BES Monza: Noul Huracan își trece în cont o victorie discutabilă la debut

BES Monza:  Noul Huracan își trece în cont o victorie discutabilă la debut

Departe de etapa fără istoric de Formula 1 din China și puțin mai aproape de etapa de povestit urmașilor de la Silverstone, unde a debutat sezonul în WEC, campionatul Blancpain Endurance Series a avut și el parte de un început de sezon incitant.

În cifre, 59 de mașini au luat startul, toate de GT3, însă împărțite pe mai multe clase în funcție de piloții de la comenzi. Lamborghini-ul Huracan GT3 aflat la primul sau start aproape că a câștigat. Cum aproape? Păi continuați citirea ca să aflați…

După cursa din BSS de săptămâna trecută, Rinaldi Motorsport declarau că au o șansă serioasă la titlul în categoria Pro-Am în acel campionat, în ciuda poziției echipei printre ceea ce numesc englezii „underdogs™”. În aceeași postură s-au prezentat italienii și la Monza, unde au adus cu ei Ferrari-ul #333 la fel de verde ca și anul trecut dar fără „vedeta”€™ de la volan care a făcut deliciul audienței în 2014. Da, din păcate sau, mai bine zis din fericire, Vadim Kogay nu a mai făcut parte din echipajul 458-ului GT3 înscris la Pro-Am. De această dată, echipajul a fost format din Norbert Seidler și Rinat Salikhov în timp ce al doilea 458 adus de Rinaldi sub titulatura Black Pearl by Rinaldi a fost pilotat de Kaffer și Parrow. Norbert Seidler a fost cel mai rapid postând timpul de referință al calificărilor în Q3, un 1.46.571 în timp ce echipierul Pierre Kaffer s-a calificat pe doi grație unui 1.46.831. Prin comparație, timpul care l-a adus pe Fabio Babini pe locul 3 pe grilă nu a coborât sub 1.47, acesta fiind un 1:47:275. Timpii de calificare în BES se iau în considerare fără a conta în ce sesiune au fost puși. Se face media celor mai buni timp cronometrați de doi sau 3 piloți ai echipajului. Dacă echipajul are doar 2 piloți, mașina ia parte doar la Q2 și Q3. Babini spre exemplu a pus cel mai bun timp al său în Q2.

Pe parcursul sesiunilor de calificări au avut loc două accidente care merită menționate, primul având în centru Audi-ul WRT cu numărul 4. Din cauza acestui incident mașina a plecat de pe linia boxelor. Fabio Onidi nu a fost, din păcate, atât de norocos. Audi-ul sau înscris de ISR și purtând numărul 74 a fost implicat într-un accident mult mai violent în Ascari din care a rezultat o vertebră ruptă pentru Onidi și pagube serioase la șasiu pentru Audi. Echipa ISR a decis, după ce a analizat R8-ul LMS Ultra #74 că pagubele sunt prea mari astfel că mașina a fost retrasă. Plutonul s-a redus în acest fel de la 59 de mașini la 58.

Cel mai bine clasat Bentley al echipei M-Sport a terminat pe 5
Cel mai bine clasat Bentley al echipei M-Sport a terminat pe 5

La start, cel mai rapid a fost Pierre Kaffer care s-a înscris primul Rettifilo, înaintea lui Salikhov care a plecat în mașina #333. Deși toți cei 58 de piloți au trecut cu siguranță prin prima șicană, acest scenariu nu s-a mai repetat și în Curva Grande unde două BMW-uri au făcut contact aducând pe pistă safety car-ul pentru întâia dată. După încă un tur, safety-car-ul a revenit la boxe astfel că lucrurile au revenit la normal, adică în ritm de cursă. La scurt timp, Fabio Babini l-a sărit pe Salikhov în timp ce puțin mai în spate Guy Smith și J.C. Vernay se luptau pentru poziția a 6-a sub privirile lui Vincent Abril care se afla la bordul Bentley-ului HTP Motorsport #84. La doar 15 minute de la start, Jaguar-ul lui Emil Frey, care plecase în cursă de pe linia boxelor, a revenit la boxe cu un fum gros ieșind de sub capotă. Mașina elvețiană nu a mai revenit pe circuit fiind primul abandon al cursei.

Înapoi la vârf, Guy Smith a trecut de Ferrari-ul AF Corse în care se afla de Leener pentru a urcă pe 5. Mai jos, Wolfgang Reip a trecut de Meadows pentru locul al 9-lea, acesta din urmă fiind imediat presat de Mercedes-ul ROWE Motorsport #98 pilotat de Daniel Juncadella. Undeva în pluton, Mclaren-ul din clasa Pro pilotat de Alvaro Parente a fost întors în prima șicană în timp ce Florian Strauss a trebuit să între la boxe pentru o oprire neprogramată la boxe în GT-R-ul Nissan Academy Team RJN care avea presiunea uleiului foarte ridicată. La scurt după scurgerea primelor 30 de minute, Pierre Kaffer a intrat la boxe pentru prima oprire la boxe programată, locul său fiindu-i luat de echipierul amator Steve Parrow. Conform strategiei puse în practică de mașina #66, Parrow a parcurs stint-ul secund, Kaffer fiind programat să intre iarăși în mașină pe final pentru a o duce până la sosire. Oprirea Ferrari-ului din frunte l-a promovat în poziția de lider pe Fabio Babini care s-a distanțat la 18 secunde până la la finalul primei ore din trei, cât măsoară în prezent fiecare etapă a BES (excepție fac cele de la Spa și Nurburgring). În urma lui Babini s-a aflat Rinat Salikhov, care pilota la înălțime în ciuda faptului că este un gentleman driver. Efortul lui de Leemer care a petrecut primele 50 de minute în zona locurilor 5-7 la general a fost rapid uitat de o pană care a făcut ca 458-ul #52 său să se prăbușească în clasament. Pe finalul primelor 60 de minute, steagurile galbene au fost fluturate în sectorul doi în urma incidentului în care a fost implicat Miguel Toril care a înfipt Mercedes-ul #33 al Car Collection în nisip. Hubert Haupt a făcut și el o greșeală similară ieșind prea larg din prima șicană însă acesta nu a rămas blocat. Până ce Rinat Salikhov a intrat la boxe pentru primul pit stop, Babini s-a distanțat în frunte la 21 de secunde, supremația Lamborghini-ului fiind evidentă, atât în fața modelelor vechi cât și a celor cu statutul similar de debutanți, precum noul R8 adus de Belgian Audi Club Team WRT. La puțin după prima oprire a mașinii #333, Max Buhk a intrat și el la boxe cu o pană la Continental-ul cu numărul 8 care avea oricum programată prima oprire cam în acel moment.

Liderul Babini a intrat la boxe la 4 minute după completarea primei ore, completând 33 de tururi în primul său stint care a durat cu doar 6 minute mai puțin decât timpul maxim admis. Meadows, la bordul Aston-ului Leonard Racing a stat și el pe circuit mult, o strategie aleasă și de inginerii lui Juncadella și Stippler, acesta din urmă pilotând noul R8 care purta numărul 2. După finalizarea primului rând de opriri în frunte se afla Andrew Palmer la bordul Lamborghini-ului GRT cu numărul 19 care era urmat de Ferrari-ul lui Norbert Seidler și de Lyons în Ferrari-ul Kessel. Audi-ul cu numărul 1 se afla pe patru cu Robin Frijns la comenzi. Olandezul a venit la Monza după un accident în calificările de la Nogaro, în urmă căruia mașină a fost retrasă. Lupta cea mai interesantă la începutul orei secunde nu s-a dat pentru primele poziții ci pentru locul 7 disputat între Katsumasa Chiyo (Nissan #23) și Harold Primat (Bentley #84), acesta din urmă pierzând în turul 39 poziția în favoarea lui Chiyo.

Noul Huracan GT3 a performat peste așteptări la debut
Noul Huracan GT3 a performat peste așteptări la debut

Cu puțin timp înainte de trecerea primelor 90 de minute, Matt Griffin, care se afla pe poziția a 3-a în clasa Pro-Am și pe 5 la general, s-a apropiat de Frijns, irlandezul fiind mult mai rapid prin trafic în comparație cu pilotul WRT care este începător în cursele de GT. Griffin l-a depășit apoi pe Frijns pe frânare în prima șicană urcând astfel 2 poziții de la începutul stint-ului său și până la terminarea primei jumătăți a cursei (l-a depășit în bucla numărul 41 pe Andy Meyrick pentru poziția a 5-a). Astfel, primii trei în Pro-Am se aflau pe pozițiile 2-3-4 la general în timp ce primii trei la Pro se aflau pe locurile 1-5-6 la general.

Printre incidentele din ora a doua se numără pana suferită de Henrik Hedman în turul 51, fiind nevoit să se târâie până la boxe în 458-ul GT3 cu numărul 100 înscris de americanii de la Dragon Speed. Mai apoi au fost afișate steaguri galbene în Parabolica după ce Mclaren-ul Attempto Motorsport #55 a părăsit pista ca urmare a unui acroșaj cu BMW-ul Z4 al Team Russia. În acest timp, primii 10 își intraseră în ritm mergând constant în 1.49-1.50. Constanța a fost perturbată de primul full-course yellow al cursei care a fost instituit când mai erau o oră și un sfert rămase pe ceas. Măsura a fost luată după ce comisarii au considerat că în mai multe zone ale pistei se adunaseră rămășițe în zone potențial periculoase. După curățarea pistei și revenirea la steag verde Meyrick s-a pus în mișcare începând să-l preseze pe Katsumasa Chiyo pentru poziția a 6-a. Până la finalul orei secunde au mai avut loc niște mici incidente, precum ieșirea în decor a Ferrari-ului #50 însă și aceasta a necesitat doar un steag galben local.

Al doilea și respectiv ultimul rând de opriri programate a avut loc la începutul ultimei ore de concurs. Seidler i-a lăsat mașină pe mână lui Salikhov care avea sarcină să ducă Ferrari-ul #333 până la final. În aceeași manieră, Andrew Palmer i-a predat Lambo-ul din frunte lui Jeroen Mul, al 3-lea pilot din echipajul #19 al GRT. Matt Griffin a oprit și el pentru a-i preda mașina lui Duncan Hamilton. Astfel, mai toți piloții profesioniști din echipajele Pro-Am predat cârma amatorilor. Înainte de finalizarea opririlor, cel mai serios accident al cursei s-a petrecut pe frânarea pentru Parabolica. Ronnie Valori, aflat în urma Bentley-ului #84 preluat cu puțin timp înainte de Mike Parisy, a virat brusc spre dreapta loving armco-ul în dreptul postului stewarzilor din acel viraj. Mașina nu a lovit niciun comisar, din fericire, însă a ricoșat înapoi pe pistă lovindu-l pe același Parisy care a fost o victimă nevinovată în întreg incidentul care pare să fi fost cauzat de o problemă tehnică la Mclaren-ul 650S GT3 cu numărul 54.

https://www.youtube.com/watch?v=5hA3fy_6FUs

Mașina de siguranță a intrat apoi pe pistă deoarece intrarea în ultimul viraj al circuitului era acum acoperită de bucăți ale Mclaren-ului și Bentley-ului. Înainte de restart, ordinea era următoarea: Mul în frunte în Huracan-ul care a condus încă de la începutul cursei, urmat de Salikhov într-o mașină cam la fel de verde, Bonacini care preluase Ferrari-ul Kessel Competition de la Michael Lyons și Duncan Hamilton pe 4. După Hamilton se afla Laurens Vanthoor în Audi-ul #1, după belgian fiind Steven Kane în Bentley-ul de uzină cu numărul 7 și Nico Muller în noul R8 care purta numărul 2. În timpul neutralizării Mclaren-ul #56 pilotat de Dimitris Konstantinou a mers atât de încet pe pistă încât a fost depășit de pluton, cu acordul directorului cursei. S-a revenit la steag verde pe când mai erau doar 30 de minute rămase din cursă, Mul putând să se depărteze de Salikhov datorită traficului. Acesta din urmă a avut de furcă cu Bonacini care a fost și el încurcat de trafic. Italianul a reușit apoi să prindă niște tururi cu o pistă aproape liberă începând să-l prindă pe Salikhov în timp ce pe 4 urcase Laurens Vanthoor care a trecut de Hamilton în prima șicană. Asaltul lui Bonacini s-a terminat prematur în turul 81, când din cauza supraîncălzirii italianul a trebuit să reducă drastic ritmul. Steven Kane a fost întârziat de un derapaj venit ca rezultat al unui contact cu Ferrari-ul #111 care se află în fruntea clasei Amatorilor. Mașina #111 a fost pedepsită cu un drive through însă chiar și după completarea acestuia, Ferrari-ul s-a aflat tot în fruntea clasei Am.

Noul R8 nu a fost la fel de eficient precum Lamborghini-ul
Noul R8 nu a fost la fel de eficient precum Lamborghini-ul

Pe final, Vanthoor a trecut de Bonacini care se chinuia cu Ferrari-ul său în așa o manieră încât a fost prins din urmă și de Steven Kane care a trecut la rândul său pentru a urca pe 5. Aceasta a fost și poziția pe care a terminat Bentley-ul de uzină, Duncan Hamilton terminând pe 4, Vanthoor pe 3 și Rinat Salikhov pe 2. Învingătorul a fost Lamborghini-ul #19 al GRT adus la sosire de Jeroen Mul.

GRT Lamborghini
Învingătorul provizoriu al cursei

Acesta nu este însă finalul poveștii. La inspecția tehnică care are loc după finalizarea ostilităților de pe pistă, comisarii au descoperit că un restrictor la sistemul de realimentare încalcă regulamentul, rezultatul fiind excluderea din cursă. Decizia a promovat Ferrari-ul Rinaldi cu numărul 333 pe prima poziție (prima în Pro-Am de asemenea) și pe Laurens Vanthoor/Robin Frijns/Jean-Carl Vernay în postura de învingători ai clasei Pro.

Învingătorul final al cursei
Învingătorul final al cursei

Acest rezultat nu este însă nici el definitiv căci Grasser Racing Team a făcut recurs la decizia comisarilor, soluția finală aruncând un val de incertitudine asupra unei prime etape a BES care nu a dus lipsă de dueluri dar care a fost, în opinia mea, înecata de traficul intens provocat de prezența a 58 de mașini pe un circuit relativ neîncăpător. Da, este foarte bine să vezi o serie în plină înflorire precum BES, însă uneori nu poți avea parte de dueluri căci potențialii actori principali sunt prinși în trafic, exemplul elocvent fiind duelul dintre Salikhov și Bonacini care nu a mai avut loc. Șansele ca să scăpam de trafic sunt nule căci popularitatea campionatului este atât de mare încât la fiecare etapă o să avem peste 50 de mașini pe grilă, se așteaptă peste 60 la Spa.