Williams Martini Racing FW37

Williams Martini Racing FW37

Formula 1 se schimbă. Apar noi tehnologii şi noi oameni în peisaj. Iar domeniul în care se vede cel mai bine acest lucru este cel de Relaţii cu Publicul sau PR. După ce anul trecut echipa Williams a decis să-şi lanseze monopostul FW36 printr-un articol şi o copertă de revistă, mutare  inspirată la nivel de imagine, anul acesta biroul de PR al lui Frank Williams a recidivat.

Monopostul FW37 a fost prezentat în acelaşi fel. Un render 3D al modelului care va putea fi văzut în carne şi oase – sau mai bine zis în fibră de carbon şi aluminiu – pe 1 februarie, pe pista de la Jerez.

Ce s-a schimbat ? Dacă citim ce a declarat Pat Symonds, atunci, chiar foarte multe. Evident, nu avem motive de îndoială, până la urmă el este “părintele” monopostului. Numai că render-ul de pe prima pagină a revistei ascunde multe.

Primu lucru care se observă este nasul monopostului. După ce anul trecut interpretarea regulilor de către ingineri în maniera nasului unei maimuţe proboscis a dus la critici din partea fanilor, FIA decide să modifice regulamentul în încercarea de a face monoposturile mai arătoase. Evident, ce nu au luat ei în considerare este inventivitatea designerilor. Ei vor găsi întotdeauna metode şi variante prin care rezultatul final să fie unul care să le convină lor din punct de vedere al performanţei şi nu neapărat din punct de vedere estetic. Aşadar, monopostul FW37 are un nas scurt, mult mai scurt decât cel de anul trecut, mai pătrăţos şi cu o protubernaţă cât se poate de scurtă pentru a satisface cerinţele regulamentului. S-a încercat desenarea unui nas care să perturbe cât mai puţin posibil curgerea aerului în partea frontală.

Este cunoscut faptul că monopostul Williams de anul trecut a fost unul dintre cele mai zvelte de pe grilă, dacă nu cel mai zvelt, departamentul aerodinamică al echipei lui Frank Williams reuşind să producă o caroserie care produce foarte puţin drag. Iar noile reguli privitoare la forma nasului monoposturilor în 2015 au trebuit să fie foarte bine studiate pentru a avea un impact minim asupra restului monopostului. Pat Symonds declara că schimbările nu au fost numai la nas în sine: șasiul a fost modificat pentru a acomoda o înclinaţie diferită de la bulkhead spre cockpit. Iar asta a dus la schimbarea geometriei suspensiei faţă.

Depsre suspensie s-a vorbit înainte de sfârşitul anului. Părerea multor specialişti era că se va încerca copierea design-ului folosit de Mercedes anul trecut pentru braţul inferior al suspensiei. Williams a ales să folosească design-ul clasic, cu partea inferioară formată din două braţe distincte unite doar în punctul de prindere al roţii.

Sidepod-urile sunt mult mai înguste decât în 2014, forma generală fiind aceeaşi – undercut agresiv şi “împachetare” extremă. Deşi Williams nu mai foloseşte acea cutie de viteze micro, folosită în 2013, designul părţii posterioare aminteşte de acele vremuri.

Aripa spate pare identică cu cea de anul trecut, din nou, inginerii din Grove găsind o modalitate de a nu monta unul sau doi piloni centrali pentru o susţinere suplimentară a acesteia.

Evident, monopostul FW37 se va schimba substanţial până la prima cursă din Melbourne. De obicei, render-ul 3D nu prezintă monopostul complet tocmai pentru a nu da pe faţă toate cărţile inginerilor.