Superbike 2015 – În plan secund, cobaiul

Superbike 2015 – În plan secund, cobaiul

Imixtiunea Dorna în mondialul de Superbike a redus în ultima vreme orice șansă ca această competiție să rivalizeze cu motomondialul. Trecut-au anii în care majoritatea producătorilor asigurau o varietate de modele la care MotoGP-ul nici nu visa.

Între motomondial și Superbike mereu a existat un flux bidirecțional de piloți, iar această iarnă nu face excepție. Nume grele, cu victorii, au plecat din Superbike, precum Loris Baz, Eugene Laverty sau Marco Melandri. Mai grav este atunci când și constructorii procedează la fel, iar Aprilia tocmai asta a făcut, sistând sprijinul de uzină din SBK pentru a se concentra pe asaltul clasei MotoGP.

La capitolul sosiri, avem două categorii – cei care nu și-au mai găsit locul pe criterii valorice sau financiare în clasele CM de viteză și cei ce-și continuă ascensiunea pe filierele suport ale SBK: Stock 600, Stock 1000 și Supersport. Divizia ”refugiați” cuprinde perechea lui Jorge Martinez Aspar de la Moto2 – Nico Terol și Jordi Torres, dar și pe Randy de Puniet, care a dus greul dezvoltării inițiale a prototipului Suzuki de clasă MotoGP, după care a fost invitat să lase locul altora mai determinați (Aleix Espargaro), sau mai de viitor (Maverick Vinales).

Campionii din Supersport și Stock 1000, olandezul Michael van der Mark, respectiv argentinanul Leandro Mercado, au primit șansa de a urca la clasa mare. Ar trebui să stăm cu un ochi și pe spaniolul Roman Ramos, campion național al clasei Moto2, care va pilota un Kawasaki.

Plecarea celor de la Aprilia a semănat haos la finele stagiunii 2014. Campionul Guintoli a rămas fără ghidon și a trebuit să aleagă cea mai bună ofertă disponibilă, trecând la PATA Honda, de unde Johnny Rea plecase înspre Kawasaki, pe locul eliberat de Loris Baz. După doi ani pe Suzuki, doi pe Ducati și doi pe Aprilia, Sylvain continuă să-și completeze paleta variată de modele. Alături de el va pilota modelul CBR1000RR van der Mark, un campion credibil al clasei inferioare, cel mai așteptat debut al anului.

Fostul său coechipier, Marco Melandri, nu prea dorea să pună osul la dezvoltarea prototipului de MotoGP al constructorului italian, motiv pentru care a insistat o vreme să primească o motocicletă Aprilia de client, cu care să rămână în Superbike. În final, probabil că șefii au plusat, iar Marco a luat cecul și s-a lăsat antrenat în proiectul uzinei, dar acum regretă și solicită revenirea în SBK. Astfel, Red Devils Roma, echipa-satelit ce va concura cu modele Aprilia anul acesta a trebuit să recurgă la veteranul Leon Haslam, alături de Jordi Torres. Spaniolul e ferm pe poziție și se pregătește de noul sezon, respingând momentan rocada cu Melandri.

Kawasaki jubilează, după ce au scăpat de marea rivală din ultimele sezoane. Rămâne de văzut cât va avea voie Rea să-l deranjeze pe Sykes, căruia pare să i se deschidă un bulevard în față către al doilea titlu mondial. Momentan, cadrele din pre-sezon afișează bună dispoziție și antantă cordială între cei doi britanici, însă determinarea lui Rea nu prea se potrivește cu poziția de locotenent, iar pista ne va oferi răspunsul.

Amenințarea ar putea veni tot din Peninsulă, de vreme ce echipa de uzină Ducati are gânduri mari cu modelul Panigale R. Gigi dall’Igna a păstrat și cuplul de piloți Davies-Giugliano, în ciuda deselor sincope ale celui din urmă. Chaz Davies însă reprezintă o garanție, după un an de adaptare la nărăvașul model italian. Althea Racing aduc alte două modele Ducati de client, pentru Matteo Baiocci și Nico Terol, ultimul fiind într-o tentativă disperată de a-și resuscita cariera.

Și MV Agusta se pregătește de o implicare mai serioasă, strângând rândurile în jurul uzinei, după colaborarea de anul trecut cu Yakhnich. Singurul pilot confirmat este Leon Camier, alt plimbăreț ce a văzut cam de toate în ultimii cinci ani de Superbike: Yamaha, Aprilia, Suzuki BMW.

Alex Lowes rămâne la Voltcom Suzuki, unde-l va avea ca partener pe Randy de Puniet. Linia de piloți promite, însă și anul trecut motocicleta a rezistat cu greu în plutonul fruntaș, silindu-i de multe ori pe Lowes și Laverty să recurgă la overriding, ceea ce duce la un singur final – căzătura.

Dintre cei cinci piloți BMW, cel mai spectaculos (dar totodată ghinionist cu accidentările) este Sylvain Barrier, așteptat de ceva vreme să strălucească, așa cum o făcea la Stock 1000 (două titluri). Comparativ cu multe nume de mai sus, care au schimbat motocicletele aproape an de an, Barrier este fidel mărcii bavareze, formând un binom solid. Și formația JR Racing promite, cu doi piloți experimentați: Toni Elias și Ayrton Badovini, ultimul venit după dezamăgirea trăită cu proiectul Bimota.

În fine, vești bune vin și de la contingentul american al constructorului Erik Buell, care aduce două prototipuri – unul pentru cel ce a adus primele puncte ale EBR anul trecut, Larry Pegram, iar celălalt pentru un pilot de alt calibru – Niccolo Canepa. Inputul adus de italian ar putea aduce un mare pas înainte pentru Buell și echipa sa, primul constructor american ce punctează în World Superbike.

La capitolul circuite, Dorna folosește din nou mondialul de Superbike pentru a testa calitatea organizării unor noi etape, în vederea integrării lor ulterioare în MotoGP. Anul acesta, este rândul Thailandei, care va găzdui etapa a doua pe noul traseu Chang. Se zvonea și o călătorie în America de Sud, în Chile, însă calendarul final propune doar două adăugiri față de anul trecut: Thailanda și revenirea în Rusia. Prima etapă va avea loc la Philip Island, pe 22 februarie, cu mai bine de o lună înainte de începerea stagiunii din MotoGP.