Ultimul viraj pentru Tom Kristensen

Ultimul viraj pentru Tom Kristensen

Duse sunt zilele când să participi la Le Mans cerea mașini mai mult fiabile decât rapide. În era motoarelor economice și ecologice, fiabilitatea nu mai este o problemă, iar cursa s-a transformat într-un sprint ce ține o zi și-o noapte. Ca să reziști, ai nevoie de inteligență și simț al traficului. Caracteristici pe care Tom Kristensen le are din plin.

Danezul se va retrage din motorsport după 18 sezoane de competiție la nivel înalt. Recordul său de la Le Mans n-a fost egalat și constă în 9 victorii în cursa de 24 de ore, prima venind cu ocazia debutului, în 1997. Adăugați și 6 victorii la Sebring (alt record neegalat) și cui îi mai pasă de Formula 1? Deși nu se poate spune că nu a încercat:

Am testat pentru BAR și Minardi – mi-au oferit jumătate de sezon dacă pot face rost de bani, pe care n-am reușit să-i aduc, așa că am semnat cu BMW în 1998. Aceștia lucrau împreună cu Williams la proiectul pentru Le Mans. M-am descurcat bine la Williams și m-am înțeles cu Patrick Head. Am sperat că vom ajunge undeva și am testat monopostul de F1 dar îi aveau deja pe Zanardi și Ralf Schumacher. Au apărut deodată și Montoya, Button, Junqueira, Jörg Müller, așa că n-a mers.” A mai testat pneuri cu Jaguar și Williams o vreme, adunând zeci de mii de kilometri alergați într-un monopost F1, dar când Wolfgang Ullrich l-a chemat pe Audi R8 în anduranță, a spus adio visului. Avea 32 de ani și nu mai avea rost să se amăgească cu F1.

În 1997, când alerga în F3000 Ralf Jüttner de la Joest Racing l-a invitat pe danez să alerge alături de Michele Alboreto și Stefan Johansson. A reușit doar 18 tururi în antrenamente dar mașina celor trei s-a aflat pe primul loc la finele cursei: „Michele și Stefan au fost foarte sinceri cu mine. Michele cunoștea bine mașina și am petrecut mult timp cu el. L-am întrebat de linii ideale și schimbări de viteze – nu mi-a spus niciodată ce să fac dar mi-a dat răspunsuri bune, mi-a dat încredere. Michele era un tip tare bun.

Tom01

În 1998, BMW-ul V12 LM în care pilota s-a retras cu probleme tehnice după 4 ore de cursă. Kristensen l-a impresionat îndeajuns pe Patrick Head pentru a reîncerca atacul cursei de 24 de ore în anul următor, într-un V12 LMR revizuit. Au câștigat Sebring-ul dar Le Mans le-a scăpat din nou printre degete. Alături de JJ Lehto și Jörg Müller a condus cursa în majoritatea primelor 19 ore. În stint-ul lui Lehto mașina a suferit o defecțiune tehnică ce a dus la distrugerea motorului și o eliminare periculoasă din cursă pentru finlandez.

2000, 2001 și 2002, Tom Kristensen, Emanuele Pirro și Frank Biela au cucerit Le Mans-ul în Audi R8. În 2001, echipa se refăcea psihic după ce Michele Alboreto a suferit un accident fatal în testele pre-Le Mans. Iar în weekend-ul cursei ploua torențial. Acvaplanare pe toată suprafața pistei, cockpitul plin de apa adunată din cauza pilotajului la viteză mică în spatele safety car-ului. După o schimbare a cutiei de viteze, echipajul Audi tot a reușit să câștige cu un tur avans. Pe podium, piloții arătau deznădăjduiți, încă distruși de accidentul italianului. Dr. Ullrich le-a zis: „Asta este pentru Michele.” Au curs lacrimi pe acel podium.

Tom02

În 2002, spre miezul nopții o pană îl face pe Kristensen să piardă o parte din caroserie. După pitstop a trebuit să iasă cu o parte a mașinii fără aerodinamică. Dar cursa a fost a celor 3 din nou.

2003 a fost anul în care Audi a lipsit de la Le Mans. Kristensen a fost relocat la Bentley, alături de Dindo Capello și Guy Smith: „Bentley-ul era o mașină închisă – aerodinamică mai bună dar foarte puțin spațiu și o căldură sufocantă. În Audi vine căldură de la radiatoare și după o vreme caroseria se înfierbântă, dar respiri aer curat. Să alergi după safety car în Bentley era aproape de nesuportat – la viteze mici fluxul de aer prin mașină aproape lipsea.” Nimic nu l-a oprit din a câștiga din nou cursa.

Tom03

În 2005 câștiga pentru a 7-a oară, zdrobind recordul deținut de Jacky Ickx. Pentru 2006 Audi aducea la Le Mans turbo-diesel-ul R10 TDI iar Kristensen intra în echipă cu Allan McNish și Dindo Capello. R10-le a fost dus la victorie la Sebring, dar la Le Mans Capello a avut o ieșire încercând să depășească un backmarker. La Hockenheim, în 2007, Tom a avut un accident înfiorător în DTM, mașina sa fiind lovită din plin în lateral: „M-am trezit la spital, datorită adrenalinei mă simțeam bine, dar începând de luni, timp de săptămâni de zile m-am simțit amețit, cu dureri de cap. Mi-a luat 2 ani să mă refac complet.

În 2008, a 8-a victorie a venit într-un an în care Peugeot trebuia să zdrobească concurența. Dar echipajul Audi a ieșit învingător.

Trebuie să fii mereu concentrat. Dar și să abordezi totul cu inteligență. Mașina este puternică dar neatenția pilotului poate încheia cursa. Trebuie să te folosești de vibratoare. La abordarea unui viraj e mai simplu la intrare, când ataci cu roata mai puțin solicitată. Este mai critic la ieșire, când mașina apasă pe vibrator cu roțile solicitate. Cheia la Le Mans este să te descurci în trafic. De exemplu, noi atingem 340 km/h (n.n. 2010) iar modelele GT Porsche și Ferrari cam 290 km/h. Problema apare la frânare, atunci când mașinile GT, mai grele, vor frâna la 170 de metri înainte de viraj iar noi frânăm la 120. Atunci când ei încep frânarea noi suntem flat-out. Trebuie să poți citi traficul, pentru că abilitatea fiecăriua de a pilota variază. Când te apropii de o mașină, îți poți da seama dacă la volan e un profesionist sau un amator. Iei constant decizii: dacă să-l surprinzi pe interior, solicitând frânele și pneurile și poate să pierzi momentul sau să ai răbdare și să te folosești de o ieșire mai rapidă din viraj și să-l depășești pe următoarea linie dreaptă, folosindu-te și de aspirație. Am dialoul ăsta cu mine de 6-7 ori pe tur (…) Poate ploua mult la Le Mans, și ziua și noaptea. Pe ploaie tot mergi la maxim pe Mulsanne, dar viteza ta e mai redusă pentru că pneurile de ploaie încetinesc mașina. Vizibilitatea este o problemă, de cele mai multe ori nu vezi nimic în trafic. În 2001 am mers pe pneuri de uscat doar 5 din cele 24 de ore, în rest am mers pe pneuri de ploaie sau intermediare. Și acvaplanarea…

Cu Allan și Dindo fac o echipă foarte închegată. Se creează o legătură între piloți care câștigă împreună la Le Mans. Pot apărea discuții legat de set-upuri, dar ne respectăm așa mult și totul merge bine. La Audi, cei 9 piloți fac exact același timp în mașină, Dr. Ullrich insistă pe asta. Desigur, fiecare pilot vrea ca mașina lui să câștige, dar împărțim toate informațiile. Nu toate echipele de la Le Mans sunt așa (…) În 2008, una din mașinile noastre se afla la câteva tururi în urmă. Așa că am experimentat intermediarele pe ea, să vedem dacă se potriveau condițiilor meteo. Băieții ne-au ajutat să câștigăm, pentru că victoria este a întregii echipe. Cine nu e jucător de echipă sau e doar un mercenar, nu este păstrat în echipă.

Tom04

Nu mai există în motorsport ceva asemănător cu Le Mans. E o astfel de provocare. Nu există scuze, doar explicații. Tot ce poți face e să respecți regulile și să încerci să te îmbunătățești. E o cursă fantastică.

A noua victorie a venit în 2013, anul în care Toyota erau favoriții. Dar orice se poate întâmpla la Le Mans, mai ales când și Tom Kristensen se află pe pistă.

Mulțumim, Tom Kristensen!

Sursa interviului: Motorsport Magazine.