă un rol esențial, având în vedere circumstanțele actuale și perioada din an, o setare a motocicletei pentru temperaturi mai scăzute este indicată pentru funcționarea optimă.

Pentru circuitul Ricardo Tormo, Bridgestone pune, ca de obicei, o gamă de pneuri diferită echipelor combatante. Opțiunile echipelor Honda și Yamaha pentru pneul spate sunt gumele de compoziție medium și hard, în timp ce Ducati, Suzuki și echipele de la clasa Open vor putea folosi compozițiile soft și medium.

Pentru pneul față, gruparea niponă oferă trei tipuri diferite: gume asimetrice extra-soft și soft și gume simetrice soft. În cazul apariției ploii, la Valencia se va folosi opțiunea de pneul soft, dar riderii vor putea folosi alte două opțiuni alternative pentru pneul față.

MOTO3

Noiembrie 2014. Clasa mică. Moto3. Duelul lupilor tineri. Probabil cea mai așteptată cursă a sezonului va fi cursa clasei mezine. Doi oameni. O singură coroană mondială, de altfel, ultima pusă în joc. Pe de-o parte avem un spaniol, dornic de glorie și afirmare, Alex Marquez, nimeni altul decât fratele mai mic al lui Marc Marquez. Această dinastie a Marquez-ilor a doborât și ea recorduri în 2014, fiind pentru prima oară în istorie când doi frați au câștigat grand prix-uri în același weekend.

millerymarquez

De altfel, un ipotetic titlu mondial adus de Alex ar rescrie cărțile de istorie ale motociclismului, fiind o premieră absolută în motomondial. Doi frați, campioni în același sezon la clase diferite. Nu ne rămâne decât să ne gândim la ce se va întâmpla peste câțiva ani, atunci când cei doi se vor duela la MotoGP. Probabil Kramer vs Kramer va fi o poveste pentru copii mici pe lângă Marquez vs Marquez.

alexmarquez

De cealaltă parte, favoritul publicului și după unii starul clasei, Jack Miller. Australianul, cusut din același material precum un Wayne Gardner, Mick Doohan sau Casey Stoner, e flămând de glorie. Un sezon magnific și saltul direct la MotoGP, ni-l va aduce pe cangurul de la Antipozi alături de Marquez, Rossi sau Lorenzo pentru 2015. Un titlu mondial al lui Miller ar consolida alegerea făcută de Honda de a-l sprijini pentru 2015, alături de LCR Honda.

miller

11 puncte îi despart pe cei doi candidați la titlul mondial al clasei Moto3, cu Marquez lider și Miller în urmărirea sa. O victorie australiană coroborată cu un loc în afara podiumului i-ar asigura trecerea lui Cangaroo Jack la MotoGP cu centura clasei mezine. În orice altă situație, Marquez se va alătura grupării Marc VDS Racing cu titlul la clasa Moto2. De altfel, criticii nu au contenit să judece decizia celor de la Honda de a-l ajuta pe Miller să facă saltul peste Moto2. Nici McCoy sau Barry Sheene n-au concurat la clasele intermediare, făcut saltul direct și intrând în memoria colectivă a fanilor pentru performanțele de pe circuit și nu numai. ( a se vedea cazul lui Barry Sheene)

Mai mult decât atât, etapa de pe Ricardo Tormo ar putea confirma și primul titlu pentru Honda la constructori după o pauză de 13 ani, ultimul trofeu obținut la 125 cmc datând din 2001.

MOTOGP

Clasa regină și-a desemnat de ceva vreme campionul. Marc Marquez traversează probabil cel mai frumos și glorios moment al vieții. E adulat precum un rockstar, reușește să doboare record după record, iar vârsta e de partea sa. La cei doar 21 de ani, are patru titluri mondiale în campionatul mondial de motociclism viteză, iar recordul de opt titluri la clasa mare, deținut de Agostini, poate fi doborât de acest puști minune.

marcmarquez

12 victorii, 13 pole position-uri și un titlu mondial obținut la pas. Cam așa sună descrierea succintă a unui sezon perfect pentru campionul spaniol de la Repsol Honda. Cu siguranță, în spatele cortinei, inginerii și mecanicii au dus greul și doar ei pot povesti cel mai bine această minunată povestea a unui an rupt din basm.

lorenzorossi

Singura miză majoră se mai joacă doar în interiorul celor de la Yamaha, pentru locul secund în clasamentul general al piloților, dar Valentino Rossi pornește cu prima șansă în duelul cu Jorge Lorenzo, aflat într-un reviriment spectaculos în a doua jumătate a sezonului 2014. Dacă sezonul ar fi debutat la Sachsenring, Lorenzo ar fi avut acum șefia campionatului în mâinile sale, dar cum un titlu se joacă în 18 reprize, spaniolul și al său număr 99, se află într-o luptă pentru locul secund. Pentru Jorge ar fi cea de-a patra astfel de distincție, după ce a încheiat pe 2 și în 2009, 2011 și 2013.

Ducati și restul lumii se află la momentul adio-urilor. Cal Crutchlow pleacă, Andrea Iannone vine. Italianul de la Pramac Ducati a avut parte de un sezon impresionant, iar cu un material tehnic pe măsura talentului demonstrat, ne-am fi putut aștepta și la o surpriză de mari proporții din partea sa. De cealaltă parte a monedei se află britanicul Crutchlow, văzut cândva ca fiind the next big thing  în motociclismul din Insulă. Un sezon modest, salvat parțial de ultimele runde acolo unde a ținut cât de cât pasul cu cei din frunte, iar mariajul cu Ducati intră la categorii marilor decepții. Sezonul viitor va rula alături de Jack Miller la LCR Honda, iar cu un material tehnic mai competitiv și mai fiabil, poate vom revedea numerele de magie ale lui Cal Crutchlow din perioada Tech 3.

Marele reviriment și probabil noutatea cea mai mare pentru Valencia este wild card-ul acordat de Dorna echipei Suzuki. Randy De Puniet readuce albastrul de Yamamatsu în prima scenă a motociclismului internațional. Așteptările nu sunt ridicole, prezența la Valencia însemnând mai mult un test de verificare a componentelor pentru îmbunătățirea modelului ce va redebuta după o pauză de patru ani, în primăvară.

suzuki

Suzuki înseamnă mult pentru istoria motomondialului, dând campioni de mare anvergură cum ar fi Roberts Jr., Uncini, Lucchinelli sau Sheene, ultimul fiind de altfel considerat cel mai reprezentativ motociclist din istoria participărilor Suzuki la clasa regină a motomondialului.

MOTO2

La clasa intermediară, totul s-a decis în urmă cu două săptămâni: Rabat și Marc VDS Racing campioani. Rezultatul era previzibil, cele 41 de puncte avans fiind aproape imposibil de surmontat de nordicul Kallio. Singurul duel posibil este pentru coroana de vicecampion, dar e puțin probabil ca Vinales să plece la Suzuki cu acest titlu onorific.

rabatcampeon

Cei doi elvețieni, Thomas Luthi și Dominique Aegerter duc un duel foarte interesant pentru locul al patrulea, cei doi fiind despărțiți de un număr mic de puncte în clasamentul general. De altfel, pentru cursa de la Valencia, nici Johann Zarco sau senzația italiană Franco Morbidelli nu pot fi scoși din calcul pentru un rezultat bun.

Decepție pe parcursul sezonului, Anthony West ar putea scoate un rezultat bun, dar doar o ploaie l-ar putea ajuta să reediteze succesul de la Assen. Australianul are nevoie certă de noroc, materialul tehnic lăsând de dorit, iar zeii ploii s-ar putea îndura de el la fel cum au făcut-o și în 1999 cu Regis Laconi, atunci când francezul a obținut cea mai surprinzătoare și neașteptată victorie a decadei la clasa 500 cmc.

99-Lacohi.eps

Ultimul bal al campionilor și totodată ultimul titlu pus în joc. Cine va pleca campion la Moto3 și cine se va muta la altă categorie cu mâna goală? Poate Jack Miller să surmonteze diferența sau Alex Marquez va urma exemplul fratelui său și va concura la siguranță? Dar dacă va ceda Alex presiunii propriului public?

Sunt multe întrebări, iar răspunsurile nu vor ezita să apară duminică la ora locală 11, atunci când, pe circuitul Ricardo Tormo va porni la drum cursa clasei mici, Moto3, fiind urmată și de celelalte două curse ale zilei, Moto2 și MotoGP.