„Bianchi nu a încetinit suficient,” arată raportul FIA

„Bianchi nu a încetinit suficient,” arată raportul FIA

FIA a eliberat un comunicat cu privire la descoperirile efectuate de Comisia încredințată pentru a examina circumstanțele accidentului lui Jules Bianchi din MP al Japoniei. Acesta prezintă un set de concluzii și unul de recomandări în vederea sporirii siguranței tuturor competițiilor de motorsport în viitor.

Jules Bianchi este în continuare internat în stare critică, dar stabilă, într-un spital din sudul Franței, acolo unde a fost mutat din Japonia spre sfârșitul lunii trecute. Francezul a pierdut controlul mașinii sale Marussia în virajul 7 al circuitului de la Suzuka, lovind o macara mobilă de pe marginea traseului și suferind leziuni la nivelul capului.

Comisia încredințată cu investigarea accidentului a fost formată din 10 oameni, printre care foștii șefi ai echipelor Mercedes, respectiv Ferrari, Ross Brawn și Stefano Domenicali, precum și dublul campion mondial Emerson Fittipaldi. Aceștia au reluat toate datele cunoscute legate de accident și au eliberat un raport de 396 de pagini ce acoperă descoperirile lor și recomandări pentru viitor.

„Analizarea evenimentelor ce au dus la accidentul lui Bianchi indică prezența mai multor elemente cheie care ar fi putut să contribuie la accident, deși nici un element luat separat nu reprezintă o cauză,” începe comunicatul eliberat de FIA.

La un tur după ce Adrian Sutil a ieșit în decor în virajul 7 al circuitului, Bianchi a întâmpinat aceeași soartă. Raportul arată că trasa ideală în acel punct era acoperită de către apa care curgea în josul pistei.

„Bianchi nu a încetinit suficient pentru a nu pierde controlul mașinii în același loc de pe circuit ca Sutil.”

Raportul arată că deciziile luate de oficiali ca urmare a celor două accidente au fost în acord cu regulamentele. „Acțiunile luate după accidentul lui Sutil au fost în conformitate cu regulamentul și cu interpretarea a 384 de incidente din ultimii 8 ani. Fără a lua în considerare elemente dezvăluite după accident, nu a existat un motiv întemeiat pentru a trimite mașina de siguranță pe circuit fie înainte, fie după accidentul lui Sutil.”

„Pe durata celor două secunde în care mașina lui Bianchi a ieșit de pe circuit și a traversat suprafața de evacuare, el a apăsat atât pedala de accelerație cât și cea de frână, folosind ambele picioare.”

Algoritmul FailSafe este menit să taie puterea motorului în acel moment, dar sistemul Brake-by-Wire, prezent într-un design unic în cadrul mașinii Marussia, „s-a dovedit a fi incompatibil cu setările FailSafe,” lucru ce ar fi afectat viteza de impact, mai spune raportul.

Acesta menționează apoi detalii privind impactul suferit de francez. „Casca lui Bianchi a lovit partea de jos a macaralei. Magnitudinea loviturii și natura sa au cauzat o decelerare masivă a capului și o accelerație angulară care au dus la leziuni severe.”

„Toate procedurile medicale și de salvare au fost conduse cum trebuie, lucru considerat că ar fi contribuit semnificativ la salvarea vieții lui Bianchi.”

Soluții vehiculate imediat după accident privind acoperirea monoposturilor au fost determinate a fi „nefezabile” de către Comisie.

Aceasta a făcut și câteva recomandări și îmbunătățiri ale regulamentelor, considerându-le „relevante în multe cazuri de sporturi cu motor”.

Printre ele se numără noi reglementări ale folosirii steagurilor galbene duble, în special impunerea limitelor de viteză în orice sector al circuitului în care acestea sunt semnalate. Raportul ia în considerare și revizuirea elementelor de drenare a circuitelor, pentru ca acestea să includă și căile de acces spre pistă.

Ca urmare a discuției ce a avut loc legată de ora de desfășurare a cursei, Comisia a propus și o modificare a articolului 5.3 a Regulamentului Sportiv al F1. „Propunem ca o reglementare să fie stabilită, în așa fel încât startul unei curse să se dea la nu mai puțin de 4 ore înaintea apunerii soarelui, cu excepția curselor desfășurate noaptea. De asemenea, este recomandată revizuirea calendarului F1 pentru a evita, pe cât posibil, desfășurarea de curse în sezoanele ploioase locale.”

Întregul comunicat FIA poate fi citit aici.