TC2000 vs Stock Car Brasil – provocarea Americii de Sud

TC2000 vs Stock Car Brasil – provocarea Americii de Sud

Împătimiții competițiilor de turisme cu siguranță nu pot neglija fenomenul din America de Sud. În această zonă a lumii întâlnim două campionate deosebit de spectaculoase, cu un nivel ridicat de performanță atât la nivelul mașinilor înscrise cât și a piloților implicați. Competițiile care ies în evidență sunt seria argentiniană TC2000, respectiv campionatul brazilian Stock Car V8.

Iubitorii de turisme găsesc în general două motive pentru a urmări și aceste serii mai puțin mediatizate în Europa: spectacolul de pe pistă caracteristic unui campionat bine organizat și sănătos din punct de vedere financiar (nu putem vorbi de aceste lucruri în seria mondială WTCC), respectiv bucuria de a revedea la lucru piloți ce de-a lungul carierei au trecut ori prin Formula 1, ori alte serii mult mai cunoscute.

Din campionatul argentinian îl putem aminti pe Norberto Fontana – fost pilot Sauber în perioada de creștere a echipei, dublu campion al seriei de turisme în 2002 și 2010, prezent și la Raliul Dakar în ultimii ani, sau pe Esteban Tuero – pilot promițător în Formula 1, ce și-a pierdut încrederea în talentul său după o serie de accidente, având o evoluție ștearsă în cursele de turisme până la retragerea definitivă din motorsport. Gaston Mazzacane  a încercat și el seria de turisme, dar la fel de anonim precum în Formula 1.

Seria Stock car V8 braziliană a dat nume mai sonore precum Luciano Burti, un pilot talentat ce s-a blazat într-un monopost Prost necompetitiv, și el protagonist al unui accident major; Antonio Pizzonia – pilot ce nu a confirmat niciodată în Formula 1 deși a pilotat și pentru Williams în perioada competitivă a echipei, Ricardo Zonta – văzut inițial ca un prospect interesant dar care nu a arătat nimic pe monoposturi cât de cât decente; Bruno Senna, purtătorul unui nume mult prea mare pentru talentul său real; Rubens Barichello – văzut inițial ca un urmaș al marelui Senna, dar reușind mereu să rateze oportunitățile oferite – totuși, în campionatul brazilian de turisme pare să fi renăscut devenind campion în 2014. Mai putem aminti de Wilson Fittipaldi, Christian Fittipaldi, Roberto Moreno, Tarso Marques – pilotul ce a avut deosebitul ghinion de a debuta de 3 ori în Formula 1 cu Minardi, în momente dificile pentru echipă; Chico Serra, Enrique Bernoldi – care ne încânta uneori cu evoluții promițătoare la volanul monoposturilor Arrows și chiar Jaques Villeneuve, care a trecut prin campionatul brazilian după ce a fost fugărit din Formula 1 și nu a mai găsit loc în vreo serie europeană de anvergură.

America de Sud a fost întotdeauna atrasă de competiție. De la fotbal până la Formula 1, sufletele de origine latină și-au aclamat eroii, care nu s-au lăsat așteptați. 1979 a fost un an bun pentru seriile de turisme, care au migrat în mai multe țări din continentul sud american. Dintre acestea s-au distins rapid seria argentiniană și braziliană.

Deși în trecut TC2000-ul argentinian nu a produs piloți care ulterior să confirme în competiții mai mari, în ultimii ani s-a remarcat un nume important: Jose Maria Lopez. Acesta a avut șansa de a debuta în Formula 1 în 2010 la volanul unui monopost american USF1, monopost care din păcate nu a văzut lumina zilei niciodată. După o participare ca wild card la o cursă de WTCC soldată cu victorie la finele lui 2013, și-a asigurat un loc în nou apăruta echipă Citroen. Având coechipieri mult mai cunoscuți și cu titluri în campionatul de turisme sau raliuri (Yvan Muller și legenda raliurilor, Sebastien Loeb), Lopez a reușit să li se impună încă de la prima cursă de WTCC, adjudecându-și titlul la finalul sezonului 2014.

În Tc200 întâlnim modele de mașini de la producători precum Chevrolet (Cruze), Honda (Civic), Toyota (Corolla), Renault (Fluence), Peugeot (408), Fiat (Linea) dar și echipe private, ce folosesc modele mai vechi de la Ford (Focus), Volkswagen (Vento) sau Peugeot (307). Până în 2012 se foloseau motoare de 2000 cc cu modificări minime față de cele standard ale modelelor de serie. Din 2012 se folosește un motor standard pentru toate mașinile, asemeni modelului NGT din campionatul britanic BTCC. Motoarele sunt de 2,7 litri V8, ce dezvoltă 430 CP. Toate modelele prezente sunt cu tracțiune față.

Până la apariția lui Rubens Barichello în seria braziliană Stock Car V8 , Tc2000-ul argentinian părea să fie mai popular. Din punct de vedere valoric, fapt confirmat și de lista piloților ce au concurat în Brazilia, Stock Car-ul are o credibilitate mai mare. Figura emblematică a campionatului brazilian este Ingo Hoffmann, ce a concurat de la debutul seriei din 1979 până în 2008. El deține recordul de victorii dar și pe cel al titlurilor obținute, nu mai puțin de 12 (1980,1985, 1989-1994, 1996-1998 și 2002).

Din când în când mai participă ca wild card în WTCC cunoscutul Caca Bueno. Evoluțiile din seria mondială sunt în majoritatea cazurilor modeste spre ridicole. Puțini știu însă că Bueno este de 5 ori campion Stock Car  (2006,2007, 2009, 2011 și 2012). De asemenea, Bueno deține recordul de viteză de 345km/h cu o mașină stock car în afara unei curse oficiale.

Este posibil ca în viitor puterea mașinilor să ajungă la 600 CP. Un model de competiție propus de Peugeot (408)  cu consumabilele necesare participării la întreg sezonul ajunge să coste aproximativ 220.000 de dolari.

Cele două serii, cea argentiniană și cea braziliană, vor debuta în martie pe 15 respectiv 22.

Seria argentiniană nu și-a definitivat încă calendarul, iar cursele din Stock Car V8 sunt programate sub acest calendar.

Cursele Super TC2000 se pot urmări în format live stream aici în timp ce campionatul brazilian este transmis de posturile Globo TV sau Sport TV.

 TC 2000

Stock Car Brasil

—————————————
Săptămâna 23 februarie – 1 martie 2015 decurge sub conceptul La Semana Sudamericana. Autorii Pitstops vă vor prezenta lucruri mai puțin cunoscute despre seriile și piloții sudamericani din istoria motorsportului.
Deja apărute:
STW 1994 – Revanșa lui Johnny Cecotto