PitStops la cota 1000!

PitStops la cota 1000!

Săptămâna trecută, PitStops a atins un număr rotund – 1000 de articole publicate. Cu această ocazie, vă îndemnăm să (re)citiți câteva texte care credem că ne fac cinste.

Pe durata a zece luni de zile, site-ul nostru a oferit 1000 articole de calitate din lumea vastă a motorsportului, bazându-se atât pe o misiune de informare, cât și pe una de educare a publicului în spiritul calității.

În mai 2014, o echipă de pasionați a demarat proiectul PitStops cu entuziasm, dorind să se afirme pe o piață care suferă din lipsa de informații și de păreri avizate. Nișa s-a creat de la sine, prin dezinteresul site-urilor de sport față de lumea curselor.

„Pe fondul tabloidizării presei, reacționăm printr-o deosebită atenție la detalii, prin calitate și aport personal al redactorilor,” spuneam atunci.

„Acest PitStop nu e contracronometru, nu se înscrie în cultura de fast-food și fast-living. Personalul nostru nu vă va servi cu shot-uri de 3 rânduri sau cu titluri bombastice, care vă sfidează capacitatea intelectuală. Nu ne camuflăm articolele într-o pădure ecuatorială de pop-ups și vă lăsăm libertatea de a da click când și unde doriți.”

„Astăzi oferim publicului românesc ceea ce nu are momentan: un portal profesionist dedicat motorsportului. Scris de pasionați, pentru pasionați. Astăzi oferim ceea ce ne-ar fi plăcut nespus să primim și noi când eram copii.”

După zece luni în care am crescut frumos, PitStops este în plină expansiune, acoperind mai multe competiții decât oricine altcineva de pe piața românească.

Suntem mândri că putem contribui în viața fiecărui cititor cu texte scrise diferit: cu drag și cu scopul precis de a educa prin puterea exemplului. Vom continua să vă mulțumim prin munca pe care o facem.

Cu ocazia depășirii acestei borne, ne face deosebită plăcere să anunțăm o nouă serie la care echipa PitStops va lucra. La fiecare început de lună, „Retrospectiva Lunii” vă va oferi cele mai interesante și importante articole ale celei anterioare într-un format simplu, dar incitant – pentru că articolele cu adevărat bune merită citite de mai multe ori.

Așadar, deschidem lista cu acest best of ce cuprinde începuturile și creșterea sigură de care am avut parte în aceste prime zece luni. Articolele sunt afișate în ordinea apariției.

1. Istoria sponsorizărilor ep.1 – băuturi energizante

SponsoriAlcool

Da la băuturi energizante la tutun, trecând prin alte categorii precum băuturile alcoolice, soluțiile informatice sau de telecomunicații, echipa noastră a luat la rând istoria sponsorizătilor din motorsport într-unul din primele proiecte cu care ne-am ocupat. Întreaga serie încearcă să explice prezența marilor sponsorizări ce au avut loc de-a lungul timpului și de ce respectivele branduri au decis să intre în acest joc în care se învârt milioane și milioane de dolari.

În primul articol din serie, Alexandru Șiclovan explică: În concluzie, băuturile energizante nu au acceptat poziția de sponsori clasici, care doar virează sume de bani către echipe și folosesc piloții ca vectori de imagine, ci au condus la adevărate filiere ce rivalizează cu academiile marilor constructori, facilitând accesul tinerilor către marea performanță. Pe fondul crizei economice și al dispariției reclamelor la tutun, energizantele devin răul necesar al motorsportului actual și adesea obțin exact ceea ce își doresc, pe căile pe care doresc, pentru că esența este aceeași – banul dictează.”

2. Curse Clasice: Monaco 1984

Monaco-1984

Marele Premiu al Principatului Monaco a fost mereu cel mai așteptat moment al unui sezon de Formula 1 – adevărata bijuterie a calendarului competițional. Străduțele micului stat au fost în 1984 martor la una dintre cele mai interesante și totodată controversate curse din ultima jumătate de secol. Pe o ploaie neiertătoare, doar opt din douăzeci de mașini au reușit să încheie.

A fost ziua în care Ayrton Senna a atras atenția lumii asupra sa definitiv, dar Valentin Răducan sugerează că altul a fost eroul zilei:

„Michelin a venit cu ultima versiune de pneu de ploaie pe care a oferit-o și celor de la Toleman. Cerul s-a deschis înainte de start pentru a egaliza șansele. Iar Senna a sărit astfel în brațele istoriei, care l-a adoptat imediat drept cel mai răsfățat fiu al său. Însă cineva pornit de pe ultima poziție și având în mâini cea mai lentă mașină dintre toate, l-a eclipsat până și pe semizeul brazilian. Pentru o clipă a părut că Bernd Rosemeyer s-a întors pe pistă pentru a le arăta din nou drumul corect celorlalți.”

3. Simte, ascultă, atinge-ți idolii!

Simte, atinge

Alexandru Șiclovan l-a luat cu el pe Tiberiu Pal și cei doi au făcut o excursie la Hugaroring, acolo unde s-a desfășurat una din etapele sezonului DTM. Impresionat, Alex s-a întors pentru a ne îndemna în acest editorial să mergem cât se poate de mult la curse pentru experiențe pe viu – costuri mici, satisfacții imense, cum zice el. Dacă prezența la o etapă de Formula 1 aduce după sine multe neajunsuri, o serie precum DTM-ul poate să deschidă noi perspective.

După ce am asistat în 2012 la etapa de IndyCar de la Sonoma, aceasta a fost o nouă ocazie de a vedea cum se pot organiza altfel lucrurile și de ce alte competiții profită și învață din greșelile care afectează Formula 1 ca experiență live. Așadar, recomand sincer să mergeți la curse de toate felurile și să faceți comparațiile singuri.”

4. Interviu cu Alex Toril și Alan Woodhead (T-Sport, F3)

Interviu TSport

Cu ocazia aceleiași deplasări, Alexandru și Tiberiu au stat de vorbă cu componenții uneia dintre echipele angrenate în Formula 3 europeană. La mai puțin de două luni de la începutul aventurii PitStops, era prima mare ușă ce ni s-a deschis. Pilotul Alex Toril și directorul tehnic Alan Woodhead le-au ținut companie și le-au oferit informații din interiorul sportului. Interviul a fost savuros.

„T-Sport este o echipă britanică axată exclusiv pe Formula 3. A participat întâi în campionatul britanic (din 2002), migrând în noul campionat european sub egida FIA în 2012. […] Cei de la T-Sport ne-au arătat toate detaliile activității, de la pregătirea mașinilor și analiza datelor de telemetrie până la meniul piloților, delectându-ne cu umorul fin britanic și cu ore bune de no-nonsense talking.”

5. 11 iulie 1971: Epitaf pentru Pedro Rodriguez

Hermanos-Rodriguez

În decurs de numai nouă ani, doi frați mexicani și-au văzut carierele de piloți de GP scurtate de accidente fatale. Pedro și Ricardo Rodriguez au fost adorați în țara natală, pilotând împreună la Le Mans în 1960. Moartea fratelui său mai mic la numai 20 de ani l-a schimbat pe Pedro, unul dintrei cei mai buni piloți pe ploaie ai generației sale. Liviu Aileni rememorează ziua accidentului care a pus capăt vieții lui.

La Nuremberg, pe 11 iulie 1971, se disputa o etapă a campionatului Interserie, pentru mașini de Grupa 7, echivalentul european al Can-Am. Organizatorii evenimentului au făcut totul posibil pentru a-l atrage pe Rodriguez, campionul în exercițiu al Campionatului de Anduranță, unde spulberase echipele Ferrari și Alfa în al său Porsche 917 pregătit de John Wyre Automotive. Numele său ar fi adus o vânzare nemaipomenită de bilete.”

6. Interviu cu Prințul Leopold al Bavariei

Printul

Ce treabă are un prinț cu o publicație de motorsport? Ei bine, acesta are! Prințul Leopold al Bavariei a avut o carieră lungă și frumoasă, inițial la viteză în coastă, apoi în varii campionate de turisme și chiar la Cursa de 24h de la Le Mans.

La Spielberg, în Austria, Alexandru Șiclovan a stat de vorbă cu Alteța Sa Regală, aflând cum s-a dezvoltat pasiunea sa pentru mașini și curse, dar și detalii ale carierei lui. Unde mai punem că apoi s-a urcat chiar și într-un BMW E24 alături de Prinț pentru un tur în inima pădurilor din Stiria? Despre toate acestea într-un interviu în trei părți.

„În 1984, Prințul Leopold al Bavariei termina al patrulea în prima cursă DTM din istorie, la volanul unui BMW 635CSi. La treizeci de ani distanță, am avut onoarea de a petrece o după-amiază la povești cu alteța sa regală la Spielberg. Apoi am trecut de la teorie la practică, urcându-mă în legendarul E24 condus de prințul Leopold – un moment sublim pentru nostalgicul din mine, purtat pe dealurile fostului Osterreichring de distinsul și abilul ambasador actual al constructorului german BMW.”

7. Profilul unei viitoare campioane – Ruxandra Crețu

RuxandraCretu03

Portretul tinerei Ruxandra Crețu, o prezență atipică pe un circuit de viteză, este realizat de Elena Popa, la rândul ei pilot de karting. Despre cum e să fi fată într-o lume catalogată des drept una „a bărbaților” și nu numai, în acest text original.

Performanța vine cu sacrificii, cu sudoarea frunții, iar performanța în motorsport este un pachet complementar care întrunește mai mulți factori: talent, muncă și material de concurs competitiv. Este de ajuns ca unul dintre factori să lipsească pentru a nu te diferenția de restul plutonului.”

8. Tech Review: Spa & Monza – Speed up the game

Tech Review

Se ia un graphic designer experimentat și se combină cu o pasiune nebunească pentru Formula 1, analize și detalii de ordin tehnic. Rezultatul se numește Dragoș Soare-Rada, iar al său review tehnic al curselor de la Spa și Monza de anul trecut este numai unul dintr-o sumedenie de texte de excepție însoțite cu imagini originale create chiar de autor.

9. (Adrenaline) Rush

rush_poster-620x368

Filmele despre motorsport au câștigat în popularitate în ultima vreme. Subiectul este abordat din diferite unghiuri, fie că este vorba despre explorarea vieții unui pilot pentru ca aceasta să fie transpusă în lung-matraje sau documentare, fie că este vorba de o poveste fictivă elaborată în jurul cailor putere. Alex Gîrda ne spune părerea lui despre Rush, cel mai recent și de succes film dintre acestea.

„Morgan a ales una dintre cele mai înflăcărate rivalităţi ale acestui sport şi datorită cronotopului, una dintre cele mai scăpate de sub control epoci ale F1: Lauda-Hunt, anii 70. Apoi, accelerând, britanicul a obţinut cooperarea unui regizor cu care lucrase înainte, Ron Howard. Cu numele unui câştigător de Oscar ataşat proiectului, banii și licenţele s-au aşezat frumos la loc iar noi am avut parte de primul major motion picture legat de Formula 1.”

10. Caterham, istoria unui eșec așteptat

Caterham

În 2010, 4 echipe plecau la drum cu ambiții și pretenții mult exagerate: USF1, Campos (Hispania-HRT), Lotus (Caterham), Virgin Manor (Marussia). Tragem linie după 5 ani de la debut și constatăm că am revenit la situația inițială de la final de 2009 – o grilă maxim 20 de monoposturi,” scria Tiberiu Pal în începutul articolului său.

Situația s-a înrăutățit și mai mult de atunci, iar istoria echipei Caterham, pe care Tiberiu o analizează din fel și fel de perspective în acest text, este un exemplu trist al stării în care se află Formula 1 în momentul actual. Numele unui român, Constantin Cojocar, s-a intersectat cu traseul echipei create în 2010.

11. The WEC status quo

WEC

În ceea ce privește cursele de anduranță și campionatele aferente, Mihai Fira este un as în materie. În acest articol în limba engleză, el trece în revistă factorii care au contribuit la un sezon de excepție al Campionatului Mondial de Anduranță FIA în 2014, totodată privind înainte spre un 2015 care ar putea să se dovedească și mai palpitant.

„Since Porsche left the top prototype ranks back in 1998, every sportscar racing fan has been waiting to see the light at the end of the tunnel which is, in this case, the return of the most coveted brand at the 24 Hours of Le Mans in a position that gives them a legit chance at the overall victory. They made a mission out of this return, the 919 Hybrid making its debut via a 3rdplace at the opening round of the championship at Silverstone in spring. This led some to believe that Porsche might have a shot at winning the 24 Hours out of the box and indeed they were leading into the 22nd hour…”

12. Generația tânără de la Toro Rosso

Toro Rosso

Pe parcursul existenței sale, Red Bull și sora ei mai mică, Toro Rosso, au pus accent pe dezvoltarea de piloți tineri prin intermediul mai multor proiecte menite să atingă un mare obiectiv final: titluri în Formula 1. Faptul că acest obiectiv a fost atins de patru ori consecutiv spune că strategia lor a fost una excelentă.

Dan Dracea analizează noul line-up al echipei „satelit”, ce îl are în componență pe Max Verstappen, pilotul care odată cu luna martie deține noul record în ceea ce privește vârsta sa de debut în F1 – un record ce ar putea să nu mai fie atins vreodată.

„Având 27 și respectiv 24 de ani (încă tineri, obiectiv vorbind), Vettel și Vergne au lăsat locuri libere pentru generația și mai tânără la cele două echipe ale gigantului Red Bull, iar istoria recentă ne îndeamnă să nu punem sub semnul întrebării judecata grupării austriece.”

13. Lewis Hamilton superstar

Hamilton

2014 l-a încununat pe Lewis Hamilton dublu campion mondial. Într-un sezon în care sportul a avut de suferit din punct de vedere al spectacolului datorită dominației echipei Mercedes, duelul său cu coechipierul său Nico Rosberg a fost în centrul atenției Formulei 1. Victor Bonifaciu a fost invitat de noi să-și exprime părerea în ceea ce-l privește pe campion.

„Într-o competiție care-și pierde din identitate pe zi ce trece precum Formula 1, Lewis Hamilton rămâne un reper indestructibil, o certitudine a profesionalismului grație căruia geniul rebel de 29 de ani și-a atins toate obiectivele propuse devenind cel mai de succes pilot britanic din istoria curselor de Grand Prix cu cele 33 de victorii de etapă ale sale.”

14. Plusurile și minusurile mutării lui Jack Miller la MotoGP

Jack Miller

Jack Miller mai avea nevoie de doar trei puncte pentru a deveni campion al clasei Moto3 în 2014. Australianul de doar 20 de ani este unul dintre tinerii care promit în motomondialul de viteză, iar pentru 2015, Miller a primit un loc în echipa CWM LCR Honda, urmând să concureze în cea mai înaltă clasă, MotoGP. Paul Athes analizează plusurile și minusurile acestei mutări riscante, care sare de clasa intermediară și aruncă noul astru de la Antipozi direct pe marea scenă.

În același timp vivace și energic, Kangaroo Jack a reușit să atragă asupra sa un val de susținători, dar și un număr semnificativ de contestatari, cei din urmă fiind în continuare nu foarte încântați de ideea de a-l vedea pe Miller la MotoGP, în 2015. De altfel, anunțul făcut în toamnă a lăsat lumea motociclismul uluită. Trecuseră câțiva ani de când un rider n-a  făcut saltul direct de la 125 cmc la 500 cmc sau MotoGP.

15. Arta pilotajului: Pietro Bordino

Bordino00

Arta Pilotajului este o serie marca PitStops în care Valentin Răducan intră adânc în detaliile mai puțin vizibile din lumea curselor de GP. Analiza lui Pietro Bordino este subiectul acestui articol fascinant, plin de insight-uri unice.

„Cu cât studiul se aprofundează şi detalii de mult uitate sunt redescoperite suntem tot mai convinşi că suntem în prezenţa unui fenomen, un soi de punte de legătură între erele lui Boillot şi Nuvolari. Aceeasi abilitate supranaturală de a jongla cu maşina exact pe muchia prăpastiei ce îţi taie respiraţia, un al şaselea simţ pentru depistarea celor mai îndepartate hotare ale aderenţei transpuse pe pistă într-un recital năvalnic de virtuozitate şi viteză pură uluitoare, toate într-un stil de o spectaculozitate fără egal în anii ’20.”

16. La teste pre-Monte cu Simone Tempestini

Tempestini

Simone Tempestini este deja un nume cu sonor pe scena Campionatului Național de Raliuri, însă întrecerile naționale sunt doar o trambulină către scena mondială. Tânărul italian a luat parte la etapa de la Monte Carlo a Campionatului Mondial de Raliuri, iar pregătirea sa pentru această experiență a fost urmărită îndeaproape de Horațiu-Șerban Voicu.

„Joi. Telefonul sună. Răspund fără să văd cine mă apelează. Era Irina, ofițerul de presă al Napoca Rally Academy, care m-a invitat vineri la teste. O invitație care nu anunța ceea ce urma să descopăr. Ne întâlnim la ora și locația stabilită.”

17. Mercedes W05 – Titanul teuton

Mercedes

„Unul dintre cele mai dominante monoposturi care au concurat în Marele Circ. 16 victorii din 19 posibile şi 18 pole-position-uri cucerite din 19 posibile. Comparabil cu McLaren MP4/4. Un monopost dintr-o altă lume.”

Așa caracterizează Dragoș Soare-Rada mașina care i-a adus echipei Mercedes atât titlul la constructori cât și cel al piloților, prin Lewis Hamilton, în 2014. Expertul nostru analizează cu lux de amănunte „Săgeata Argintie” pentru a ajunge la o concluzie privind factorii care au contribuit la succesul său impresionant.

18. Studiu de caz #3: 40 de zile de dezinteres

Dezinteres

Dacă în 2014 am pornit la drum deciși să nu facem rabat de la calitatea articolelor, noul an ne-a făcut să tragem un semnal de alarmă față de întregul peisaj al presei sportive, care ignoră cu bună știință motorsportul. Și nu o face de azi, de ieri, ci de zece ani, sub pretextul eronat al cererii publicului. Știm prea bine cât de mult suferă publicul nostru că n-are de unde se informa în țară, iar Alexandru Șiclovan speră ca și cei vizați de studiul de caz să nu continue acest demers de marginalizare a curselor, așa cum o arată cifrele din primele 40 de zile de 2015.

19. Ayrton Senna – Dincolo de mit

Senna0

Ayrton Senna este cel mai probabil pilotul de Formula 1 despre care s-au scris cele mai multe rânduri, articole, cărți. S-au făcut chiar și filme sau documentare întregi bazate pe viața și cariera sa. Faptul că a pierit dintre noi într-un tragic accident l-a ridicat pe brazilian la rangul de legendă, iar despre legende nu se încetează a vorbi. Valentin Răducan spune povestea celui pe care în dese rânduri l-a caracterizat drept „semizeu”.

„Ayrton întindea atât de tare elasticul performanţelor încât uneori devenea înfricoşător. Prea puţini au putut coborî în abis atât de adânc, şi mai puţini atât de des, însă nimeni nu a mai făcut-o într-un mod atât de mistic, aproape ca un ritual divin. Deseori însă, pilotul magic era dublat de un altul aproape josnic, neiertător şi câteodată profund tulburat.”

20. De la pilot la manager: Emerson Fittipaldi

Emerson

Emilian Stan este în mare parte a timpului său expertul nostru în social media. Asta nu-l împiedică totuși să-și etaleze și calitățile de redactor. Întreaga serie „De la pilot la manager” este un rollercoaster prin timp, cu oameni bravi care și-au luat soarta în mâini, dar aici ne vom axa pe episodul Emerson Fittipaldi, care a făcut de asemenea parte dintr-un concept nou lansat în acest an de PitStops, La Semana Sudamericana.

„În 1974, doi frați brazilieni, ambii piloți iar unul dublu campion mondial, au decis să-și înființeze propria echipă și să cucerească lumea Formulei 1. Visul ambițios pentru ei și pentru țara natală a fost relativ scurt și nu chiar atât de strălucitor precum și-l imaginau Wilson și Emerson Fittipaldi.”

21. Bianchi în condiție critică dar stabilă

Bianchi

Deși ne stricăm numărul rotund cu acest al 21-lea articol, credem că este important să îl menționăm pe Jules Bianchi, francezul fiind toamna trecută victima unui accident stupid ce nu ar fi trebuit să se întâmple. Gândurile noastre se îndreaptă spre el, familia și apropiații săi, și îi urăm o însănătoșire completă.