WSR 3.5: Top 10 piloți 2014

WSR 3.5: Top 10 piloți 2014

În ultimii ani Seria Mondială Renault se impune nu ca o alternativă la formulele de promovare FIA ci ca principala serie ce poate purta denumirea de anticameră a Formulei 1. Renault propune o serie de promovare a piloților structurată pe 3 campionate de monoposturi a căror performanță crește progresiv: Formula Renault 1.6, 2.0 și cea mai importantă competiție Formula Renault 3.5.

Creșterea de interes pentru Seria Mondială vine pe fondul imposibilității FIA de a ține costurile sub control în seriile F3, GP3 și GP2 dar și a lipsei de coerență a regulamentelor tehnice. Cea mai afectată competiție pare a fi GP3, din ce în ce mai evitată de piloți. An de an, cele 3 clase ale Seriei Mondiale asigură un spectacol garantat la costuri mult mai rezonabile decât alternativa oficială. Paradoxal echipele de Formula 1 (în special Red Bull) își trimit tinerii piloți în WSR și nu în competițiile FIA.

După ce un val important de piloți talentați au promovat în serii superioare, 2014 surprinde printr-o Formulă Renault 3.5 lipsită de talente certe cu experiența necesară pentru a anima campionatul. Pe de o parte avem piloți împinși de la spate de interese financiare majore, piloți cu nume sonore pentru care este imperativ să obțină rezultate dar și viitoare talente încă neșlefuite. Deși cu o grilă aparent lipsită de valoarea anilor trecuți, cursele din 2014 au fost spectaculoase în mare parte, mai mulți piloți facându-se remarcați. Pe aceștia îi vom prezenta în cele ce urmează.

1. Pierre Gasly – Nou-promvatul pilot din Renault 2.0 s-a impus rapid ca cel mai serios rival pentru facilul campion al seriei Carlos Sainz jr. Nu a câștigat curse dar a terminat constant în puncte cu monopostul Arden,spre deosebire de rivali. După Nurburgring rămâne singurul pilot ce putea să îl mai prindă pe Sainz jr, iar în finala de la Jerez clasările solide în puncte au fost ca o palmă pentru deja încoronatul campion al clasei.

2. Roberto Merhi – Un pilot cu un potențial imens dar ghinionist să își găsească loc la o echipă cu resurse limitate. Zeta Corse este cunoscută pentru ”licitația publică”: cine plătește mai mult acela obține volanul și poate și ceva asistență tehnică. Probabil pilotul român Mihai Marinescu știe cel mai bine cum stau lucrurile cu Zeta. Un buget consistent, lucru destul de rar întâlnit în ultimii ani pentru un pilot de talent, i-a asigurat siguranța unui sezon complet lui Roberto Merhi. Ce avea să vină putem spune că este un miracol: 3 victorii, podiumuri și puncte în toate cursele terminate este o performanță cu care nu l-ar fi creditat nimeni la început de sezon. Expriența a fost clar de partea sa, fiind pe alocuri mai constant decât Sainz jr sau chiar Gasly însă diferența de material de concurs și-a spus cuvântul. Uneori s-a aflat la momentul nepotrivit fiind implicat în incidente de cursă, altfel mai mult ca sigur ar fi terminat sezonul pe locul 2 în campionat.

3. Carlos Sainz jr –  Pe fondul problemelor rivalilor datorate ori materialului de concurs precar în cazul lui Merhi sau a lipsei de experiență a lui Gasly, beneficiar al unui monopost DAMS aproape de perfecțiune juniorul Sainz a câștigat la pas o primă competiție majoră din cariera sa. Toate eforturile celebrului tată, a sponsorilor familiei au trezit interesul filierei Red Bull  ce l-au plasat la cea mai bună echipă din campionat. Rezultatele vorbesc de la sine: un început ridicol de campionat pe la coada grilei, apoi o serie de 7 victorii și o prestație nedemnă în ultimul weekend de la Jerez i-au adus titlul dar și locul în Formula 1. Din păcate pentru mulți piloți din filiera Red Bull visul de a accede în competiția supremă se transformă rapid în cel mai negru coșmar. Piloți precum da Costa, Buemi, Vergne, Alguersuari știu atât de bine acest lucru. Sperăm ca Sainz Jr să găsească un mediu favorabil la Toro Rosso și să fie un rival de temut pentru cel mai promițător talent al ultimilor ani, Max Verstappen.

Pe următorii piloți din top vom insista ceva mai puțin, precizând încă de la început valoarea scăzută a campionatului în sezonul 2014. Acești piloți fie au beneficiat de anumite conjuncturi favorabile care au adus la rezultate surprinzătoare, fie sunt piloți de perspectivă pe viitor dar beneficiari ai unor monoposturi mai puțin competitive care i-au privat de a concura la adevăratul potențial.

4. Will Stevens –  Este ultimul pilot din clasament care se încadrează în baremul de peste 100 de puncte acumulate. Echipa sa Strakka Racing este relativ nouă în cursele de monopost, fiind mai mult cunoscută din anduranță. A avut 2 podiumuri și 2 victorii atunci când rivalii au fost departe de lupta de pe podium, iar în rest a adunat timid ultimele puncte puse în joc. Se pare că sponsorii săi au intuit ceva determinare și i-au oferit lui Stevens un cadou inedit, prezența ca pilot la o etapă de Formula 1 cu aproape desființata echipă Caterham. Înafară de o cursă la pas constant la coada grilei și o serie de înjurături de la cei mai importanți piloți angrenați în Formula 1 talentul lui Stevens nu s-a putut vedea în prăfuitul monopost Caterham. Aceștia au continuat să aibă încredere în resursele financiare ale britanicului continuând parteneriatul și în prima sesiune de teste premergătoare sezonului 2015. Rămâne de văzut dacă cineva va investi în echipa codașă care a provocat cel mai mare val de antipatie în sezonul abia încheiat.

2014_FR_20_NEC_Nurburgring_36_Okeeffe_2

5. Matthieu Vaxiviere – Un alt tânăr francez ambițios încearcă să își facă intrarea în lumea bună a monoposturilor. Reprezentantul Lotus (Genii) l-a urmat pe rivalul său din Renault 2.0, Gasly. Evoluția sa stă între nesiguranță, lipsă de experiență pe un monopost puternic insă incepând cu etapa de la Nurburgring tânărul francez începe o serie impresionantă de clasări în puncte și chiar 2 podiumuri. Păcat că a absentat 2 etape (4 manșe) altfel ar fi avut o clasare mult mai bună în clasament. Pe viitor este un pilot de urmărit, care momentan participă la diferite teste atât in Seria Mondială cât și în competițiile GP3 sau GP2.

6. Oliver Rowland – Finalist al seriei Renault Winter Series Rowland a primit ajutor financiar din partea Racing Steps Foundation aflată în grija legendarului John Surtees, sprijin care l-a adus în cadrul echipei Fortec. Britanicul s-a achitat cu brio de șansa ivită numărându-se printre câștigătorii de etapă. Din păcate o serie de accidente în care a fost protagonist l-au privat de un loc mai bun în clasamentul general și îl penalizează drastic și în acest top.

7. Norman Nato –  Fapt îmbucurător în ultimul timp: asistăm la o adevarată invazie de piloți francezi de perspectivă prin seriile de monoposturi. Nato nu face nici el excepție, chiar dacă s-a urnit mai greu. Beneficiind de aportul celui mai bun monopost , DAMS, Norman iși trece numele în rândul câștigătorilor de etapă însă arată și o lipsă acută de constanță. Rezultatele bune sunt umbrite de dese clasări în pluton într-un anonimat desăvârșit.

8. Marlon Stockinger –  O prezență exotică pe grilă dar de perspectivă. Al doilea reprezentant Lotus, de origine filipineză, a stat mai mereu în umbra coechipierului său, însă când a avut șansa de a avea o cursă curată fără incidente s-a implicat în lupta pentru podium. Rezultatele îl confirmă ca fiind un tânăr de perspectivă care de îndată ce va căpăta și experiența atât de necesară ar putea să devină unul din protagoniștii seriei.

fr-35-sergey-sirotkin-inline

Un lucru cert este că rușii caută asiduu să se impună în competițiile internaționale. A trecut vremea când un Roman Rusinov sau Sergey Zlobin arătau cam la fel de penibil la volanul monoposturilor de teste Minardi precum israelianul Channoch Nissany. Ultimii vreo 10 ani au adus o implicare din ce în ce mai serioasă a rușilor fapt concretizat cu piloți de valoare precum Daniil Kvyat, o echipă în Formula 1 din păcate deja dispărută, Marussia, o structură de promovare a piloților în seriile suport de monopost (Russian Time), un sponsor generic (SMP)  și să nu uităm și de implicarea Lada în seriile de turisme.

9. Sergey Sirotkin –  Eternul aspirant la Formula 1 și tester Sauber are parte de sezoane din ce în ce mai slabe în Seria Mondială. Își respectă blazonul și continuă să câștige măcar o cursă pe sezon însă mai mulți factori au dus la inconstanță în acest sezon. Prezența sa pe grilele competițiilor depinde din ce în ce mai mult de seriozitatea sponsorilor care încep să îl părăsească.

10 Nikolay Martsenko – Gloria lui Sirotkin tinde să apună însă din spate vin tineri ruși dornici de afirmare. Un tânăr interesant este Nikolay Martsenko. Nu a făcut un sezon complet, fiind într-o echipă ce a promovat piloți pe interese financiare (Comtec) însă la cele 4 curse la care a luat startul a impresinat puternic: 3 curse terminate pe locurile 5, 6 și 2 au arătat un potențial în creștere. Ultima cursă de la Aragon a însemnat abandon dar și pierderea locului pentru restul sezonului. Sperăm că cineva îl va remarca și îi va da ocazia să arate de ce este în stare la volanul unui monopost mai competitiv.

 La finalul topului se impun 2 mențiuni. Prima are rolul de a atrage atenția asupra unei pilotese care în acest sezon a arătat sclipiri de talent și maturitate în anumite curse, cealaltă mențiune scoate în evidență dificultățile de adaptare într-o competiție superioară a rivalului lui Max Verstappen, francezul Ocon.

Olandeza Beitske Visser a petrecut mare parte a sezonului pe la mijlocul clasamentului cursă de cursă. Echipa sa AVF (Emilio de Villota) nu a putut pregăti un monopost echilibrat neavând nici o șansă de a accede spre top 10. Anumiți piloți pot impresiona însă și din mijlocul plutonului, rarele sclipiri de talent combinate cu fărâme de performanță ale monopostului exploatate la maxim ducând la clasări în puncte, 2 la număr pentru Visser. Cursa care atrage această mențiune pozitivă a fost prima manșă de la Jerez când pilotesa olandeză l-a ținut magistral la respect pe Pierre Gasly în lupta pentru locul 5. Un fapt îmbucurător este prestația solidă a olandezei în sesiunile de teste premergătoare anului viitor, teste efectuate în diverse serii. Rezultate nesperat de bune se văd în GP3 și  în actualul campionat Renault 3.5.

Mențiunea negativă se referă la prestațiile lui Esteban Ocon în WSR: 4 curse în WSR s-au concretizat în doar 2 puncte aduse de un loc 9. participarea în cadrul echipei Comtec nu este o scuză dat fiind rezultatele unui alt sezonier Martsenko menționat în top.

AUTO - TESTS JEREZ FR 3.5 2014

Dacă la început acuzam forma slabă a piloților angrenați în sezonul 2014, observăm o creștere calitativă pentru sezonul 2015.  Vor veni piloți din seriile FIA, GP3 și F3 dar și tinere speranțe din Renault 2.0.

În ultimul timp se observă apariția unor piloți cu nume care au trecut meteoric și prin Formula 1. La limita afirmării se află piloți atent îndrumați de tați cu talent în competiții premergătoare clasei regine (unii) dar care datorită unor conjuncturi nefaste au clacat în Formula 1. Cât de curând vom revedea la lucru nume precum Panis, Alesi sau chiar Deletraz. Ceea ce face Jos Verstappen pentru talentatul său fiu se întâmplă si cu ultimele 3 vlăstare menționate. Dacă numele Deletraz asociat cu Formula 1 provoacă zâmbete, trebuie spus că juniorul are acel ceva care i-a lipsit cu desăvârșre tatălui său… talentul.

Aurélien-Panis-Eurocup-Formula-Renault-2.0-2012-Barcelone