GT 360°: Porsche și Bentley deschid balul în ADAC GT

GT 360°: Porsche și Bentley deschid balul în ADAC GT

În week-end-ul ce a trecut am avut parte de mai multe curse cu adevărat interesante, de ambele părți ale Atlanticului.

Pe de-o parte au fost etapele 6 și 7 din Pirelli World Challenge, care străbate acum o perioadă dificilă ca urmare a cursei haotice din Long Beach și a unor probleme la ultimele două etape pe care le voi descrie mai jos, iar de cealaltă parte am avut a doua etapă din VLN, unde s-au încălcat de foarte, foarte multe ori limitele de viteză impuse după accidentul din martie, și primele curse din International GT Open și ADAC GT Masters.

ADAC GT Masters

Multor fani nu le-a picat bine la finele anului trecut când au aflat că echipa HTP Motorsport a decis schimbarea mașinilor sale, trecând de la Mercedes la Bentley. Primele curse din 2015 au arătat însă că alegerea a fost una inspirată, în prima etapă din acest an a ADAC GT Masters, disputată la Oschersleben, Bentley-ul pornind din pole. Luca Stolz nu a putut însă să-și păstreze prima poziție fiind depășit în primul viraj de Christian Engelhart, pilotul GW IT Schutz Motorsport construindu-și apoi un avantaj de 2 secunde înainte de a intra la boxe pentru a preda mașina echipierului Klaus Bachler. Acesta a ieșit în fruntea cursei reușind să se depărteze și mai mult de urmăritorii săi care se aflau la 9 secunde în urmă când, în ultimele minute, ploaia a început să cadă. Clemens Schmid a fost prins pe picior greșit de această înrăutățire bruscă a vremii, pilotul HTP Motorsport pierzând controlul și lovind glisierele cu 5 minute înainte de final. Din această cauză cursa a avut un finish anost, în urma safety car-ului. Pe doi a terminat SLS-ul Zakspeed împărțit de Asch și Ludwig în timp ce pe 3 a venit cuplul Proczyk/Simonsen pe SLS-ul HP Motorsport.

Pluton apropiat in GT Masters
Pluton apropiat in GT Masters

Peisajul la start pentru cursa secundă a fost asemănător cu cel din prima cursă, Bentley-ul cu numărul 7 fiind încă o dată în pole. De această dată acesta a fost pornit de echipierul lui Stolz, Jeroen Bleekemolen. Nici olandezul nu s-a putut păstra în frunte pentru mult timp fiind depășit în al doilea viraj de Luca Ludwig. Lupta celor doi i-a permis omului Callaway Competition Daniel Keilwitz să se apropie, acesta reușind să și treacă de rivalele britanice și germane lansând o adevărată luptă în 3 dată între trei modele cu motor frontal. După opriri, echipierul lui Keilwitz, Andreas Wirth, a preluat conducerea fiind pe drumul către victorie în minutele finale când a fost scos din cursă de o problemă tehnică. Bleekemolen și Stolz au profitat urcând pe prima poziție unde au și terminat oferind astfel mărcii britanice o prima victorie pe pământ german și, în aceelasi timp, prima în ADAC GT Masters. Ocupanții pozitilor 2 și 3 au fost aceiași ca în prima cursă.

VLN

Deși pare neobișnuit, și pe Nordschleife în a două cursă a seriei VLN tot un Bentley a luat pole. Mașina de uzină pilotată de Lance David Arnold a părut mult mai suplă prin cei 22 de kilometri ai celui mai lung circuit permanent al lumii în drumul spre un pole înaintea Audi-urilor R8 de generație nouă și a BMW-urilor. Cursa propriu-zisă a oferit însă condiții meteo schimbătoare, manageriate perfect de Team WRT. Aceștia au lucrat ceas pe ambele R8 LMS înscrise, care au punctat prima dublă victorie (și prima victorie în general). Cuplul Muller/Mies a triumfat după 4 ore de cursă în care ploaia a căzut aproape constant, mai multe echipe de top fiind surprinse de nivelul schimbător de aderență. Popularul Vantage Bilstein înscris de uzină a fost și el în mijlocul unui accident venit ca urmare a combinației nefaste dintre un asfalt prea ud pentru slickuri. Mașina nu a fost însă avariată puternica astfel că programul premergător pentru cursa de 24 de ore nu este perturbat.

BMW are sperante mari de la cursa de 24h din acest an
BMW are sperante mari de la cursa de 24h din acest an

În urma Audi-ului cu numărul 10 a venit celălalt model al Team WRT, rezultatul perfect fiindu-i dedicat șefului Belgian Audi Club care a trecut în neființă săptămâna trecută. Pe 3 s-a clasat SLS-ul ROWE Racing împărțit de Bastian, Graf și Hohenadel. Pe parcursul cursei, atât modelele Porsche 911 GT3R cât și Bentley-urile și BMW-urile s-au aflat în zona pozitilor fruntașe anunțând o cursă de 24 de ore foarte disputată. Pentru această s-au înscris 31 de mașini în clasă SP9 (GT3), pe lângă acestea mai putând fi actori în lupta de la vârf și cele două modele SCG 003c construite special pentru aceste curse. Un verdict asupra ritmului echipelor de top nu poate fi dat căci această cursă, ultima înaintea celei de 24h, s-a derulat în condiții de ploaie însă în urma calificărilor știm că Bentley-urile sunt rapide. Totuși, și Mclaren-urile au fost în 2014 și nici visul echipei Dorr Motorsport nu s-a concretizat.

International GT Open

Prima etapă a campionatului GT Open a suferit de pe urmă a două lucruri : în primul rând locația aleasă nu este una care să aducă mare spectacol pe masă: Paul Ricard. În al doilea rând, s-au înscris doar modele de clasă GT3, lipsind popularele Corvette și alte modele de clasă SGT specifice campionatului. Astfel, în prima cursă am avut doar 14 mașini la start iar în a două doar 11, grile cu adevărat anemice în comparație cu ceea ce am avut în anii trecuți. Asta nu înseamnă însă că plutonul nu se va mări în etapele următoare, însă chiar și cu mașini puține cursele nu au fost chiar lipsite în totalitate de acțiune.

McLaren-ul lui Parente/Ramos a terminat ambele curse pe 2
McLaren-ul pilotat de cuplul Parente/Ramos a terminat ambele curse pe 2

În prima cursă, plutonul s-a aplecat în fața stint-ului impecabil semnat de Alessandro Balzan. Pilotul Villroba Corse a plecat din pole și s-a depărtat la 33 de secunde înainte de a preda mașina echipierului Nicola Benucci. Deși a părut o formalitate, Benucci a fost departe de ritmul lui Balzan astfel că la final pilotul de uzină Mclaren Alvaro Parente, care trecuse la începutul stint-ului său de Michele Rugolo, se apropiase la doar 2 secunde. Din nefericire, scurgerea timpului nu i-a permis lui Parente să atace prima poziție astfel că el și Ramos au trebuit să se mulțumească cu un podium la prima apariție a lui 650S în GT Open.

În cursa a doua Parente a plecat din prima poziție la bordul Mclaren-ului Teo Martin Motorsport, mașina argintie ce amintește de Mclaren-urile de Formula 1 din perioada West aflându-se la conducere până la finalul stint-ului efectuat de pilotul spaniol. Echipierul acestuia, Cesar Ramos, a revenit pe pistă pe 3 avându-i în fața sa pe Duncan Cameron și Pasin Lathouras, amândoi dovedindu-se greu de depășit. Hamilton a fost depășit în ultimele 4 tururi de Parente însă Lathouras s-a dovedit o țintă prea îndepărtată pentru portughez care a trebuit să se mulțumească cu încă o clasare pe poziția secundă. Pe trei a venit alt Ferrari al AF Corse, anume cel împărțit de Luis Perez-Companc și Rafaele Giammaria.

Pirelli World Challenge

Valul de controverse venit după cursa din Long Beach nu s-a oprit la ușa circuitului Barber Motorsport Park din Birmingham, Alabama. Discutile au continuat, mai multe echipe punând la îndoială puterea echipei de stewarzi de a controla situația de pe pistă în timp ce alții au pus sub semnul întrebării viitorul seriei și direcția în care se va duce dacă problemele de acest tip se vor perpetua. Părerea generală a fost simplă: PWC are șansa de a ajunge cel mai important campionat de mașini Sport/GT din State, în defavoarea USCC, însă are momente în care pare că se distruge singur în proces, șansele ca ținta să fie ratată ținând mai mult de problemele din interior decât de vreo mișcare genială din partea IMSA sau a unor curse de excepție care să fure atenția lumii și să o îndrepte spre cursele de anduranță din USCC.

Revenind la acțiunea de pe pistă, prima cursă l-a avut în pole pe James Davison care a fost pentru întâia data în acest an etalonul în exercițiul calificărilor în Nissan-ul #33. Acesta s-a dovedit a fi etalonul și în cursă, australianul conducând pe întreg parcursul celor 52 de minute fiind însă presat pe întreaga perioadă de un Nick Catsburg căruia nu i-a fost oferită nicio ușă deschisă. Dacă ați consultat regulamentul PWC, știți deja că o cursă din acest campionat nu are mai mult de 50 de minute. Ei bine, tocmai din acest punct încep controversele legate de etapă a 6-a într-un moment când apele trebuiau să înceapă să se liniștească în curtea seriei conduse de SCCA. Este vorba de condițiile care au dus la a 3-a neutralizare. Prima avusese loc după doar 14 minute de cursă când Christina Nielsen a făcut contact cu SLS-ul lui Henrik Hedman, cei doi părăsind pista în virajele 16-17. După acest incident, cursa a derulat fără probleme până în ultimele minute, când cea de-a doua neutralizare anunța un sprint final de aproximativ 4 minute spre finish. Acest lucru nu s-a concretizat căci în ultimul minut Josseph Touissant a pierdut controlul 991 GT3R-ului său cu numărul 90 ieșind de pe drum în virajul 17. Cum Touissant s-a chinuit extrem de mult să revină pe traseu, stewarzii au fluturat din nou steagul galben pentru o nouă neutralizare care a durat un tur, la finalul căruia s-a fluturat din nou steagul verde. În acel moment deja se depășiseră cele 50 de minute de cursă prevăzute însă organizatorii au decis să mai lase o ultimă buclă sub steag verde, Davison trecând linia de sosire pentru ultima oară după 52 de minute de cursă, la 0.9s în fața lui Catsburg. Această ultimă neutralizare a fost criticată de învingător care a considerat că măsura nu era necesară având în vedere momentul în care s-a petrecut incidentul. Chiar și așa, Nissan-ul a avut parte de un al 3-lea restart bun, Lamborghini-ul din coada sa neavând pe unde să se insinueze. Pe 3 a terminat Mike Skeen care a parcurs o cursă curată la bordul R8-ului cu numărul 2 al CRP Racing.

James Davison a adus prima victorie pentru AE Motorsport in acest an
James Davison a adus prima victorie pentru AE Motorsport in acest an

Bătrânul Johnny O’Connell a fost performer-ul zilei, pilotul Cadillac revenind de pe locul 27 la start pentru a trece linia de sosire pe 4. Americanul a plecat de la coada grilei ca urmare a faptului că a schimbat motorul înainte de cursă. Pe 5 a venit cel mai constant om de până acum, Ryan Dalziel, care a mers mai tot timpul cu echipierul Michael Lewis pe urmele sale. Acesta din urmă a fost promovat la clasa GT (profesioniști) pentru această etapă ca urmare a clasărilor sale în top 4 în primele 5 etape. Lewis ar fi trebuit să termine și el în primii 5 dar o până în ultimul tur l-a făcut să se prăbușească prin pluton. Martin Fuentes a ieșit învingător în clasa GT-A în Ferrari-ul Scuderia Corsa cu numărul 7, acesta fiind urmat de Henrique Cisneros și Tim Pappas, pilotul și șeful Black Swan Racing schimbând mașina pentru 2015, alegând un Viper de GT3 în locul SLS-ului folosit în trecut. Frankie Montecalvo a fost și el în lupta pentru podium în această categorie însă pilotul DragonSpeed a fost încurcat de a două neutralizare cauzată de accidentul lui Jeff Courtney. După cea de-a 3-a liderul era Pappas însă acesta a fost depășit în ultimul tur de Ferrari-urile lui Cisneros și Fuentes care a profitat de faptul că avea niște cauciucuri mai noi față de Pappas.

Lupta la clasa GTC s-a dat între Colin Thompson și Eric Udell care a revenit în PWC după o perioadă de pauză în care Thompson a dominat ostilitățile. Chiar și așa, tot Thompson a ieșit învingător în cursa a 6-a a anului după ce a trecut de Udell pe final în virajele 16-17 pentru a marca a 5-a victorie din 6 starturi.

În cursa secundă, poleman-ul a fost Robert Thorne care a căpătat această poziție ca urmare a faptului că a postat cel mai rapid timp pe tur în prima cursă a week-end-ului. Pilotul K-Pax/Flying Lizards a condus primele 14 tururi înainte de a fi depășit în virajul 5 de echipierul Kevin Estre. Acesta plecase de pe 5 în celălalt 650S GT3 al echipei însă și-a făcut loc relativ repede pentru a ajunge în coada lui Thorne. Din acel punct, cei doi piloți Mclaren au dominat cursa, Estre triumfând la peste 4 secunde în față lui Thorne. Pe 3 a venit infailibilul Ryan Dalziel care a marcat al 5-lea podium din această stagiune. Au urmat apoi, în ordine, Olivier Beretta și Mike Skeen. Învingătorul din prima cursă, James Davison, a plecat din urmă plutonului că urmare a unei penalizări venite după verificarea mașinii în parc ferme după prima cursă când s-a descoperit mai multe lucururi în neregulă la mașina #33. Davison a recuperat însă terminând pe 11. Echipierul său, Bryan Heitkotter, a terminat pe 8 trecându-și în cont victoria la GT-A.

Doar Bentley-ul lui Guy Smith s-a prezentat la Barber, cel al lui Leitzinger fiind scos din joc la Long Beach
Doar Bentley-ul lui Guy Smith s-a prezentat la Barber, cel al lui Leitzinger fiind scos din joc la Long Beach

Cel mai important incident din această a 7-a cursă din campionat a fost abandonul lui Johnny O’Connell, cauzat de un foc care a izbucnit la Cadillac-ul său, O’Connell reușind să oprească mașina în zona de degajare a virajului 5 și să sară de mașină înainte că această să fie cuprinsă de flăcări. Neutralizarea care a urmat a durat aproape 20 de minute fiind și singura din cursă. În clasa GTC câștigătorul a fost neobositul Colin Thompson care pare deja favoritul pentru a pune mâna pe trofeul în această categorie la finele anului. Următoarea etapă din PWC va avea loc în 2 săptămâni la Mosport (refuz să-i spun după numele actual, Canadian Tire Motorsport Park).